Gikk Jesus på vannet?
|
Re: Gikk Jesus på vannet?
[Re: mroek]
09/05/2017 17:35
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Jeg er enig i at det ikke gir noen mening. Men å forstå disse spørsmålene ved hjelp av vår logikk, tror ikke jeg er mulig. Så da er det mer meningsfylt å kaste all kjent logikk på båten, og heller velge å tro at det finnes en for oss uforståelig logikk som egentlig forklarer alt? Det er mer meningsfylt å bruke logikken innen vitenskapen. Så står man fritt til å tro eller ikke tro på Gud.
|
|
|
[Re: Max Power]
09/05/2017 20:18
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er enig i at det ikke gir noen mening. Men å forstå disse spørsmålene ved hjelp av vår logikk, tror ikke jeg er mulig. Så da er det mer meningsfylt å kaste all kjent logikk på båten, og heller velge å tro at det finnes en for oss uforståelig logikk som egentlig forklarer alt? Det er mer meningsfylt å bruke logikken innen vitenskapen. Så står man fritt til å tro eller ikke tro på Gud. Men logikk tilhører da ikke bare vitenskapen? Logikk er universelt og potensielt svært nyttig på svært mange områder i livet. Jeg skjønner forsåvidt at når man finner åpenbare logiske brister i det man tror på, så er det enklere å skylde på logikken og si at den rett og slett ikke kan gjelde. Altså å stikke hodet dypt og godt ned i sanden.
|
|
|
09/05/2017 20:22
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er mer meningsfylt å bruke logikken innen vitenskapen.
Fordi at hvis man bruker logikk på religion, så kollapser den?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
10/05/2017 05:16
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Fordi at hvis man bruker logikk på religion, så kollapser den? Dersom man tror man vet alt som er mulig å vite, så kollapser nok religionen ved bruk av logikk.
|
|
|
10/05/2017 05:39
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Jeg er enig i at det ikke gir noen mening. Men å forstå disse spørsmålene ved hjelp av vår logikk, tror ikke jeg er mulig. Så da er det mer meningsfylt å kaste all kjent logikk på båten, og heller velge å tro at det finnes en for oss uforståelig logikk som egentlig forklarer alt? Det er mer meningsfylt å bruke logikken innen vitenskapen. Så står man fritt til å tro eller ikke tro på Gud. Men logikk tilhører da ikke bare vitenskapen? Logikk er universelt og potensielt svært nyttig på svært mange områder i livet. Jeg skjønner forsåvidt at når man finner åpenbare logiske brister i det man tror på, så er det enklere å skylde på logikken og si at den rett og slett ikke kan gjelde. Altså å stikke hodet dypt og godt ned i sanden. Fra mitt ståsted så er det du som stikker hodet dypt ned i sanden. Samtidig nekter du for at det kan være noe du ikke kan observere fra det hullet i sanden.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
10/05/2017 06:09
|
Loki
Besatt
|
Besatt
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
10/05/2017 07:11
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Men logikk tilhører da ikke bare vitenskapen? Logikk er universelt og potensielt svært nyttig på svært mange områder i livet. Jeg skjønner forsåvidt at når man finner åpenbare logiske brister i det man tror på, så er det enklere å skylde på logikken og si at den rett og slett ikke kan gjelde. Altså å stikke hodet dypt og godt ned i sanden.
Fra mitt ståsted så er det du som stikker hodet dypt ned i sanden. Samtidig nekter du for at det kan være noe du ikke kan observere fra det hullet i sanden. Nei, nå kortslutter du jo fullstendig. Hvor har jeg skrevet at jeg nekter for at det kan være noe jeg ikke kan observere? Jeg er åpen for faktiske observasjoner og kunnskap, og å bruke logikk på det vi faktisk vet. Det jeg derimot ikke er åpen for, er at man i mangel av faktisk kunnskap/observasjoner velger den minst sannsynlige forklaringsmodellen fordi det er den man ønsker at skal være riktig.
|
|
|
10/05/2017 11:37
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Fordi at hvis man bruker logikk på religion, så kollapser den? Dersom man tror man vet alt som er mulig å vite, så kollapser nok religionen ved bruk av logikk. For å si det på en annen måte: Dersom vi tar utgangspunkt i det vi kan vite og bruker logikken, er det ingen grunn til å være religiøs.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
10/05/2017 12:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fordi at hvis man bruker logikk på religion, så kollapser den? Dersom man tror man vet alt som er mulig å vite, så kollapser nok religionen ved bruk av logikk. Den merkelige forutsetningen for utsagnet ditt forstod jeg ikke. Men OK. Dersom man IKKE tror at man vet alt som er mulig å vite (som de færreste mennesker gjør), hvordan går det da når man bruker logikk?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
10/05/2017 14:51
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Men logikk tilhører da ikke bare vitenskapen? Logikk er universelt og potensielt svært nyttig på svært mange områder i livet. Jeg skjønner forsåvidt at når man finner åpenbare logiske brister i det man tror på, så er det enklere å skylde på logikken og si at den rett og slett ikke kan gjelde. Altså å stikke hodet dypt og godt ned i sanden.
Fra mitt ståsted så er det du som stikker hodet dypt ned i sanden. Samtidig nekter du for at det kan være noe du ikke kan observere fra det hullet i sanden. Nei, nå kortslutter du jo fullstendig. Hvor har jeg skrevet at jeg nekter for at det kan være noe jeg ikke kan observere? Jeg er åpen for faktiske observasjoner og kunnskap, og å bruke logikk på det vi faktisk vet. Det jeg derimot ikke er åpen for, er at man i mangel av faktisk kunnskap/observasjoner velger den minst sannsynlige forklaringsmodellen fordi det er den man ønsker at skal være riktig. Det jeg mente er at det virker som du ikke er åpen for at det finnes noe mer enn det som allerede er bevist. Jeg er er helt enig med deg at vi må bruke logikken på det vi faktisk vet. Er du åpen for at det eksisterer en Gud, eller mener du det er bevist at han ikke eksisterer?
|
|
|
10/05/2017 15:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det jeg mente er at det virker som du ikke er åpen for at det finnes noe mer enn det som allerede er bevist. Jeg er er helt enig med deg at vi må bruke logikken på det vi faktisk vet. Er du åpen for at det eksisterer en Gud, eller mener du det er bevist at han ikke eksisterer?
Selvfølgelig er jeg åpen for at det finnes mer. Må jeg virkelig poste denne én gang til? 
|
|
|
10/05/2017 15:04
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Fordi at hvis man bruker logikk på religion, så kollapser den? Dersom man tror man vet alt som er mulig å vite, så kollapser nok religionen ved bruk av logikk. Den merkelige forutsetningen for utsagnet ditt forstod jeg ikke. Men OK. Dersom man IKKE tror at man vet alt som er mulig å vite (som de færreste mennesker gjør), hvordan går det da når man bruker logikk? Da mener jeg at det ikke er noen konflikt mellom vitenskap og tro.
|
|
|
10/05/2017 15:21
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Synes det blir litt motstridende når du skriver at du er åpen for at det finnes mer, samtidig som du/Dara O'brian kaller folks tro for "what ever fairy-tale appeals to you". (Regner med det er det som er meningen i utsagnet)
|
|
|
10/05/2017 15:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Synes det blir litt motstridende når du skriver at du er åpen for at det finnes mer, samtidig som du/Dara O'brian kaller folks tro for "what ever fairy-tale appeals to you". (Regner med det er det som er meningen i utsagnet) Ikke motstridende i det hele tatt. Jeg selvfølgelig åpen for at det finnes mer fordi vi VET at vitenskapen ikke har avdekket alt. Dersom man ikke er åpen for det, må man tro at menneskeheten har funnet ut av alt som er å finne ut av. Det tror jeg ikke gjelder noen mennesker. Det betyr i mitt tilfelle at jeg slår meg til ro med at vi ikke har funnet alt og venter spent på hva vi finner - istedet for å komme opp usannsynlige teorier om de tingene vi ikke har avdekket. Eller mener du at Gud/Jesus er den mest sannsynlige forklaringen på alt vi ikke vet?
|
|
|
10/05/2017 15:42
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Synes det blir litt motstridende når du skriver at du er åpen for at det finnes mer, samtidig som du/Dara O'brian kaller folks tro for "what ever fairy-tale appeals to you". (Regner med det er det som er meningen i utsagnet) Ikke motstridende i det hele tatt. Man ER åpen for at det finnes mer fordi vi VET at vitenskapen ikke har avdekket alt. Dersom man ikke er åpen for det, må man tro at menneskeheten har funnet ut av alt som er å finne ut av. Det tror jeg ikke gjelder noen. Det betyr i mitt tilfelle at jeg slår meg til ro med at vi ikke har funnet alt og venter spent på hva vi finner - istedet for å komme opp usannsynlige teorier om de tingene vi ikke har avdekket. Eller mener du at Gud/Jesus er den mest sannsynlige forklaringen på alt vi ikke vet? Hva som er mest sannsynlig blir vel opp til hver enkelt å vurdere. Du kan ikke forvente at alle skal tro det samme som deg. For meg er det at det finnes en Gud den mest sannsynlige forklaringen. Jeg venter også spent på hva vi finner ut gjennom vitenskapen, så der er vi enige.
|
|
|
10/05/2017 15:48
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
At noen kan se for eksempel et populærvitenskapelig program om mørk materie, såkalte superclustere av galakser og sorte hull, eller om alger som lever inne i steiner i antarktis, og som vekkes fra nedfrosset tilstand noen få dager hvert år, og fortsatt kan konkludere med at det vesenet (i mangel av et bedre ord) som skal ha skapt alt dette er opptatt av om jeg napper løken, eller spiser bacon er meg en fullstendig gåte. Jeg sliter virkelig med å skjønne hva det er som gjør at man kan tenke at "ja, sånn er det". Ikke ser jeg den fantastiske visdommen i bibelen heller, den framstår mest som en blanding av ringenes herre og folk og røvere i kardemommeby.
|
|
|
10/05/2017 19:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva som er mest sannsynlig blir vel opp til hver enkelt å vurdere. Du kan ikke forvente at alle skal tro det samme som deg. For meg er det at det finnes en Gud den mest sannsynlige forklaringen.
Og da må denne "en Gud" være som den guden Bibelen beskriver? Kan han ikke være en helt ukjent gud som vi bare ikke vet noe om ennå? Den kristne Gud lot menneskene leve i uvisshet om seg selv i 197 000 år. Om denne ukjente guden først gir seg til kjenne om 100 år, utgjør ikke det mye forskjell.
|
|
|
10/05/2017 20:06
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Det finnes vel knapt noe mer absurd enn å tro på en gud. Men greit nok det, folk må få tro hva de vil.
|
|
|
[Re: EspenS]
10/05/2017 20:20
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Det finnes vel knapt noe mer absurd enn å tro på en gud. Men greit nok det, folk må få tro hva de vil. Problemet er ikke at folk tror, men at de baserer avgjørelser som har konsekvenser for andres liv på noe som det finnes absolutt null beviser for. Og at de til og med forventer at man skal ta dem seriøst!?
|
|
|
10/05/2017 21:58
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg mente er at det virker som du ikke er åpen for at det finnes noe mer enn det som allerede er bevist. Jeg er er helt enig med deg at vi må bruke logikken på det vi faktisk vet. Er du åpen for at det eksisterer en Gud, eller mener du det er bevist at han ikke eksisterer?
Som andre har skrevet, så vet vi jo med sikkerhet at det er mye vi ikke vet, så det er jo ren dårskap å ikke være åpen for at det finnes til nå ukjent kunnskap. Så spør du helt konkret om jeg er åpen for at det eksisterer en gud, og til det vil jeg si at skulle det dukke opp overveldende, vitenskapelig holdbare beviser på at så er tilfelle, ja så er jeg vel åpen for det. Men som du har skjønt, så er jeg pr dags dato overbevist om at det ikke finnes noen gud, og jeg tror ikke at det noensinne vil endre seg. Jeg oppfatter deg dithen at du mener at logikk kun kan brukes på ting man har uomtvistelig kunnskap om, og at gud er unntatt fra dette. Da er det jo meningsløst å snakke om logikk i det hele tatt. Hvis du på forhånd skal sortere bort de tingene du ikke vil bruke logikk på fordi du vet at logikken vil hindre deg i å beholde den troen du allerede har lagt deg til, da har du jo bare lurt deg selv.
|
|
|
11/05/2017 06:39
|
Max Power
Medlem
|
Medlem
Som andre har skrevet, så vet vi jo med sikkerhet at det er mye vi ikke vet, så det er jo ren dårskap å ikke være åpen for at det finnes til nå ukjent kunnskap. Så spør du helt konkret om jeg er åpen for at det eksisterer en gud, og til det vil jeg si at skulle det dukke opp overveldende, vitenskapelig holdbare beviser på at så er tilfelle, ja så er jeg vel åpen for det. Men som du har skjønt, så er jeg pr dags dato overbevist om at det ikke finnes noen gud, og jeg tror ikke at det noensinne vil endre seg. Jeg oppfatter deg dithen at du mener at logikk kun kan brukes på ting man har uomtvistelig kunnskap om, og at gud er unntatt fra dette. Da er det jo meningsløst å snakke om logikk i det hele tatt. Hvis du på forhånd skal sortere bort de tingene du ikke vil bruke logikk på fordi du vet at logikken vil hindre deg i å beholde den troen du allerede har lagt deg til, da har du jo bare lurt deg selv. Du kan godt bruke logikk på spørsmål om Gud, men da må du nesten gå ut i fra at han eksisterer. Og du bør gå ut i fra hvike egenskaper han potensielt besitter. Og hvor mye han velger å gripe inn i vår verden. Dette er jo spørsmål man ikke vet svaret på, så da kan i prinsippet alt være mulig. Jeg vet ikke noe mer enn deg, men jeg synes det bør være lov å tro det man vil. Og jeg mener det ikke er å lure seg selv eller kaste all kjent logikk på båten som du skrev i et tidligere innlegg. Dersom du er åpen for at det eksisterer en Gud, selv om du er overbevist om at det ikke gjør det, så er vi ikke så uenige likevel.
|
|
|
11/05/2017 07:02
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Du kan godt bruke logikk på spørsmål om Gud, men da må du nesten gå ut i fra at han eksisterer. Og du bør gå ut i fra hvike egenskaper han potensielt besitter. Og hvor mye han velger å gripe inn i vår verden. Dette er jo spørsmål man ikke vet svaret på, så da kan i prinsippet alt være mulig. Jeg vet ikke noe mer enn deg, men jeg synes det bør være lov å tro det man vil. Og jeg mener det ikke er å lure seg selv eller kaste all kjent logikk på båten som du skrev i et tidligere innlegg.
Dersom du er åpen for at det eksisterer en Gud, selv om du er overbevist om at det ikke gjør det, så er vi ikke så uenige likevel.
Her var vel selve poenget å bruke logikk for å teste hypotesen om guds eksistens, og da kan man jo ikke gå ut fra at han eksisterer på forhånd. Det betyr likevel ikke at man ikke kan ta i bruk hans påståtte egenskaper (god/allvitende/allmektig) samt fraværet av observasjoner av at han griper inn i vår verden når man setter opp sine logiske resonnementer.
|
|
|
[Re: DeepFu]
11/05/2017 07:20
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ikke ser jeg den fantastiske visdommen i bibelen heller, den framstår mest som en blanding av ringenes herre og folk og røvere i kardemommeby. Fin sammenligning... Det er faktisk stor visdom både i Ringenes Herre og Folk og røvere.
Anonym5
|
|
|
11/05/2017 07:54
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Som andre har skrevet, så vet vi jo med sikkerhet at det er mye vi ikke vet, så det er jo ren dårskap å ikke være åpen for at det finnes til nå ukjent kunnskap. Så spør du helt konkret om jeg er åpen for at det eksisterer en gud, og til det vil jeg si at skulle det dukke opp overveldende, vitenskapelig holdbare beviser på at så er tilfelle, ja så er jeg vel åpen for det. Men som du har skjønt, så er jeg pr dags dato overbevist om at det ikke finnes noen gud, og jeg tror ikke at det noensinne vil endre seg. Jeg oppfatter deg dithen at du mener at logikk kun kan brukes på ting man har uomtvistelig kunnskap om, og at gud er unntatt fra dette. Da er det jo meningsløst å snakke om logikk i det hele tatt. Hvis du på forhånd skal sortere bort de tingene du ikke vil bruke logikk på fordi du vet at logikken vil hindre deg i å beholde den troen du allerede har lagt deg til, da har du jo bare lurt deg selv. Du kan godt bruke logikk på spørsmål om Gud, men da må du nesten gå ut i fra at han eksisterer. Og du bør gå ut i fra hvike egenskaper han potensielt besitter. Og hvor mye han velger å gripe inn i vår verden. Dette er jo spørsmål man ikke vet svaret på, så da kan i prinsippet alt være mulig. Jeg vet ikke noe mer enn deg, men jeg synes det bør være lov å tro det man vil. Og jeg mener det ikke er å lure seg selv eller kaste all kjent logikk på båten som du skrev i et tidligere innlegg. Dersom du er åpen for at det eksisterer en Gud, selv om du er overbevist om at det ikke gjør det, så er vi ikke så uenige likevel. Tror ingen er uenig i at man skal få tro på det man vil. Synes de av dere som har forsvart sin gudstro over 32 debattsider skal ha cred for å svare. Forøvrig så er vel alt mulig. Det er en mulighet for at vi alle lever i "The Matrix" og at homopati fungerer, og det er en mulighet for at gud eksisterer. Men det jeg ikke skjønner er at folk tror på det, det er vel akkurat like mye bevis for homopati som gud. Skal du kjøpe en bruktbil til 50.000 så vil man prøvekjøre og ha NAF test, selv om selgeren sier at alt er ok. Vil man ha svar om universets skapelse og livet etter døden, så stoler man på udokumenterte påstander skrevet av noen som har snakket med noen, som har snakket med noen, som har snakket med noen som påstår at de har sett noe. Legger man dette til alle de logiske bristene, som er diskutert tidligere. Så synes jeg det er rart at noen fortsatt tror på dette.
|
|
|
[Re: anonym5]
11/05/2017 09:08
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Ikke ser jeg den fantastiske visdommen i bibelen heller, den framstår mest som en blanding av ringenes herre og folk og røvere i kardemommeby. Fin sammenligning... Det er faktisk stor visdom både i Ringenes Herre og Folk og røvere. Njaa, vil vel heller si at det er relativt allmengyldig og banal visdom, men pakket inn i fantastiske settinger. Det godes kamp mot det onde, hevngjerrighet, søken etter makt, den usannsynlige helten, godhet og omsorg for sine medmennesker er ikke akkurat banebrytende. Så kan man selvfølgelig si at "man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Og forøvrig kan man gjøre som man vil." er en grei oppsummering av grunnprinsippet for et åpent og inkluderende samfunn til alle tider og blandt alle folkeslag.
|
|
|
[Re: DeepFu]
11/05/2017 09:15
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Njaa, vil vel heller si at det er relativt allmengyldig og banal visdom, men pakket inn i fantastiske settinger. Det godes kamp mot det onde, hevngjerrighet, søken etter makt, den usannsynlige helten, godhet og omsorg for sine medmennesker er ikke akkurat banebrytende. Stor visdom trenger ikke å være banebrytende. At du oppfatter den som banal kan like gjerne bety at den er enkel, tidløs og allmenngyldig.
Anonym5
|
|
|
11/05/2017 10:41
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Njaa, vil vel heller si at det er relativt allmengyldig og banal visdom, men pakket inn i fantastiske settinger. Det godes kamp mot det onde, hevngjerrighet, søken etter makt, den usannsynlige helten, godhet og omsorg for sine medmennesker er ikke akkurat banebrytende. Stor visdom trenger ikke å være banebrytende. At du oppfatter den som banal kan like gjerne bety at den er enkel, tidløs og allmenngyldig. Men det er akkurat det som er mitt poeng. Jeg mener ikke banal som "barnslig" eller simpel, men at det er så selvfølgelig, tidløst og allmenngyldig. Alle samfunn uansett til hvilken tid og sted fungerer i grove trekk etter de samme prinsippene, og det er ikke fordi det er guds ord, men fordi det er så inngrodd i oss mennesker av vi vil bli likt og fungere sammen med andre.
|
|
|
11/05/2017 10:46
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Om all kollektiv kunnskap ble borte over natten og vi startet helt på null igjen er jeg overbevist at etter 1000 år vil vitenskapen være akkurat den samme som i dag, og at skjønnlitteratur og religion vil basere seg på de samme allmengyldige ideene, men det ville ikke VÆRE det samme.
|
|
|
11/05/2017 15:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Visdom i Kardemomme By? 1. Kardemommeloven er tull. "Plage andre" og "grei og snill" er for ulne begreper til at det går an å forholde seg til dem. 2. Trikkefører Syversen har en jobb der han kjører trikk i 60 sekunder, hviler i 14 minutter og så kjører trikk i 60 sekunder igjen. Dette kan umulig være en givende jobb selv om noe av hviletiden går med til å dele ut en liten kake til alle som går ombord på trikken 3. Politimester Bastian er både lovgivende, utøvende og dømmende makt. Det er et veldig lite heldig matkfordelingsprinsipp i et hvert samfunn. 4. Det er på ingen måte lurt å holde løver som kjæledyr
|
|
|
11/05/2017 15:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dersom du er åpen for at det eksisterer en Gud, selv om du er overbevist om at det ikke gjør det, så er vi ikke så uenige likevel.
Jeg er åpen for at det finnes en Gud, men jeg vil se ham sannsynliggjort før jeg tror på ham. Det at noen mennesker skrev tekster i jern- og bronsealderen og kalte drm Guds Ord, er jo ikke sannsynliggjøring på noen måte.
|
|
|
|
|