|
|
Klatring: 15 sek tapt pr km pr ekstra kg
|
Re: Klatring: 15 sek tapt pr km pr ekstra kg
[Re: Magnoos]
03/05/2017 07:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Sannsynligvis ville Armstrong vært en av beste i en verden der ingen var dopa.
Hvorfor er dette sannsynlig? Hvis det er slik at han hadde spesielt god respons på EPO er det vel mer sannsynlig at han hadde vært en del dårligere enn noen med lav respons på EPO, med andre ord er det sannsynlig at han hadde vært en middelmådig hjelperytter. Dessverre en helt umulig diskusjon. Det historien viser er at de som var villig til, og klarte å bruke mest doping også i perioder der andre i feltet var redde for det vant de viktigste rittene. I 1999 var Lance og USP ganske alene om storforbuk av EPO. De hadde Moto-man som smuglet det til rittet hver dag. De fleste andre var redde for strammere regler etter Festina-skandalen i 1998. I 2000 kom en delvis fungerende EPO-test på banen, men Conconi - Ferraris mentor hadde fått som oppgave av UCI/IOC/WADA å finne en måte å teste for EPO på. Han fikk tilgang på informasjon fra legemiddelprodusentene som han i tillegg brukte til å finne ut hvordan testen kunne lures. Armstrong kjøpte seg enerett på Ferraris topptjenester inkludert hvordan man lurte EPO-testen. I tillegg hadde Armstrong UCIs toppsjef i lomma. Tilsvarende var da Frank Vandenbroucke herjet i Liege - Bastogne - Liege i 1999 da han i følge datidens lagkamerater var villig til ta mye større sjanser da det kom til dopbruk enn noen andre. Dopet fungerte, men bidro kanskje også til VDBs psykiske problemer etter karrieren. Historien viser at de mest komprosmissløse doperne dopet seg til klare fordeler i et felt bestående av andre dopere med dårligere metoder, eller litt mer begrenset bruk og/eller respons.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: EmilZipp]
03/05/2017 08:13
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Imens drikker jeg to glass vann før alle måltider for å ta ned sultfølelsen.
|
|
|
[Re: Valentino]
03/05/2017 08:50
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Har du filosofert over hva det gjør med kroppens evne til å tåle treningsbelastning å gå i kaloriunderskudd midt i sesongen?
For de som lever av å sykle OG satser mot ritt med lange stigninger skjønner jeg at det er et poeng å være skrapa. For alle oss andre - not so much.
Artikkelen som startet denne tråden er jo inne på noe sentralt, nemlig at det ikke nytter å kun se på nevneren i brøken W/kg. Taper man masse W ved å sulte seg, trene dårligere osv. så hjelper det ikke.
I boken "The Endurance Diet" av Matt Fitzgerald presenteres en empirisk gjennomgang av hva som kjennetegner matinntaket til verdens beste utholdenhetsutøvere. Spoiler alert - det er ikke kalorirestriksjon!
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/05/2017 08:54
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvorfor er dette sannsynlig? Hvis det er slik at han hadde spesielt god respons på EPO er det vel mer sannsynlig at han hadde vært en del dårligere enn noen med lav respons på EPO, med andre ord er det sannsynlig at han hadde vært en middelmådig hjelperytter. Dessverre en helt umulig diskusjon. Det historien viser er at de som var villig til, og klarte å bruke mest doping også i perioder der andre i feltet var redde for det vant de viktigste rittene. I 1999 var Lance og USP ganske alene om storforbuk av EPO. De hadde Moto-man som smuglet det til rittet hver dag. De fleste andre var redde for strammere regler etter Festina-skandalen i 1998. I 2000 kom en delvis fungerende EPO-test på banen, men Conconi - Ferraris mentor hadde fått som oppgave av UCI/IOC/WADA å finne en måte å teste for EPO på. Han fikk tilgang på informasjon fra legemiddelprodusentene som han i tillegg brukte til å finne ut hvordan testen kunne lures. Armstrong kjøpte seg enerett på Ferraris topptjenester inkludert hvordan man lurte EPO-testen. I tillegg hadde Armstrong UCIs toppsjef i lomma. Tilsvarende var da Frank Vandenbroucke herjet i Liege - Bastogne - Liege i 1999 da han i følge datidens lagkamerater var villig til ta mye større sjanser da det kom til dopbruk enn noen andre. Dopet fungerte, men bidro kanskje også til VDBs psykiske problemer etter karrieren. Historien viser at de mest komprosmissløse doperne dopet seg til klare fordeler i et felt bestående av andre dopere med dårligere metoder, eller litt mer begrenset bruk og/eller respons. Sitter du på informasjon som ikke er kjent av andre enn legene som drev med dette?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
03/05/2017 08:57
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvorfor er dette sannsynlig? Hvis det er slik at han hadde spesielt god respons på EPO er det vel mer sannsynlig at han hadde vært en del dårligere enn noen med lav respons på EPO, med andre ord er det sannsynlig at han hadde vært en middelmådig hjelperytter. Dessverre en helt umulig diskusjon. Det historien viser er at de som var villig til, og klarte å bruke mest doping også i perioder der andre i feltet var redde for det vant de viktigste rittene. I 1999 var Lance og USP ganske alene om storforbuk av EPO. De hadde Moto-man som smuglet det til rittet hver dag. De fleste andre var redde for strammere regler etter Festina-skandalen i 1998. I 2000 kom en delvis fungerende EPO-test på banen, men Conconi - Ferraris mentor hadde fått som oppgave av UCI/IOC/WADA å finne en måte å teste for EPO på. Han fikk tilgang på informasjon fra legemiddelprodusentene som han i tillegg brukte til å finne ut hvordan testen kunne lures. Armstrong kjøpte seg enerett på Ferraris topptjenester inkludert hvordan man lurte EPO-testen. I tillegg hadde Armstrong UCIs toppsjef i lomma. Tilsvarende var da Frank Vandenbroucke herjet i Liege - Bastogne - Liege i 1999 da han i følge datidens lagkamerater var villig til ta mye større sjanser da det kom til dopbruk enn noen andre. Dopet fungerte, men bidro kanskje også til VDBs psykiske problemer etter karrieren. Historien viser at de mest komprosmissløse doperne dopet seg til klare fordeler i et felt bestående av andre dopere med dårligere metoder, eller litt mer begrenset bruk og/eller respons. Sitter du på informasjon som ikke er kjent av andre enn legene som drev med dette? Litt vanskelig å vite helt hva du spør om her. Men dopingen til VDB er godt beskrevet i boka til VDBs daværende lagkamerat David Millar. Conconis rolle i utviklingen av EPO-testen kan jeg nok finne referanser på. Armstrongs enerett på Ferraris tjenester er en tolkning av USADAs dokument der de dømmer både Armstrong, lagledelsen og legen(e) hans.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: imag]
03/05/2017 09:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har du filosofert over hva det gjør med kroppens evne til å tåle treningsbelastning å gå i kaloriunderskudd midt i sesongen?
For de som lever av å sykle OG satser mot ritt med lange stigninger skjønner jeg at det er et poeng å være skrapa. For alle oss andre - not so much.
Artikkelen som startet denne tråden er jo inne på noe sentralt, nemlig at det ikke nytter å kun se på nevneren i brøken W/kg. Taper man masse W ved å sulte seg, trene dårligere osv. så hjelper det ikke.
I boken "The Endurance Diet" av Matt Fitzgerald presenteres en empirisk gjennomgang av hva som kjennetegner matinntaket til verdens beste utholdenhetsutøvere. Spoiler alert - det er ikke kalorirestriksjon! Her nevner du mange viktige ting. Doping handler jo om akkurat dette. Optimalisere og finne skjæringspunktet. Litt satt på spissen ligger sannsynligvis kroppens begrensning hva gjelder FTP et sted mellom 430 - 470 (uavhengig av vekt.). I et doping opplegg for GT gjelder det da å finne skjæringspunktet som gir best w/kg, tempowatt og utholdenhet (i tillegg til å toppe formen). Arbeidet skjer liksom ikke kun de 3 ukene rittet går......
|
|
|
[Re: Gråstein]
03/05/2017 09:07
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Altså. Lance Armstrong var en fantastisk bra syklist. Det var ikke sånn at han var en gjennomsnitlig kar de fant på en burgersjappe i Texas og proppet han full av EPO. Og vi skal heller ikke glemme at han konkurrerte på en tid der andre også var innom medisinskapet. Så det vi hadde var altså verdens beste syklister, "alle" trimmet med litt ekstra farmasiprodukter.
Er det noen av toppene fra Lance' tid som ikke er (minst) seriøst mistenkt for doping?
Sannsynligvis ville Armstrong vært en av beste i en verden der ingen var dopa. Dessverre for han, konkurrerte han i en sport der "alle" var det. Og der man snakker om "marginal gains" på utstyr, toppidrettsliv etc, var han også best på farmasien. Om han også hadde det beste utgangspunktet før man la til dopingen "alle" brukte får vi aldri vite. Thor Hushovd. Her er en empirisk test på hva de fire dopmetodene gjør med kroppen. Fordeler og ulemper er tatt opp. https://www.outsideonline.com/1924306/drug-test
Redigert av anonym; 03/05/2017 09:10.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
03/05/2017 09:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Litt vanskelig å vite helt hva du spør om her. Men dopingen til VDB er godt beskrevet i boka til VDBs daværende lagkamerat David Millar. Conconis rolle i utviklingen av EPO-testen kan jeg nok finne referanser på. Armstrongs enerett på Ferraris tjenester er en tolkning av USADAs dokument der de dømmer både Armstrong, lagledelsen og legen(e) hans.
USADAs sine dokumenter er en versjon av dette. Hensikten var å finne en syndebukk. Jeg skal ikke forsvare Armstrong sine valg men det er skikkelig ufint at han i dag sitter med 90% av all skyld hva gjelder doping i sykkelsporten. Hva med de rittene Armstrong ikke syklet da? Var det mindre doping i de?
|
|
|
03/05/2017 09:59
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
USADAs versjon er altså alternative facts? Nå skjønner jeg ikke helt.
|
|
|
[Re: Alpers]
03/05/2017 10:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
USADAs versjon er altså alternative facts? Nå skjønner jeg ikke helt. Det skrev du. Ikke jeg. Som redaktør i et blad som skriver om landeveissykling så vet du veldig godt at sykkel er ganske mye mer en TdF. Var Armstrong ansvarlig for all doping i den epoken også i de løpene han ikke syklet?
|
|
|
03/05/2017 10:51
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt upresist fra min side, men tolket det dithen av masse årsaker, leste ikke Øyvind sitt godt nok. No offense altså.
Å ansvarliggjøre Armstrong for all doping blir kanskje vel drøyt. Dog, han hadde privelegier hva gjaldt doping, både med tanke på hva han fikk kjøpt, og med tanke på hvor langt han kunne strekke strikken. Han hadde både selgere og UCI i sin hule hånd. I så måte dikterte han mye av utviklingen i sykkelsporten. Han valgte å legge folks liv i ruiner om de måtte fortelle sannheten, og det å ikke slå hardt ned på ham ville ikke vært mulig. Det er sjelden mafiabosser får skylda for alt som er av kriminalitet i en by, men de som sitter på toppen får oftere hardere medfart av et rettsapparat.
Personlig tror jeg ikke ryttere som satset på klassikerne tenkte at de kunne ta dopingen mindre seriøst siden USP ikke var så toneangivende der. Doping var en like nødvendig del av det å prestere som trening.
|
|
|
03/05/2017 12:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er ingen tvil om at Armstrong dope heftig og moderne i sin samtid. Han var nok og en arrogant drittsekk som ikke var redd for å være ufin nå det var til hans fordel.
Jeg tror forklaringen på US postal sin suksess var at de var best på å dope kollektiv som igjen ga dem en "edge" til andre lagene der doping var mer på individnivå.
Jeg tror heller ikke Armstrong satt med regien. Han ble tildelt en rolle som vinner som han spilte godt (Hvem ville takket nei, når man viste hvordan sykkelsporten var.). I mafia analogi var nok Armstrong mer leiemorderen mens andre satt som gudfedre og cashet inn og lo hele veien til banken (og ler enda den dag i dag.).
|
|
|
03/05/2017 19:02
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
imag, jeg fleipet delvis, og det blir nok flere turer til Skafferiet i nærmeste fremtid. Men et glass vann før hvert måltid og før hver kaffekopp har jeg bare godt av.
|
|
|
04/05/2017 07:40
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen har noensinne blitt overvektig av å få i seg for mange kalorier fra frukt. "Bjørnen overlever på fettreservene den bygger opp om høsten. Her er blåbær den overlegent viktigste kilden". http://www.bfrnorge.com/bjorn2.html
|
|
|
[Re: -Jan]
04/05/2017 07:44
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikkje det beste eksemplet kanskje, sidan bær ikkje er frukt. Men læll da.
|
|
|
04/05/2017 08:34
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Og du quotet jo ikke fortsettelsen av teksten som antydet at den kan spise opptil 90 kg blåbær i døgnet 
|
|
|
[Re: rasmusic]
04/05/2017 08:36
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og du quotet jo ikke fortsettelsen av teksten som antydet at den kan spise opptil 90 kg blåbær i døgnet Hvor mye mer enn bær spiser den i døgnet, av selve blåbærplanten? Nekter å tro at det ikke blir med lyng og kvast i gapet. Noen som vet?
|
|
|
04/05/2017 08:47
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Personlig tror jeg på beviser. Ikke bilder av armen til en fyr som er syk i hodet, besatt av å vinne Tour de France. Det finnes jo masse mennesker som er tynn-stygge uten at de er dopet av den grunn.
### Vi trenger altså ikke døpe om tråden til "hvordan ser en tynn sykkeldoper ut". Det var så mye lettere i Donald Duck, veldig lett å se hvem som var skurk. Marit Bjørgen blir jo utsatt for noe av det samme (hun kan umulig ha så store muskler uten dop påstår noen). Jeg tror Froome (og Marit) er ren men at han og sikkert mange andre i idretten ligger skummelt nær grensen for hva som er lov både mht jus og moral. De unntakene flere får av ulike årsaker er noe klin og for å få benytte unntak burde alt besluttes av Wada eller annen tilnærmet nøytral instans og offentliggjort.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: rasmusic]
04/05/2017 08:57
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Og du quotet jo ikke fortsettelsen av teksten som antydet at den kan spise opptil 90 kg blåbær i døgnet Skal temme en bjørn og få den til å plukke blåbær for meg. To dagers jobb, og man har blåbær for en hel vinter med smoothie og pannekaker i fryseren.
|
|
|
04/05/2017 09:00
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Margarin, oljer (oliven, raps, solsikke osv.), alle er fra planter og steker man frukt i nevnte råstoffer og spiser nok av det, så blir man overvektig av nettopp frukt og planter.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
04/05/2017 10:01
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Skal temme en bjørn og få den til å plukke blåbær for meg. To dagers jobb, og man har blåbær for en hel vinter med smoothie og pannekaker i fryseren. Hvorfor har ingen tenkt på dette før? 
|
|
|
04/05/2017 10:17
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Og du quotet jo ikke fortsettelsen av teksten som antydet at den kan spise opptil 90 kg blåbær i døgnet Skal temme en bjørn og få den til å plukke blåbær for meg. To dagers jobb, og man har blåbær for en hel vinter med smoothie og pannekaker i fryseren. To dagers bjørnetjeneste og du har en halv kilo blåbær hver dag i ett år!
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
04/05/2017 10:31
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Skal temme en bjørn og få den til å plukke blåbær for meg. To dagers jobb, og man har blåbær for en hel vinter med smoothie og pannekaker i fryseren.
Tem to, den andre lærer du opp til å beskytte deg mot den første når du tar fra den bæra
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: -Jan]
04/05/2017 10:37
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Men bjørnen er vel ikke overvektig selv om den har store fettreserver? Den er normalvektig justert for årstiden ...
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
04/05/2017 11:56
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Skal temme en bjørn og få den til å plukke blåbær for meg. To dagers jobb, og man har blåbær for en hel vinter med smoothie og pannekaker i fryseren.
Tem to, den andre lærer du opp til å beskytte deg mot den første når du tar fra den bæra Trenger man det hvis man temmer den første ordentlig? Hvis man temmer den til 1) Plukke blåbær, bør det vel være bare blåbær (badam-pisj) å temme den til 2) Ikke bli sur når jeg tar dem fra ham/henne. Hvorfor har ingen tenkt på dette før? Godt spørsmål. Jeg tar meg ofte i å komme med slike gode idéer som ingen har tenkt på før. Jeg burde vært oppfinner.
Redigert av Øyvind V; 04/05/2017 11:57.
|
|
|
04/05/2017 11:59
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men bjørnen er vel ikke overvektig selv om den har store fettreserver? Den er normalvektig justert for årstiden ... Samme her. 73 kg på nyåret og 68 kg på sankthans. Sjekk mellomnavnet mitt.
|
|
|
04/05/2017 12:15
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Tem to, den andre lærer du opp til å beskytte deg mot den første når du tar fra den bæra Trenger man det hvis man temmer den første ordentlig? Hvis man temmer den til 1) Plukke blåbær, bør det vel være bare blåbær (badam-pisj) å temme den til 2) Ikke bli sur når jeg tar dem fra ham/henne. Hvorfor har ingen tenkt på dette før? Godt spørsmål. Jeg tar meg ofte i å komme med slike gode idéer som ingen har tenkt på før. Jeg burde vært oppfinner. Bjørner har ikke "motstående tomler" - og dermed blir "plukking" av blåbær langt fra bare blåbær. Fortrukken metode for høsting av bær blir da med tunge/munn/lepper - lykke til med å prøve å ta dem fra ham da!
|
|
|
04/05/2017 12:36
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Tem to, den andre lærer du opp til å beskytte deg mot den første når du tar fra den bæra Trenger man det hvis man temmer den første ordentlig? Hvis man temmer den til 1) Plukke blåbær, bør det vel være bare blåbær (badam-pisj) å temme den til 2) Ikke bli sur når jeg tar dem fra ham/henne. Kanskje, men vedder du livet på det? Jeg hadde nok satset på å få nr. 2 hekta på meloner (raskere å plukke enn blåbær) og lært den opp til å beskytte meg mot nr. 1 sånn i tilfelle.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
04/05/2017 12:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mens jeg ville "safet" og handlet på butikken med en og annen kosetur med bærplukker om det fristet 
|
|
|
04/05/2017 12:53
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Håpet i det lengste at bjørnen benyttet poten/klørne som en slags bærplukker, før den illusjonen brast etter et fucktig nachspiel inkludert mail til biologiprofessor på UiO.
|
|
|
|
|