Eldstemann på 24 i sommerjobb-knipe. Trenger hjelp
|
Eldstemann på 24 i sommerjobb-knipe. Trenger hjelp
03/05/2017 13:55
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Er det noen i en tech-bedrift i Trondheim som kan hjelpe her? Jeg bruker alt jeg har av nettverk.
Eldstemann på 24 har ett år igjen på datalinjen på HIST og fikk per mail lovnad om sommerjobb hos et lokalt IT-firma med forutsetning at han gjennomførte et opplæringsprogram, som han er i gang med.
Han har presset på for å få kontrakt, siden han hadde veldig lyst på jobben og sa nei til intervjuer andre steder. Nå trekker de seg med unnskyldningen at han ikke har rett kompetanse, noe som er oksebæsj siden det ikke var en del av forutsetningen i tilsagnet.
Jeg kliner selvsagt til med spaden så hardt jeg kan i bakhodet på dem, men offentliggjør ikke navnet før vi evt ikke finner en enighet om kompensasjon utenfor arbeidsretten.
Uansett - han trenger umiddelbart en relevant sommerjobb og dersom noen har en idé oversender vi CV med det samme.
På forhånd takk.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Eldstemann på 24 i sommerjobb-knipe. Trenger hjelp
[Re: GeirK]
03/05/2017 16:10
|
Darth Wheeler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis jeg i en alder av 24 måtte ty til hjelp fra foreldre for å finne en sommerjobb så hadde jeg krepert av flauhet.
Du skal ha for at du gjør det for han, men kanskje på tide å la mannen tørke seg bak ørene på egenhånd.
Karbonsnobb som har sett lyset i sveisen.
|
|
|
[Re: Darth Wheeler]
03/05/2017 16:14
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis jeg i en alder av 24 måtte ty til hjelp fra foreldre for å finne en sommerjobb så hadde jeg krepert av flauhet.
Du skal ha for at du gjør det for han, men kanskje på tide å la mannen tørke seg bak ørene på egenhånd. Det samme tenkte jeg. 
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
03/05/2017 16:15
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du skal ha for at du gjør det for han, men kanskje på tide å la mannen tørke seg bak ørene på egenhånd. Når ting går sørover hjelper man til. Sånn er det bare. Geir har jo ikke sagt noe om hvordan poden fikk jobben i første omgang ... Tilbake til saken: har han pedagogiske talenter? Kanskje sommerskolen i Trondheim trenger kvalifisert hjelp? Sommerskolen her i Oslo kjører mange kurs som er IT-relaterte på et eller annet nivå.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
03/05/2017 16:26
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Du skal ha for at du gjør det for han, men kanskje på tide å la mannen tørke seg bak ørene på egenhånd. Han kjøpte sin egen leilighet i Trondheim uten hjelp fra meg annet enn et korsiktig lån på 50k da han var 21 og er en svært sevatendig ung mann som ikke er avhengig av oss på noen måte, så jeg forventer at du forklarer hvorfor det at jeg stepper inn og hjelper til nå er å tørke ham bak ørene. Han ordnet også jobben som glapp helt selv. Jeg venter på en redegjørelse fra din side.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Garpen]
03/05/2017 16:26
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du skal ha for at du gjør det for han, men kanskje på tide å la mannen tørke seg bak ørene på egenhånd. Når ting går sørover hjelper man til. Sånn er det bare. Joda, men det står i tillegg "vi sender cv", da lukter det litt pute. Mulig det bare var en uheldig formulering.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
03/05/2017 16:28
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Du skal ha for at du gjør det for han, men kanskje på tide å la mannen tørke seg bak ørene på egenhånd. Når ting går sørover hjelper man til. Sånn er det bare. Joda, men det står i tillegg "vi sender cv", da lukter det litt pute. Mulig det bare var en uheldig formulering. Ja. Jeg har ikke sett CV-en hans en gang, men siden det enten blir han eller jeg som sender den, brukte jeg "vi". Om folk bare kunne la være å dikte historier inni hodene sine basert på ufullstendige data.
|
|
|
03/05/2017 17:07
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
ingen kontrakt = ingen avtale synd, trist, leit
det begynner å bli lenge siden jeg stolte på noen i det hele tatt
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
03/05/2017 17:33
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Hvilke typer jobber kan han ha? Programmering? Drift? Support? Salg?
|
|
|
[Re: MrAlfred]
03/05/2017 17:43
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvilke typer jobber kan han ha? Programmering? Drift? Support? Salg? Helst programmering.
|
|
|
03/05/2017 18:18
|
perbl
More than words
|
More than words
Antar dere har hørt med store miljø som Telenor?
Per B.
|
|
|
03/05/2017 18:20
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Når man er 24 og studerer, mangler man ofte det nettverket som skal til for å fikse slikt uten å bruke *ekstremt* mye tid. Å få seg en (relevant) sommerjobb mens man er under utdannelse er sannsynligvis langt vanskeligere enn å få seg en fast jobb etter endt utdannelse.
Thomas
|
|
|
[Re: perbl]
03/05/2017 18:24
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Tror nesten det er lettere å få napp hos de litt mindre firmaene altså. Når jeg bodde i byen var de fleste sommerjobbene hos de store tatt før jul.
Mitt tips er å kontakte Betradar (kanskje de heter Sportradar) nå. Jeg var på sommerjobbintervju der, og den gang skulle de iallefall ha mange sommerprosjekter.
|
|
|
03/05/2017 18:30
|
thomand
Entusiast
|
Entusiast
Du skal ha for at du gjør det for han, men kanskje på tide å la mannen tørke seg bak ørene på egenhånd. Gratulerer med det mest usympatiske svar jeg noensinne har sett på dette forumet. Kos deg med tittelen.
If in doubt, flat out
|
|
|
[Re: MrAlfred]
03/05/2017 18:53
|
perbl
More than words
|
More than words
Tror nesten det er lettere å få napp hos de litt mindre firmaene altså. Når jeg bodde i byen var de fleste sommerjobbene hos de store tatt før jul.
Mitt tips er å kontakte Betradar (kanskje de heter Sportradar) nå. Jeg var på sommerjobbintervju der, og den gang skulle de iallefall ha mange sommerprosjekter. Godt poeng ja, de stillingene var ofte opptatt ganske kjapt da jeg studerte, og det var rift om dem.
Per B.
|
|
|
03/05/2017 18:58
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Han kan jo høre med noen lokale NTNU/TTO-spinoffs av ulike størrelser: http://tto.ntnu.no/spin-offsDet forundrer meg ikke om f.eks. Glucoset (som jeg kjenner til fra min jobb, de lager glukosemålere) eller Eelume (slangeroboter, oppstart fra mitt institutt) kan tenkes å ha behov for litt programmering, selv om de ikke i utgangspunktet driver med software. Andre små firma jeg kjenner til i byen er f.eks. Idletechs, Retyre, Inventas.
|
|
|
03/05/2017 20:05
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Min erfaring som ung person er at det er mye lettere å skaffe seg sommerjobb hvis man har et kontaktnettverk man kan bruke. Som IT-student kjenner man gjerne ikke så mange i bransjen, annet enn via bedriftspresentasjoner og forelesere som eventuelt også jobber i den.
Mitt forslag ville vært å høre med noen forelesere som kanskje selv jobber, eller har kontakter, i bransjen om de kan kjenne noen som trenger folk til sommerjobb. Mange bedrifter er ganske tafatte når det kommer til å rekruttere studenter, selv om de ofte gjerne ønsker kontakt med dem, så å få en flink student dyttet deres vei kan like gjerne være måten å få en sommerjobb på.
|
|
|
[Re: tparsli]
04/05/2017 08:34
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Når man er 24 og studerer, mangler man ofte det nettverket som skal til for å fikse slikt uten å bruke *ekstremt* mye tid. Å få seg en (relevant) sommerjobb mens man er under utdannelse er sannsynligvis langt vanskeligere enn å få seg en fast jobb etter endt utdannelse. Bingo. Han FIKK seg jo sommerjobb og var innkalt til flere intervjuer, men siden han ikke er så erfaren, avslo han de andre intervjuene da han hadde funnet seg den jobben som passet best. Å forvente at en student skal klare dette når han må rykke tilbake til start i prosessen to måneder etter at han fikk lovnad om jobb, og de fleste jobbene er tatt, er hinsides. Har han allerede jobb (som han har skaffet helt på egenhånd) på en sportsbutikk i sentrum, men denne er ikke relevant for studiene. Takk til alle som har svart og sendt meg PM. Det er mye gode ideer her. Og Darth Wheeler. Jeg venter fremdeles på redegjørelsen din som forklarer hvordan du har resonnert med at han burde være flau.
|
|
|
04/05/2017 08:54
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Glad jeg ikke driver den IT-bedriften som får GeirK på nakken  For øvrig; åpenbart uryddig fra bedriftens side - all lykke til - håper dere finner en god løsning!
|
|
|
04/05/2017 09:44
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Om det svart på hvitt er skrevet at 24-åringen har jobb hos firma X til sommeren, så mener jeg det foreligger bindende avtale om jobb. Tror man ville nådd frem med det rettslig også. Firma X fremstår særs useriøse! Dessverre er det sikkert en større IT-bedrift det er snakk om også.
Det flaue her i denne tråden, er at Darth Wheeler ikke klarer å skifte slange selv, når han punkterer...
|
|
|
[Re: HNK]
04/05/2017 09:58
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det flaue her i denne tråden, er at Darth Wheeler ikke klarer å skifte slange selv, når han punkterer...
Hvor i tråden er det?
|
|
|
[Re: cvrokka]
04/05/2017 10:04
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Hvor i tråden er det? Tror det var ment metaforisk..
|
|
|
[Re: HNK]
04/05/2017 10:09
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Om det svart på hvitt er skrevet at 24-åringen har jobb hos firma X til sommeren, så mener jeg det foreligger bindende avtale om jobb. Tror man ville nådd frem med det rettslig også. Firma X fremstår særs useriøse! Dessverre er det sikkert en større IT-bedrift det er snakk om også.
Det flaue her i denne tråden, er at Darth Wheeler ikke klarer å skifte slange selv, når han punkterer... Dette er en mindre IT-bedrift. Det begynt med denne mailen: " Hei Erik,
Om du bruker tiden fram til sommeren på litt opplæring fra oss (vi sender deg oppgaver), vil vi tilby deg sommerjobb og mulighet for å jobbe under studiene fremover når det passer. Detaljene og lønn tar vi etter at du svarer på denne eposten. Fortell i samme epost når du selv ønsker å avvikle ferie i sommer.
Ha en fin helg!" Den er er første linje i følgene korrespondanserekke (Terje er daglig leder. Joachim er programmerer): 11 mars: Mail til Erik fra Terje, Tilbud om jobb under forutsetning av opplæring. Ber om detaljer angående ferieavvikling og lover detaljer om lønn og øvrige detaljer når han har svart 12 mars: Mail til Terje fra Erik. Takker ja til tilbud og forklarer når han ønsker ferie 15 mars: Mail til Erik fra Joakim med første oppgave. Ingen tidsfrist gis 23 mars: Erik leverer første oppgage 26. mars: Mail til Terje fra Erik, Etterlyser arveidskontrakt ref detaljer lovet i mail 11. mars 30 mars:: Telefon til Terje fra Erik., Purrer på mail sendt 26 mars. Svar: "Du får svar i morra" 4. april: SMS til Terje fra Erik. Friendly reminder om at mail fra 26. mars ennå ikke er besvart 18. april: Telefon til Terje fra Erik. Ikke svar 18. april: Telefon til <firma> resepsjon fra Erik. Vedkommende som tar i mot lover å meddele Terje at Erik ønsker svar 18 april: Mail til Erik fra Joakim med oppgave nr 2 25. april: Terje til Erik F2F hos <firma>: Erik etterlyser kontrakt. Terje: "Jeg må vurdere dine evner til å programmere først" 3. mai: Mail til Terje fra Erik der Terje konfronteres med tilbud gitt 11 mars. 4. mai: Mail til Erik fra Terje. Tilbud om sommerjobb trekkes
|
|
|
04/05/2017 10:33
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hva med Nordic Semiconductor i Trondheim?
|
|
|
04/05/2017 10:33
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Useriøst av bedriften å opptre slik. Var kanselleringen av tilbud begrunnet? (Oppgavene ikke godt nok løst, redusert behov for folk?)
Jeg syns det er helt på sin plass at du hjelper til med å finne aktuelle bedrifter og muligheter, det handler jo ikke om nepotisme ( noe som er svært vanlig i sommerjobber, og gjør det problematisk for mange å få sommerjobb), men å fasilitere jobbsøkingen slik at han kan finne relevant jobb. Regner med at han kunne jobbet i sportsbutikken hvis det bare handlet om inntekt.
|
|
|
04/05/2017 10:39
|
HNK
Besatt
|
Besatt
Så altså ikke noe krav om oppnåelse eller oppfyllelse av bestemte krav, mål eller å vise bestemte ferdigheter i forbindelse med opplæringen. Elendig opplegg fra firmaet. Skjønner godt at sønnen din føler seg lurt.
Får følelsen av at det kanskje kan være en sønn eller datter av ansatte i firmaet som kanskje også ville ha en sommerjobb... Spekulasjon så klart, men han er da virkelig lovet jobb i bytte mot å kun gjennomføre opplæringen. Er et eller annet firmaet ikke har vært åpne og ærlige på her.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
04/05/2017 10:44
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Avslaget to måneder etter intervju var begrunnet i at han ikke har kompetansen bedriften etterspør. Daglig leder sier når jeg presser han at oppgavene ikke ble løst med den kvalitet og innenfor den tidsramme som var forventet - uten detaljer. Men hvis oppgave 1 ikke var løst tilfredsstillende, hvorfor ga de aldri tilbakemelding om dette og satte ham i gang med en ny oppgave? Og hva er forventet tidsrom når ingen tidsfrist er gitt? Oppgave 2 ble gitt fire uker etter at han hadde løst oppgave 1.
|
|
|
04/05/2017 10:50
|
magic
Besatt
|
Besatt
Det høres jo kanskje ut som det ikke er noen drømmearbeidsplass med såpass uryddige ledere... Får håpe det ordner seg, har sendt spørsmål til en bekjent i Statoil (med IT-bakgrunn) om de tar inn IT-sommerjobbere, gir lyd om det dukker opp noe 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
04/05/2017 11:10
|
Kake
Veteran
|
Veteran
Var "oppgavene" som ble sendt fra firmaet, øvinger eller var de en måte for firmaet å få utført noen reelle oppgaver gratis?
Never, ever make absolute, unconditional statements.
|
|
|
|
|