Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 24 av 35 1 2 22 23 24 25 26 34 35

Gikk Jesus på vannet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2402652 02/05/2017 13:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg synes Gunnar Tjomlid svarer bra når han blir spurt hva som er meningen med livet.

http://www.vltv.no/video/10984417/sporsmalet-er-ugyldig

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2402654 02/05/2017 13:54
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: sveinaa

Det spørs jo litt hvordan man definerer episk. Jeg er enig med deg om du mener at det er sykling uavhengig av sted som er viktig. Satt på spissen så har naturopplevelser blitt "big businenss" og det feteste er jo kun tilgjengelig for de med fetest lommebok, så det å hevde at også naturopplevelser kan være et materielt gode tror jeg neppe er feil.

Det er vel få gode opplevelser i livet som er 100% gratis.

Du har kanskje rett.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2402657 02/05/2017 13:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Du har funne din måte å leve livet, men mange religiøse vil nok si at du mangler en dimensjon med bakgrunn i at de kan skrive alt du skriver + Gud eller hva det måtte være!

De vil de hevde, men gode følelser er utelukkende slapt av konsentrasjonen av fire kjemikalier i kroppen: oxytoxin, seratonin, dopamin og endorfiner. Med mindre religionen kan bidra med høyere konsentrasjoner oftere enn deltakelse i noe annet, kan de hevde det så mye de bare orker.

Jeg tror ikke svaret ligger i farmasien. Det blir på en måte for sci-fi for meg.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2402661 02/05/2017 14:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kan filosofien forklares i vitenskapen?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2402665 02/05/2017 14:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg tror ikke svaret ligger i farmasien. Det blir på en måte for sci-fi for meg.

Dette er verken farmasi eller fantasi, men nokså elementær fysiologi.

Er den vanskelig å forholde seg til?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2402670 02/05/2017 14:33
sveinaa Offline
More than words
More than words

Dette er verken farmasi eller fantasi, men nokså elementær fysiologi.

Er den vanskelig å forholde seg til?

Da uttrykte jeg meg uklart. Svaret ligger i kjemien men jeg tror ikke svaret ligger i farmasien. Det er utopi å tro det kommer en pille som fikser alt...

Redigert av sveinaa; 02/05/2017 14:33.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2402672 02/05/2017 14:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da er jeg med!

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sykkeloyvind] #2402686 02/05/2017 15:38
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: sykkeloyvind

Mange vil ha noen som følger etter som de bryr seg om. Jeg tror meningen med livet også er å sørge for at våre etterkommere også får et godt liv. Dette betyr at verdens tilstand etter døden nesten blir mer viktig for oss foreldre enn livet vårt nå.

Det er et godt poeng.
Men jeg tror likevel mange vil sitte med en "var det alt?" følelse om det å reprodusere seg og sikre avkommets overlevelse er den eneste meningen med livet - da er nok religionens løfte om et liv etter døden et tiltalende konsept.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Torshov-Simen] #2402722 02/05/2017 18:11
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen

Mange vil ha noen som følger etter som de bryr seg om. Jeg tror meningen med livet også er å sørge for at våre etterkommere også får et godt liv. Dette betyr at verdens tilstand etter døden nesten blir mer viktig for oss foreldre enn livet vårt nå.

Det er et godt poeng.
Men jeg tror likevel mange vil sitte med en "var det alt?" følelse om det å reprodusere seg og sikre avkommets overlevelse er den eneste meningen med livet - da er nok religionens løfte om et liv etter døden et tiltalende konsept.

Jeg er nok enig i at realiteten ikke tiltaler folk, men på samme måte som at folk kan finne mening i å tro at det finnes en mening, så kan man også finne den samme roen i å akseptere det som er realiteten, å akseptere det som er akkurat som det er.
Og det paradoksale i det ligger i at det er nettopp i den filosofien som ligger i buddismen at man kan finne dette. ICON_SMILE

De fleste problemer man støter på i livet kan blir lettere om man bare kan akseptere verden som den er, i stedet for å ønske noe man ikke kan få.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sykkeloyvind] #2402725 02/05/2017 18:21
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

Dere som er ateister/agnostikere; hva er det dere savner i livet som dere tror religionen kunne gi?

En tro på at ikke tilværelsen er så meningsløst at alt stopper når du har fått dine tilmålte +/- 90 år på overflaten.

Jeg tenker at det er bedre å både forstå og akseptere at døden er slutten. Rent praktisk fordi det forbereder oss på at det vi må gjøre det må vi gjøre nå, slik at vi kan forberede det vi ønsker før det er for sent. Rent spirituelt fordi vi i stedet for å skulle tenke at det er en mening med livet heller prøver å gi livet mening.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2402728 02/05/2017 18:24
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg synes Gunnar Tjomlid svarer bra når han blir spurt hva som er meningen med livet.

http://www.vltv.no/video/10984417/sporsmalet-er-ugyldig

Min favoritt er fra City Slickers, hvor Curly (Jack Palance) oppsummerer dette:

Curly: Do you know what the secret of life is?
[holds up one finger]

Curly: This.

Mitch: Your finger?

Curly: One thing. Just one thing. You stick to that and the rest don't mean shit.

Mitch: But, what is the "one thing?"

Curly: [smiles] That's what *you* have to find out.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2402734 02/05/2017 18:40
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Jeg tenker at det er bedre å både forstå og akseptere at døden er slutten. Rent praktisk fordi det forbereder oss på at det vi må gjøre det må vi gjøre nå, slik at vi kan forberede det vi ønsker før det er for sent. Rent spirituelt fordi vi i stedet for å skulle tenke at det er en mening med livet heller prøver å gi livet mening.

Jeg tenker også det, men synes selv det er j....g vanskelig og forstår godt dem som heller vil trøste seg med ideen om en fortsettelse.
Jeg kan ikke for mitt bare liv huske hvem som ble portrettintervjuet (var det ikke en sykehusprest mon tro?), men i et portrettintervju jeg leste for noen år siden sa i hvertfall vedkommende at hans erfaring var at det med hensyn til ro og fravær av dødsangst mot slutten av livet var lite forskjell mellom dem som var helt overbevist om at det ikke kom noe etterpå og dem som var helt overbevist om det motsatte, det var tvilerne som hadde det tyngst.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Torshov-Simen] #2402740 02/05/2017 18:56
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

Jeg tenker også det, men synes selv det er j....g vanskelig og forstår godt dem som heller vil trøste seg med ideen om en fortsettelse.
Jeg kan ikke for mitt bare liv huske hvem som ble portrettintervjuet (var det ikke en sykehusprest mon tro?), men i et portrettintervju jeg leste for noen år siden sa i hvertfall vedkommende at hans erfaring var at det med hensyn til ro og fravær av dødsangst mot slutten av livet var lite forskjell mellom dem som var helt overbevist om at det ikke kom noe etterpå og dem som var helt overbevist om det motsatte, det var tvilerne som hadde det tyngst.

Personlig synes jeg i ettertid det var både fordeler og ulemper ved å være religiøs, men én gigantisk, altoverskyggende ulempe er jeg enormt glad for å være kvitt, nemlig angsten for evigheten. Tanken på at det aldri noensinne skulle ta slutt, ikke for meg, ikke for mennesker jeg var glad i (og som ikke var kristne, derfor fordømte), var uendelig mye verre enn den lille tristheten man kan rammes av når man tenker på at alt vil ta slutt.

Noen ganger tenker jeg at lykkelige kristne som tror på frelse og fortapelse, må mangle all empati. Hvordan kan det framstå som fristende å leve evig i Himmelen? Fryde seg med å lovsynge Gud, samtidig som man hele tiden har bevisstheten om at millioner, ja milliarder, av mennesker brenner i Helvete? Sendt dit av den samme guden som man selv bruker evigheten på å digge?

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: lektorHaugen] #2402743 02/05/2017 19:08
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: lektorHaugen

Personlig synes jeg i ettertid det var både fordeler og ulemper ved å være religiøs, men én gigantisk, altoverskyggende ulempe er jeg enormt glad for å være kvitt, nemlig angsten for evigheten. Tanken på at det aldri noensinne skulle ta slutt, ikke for meg, ikke for mennesker jeg var glad i (og som ikke var kristne, derfor fordømte), var uendelig mye verre enn den lille tristheten man kan rammes av når man tenker på at alt vil ta slutt.

Noen ganger tenker jeg at lykkelige kristne som tror på frelse og fortapelse, må mangle all empati. Hvordan kan det framstå som fristende å leve evig i Himmelen? Fryde seg med å lovsynge Gud, samtidig som man hele tiden har bevisstheten om at millioner, ja milliarder, av mennesker brenner i Helvete? Sendt dit av den samme guden som man selv bruker evigheten på å digge?

For ikke å snakke om den angsten religionen kan skape fordi man ikke vet om man er god nok til å komme til himmelen eller om man havner i helvete. Og ikke bare for seg selv, men også bekymringen for venner og familie.

Jeg vet folk som har vært oppriktig lei seg overfor ateistisk slekt som man er sikre på at åker lukt til helvete.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2402746 02/05/2017 19:12
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg vil kanskje formulere det så sterkt: Det var først etter at jeg klarte å legge religionen fra meg, at jeg virkelig har opplevd livet som meningsfylt.

For meg var religion først og fremst ufrihet, angst og skyldfølelse. Det har skadet meg for livet. Jeg tror det er veldig enkelt for folk som aldri har vært i en streng, religiøs sammenheng, å ha både romantiske og naive forestillinger om hva religion er.

Redigert av lektorHaugen; 02/05/2017 19:12.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: lektorHaugen] #2402822 03/05/2017 06:37
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Slik jeg leser det virker det som du har hatt en form for tvil underveis, om ikke vedrørende Guds eksistens så ihvertfall rundt berettigelsen til endel av dogmene i religionen.
Jeg ser ikke bort fra at religiøse som i større grad godtar hele pakka uten å stille spørsmål eller åpne opp for tvilen vil ha en annen opplevelse av det.
Å ende opp ved Guds bord og synge hans ære fremstilles jo som det ypperste man kan oppnå, og dersom man blir fortalt det mange nok ganger uten å reflektere videre over hva det innebærer så blir det jo "sant" til slutt.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: lektorHaugen] #2402839 03/05/2017 07:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg vil kanskje formulere det så sterkt: Det var først etter at jeg klarte å legge religionen fra meg, at jeg virkelig har opplevd livet som meningsfylt.

For meg var religion først og fremst ufrihet, angst og skyldfølelse.

Som en som er på vei ut, ser jeg det på akkurat samme måte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Torshov-Simen] #2402877 03/05/2017 08:34
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

Slik jeg leser det virker det som du har hatt en form for tvil underveis, om ikke vedrørende Guds eksistens så ihvertfall rundt berettigelsen til endel av dogmene i religionen.

Det stemmer nok. Jeg har aldri klart å la være å tenke gjennom ting.

Jeg ser ikke bort fra at religiøse som i større grad godtar hele pakka uten å stille spørsmål eller åpne opp for tvilen vil ha en annen opplevelse av det.

Det har du nok rett i. Samtidig er det en ganske påfallende forknytthet å merke blant mange religiøse. Man slipper seg aldri helt løs. Det er i noen miljøer ikke mulig å møtes og ha det hyggelig, le og spøke, uten å trekke fram religiøse formuleringer og spørsmål.

Å ende opp ved Guds bord og synge hans ære fremstilles jo som det ypperste man kan oppnå, og dersom man blir fortalt det mange nok ganger uten å reflektere videre over hva det innebærer så blir det jo "sant" til slutt.

Og akkurat det er temmelig skremmende. Man påstår at man forholder seg til de mest eksistensielle spørsmål, men i virkeligheten reflekterer man innenfor så snevre rammer at det knapt kan kalles refleksjon. Hva slags liv har man, om ikke en gang tanken er fri?

Redigert av lektorHaugen; 03/05/2017 08:35.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: lektorHaugen] #2402884 03/05/2017 08:41
EgilS Offline
More than words
More than words
Samtidig er det en ganske påfallende forknytthet å merke blant mange religiøse. Man slipper seg aldri helt løs. Det er i noen miljøer ikke mulig å møtes og ha det hyggelig, le og spøke, uten å trekke fram religiøse formuleringer og spørsmål.

Igjen samtidig; jeg kjenner påfallende lite folk som jeg vet er religiøse. Det er så påfallende lite at jeg vet at mange av de jeg kjnner nok er religiøse uten at jeg vet om det. Når jeg tar det i betraktning så virker det som at det neppe er sååå vanlig å være så forknytt at det merkes overfor andre?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2402916 03/05/2017 09:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Samtidig er det en ganske påfallende forknytthet å merke blant mange religiøse. Man slipper seg aldri helt løs. Det er i noen miljøer ikke mulig å møtes og ha det hyggelig, le og spøke, uten å trekke fram religiøse formuleringer og spørsmål.

Igjen samtidig; jeg kjenner påfallende lite folk som jeg vet er religiøse. Det er så påfallende lite at jeg vet at mange av de jeg kjnner nok er religiøse uten at jeg vet om det. Når jeg tar det i betraktning så virker det som at det neppe er sååå vanlig å være så forknytt at det merkes overfor andre?

Min løsrivelse begynte med at jeg kjente at jeg trivdes mye bedre sammen med ikke spesielt religiøse mennesker. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i lektorens beskrivelse.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2402935 03/05/2017 10:26
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Interessant nok har jeg og fruen trukket tilbake til det religiøse miljøet av hensyn til sosialt samvær, i motsetning til Geir. For oss ble det en "Cheers" situasjon, et sted alle kjenner og aksepterer oss, er vennlige og inkluderende uten å være dømmende. Det er godt for oss å være en del av det fellesskapet.

Men jeg kan ikke ha en alvorlig religiøs diskusjon. Jeg må akseptere at de har sin tro og at det ikke er min oppgave å rokke ved den troen. Av og til koster det meg litt, men ikke så mye at det ikke er verd det.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2402942 03/05/2017 10:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
For å balansere dette. Kan man være personlig kristen å utøve sin tro uten å tilhøre en menighet, bedehusmiljø eller frikirke som praktiserer veldig strengt (og gammeldags)? JA!

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2402948 03/05/2017 10:50
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man kan også helt fint være personlig kristen og ha en tilhørighet til en menighet uten at det betyr at hele livet ditt leves der. Kristne miljøer der det er vanlig ikke å ha sosialt liv og nettverk utenfor menigheten bør man passe seg litt for.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: zero] #2402957 03/05/2017 11:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: zero

Men jeg kan ikke ha en alvorlig religiøs diskusjon. Jeg må akseptere at de har sin tro og at det ikke er min oppgave å rokke ved den troen. Av og til koster det meg litt, men ikke så mye at det ikke er verd det.

Jeg sliter veldig med å forstå en verden som ikke vil ha kunnskap fordi kunnskapen er ubehagelig. Man er jo nødt til å¨forholde seg til virkeligheten enten man vil eller ikke.

Mekanismene er veldig godt forklart her - men de er fremdeles vanskelige å forstå. Jeg anbefaler alle å se denne:
http://theoatmeal.com/comics/believe

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2402963 03/05/2017 11:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Man er jo nødt til å¨forholde seg til virkeligheten enten man vil eller ikke.

Det gjør vel de fleste. Til sin egen nære virkelighet. Og så går det for noen med mye tid på å finne ut av hele virkeligheten, eksistensen osv. og de finner stort sett bare mer spørsmål eller en religion som har laget noen svar.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: larsdx] #2402985 03/05/2017 11:41
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: larsdx
Man kan også helt fint være personlig kristen og ha en tilhørighet til en menighet uten at det betyr at hele livet ditt leves der. Kristne miljøer der det er vanlig ikke å ha sosialt liv og nettverk utenfor menigheten bør man passe seg litt for.

Henger meg på den. Menigheter med "regler" skal man være svært kritiske til. Jeg har jo selvfølgelig et ankersted, men kan like gjerne være på intro og oks, som på bedehuset eller i kirka. Har aldri følt meg så fri som nå etter at jeg, hva skal jeg si, ble mer kristen. Friheten og tryggheten gjør at jeg i dag kan senke skuldrene på en helt annen måte enn tidligere.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2402989 03/05/2017 11:46
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: zero

Jeg sliter veldig med å forstå en verden som ikke vil ha kunnskap fordi kunnskapen er ubehagelig. Man er jo nødt til å forholde seg til virkeligheten enten man vil eller ikke.

Da sliter du, for det gjelder i større eller mindre grad 7,5 milliarder mennesker. ICON_SMILE
Det er nok svært få som ikke i et eller annet tilfelle fortrenger deler av virkeligheten fordi det er ubehagelig. Og du skal ikke se bort fra at du selv gjør det også, men at det går under bevissthetsradaren.

Og så er det det med å fortrenge virkeligheten:
Om du virkelig tror på noe så er det jo det som er virkeligheten. For en troende kristen så er det alle andre som fortrenger virkeligheten. For en chemtrail-troende så er det alle vi andre som er dumme som ikke ser hva myndighetene prøver å gjøre med oss.
Når man skal prøve å forstå andre som har en annen oppfatning av virkeligheten enn det en selv har så er dette noe jeg mener er viktig å faktisk forstå. Det er ikke slik at folk som har en annen virkelighetsoppfatning har tatt et bevisst valg om å tro noe annet enn hva de vet er fakta.

Og du Geir bør jo virkelig forstå dette. Det tok deg 30-35 år av det som kan regnes som ditt noenlunde voksne liv å skjønne hvor du tok feil.

Redigert av EgilS; 03/05/2017 11:53.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2402992 03/05/2017 11:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når en antivakser mener at jeg som forsvarer vaksiner, gjør det fordi legemiddelindustrien betaler meg for å gjøre det, kan jeg med stor treffsikkerhet påstå at vedkommende IKKE forholder seg til virkeligheten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2402996 03/05/2017 12:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Når en antivakser mener at jeg som forsvarer vaksiner, gjør det fordi legemiddelindustrien betaler meg for å gjøre det, kan jeg med stor treffsikkerhet påstå at vedkommende IKKE forholder seg til virkeligheten.

Han forholder seg til SIN oppfattelse av virkeligheten. Hva som faktisk er virkeligheten er i så måte (dessverre) ikke nødvendigvis det viktigste.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2403002 03/05/2017 12:10
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L

Om du virkelig tror på noe så er det jo det som er virkeligheten. For en troende kristen så er det alle andre som fortrenger virkeligheten. For en chemtrail-troende så er det alle vi andre som er dumme som ikke ser hva myndighetene prøver å gjøre med oss.

Dette er selvsagt riktig. Samtidig var det i alle fall sånn for meg da jeg var kristen, at jeg brukte veldig mye energi på å holde fast ved den virkelighetsforståelsen jeg hadde. Det er så mye kognitiv dissonans inne i bildet (se innleggene mine lenger oppe) at det var mye arbeid knytta til å holde fast ved troen.

Det er ikke slik at folk som har en annen virkelighetsoppfatning har tatt et bevisst valg om å tro noe annet enn hva de vet er fakta.

Jeg skulle gjerne trodd at alle kristne var sannhetssøkere. Dessverre er min erfaring at sånn er det ikke. Mange holder fast ved kristen praksis (kanskje også tro) fordi det har mange fordeler for dem. Det er i menighetssammenheng de har venner og familie, og det er der de kjenner de sosiale kodene best. Å bryte med religiøs tro innebærer en krise på mange plan. De aller fleste viker tilbake for det.

Så jo, jeg tror det er mange som er kristne på tross av at de har store problemer med å tro på sentrale kristne dogmer, om de virkelig tenker etter. Jeg vil gjette på at det samme gjelder en del muslimer, også.

Redigert av lektorHaugen; 03/05/2017 12:10.

Side 24 av 35 1 2 22 23 24 25 26 34 35

Moderator  support