Primæroppgaven til friidrettens stilpoliti er å kontrollere at shortsen er inni rompa. Så vidt jeg vet kan det søkes dispensasjon for å bare ha den mellom rompeballene, men kun på mesterskap.
Synes jeg ser såpass mange i årets peloton med sorte sokker at jeg ikke tenker "Armstrong" tvert jeg ser et par. Synes utseendet til rytterne er til dels ganske annerledes nå enn da, og totalt sett skiller seg godt ut fra "den sorte æraen". Armstrong var kanskje verst, men det er vel ikke noe problem å finne juksemakere med hvite sokker heller.
Sorte sokker er kult, det er praktisk, og hvis resten av antrekket henger på greip viser det også at man ikke er en patetisk slave av stilpolitiet.
2) Stilpolitiet liker egentlig ikke hansker, så de må velges med omhu
Men som terrengsyklist som ikke kan sykle uten hansker så velger jeg de mest nøytrale hanskene jeg har når jeg skal sykle landevei. Har kjøpt et par tynne sorte og et par tykke sorte. Røde hansker med svær Fox-logo blir veldig feil selv for en som ikke er så altfor opptatt av stilpolitiet.
Jeg merker at jeg blir påvirket av denne tråden. Refleks på eikene og hetta på ventilen har blitt fjernet. Dork/edorf disken ble faktisk fjernet av lbs mekaniker samtykke. Men det var kanskje like greit.
Jeg tar meg derfor den frihet å stille et par dumme spørsmål til de mer stilvante syklister på forumet
Jeg sykler med speil på sykkelen (fantastisk nyttig i trafikken) og har forstått at det ikke er helt i henhold. Men hvor alvorlig er forseelsen? Vanker det bøter, buksevann eller pryl fra stilpolitiet.
Gjelder samme regler for pendling som for lang/treningsturer eller er pendling unntatt fra reglene?
Er lys på sykkelen godtatt på dagtid, som feks Bontrager Flare R Tail Light?
Hva med kamera?
Siden jeg har bare 1 sykkel så har jeg montert på skjermer for å redusere dørstokkmila på regnværsdager. Akkurat nå har jeg kun skjerm på bakhjulet. Er skjermer ok, hvis nei er det formildende eller skjerpende med kun en skjerm?
Jeg har også to forskjellige flaskeholdere. Og jeg regner med at jeg får påpakk på dette. Men er det krav til hvilke flaskeholdere som kan benyttes, eller går det bra med billige varianter fra Europris som ser nesten identisk ut som de der King Cage holderne?
Hva med flasker. Kan jeg bruke vanlig Camelbak flasker med sugerør eller må det være de tradisjonelle uhamslige sykkelflaskene?
Kunne ikke falle meg inn å sette speil på, edorF. Neverever. Silcapumpen sitter løst i slir...
Jeg pendler som jeg sykler ellers, bortsett fra at jeg har en Douchebags Base 15 L på ryggen med laptop, sko, klær etc.
Jeg bruker Garmin Radar som baklys og "speil". Kommer de med Silcapumpen trekker jeg min.
Kamera er helt ok, men vi mener at det bør henge og ikke stå på stilk.
Skjermer. Ok, du bor i Stavanger, og der er det jo 4 seasons in one day every day. Ingen klager på en Ass Savers.
Flaskeholdere skal være like, og gjennomtenkte. King Cage er aldri feil. Jeg bruker Elite Cannibal, relativt rimelig italiensk plastic fantastic som ser bra ut, holder kjeft, og holder fast.
Du skal bruke ordentlige sykkelflasker, som skal være like. Unntak for såkalt verktøyfalske, som imidlertid må stå i seterørstativet. Sykle aldri med tomt flaskestativ, et rapp fra en Silcapumpe er ikke behagelig.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Men sånn alvorlig talt, speil for å se hva som skjer bak fører jo til like mye farlige situasjoner som å ikke ha det. Folk som titter ned på speil, kamera, telefoner eller garminer tar jo blikket vekk fra veien. Ser daglig ryttere med slike rekvisitter som dunker inn i biler og fortauskanter.
Da jeg bodde i Australia tok jeg lappen på motorsykkel. Da lærte vi at det var en fordel ikke å bruke speilene, men heller se bak seg i korte glimt når mulig, akkurat som når man sjekker blindsonen i bil. Det ble sagt at den informasjonen man får fra små speil uansett vil være ganske mangelfull og at speil like gjerne kan være falsk trygghet som et godt hjelpemiddel. Jeg ser for meg at minimale sykkelspeil (som jeg aldri har vurdert å prøve) også vil falle i denne fellen.
Baklys er helt ok - til og med anbefalt, men la det være et fint og nett et. Når det gjelder skjermer bør det enten være en minimal variant som Asssaver, eller heldekkende skjermer både foran og bak - ikke sånn setepinne-beverhale.
Flasker bør være av sykkeltype, ja, ikke Camelbaks variant med bøybar sugetupp, men Camelbaks vanlige sykkelflasker er helt tipp-topp. Kanskje markedets beste?
Speil synes jeg du skal venne deg av med. Det er så å si ingen som bruker dette, heller ikke i trafikken, så det er vanskelig å skjønne hvorfor du skal ha behovet. At man som syklist snur litt på hodet gir også de andre trafikantene hintet om at du fakisk har sett dem.
Hva skal du med lys på dagtid? Det blir helt borte i andre lys og ting i trafikken, så kan ikke se for meg at det er noe bilister ser spesielt godt. En pen, liten lykt kan alltids stå på pendlerverktøyet, den trengs jo når det er mørkt. Det er nok ikke den som gjør helheten ustilig.
Skjerm på pendler er ok.
To like flaskeholdere er såpass lett å ha på stell. Siden Elite Cannibal eller Elite Custom Race koster en hundrings per stk., er det nesten ikke noe vits å kjøpe noe billigere.
Her var det mye nyttig. Jeg får bestille inn nye flaskeholdere og et par Camelbak podium flasker.
Lys på dagtid er vel noe overflødig og kun noe jeg har tenkt på kan være en fordel. Den Bontrager varianten jeg nevnte har en slags pulsfunksjon som gjør det lettere å oppdage i dagslys, men er ikke helt overbevist om behovet.
Jeg begynte med Assaver, men synes ikke det er godt nok. Det kan nok vurderes på en eventuell godværs-racer. Men på en kombinert pendler/tursykkel så foretrekker jeg noe mer dekkende.
Jeg liker ikke tanken på å måtte fjerne speil, men ser signaleffekten en kjapp hodevridning kan sende. Jeg sykler ofte "langturene" mine på tidlige helgemorgener med lite biler, og har ofte blitt såpass overrasket over rolige el/hybridbiler som sniker seg opp at det nesten går på helsa løs Etter at jeg fikk speil så slipper jeg det og det skal ikke mer enn et kjapt øyekast til for å få overblikk.
Jeg ser meg fremdeles bakover ved filskifte og tilsvarende. Men speil gjør at jeg ofte ser biler før de ser meg og gjør at jeg kan bevege meg ut på skulder eller egnet felt fortere. Jeg får kjøpe meg silicapumpe for å forsvare meg mot stilpolitiet. May the force be with me
Lys på dagtid er jo helt supert. Særlig bak. Det gjør faktisk underverker for at bilene holder seg litt lenger unna også, fikk nærmest litt sjokk da jeg prøvde det første gang. Bilene blir ekstremt mye mer obs på deg, og tar hensyn deretter. Trek sin dagslysbaklykt gjør underverker, Specialized sin også. Jeg har Trek sitt dagslyssett i bestilling, og kommer til å bruke det til pendling samt gjennom trakkikerte deler av USA. Dette er dog på en eventyrsykkel. På en RACERSYKKEL, altså verktøyet for å sykle fort, blir det fortsatt så lite som mulig.
Speil har jeg prøvd et par ganger, men det røvkn**ller jo balanse og oversikt å fokusere på et lite speil i bukken, det er jo farligere enn det gjør nytte.
Det er ikke vits hvis jeg ikke må. Og må jeg så gjør jeg.
Jeg ligger som regel midt i kjørefeltet når jeg sykler på landeveier. Men ser jeg en bil som kommer bak meg og det er plass til at jeg kan plassere meg inntil skulderen, så gjør jeg det. Er det ikke plass, så tar jeg traktormetoden og tar mest mulig av feltet før jeg svinger inn for å slippe frem trafikk på et egnet sted.
Nå sykler jeg kun på en eventyrsykkel og da kan jeg kanskje forsvare et lyskjøp selv om jeg bruker den til både pendling og fest.
Jeg har ikke merket at speil utfører uanstendigheter med balansen, men nå er jeg kanskje litt skakkjørt i utgangspunktet.
Men alt jeg leser her skal vurderes og eventuelt revurderes. Takk for alle innspill så langt
Sjokolade, foldekniver, bilvoks og ikke minst klokker burde være fra Sveits. Italienerne tar seg av dekk, felger, gruppesett, rammer, sadler og øvrige komponenter samt sko og klær.
Sjokolade, foldekniver, bilvoks og ikke minst klokker burde være fra Sveits. Italienerne tar seg av dekk, felger, gruppesett, rammer, sadler og øvrige komponenter samt sko og klær.
Antar det er kontinuerlig dispensasjon for damer fra andre land enn Belgia?
###
Lager de egentlig de kuleste og mest klassiske skoene i dag ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Antar det er kontinuerlig dispensasjon for damer fra andre land enn Belgia?
Fra en som i et antall år har vært ansatt i belgisk firma og frekventert Gent; JA, definitivt. (som vi skandinaver pleide å si; når du har vært der så lenge at de belgiske jentene begynner å bli pene, er det på tide å komme seg hjem....)
###
Lager de egentlig de kuleste og mest klassiske skoene i dag ?
Ang. klokker er det kanskje noen i sykkelsporten som har et litt anstrengt forhold til Festina, selv satser jeg på å kunne slippe klask med Silicapumpen til tross for at jeg har et finsk varemerke på håndleddet...
[[/quote] Ang. klokker er det kanskje noen i sykkelsporten som har et litt anstrengt forhold til Festina, selv satser jeg på å kunne slippe klask med Silicapumpen til tross for at jeg har et finsk varemerke på håndleddet... [/quote]
###
Den finske du har er ikke klokke men en dings som binder sammen anstrengelser og presentasjon for tilbedere på Strava, jeg bruker dings på armen også, praktisk stygg plastikk i svart og blå...
Klokker derimot er mekaniske vidunderlige sveitsiske presisjons instrumenter (som riktignok er mer unøyaktige og mer styrete enn quartz-klokke-kopier) du med omhu plukker ut fra samlingen din slik at de skal passe med anledningen og fremheve akkurat det du ønsker.... (ref bla Wonderboy).
Redigert av EmilZipp; 03/05/201712:17.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Den finske du har er ikke klokke men en dings som binder sammen anstrengelser og presentasjon for tilbedere på Strava, jeg bruker dings på armen også, praktisk stygg plastikk i svart og blå...
Klokker derimot er mekaniske vidunderlige sveitsiske presisjons instrumenter (som riktignok er mer unøyaktige og mer styrete enn quartz-klokke-kopier) du med omhu plukker ut fra samlingen din slik at de skal passe med anledningen og fremheve akkurat det du ønsker.... (ref bla Wonderboy).
Den finske jeg har på armen viser kun tid ca 160 timer i uka. De resterende ca 8 viser den også anstrengelse, men da kun til internt bruk. Den andre klokka jeg har (et eller annet sted) tror jeg har flatt batteri (har ikke vært brukt på et par år...) Jeg tillater meg derfor å kalle "dingsen" for klokka mi.