|
Borettslag
|
Re: Borettslag
[Re: Flamini]
22/04/2017 08:02
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Alpers: For meg er jobber til totalt ~325 ikke småjobber
EmilZipp: For meg så virker dette som pengetapping
Knirkekne: Regner med at minst halvparten går til styrets leder og resterende deles på to personer
GeirK: Jeg er vel svartelistet hos sittende styre allerede og valgkomiteen "velger" kandidater etter beskjed fra styret. Har ikke tid heller til å sitte i styret pga reising i jobb og andre verv Valgkomiteen innstiller. Årsmøtet velger. Er det ikke sånn da? Det vil altså si at du kan reise deg opp og melde deg som kandidat til styreverv under årsmøtet, selv om du ikke er innstilt av valgkomiteen. Da finner du ut om naboene dine vil ha deg eller de som er innstilt av valgkomiteen. Det er i hvert fall ikke styret som velger styre, så det spiller ingen rolle om du er "svartelistet" eller ikke.
|
|
|
[Re: EHAa]
22/04/2017 10:22
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Sitter mye makt i valgkomitéen. Er vel sjelden det kommer benkeforslag på andre kandidater enn det som er innstilt fra komitéen. Å lede valgkomitéen kan derfor være en kurant oppgave.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/04/2017 12:41
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Sjelden ja. Det er jo de færreste som faktisk ønsker å sitte i styret. Men det betyr jo ikke at det ikke er anledning til å reise seg opp og stille til valg. Hvis styret og valgkomiteen er korrupt og påfører andelseierne millionkostnader bør man jo vurdere å gjøre akkurat det..
|
|
|
[Re: Øyvind V]
24/04/2017 07:48
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Bare for å komme med to fakta:
-Man er ikke pålagt å sette oppgaver ut på anbud, men det er så klart smart økonomisk -Styret trenger ikke spørre generalforsamlingen om å øke fellesgjeld når det skal gå til nødvendig vedlikehold. Jeg som styreleder kan personlig settes til rette hvis borettslaget forfaller, derfor kan jeg også låne opp det som trengs for å vedlikeholde. Det springende punkt er vel da hva som er vanlig forvaltning og vedlikehold. Er det rimelig at et borettslag på 40 enheter har snudd 2 millioner i pluss til 40 millioner i minus på tre år på grunn av ordinært vedlikehold og drift? Jeg synes ikke det høres rimelig ut. Og da, hvis man går ut over det som er vanlig vedlikehold, må styret gå til generalforsamlingen dersom tiltakene de ønsker gjennomført overstiger 5 % av årlige husleieinntekter. Jeg sa ikke at dette tilfellet var ok, for det er helt klart godt gjort å bruke så mye penger. Det var en generell info i hvordan dette funker ellers. Forretningsfører skal ha fått alle protokoller fra styremøter og der burde det være dokumentert hvor mange saker de har utført og hva penger har blitt brukt til. Det burde også være et budsjett. Vet om borettslag hvor det er ingen som vil sitte i styret og man leier inn advokater osv til å sitte som leder. I tilfelle jeg hørte om så tok advokaten 200K for et borettslag med 20 enheter.
|
|
|
24/04/2017 08:29
|
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Har sitti i styret i diverse borettslag og klubber, og ser egentlig trenden: alle mener noe, bare meningene ikke får konsekvenser.
Siste borettslaget jeg var i styret, brukte vi endel faste firma. Vi ble spurt om hvorfor vi ikke satte ut ting på anbud, og svaret var greit; det har vi ikke kapasitet til. Å sette opp en detaljert anbudsforespørsel, og vurdere innkomne tilbud opp mot hverandre, er ingen liten jobb, og med tanke på de honorar som ble bevilget av årsmøtet, var vi rett og slett ikke villig til å jobbe så mye gratis. Vi valgte renomerte håndtverkere fra bygda, og betalte sikkert noen småkroner ekstra, men fikk samtidig ganske god hjelp, service og rådgivning om hva som burde prioriteres, og i hvilken rekkefølge av de samme håndtverkerne. Hos oss fungerte dette rimelig greit.
Honoraret var vel 25000 for leder, 20000 for nestleder og sekretær, som alle jobbet ganske mye. Dette er dog tall som er noen år gamle... Det ble også gitt møtegodtgjørelse på 300,- pr person pr møte.
|
|
|
01/05/2017 20:32
|
Flamini
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Oppdatering:
Valgkommiteen har vært i lomma på styret ,så styret ble foreslått gjenvalgt og ingen benkeforslag. Styretsforslag til honorar på 300 kr/t ble nedstemt og justert til 200 kr/t Styreleder har i lange perioder vært arbeidsledig og har levd av styrehonorar. Da stinker det i hvertfall når jobber blir satt ut til nær familie.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
01/05/2017 21:05
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
200 kroner timen er da en vits for styrearbeid på kveldstid.
|
|
|
01/05/2017 21:05
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Har valgkommiteen all makt med tanke på hvem som kan stille til valg?
mvh Helge
|
|
|
02/05/2017 08:30
|
perbl
More than words
|
More than words
Oppdatering:
Valgkommiteen har vært i lomma på styret ,så styret ble foreslått gjenvalgt og ingen benkeforslag. Styretsforslag til honorar på 300 kr/t ble nedstemt og justert til 200 kr/t Styreleder har i lange perioder vært arbeidsledig og har levd av styrehonorar. Da stinker det i hvertfall når jobber blir satt ut til nær familie. Hvor lange måter og mengde jobb har de egentlig når de får til 325000 i honorar for et middels lite borettslag? Vi er nå sju stykk som møtes en gang i måneden, og klarer nå fint å holde vårt honorar på 250k-ish totalt. Timelønna mi er vel vesentlig høyere enn 300kr/t hvis jeg skal regne tid brukt i møtene, men vi har jo like fullt endel ansvar og arbeid som tilkommer utenom selve møtene.
Per B.
|
|
|
|
|
|