Bestillebyggetråd - Kingdom Vendetta LS
|
Bestillebyggetråd - Kingdom Vendetta LS
28/04/2017 00:58
|
DesmoSkier
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei forum!  Jeg har akkurat mannet meg og kredittkortet opp til å bestille en https://kingdombike.com/collections/hardtails/products/vendetta-2017 Large. Denne ramma har jo litt ventetid, så i påvente av et ramme-i-sofa-bilde tenkte jeg at jeg skulle fundere litt rundt bygget. En slik ramme fortjener skikkelige deler, dette blir neppe noe budsjettbygg... Jeg har dog en On-One 456 Evo2 jeg kommer til å slakte mest mulig for deler. Jeg kan sannsynligvis bruke * Kranken som er en SRAM X0 med direct mount Wolftooth-drev * Bremser Avid X0 Trail m/skiver * Sete SDG ettellerannet som passer meg fint Deler jeg trenger nytt: *Hjulsett: Jeg tenker carbon-felger og CK-nav. Mulig jeg har et par hjulsett jeg kan slakte for CK-nav, men det krever litt hjul-bytting i sykkelparken. Andre innspill til bra felger og nav? De fleste andre syklene jeg har ruller på Hope-nav og jeg har verktøy til service så det teller litt. *Styre: Jaggu kostet jeg ikke på meg https://kingdombike.com/collections/kingdom/products/sparta-titanium-riser-bar-780mm når jeg først var i gang. Jeg prøver dette først, og om jeg ikke liker det blir det et Sixc 780mm-styre som på alle de andre syklene. *Stem; Jeg finner et fint et på 35-50mm. Liker RaceFace sine. *Drivverk: Jeg tror jeg velger å ikke gjenbruke SRAM 10-delt fra 456, men kjøpe SRAM 11-delt. Eagle tror jeg blir unødvendig dyrt men vi vet jo aldri. *Gaffel: Tja, hva skal jeg ha her? Jeg er coil-fan spesielt på gaffel, men tenker at dette bør bli et oppsett med fokus på vekt. Pike? Lyrik? Fox Float? Titancoil? *Setepinne: Jeg er lei av vedlikeholdet på Reverb. Usikker på hva som blir neste, men klassikeren Spesh Command Post er fristende. Jeg har en 2012-pinne som fungerer fint uten service så langt. Det er mer enn jeg kan si om de 5-6 Reverbene jeg har hatt i samme perioden...
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
Re: Bestillebyggetråd - Kingdom Vendetta LS
[Re: DesmoSkier]
28/04/2017 06:42
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dæven! Grattis!
Tror ikke Eagle X01 er så fryktelig mye dyrere enn 11-delt, uansett er det i alle fall en oppgradering som er verdt pengene. Eagle er digg!
Nye Pike virker å være et fint kinderegg, ellers tråkker man neppe feil med Fox Float 34, jeg har plutselig sistnevnte på 2 sykler og digger dem.
Fox Transfer jukkepinne (den nye) virker veldig lovende. Har hatt min i snart et par mnd og den fungerer framifrå så langt i alle fall.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
28/04/2017 07:36
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Stilig! Liker Kingdom sine sykler  Hvis du er ute etter lite vedlikehold burde du kanskje vurdere en mekanisk dropper. E13 og Ritchey har relativt rimelige pinner. Du tenker ikke at styre i titan vil gi litt mye fleks når du står og tråkker? Har lyst på et Kingdom styre, men vet det ville irritert meg ihjel.
|
|
|
28/04/2017 07:58
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Dette blir rått. Er enig i at fox transfer virker veldig bra, men den har bare såvidt kommet inn døra, så jeg kan ikke mene noe om holdbarhet enda.
Såpass mange fete nav du har liggende, så ville jeg nok sett om det var noe som var aktuelt for gjenbruk. Kanskje på tide å smelle sammen et selvbygd hjulsett? Er det boost på ramma?
Det blir nok ikke nok feil med hverken rs pike eller fox 34. Her ville jeg gått for "må ha faktor". Matchende kashima på setepinne og gaffel hadde kanskje kledd en shiny titanramme?
|
|
|
28/04/2017 08:03
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Kjempetøff sykkel, gratulerer!  Hope nav er nobrainer, ville gått for det. Når det gjelder setepinne eier jeg både Command Post, Reverb og KS Lev. Command Post er veldig holdbar, men ganske lite raffinert. Reverb orker jeg ikke snakke om engang.... KS Lev er smoothere enn Reverb og har virka bra så langt. Kjøpte KS Lev på tilbud fordi Fox sine nye pinner var forsinka sist høst. Jeg ville gått for Fox eller KS. Pike er jo et ganske opplagt valg på gaffel, men vil du ha coil så har visst Øhlins noe på gang. RaceFace Atlas stem er finfin, men vet ikke om den er å få tak i lengre og ikke i den lengden du ønsker deg. Spank Oozy er kul og stemmen til All Mountain Designs.
|
|
|
28/04/2017 08:20
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Ooooh dette blir pent 
- Stefan
|
|
|
[Re: vehe]
28/04/2017 09:28
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Du tenker ikke at styre i titan vil gi litt mye fleks når du står og tråkker? Har lyst på et Kingdom styre, men vet det ville irritert meg ihjel.
Har aldri hatt titan-styre, men hvorfor skal det gi mye fleks når du står og tråkker? Materialegenskapene tilsier at titan er dobbelt så stivt som aluminium. Stivhet er et resultat av både materialegenskaper og fysiske mål i form av f.eks tversnittsmodul. Eks: Om man har to rør med samme material og lik tyngde, der det ene har dobbelt så stor diameter som det andre, vil det røret med størst diameter være mye stivere utsatt for bøyekrefter på tvers av rørets akse. Om du går fra et rør på 20mm ytre diameter og 5mm veggtykkelse til et på 40mm med 2mm veggtykkelse vil disse være like tunge, men 40mm røret vil være 3 ganger så stivt på tvers av røraksen. Om du utsetter de samme rørene for strekk langs rørets akse vil de være like stive. Dette styret er like tungt som et Renthal fatbar-styre, og har noenlunde samme ytre mål, men er laget i et materiale som er dobbelt så stivt, og veier 60% mer. Dvs at det har litt tynnere godstykkelse, men er fremdeles like stivt eller stivere enn aluminiumsstyret.
|
|
|
28/04/2017 09:42
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Tradisjonelt har ofte titankomponenter vært optimalisert for lav vekt, og fordi det har så høy styrke og gode utmatningsegenskaper så har de blitt veldig myke og gitt mye fleks. Har hatt sånne selv, styrestem bla. Er nok derfor folk frykter fleks, men oyvinsr har nok helt sikkert rett i sitt resonnement angående Kingdomstyret siden E-modulen til titan faktisk er vesentlig høyere enn for aluminium. Har også hatt hjemmelaga teleskopisk setepinne der nederste delen var maskinert i Grade 5 titan. Det var nok den sterkeste og stiveste delen på hele sykkelen 
|
|
|
28/04/2017 13:29
|
DesmoSkier
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Håvard, ramma har boost ja. Vi kan gjerne ta en hjulbygge-kveld bare jeg finner ut hva jeg skal ha. Når det gjelder Race Face Atlas så står det et slikt 35mm på 456 som skal slaktes. Tipper det blir gjenbrukt. Om titan-styre ikke svarer til forventningene så har jeg som sagt et SIXC 780 mm som kan gjenbrukes.
Gaffel, setepinne og hjulsett er vel de store valgene som skal tas her. Gleder meg til å nerde litt :-)
|
|
|
28/04/2017 14:11
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
RaceFace Atlas i 35mm blir sikkert bra. Har to stk. selv i 65mm, men har 12 graders backsweep på styret som korter ned effektiv stemlengde litt..
|
|
|
28/04/2017 21:19
|
wasrud
Veteran
|
Veteran
Det her ligger an til å bli en flott sykkel. Om du er lei bråkete (men svært gode) Hope nav, så er jo heller ikke DT akkurat feil vei å gå.
|
|
|
29/04/2017 05:34
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
29/04/2017 06:26
|
Ullke
Medlem
|
Medlem
For hva det er verdt synes jeg en så rå ramme trenger både CK og kashima  veldig fornøyd med min transfer pinne foreløpig.
|
|
|
[Re: vehe]
29/04/2017 08:25
|
chalshus
More than words
|
More than words
Du tenker ikke at styre i titan vil gi litt mye fleks når du står og tråkker?
Jeg har brukt et Thomson titanstyre i to år nå og det er ikke noe problem. Dette bygget trenger klassiske Chris King nav. Det fortjener du.
|
|
|
29/04/2017 13:29
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne gleder jeg meg til å se i levende live!!! Siden du må vente på ramma, vent og se hva som dukker opp med coil fra öhlins!? Ellers slår jeg et slag for Fox 34, har en i bruk nå og den imponerer! Ellers er vel nye pike bankers, så du har litt nerding foran deg nå!! Skal du fortsette med sram drivverk er eagle opplagt, prisforskjellen blir ikke sååå stor når du er i gang med et prosjekt som dette! Ellers slår jeg et slag for shimano, siste versjon av xtr triggeren er helt magisk! Xx1 kassett, SLX/XT/XTR bakgir, XTR trigger, kmc kjede i gull..  Hvis du har CK nav, så er det jo opplagt at det blir Top notch, du får det jo ikke bedre. 
|
|
|
29/04/2017 16:18
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Denne blir ubegripelig morsom å se live!
Hadde du ikke vært så lang i beina hadde jeg stjært den med en gang!
Raymond sitt forslag om coil fra Öhlins kan være veldig spennende ...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
30/04/2017 00:28
|
chalshus
More than words
|
More than words
Knc girer dårligere enn tilsvarende fra Sram eller Shimano. Hvorfor vet jeg ikke.
|
|
|
[Re: chalshus]
30/04/2017 06:18
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Knc girer dårligere enn tilsvarende fra Sram eller Shimano. Hvorfor vet jeg ikke. Syns du? Hmm.. kan ikke si at jeg har merket det hverken på stisykkel eller på landeveien.. har kjørt sram og shimano som original kjeder og byttet til kmc når det har vært tid for å bytte. Syns det girer like bra, men levetiden er vesentlig lenger. Og i akkurat dette tilfellet er det jo litt bling faktor.. 
|
|
|
30/04/2017 06:46
|
FredrikA
Avhengig
|
Avhengig
Gratulerer med de ramma der, bestilte du den av forhandleren i Køben, hvor lang best tid var det nå? Var i kontakt og vurderte å bestille en for ikke lenge siden. Mulig jeg også bestiller en over sommere. Knallfet ramme, den feteste.
|
|
|
[Re: FredrikA]
01/05/2017 21:32
|
DesmoSkier
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Gratulerer med de ramma der, bestilte du den av forhandleren i Køben, hvor lang best tid var det nå? Har vært innom nettsidene til Kingdom bikes jevnlig for å drømme. Så var det plutselig tilbud på rammer som var tilgjengelige. Bestilte direkte fra Kingdom rett før helga, og fikk akkurat epost om at forsendelse er på vei. Så tydeligvis ikke så lang ventetid bare man benytter muligheten. Det eneste er kanskje at jeg ville bestilt raw og ikke polert om jeg skulle velge helt uten begrensninger. Ellers var dette akkurat den ramma jeg hadde tenkt på. Har vært på fjellet og gått på ski i helgen (og tatt noen øl etterpå  ) så jeg har ikke rukket å tenkte så veldig mye mer på deler. Unntatt hjul, der har jeg startet å fundere litt. 650B+ er jo en helt ny hjuldimensjon for min del. Jeg har stort sett 26"-sykler i stallen fra før, så jeg har lite peiling på felgbredde og dekk. Ramma er spesifisert opp til 2.8-dekk så da tenker jeg at det er et greit utgangspunkt. Den kan visstnok ta 3.0-dekk "fra visse fabrikanter", men tenker uansett at 2.8 er fint for at dette skal bli mer snappy enn halvveis til fatbike. Ting jeg funderer på akkurat nå * Intern bredde på felger. Foreløpig googling tilsier alt mellom 30 og 40 mm intern bredde, så her har jeg bare blitt litt klokere * Hvilke 2.8-dekk er bra? Sykler mye Østmarka, men også en del i Lillo- og Nordmarka. Prioriterer vanligvis grep over vekt/rullemotstand (stisyklene står på Conti Baron Project og Trail King i dag) * Lurer på om carbonfelger egentlig er lurt på en hardtail og om aluminium kanskje er bedre. Blir carbon for stivt? Ønsker man kanskje litt fleks, og at alu kan gi dette?
Redigert av DesmoSkier; 01/05/2017 21:33.
|
|
|
02/05/2017 01:27
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Stanton Switchback med lignende muligheter. 650+, 2.8 og muligens plass til 3.0 fra enkelte produsenter som det så fint heter. 150mm X-fusion gaffel. Kjører på, og anbefaler varmt Hadley nav. Bygget med 35mm felg, Spank Oozy 395+ trail, og foreløpig Maxxis Minion DHF 2.5WT utgave. Funker knall og 35mm er brukbart bredt. Byttet fra i25 til 395+ på 29er også, ga enorm forbedring i grep. 395+ felgen passer 2.3 dekk og fint opptil 3.0. Jeg skal kjøpe meg 2.8 dekk, men har sittet litt på gjerdet da jeg ikke tror Nobby Nic har solide nok sidevegger for mitt bruk. Jeg skal gå for Maxxis i 2.8, men vingler litt på model. De lanserer masse pluss dekk i 2017, og lurer selv på Rekon+. HR2, DHF, og DHRII finnes alle som pluss nå. Har som nevnt DHF i 2.5, så har ikke lyst å kjøpe samme i pluss. DHRII har jeg på fs sykkel, så tror jeg ikke trenger samme mønster på enda en sykkel. HR2 ser derimot også bra ut, så for meg står det mellom Rekon+ og HR2. Så har WTB masse nye pluss dekk som kan være bra. Jeg er derimot såpass fornøyd med Maxxis, at jeg holder meg til dem. Å
|
|
|
02/05/2017 06:51
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som jeg har sagt i andre tråder mener jeg man kan ha noe hardere gummi på plussdekk og likevel tilsvarende grep. Jeg har syklet mye med Rocket Ron 2.8 Snakeskin i vår og det sitter veldig bra. Nobby Nic 2.8. enda bedre.
Spørsmålet er mer hva sideveggene tåler. Jeg har hatt en del problemer med burps som typisk kommer når man prøver sykle fort nedover. Regner kanskje med at stivere sidevegger ville kompensere noe for dette. Å prøve å sykle med slange er helt håpløst, jeg punkterer hvert fall nesten med en gang jeg sykler nedover på sti.
|
|
|
[Re: larsdx]
02/05/2017 07:51
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Som jeg har sagt i andre tråder mener jeg man kan ha noe hardere gummi på plussdekk og likevel tilsvarende grep. Jeg har syklet mye med Rocket Ron 2.8 Snakeskin i vår og det sitter veldig bra. Nobby Nic 2.8. enda bedre.
Spørsmålet er mer hva sideveggene tåler. Jeg har hatt en del problemer med burps som typisk kommer når man prøver sykle fort nedover. Regner kanskje med at stivere sidevegger ville kompensere noe for dette. Å prøve å sykle med slange er helt håpløst, jeg punkterer hvert fall nesten med en gang jeg sykler nedover på sti. Ikke helt enig med deg angående sammenheng mellom økende volum og grep - dvs. det spørs litt hva slags grep du snakker om. Stort volum og lavt trykk gir godt grep i lengderetning, men dessverre ganske dårlig sideveis grep på off camber flater som svaberg, stein og røtter. Særlig når dette blir vått merker man dette. Etter 5 år på fatbike der dekk med myk gummi lenge var en mangelvare er dette noe jeg har testa ganske grundig ut, sammenligna med smale dekk med myk gummi samme sted under samme forhold osv. Ingen tvil om at på harde og glatte off camber flater er det myk gummi som hjelper, og smale dekk er bedre enn stort volum. Jeg tenker vel at dekk med bredde 2,5" - 3" og myk gummi må være det beste kompromisset til min type stisykling, og kanskje ha noen finmønstra dekk med hardere gummi i bakhånd for tørre forhold. Har kjørt Nobby Nick 2,8" foran og 3.0" bak i noen uker på HT med slanger, gadd ikke sette opp slangeløst. Har gått bra hittil, hvis det fortsetter uten mye punkteringer blir det fortsatt slanger i disse dekka, blir det et par snakebites går jeg over til guffe.
|
|
|
02/05/2017 08:28
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stemmer nok det @krankdrev skriver. Har vel med kjørestil å gjøre, hvordan man opplever grepet.
|
|
|
02/05/2017 21:54
|
DesmoSkier
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har mailet litt med Kingdom Bikes - de er veldig hjelpsomme og responsive må jeg si  Jeg spurte om max dekkbredde på ramma, da jeg fant både * 2.6 men noen 2.8-dekk passer * 2.8 men noen 3.0-dekk passer på websidene deres. Fikk til svar at det nok var det første som er det de kan stå 99% inne for. Til mitt tiltenkte bruk er egentlig 2.6-dekk midt i blinken. (Eller for å komme med en spoiler - kanskje et 2.4-dekk som regnes for å være veldig voluminøst?) Dermed til det vanskelige valget dekkbredde og felgbredde. Jeg har hørt litt rundt med noen kamerater. Slike kamerater jeg har observert med noen avsindig brede carbonfelger mens jeg lykkelig/uvitende har syklet samme tur med gode gamle Mavic 721. At det går an  Tipset er uansett at 35mm innvendig bredde bør holde i massevis for et 2.6-dekk, og faktisk opp til 2.8. Og at Conti Trail King 2.4, som jeg liker veldig godt, og som egentlig er ganske mye større enn 2.4 - burde være midt i blinken. Å prøve forskjellige dekk går helt fint, men å bomme på et ganske dyrt hjulbygg er litt krise. Men ut fra hva jeg har googlet og sjekket tenker jeg at en felg med 35mm innvendig bredde er et bra og fleksibelt utgangspunkt, og at jeg i første omgang tenker på Trail King 2.4 som dekk. Om noen har sterke meninger om felg er jeg lutter øre. (Litt mindre lydhør mtp. dekk siden jeg ser muligheten til å kjøre et kjent og veldig kjært dekk på dette bygget, men jeg er ikke helt døv her heller  )
|
|
|
03/05/2017 07:10
|
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
35 mm høres litt mye ut for et 2.4 dekk, men det går sikkert bra hvis det er så volumiøst som du sier. Se f.eks her: https://www.lightbicycle.com/newsletter/tire-size-chart-for-bicycle-rim.htmlI følge denne oversikten bør du vel ha mellom 31-34 mm hvis du skal dekke spennet fra 2.4 - 2.8. Har selv 30mm felg med Nobby Nic 2.6 og det er midt i blinken.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
03/05/2017 07:24
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
35mm innerbredde og 2,6" vil gå helt glimrende, litt avhengig av profilen på dekket. Har kjørt 2,3-2,4" dekk på hjul med 40mm utv. bredde (ca. 35mm innv.) et par sesonger, det fungerer helt fint.
Når det er sagt er det jo litt skuffende hvis ramma "bare" tar 2,6" dekk. På en HT merker man godt det ekstra volumet bak. Kjører 3.0" bak på HT om dagen, det er på grensa til å bli litt for mye fatbike med "tilbakesprett", men spiser også veldig mye av ujevnhetene og gir fantastisk grep opp crux. Sykler opp ting jeg aldri har gjort tidligere (også pga. ekstrem lav giring i kombinasjon med det gode grepet). Håper du får testa 2,8" i ramma og at det går, om du ikke velger å sykle med det til vanlig er det kult å ha muligheten.
|
|
|
03/05/2017 07:27
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
35mm og 2.4 er ikke noe problem. Har syklet med 2.3 og 2.4 på mine, har nobby nic 2.35 på bakhjulet nå og 2.6 foran. Fin profil.
|
|
|
03/05/2017 10:19
|
DesmoSkier
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kingdom sier de kjører en Vendetta med 40mm-felg og både Schwalbe Nobby Nic 2.6 og Maxxis DHF 2.8 med ca. 7mm klaring til ramma på det trangeste. Så da går ihvertfall det med en 35mm-felg tenker jeg.
|
|
|
03/05/2017 16:16
|
chalshus
More than words
|
More than words
Det er null stress å sykle sti med 2,5 dekk og 45mm innerbredde på felgen.
|
|
|
|
|