Gikk Jesus på vannet?
|
Re: Gikk Jesus på vannet?
[Re: anonym5]
26/04/2017 12:53
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
"Håp på det beste, vær forberedt på det verste, forvent ingenting" har noen sagt en gang. Kloke ord det der. Prøver å forstå om jeg hadde klart å leve om jeg ikke kunne håpe på noe. For min del blir jo det nesten umulig. Er ikke det menneskelig å håpe på det beste. Hver dag håper jeg på å slippe punktering, håper jeg på at dagen skal bli bra. osv.
|
|
|
[Re: Gulesider]
26/04/2017 12:55
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hver dag håper jeg på å slippe punktering, På hvilken måte hjelper det deg til å leve?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
26/04/2017 13:02
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hvordan forholder du deg til internasjonale saker, som for eksempel forholdet mellom USA og Nord-Korea? Dette er ikke noe du kan påvirke, så da antar jeg du ikke har verken håp, forventning eller bekymring knyttet til om det eskalerer og bryter ut atomkrig?
Hva med rentenivået i Norge? Dette kan du heller ikke påvirke, så da har du vel hverken forventning om fortsatt lavt nivå eller bekymring for økt rentenivå. Hvordan vurderer du betalingsevnen din i forbindelse med husbygging eller hyttekjøp hvis du ikke har forventninger om fremtiden?
Redigert av Øyvind V; 26/04/2017 13:13.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
26/04/2017 13:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan forholder du deg til internasjonale saker, som for eksempel forholdet mellom USA og Nord-Korea? Dette er ikke noe du kan påvirke, så da antar jeg du ikke har verken håp, forventning eller bekymring knyttet til om det eskalerer og bryter ut atomkrig? Korrekt. Jeg følger med på hvordan det går, men det er klart at i det noen trykker på en stor, rød knapp, blir jeg bekymret selv om jeg prøver å ikke bli det. Hva med rentenivået i Norge? Dette kan du heller ikke påvirke, så da har du vel hverken forventning om fortsatt lavt nivå eller bekymring for økt rentenivå. Hvordan vurderer du betalingsevnen din i forbindelse med husbygging eller hyttekjøp hvis du ikke har forventninger om fremtiden?
Jeg ser på realistiske scenarier for renteutviklingen og justerer lånebelastningen ut fra det. Dersom jeg kommer i en situasjon der jeg ikke klarer å betjene lånene, vel - så må jeg gjøre noe. Men det er ikke livets undergang. Jeg har vært gjennom noe som er mye verre og jeg hare jo kommet meg 100% etter det. Dersom en ser på livskvaliteten til en som har vunnet en stor lotterigevninst og en som har fått en skade og havnet i rullestol, så oppleves de selvfølgelig dramatisk forskjellige i det hendelsen inntreffer - men etter to år er opplevd livskvalitet omtrent lik, siden vi mennesker er veldig tilpasningsdyktige både på godt og vondt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/04/2017 13:46
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Korleis genererer du motivasjon for nokon ting som helst?
|
|
|
26/04/2017 13:54
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Hver dag håper jeg på å slippe punktering, På hvilken måte hjelper det deg til å leve? Du bare plukker ut setninger ut av sammenhenger. Gir ikke mening og gidder ikke bruke tid på å svare på det, Jeg hadde opplevd stor tomhet i livet dersom jeg aldri skulle håpe på noe. Hvordan du hevder du får til det forstår ikke jeg. Helt ubegripelig og hjerteløst for meg. Jeg tror aldri jeg hadde klart å leve så likegyldig til alt. Aldri håpe på noe, aldri heie på noen, oppmuntre andre, motivere, gi andre klapp på skuldra.
|
|
|
26/04/2017 14:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
aldri heie på noen, oppmuntre andre, motivere, gi andre klapp på skuldra. Skal jeg forstå det som at du har konkludert med at jeg ikke gjør det?
|
|
|
[Re: dagfink]
26/04/2017 14:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Korleis genererer du motivasjon for nokon ting som helst? Jeg setter meg mål for det jeg ønsker å oppnå og gjør det som skal til for å nå de målene. Hvorfor spør du?
|
|
|
[Re: Brusdalen]
26/04/2017 14:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kan gjerne referere til mitt første innlegg i tråden. Nå trur jeg at også GeirK har opplevd 'håp' og sånt sett har vi et bedre referansekader denne gangen men jeg skjønner veldig godt hans ståpunkt. Noen har mindre behov for forventninger i livet enn andre. Noen har kanskje ikke (lenger) behov for håp i det hele tatt.
Når det er sagt, så ville jeg ikke hatt noen bekymringer når folk begynner å trykke på røde knapper. Bekymringene kommer til å bli kortvarige uansett.
|
|
|
26/04/2017 14:41
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Korleis genererer du motivasjon for nokon ting som helst? Jeg setter meg mål for det jeg ønsker å oppnå og gjør det som skal til for å nå de målene. Hvorfor spør du? Du svarer ikkje på spørsmålet.
|
|
|
26/04/2017 15:07
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg ser på realistiske scenarier for renteutviklingen og justerer lånebelastningen ut fra det. Dersom jeg kommer i en situasjon der jeg ikke klarer å betjene lånene, vel - så må jeg gjøre noe.
Realistisk scenarie kan kanskje sies å være noe av det samme som en forventning? Men det blir kanskje flisespikk. Mulig vi legger forskjellige ting i begrepene, men det virker bare så rart å ikke ha en forventning til noe som helst. Dette forklares kanskje av at du... [...] har vært gjennom noe som er mye verre Når jeg tenker på dette tror jeg i hvert fall at jeg kan forstå hvordan det går an å "gi opp håpet".
|
|
|
[Re: dagfink]
26/04/2017 15:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Korleis genererer du motivasjon for nokon ting som helst? Jeg setter meg mål for det jeg ønsker å oppnå og gjør det som skal til for å nå de målene. Hvorfor spør du? Du svarer ikkje på spørsmålet. Det mener jeg at jeg gjør.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
26/04/2017 15:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja - jeg må presisere her. Jeg har ikke forventninger til ting jeg ikke har kontroll over eller kunnskap om. Og for å ta Gulesiders håp om å ikke punktere, så nyter jeg det faktum at jeg har luft i hjulene så lenge jeg har det, og tar hånd om situasjonen hvis den stausen endrer seg. Ellers ofrer jeg ikke en eneste kalori på scenariet punktering. Det er jo en negativ tanke som jeg ikke vil ha inni hodet mitt om jeg ikke må.
|
|
|
26/04/2017 15:43
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
aldri heie på noen, oppmuntre andre, motivere, gi andre klapp på skuldra. Skal jeg forstå det som at du har konkludert med at jeg ikke gjør det? Ja det kan du. Ut ifra det du skriver så forstår jeg deg slik. Stemmer ikke det
|
|
|
26/04/2017 15:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
aldri heie på noen, oppmuntre andre, motivere, gi andre klapp på skuldra. Skal jeg forstå det som at du har konkludert med at jeg ikke gjør det? Ja det kan du. Ut ifra det du skriver så forstår jeg deg slik. Stemmer ikke det Nei. Det stemmer aldeles ikke og jeg kan ikke forstå hvordan du greier å danne deg et bilde av meg som en fullstendig omsorgsløs person.
|
|
|
26/04/2017 15:49
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
aldri heie på noen, oppmuntre andre, motivere, gi andre klapp på skuldra. Skal jeg forstå det som at du har konkludert med at jeg ikke gjør det? Ja det kan du. Ut ifra det du skriver så forstår jeg deg slik. Stemmer ikke det Jeg har bare tilbrakt noen timer sammen med Geir, men det var nok til å fastslå at du tar feil akkurat der, gulesider..
|
|
|
[Re: EHAa]
26/04/2017 16:13
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Kan hende det. Det er ihverfall det inntrykket han gir meg med de siste innleggene hans. Jeg tror ikke jeg er alene om å oppfatte det slik. Kan hende han er en helt annen i virkeligheten. Det vet jeg ingenting om.
|
|
|
26/04/2017 16:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan hende det. Det er ihverfall det inntrykket han gir meg med de siste innleggene hans. Jeg tror ikke jeg er alene om å oppfatte det slik. Kan hende han er en helt annen i virkeligheten. Det vet jeg ingenting om. Her må jeg korrigere deg. Det er det inntrykket DU har gitt deg.
|
|
|
26/04/2017 16:46
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Kan hende det. Det er ihverfall det inntrykket han gir meg med de siste innleggene hans. Jeg tror ikke jeg er alene om å oppfatte det slik. Kan hende han er en helt annen i virkeligheten. Det vet jeg ingenting om. Her må jeg korrigere deg. Det er det inntrykket DU har gitt deg. Er det mulig. Nei, da må jeg korrigere deg tilbake. Det inntrykket du har gitt meg.
|
|
|
26/04/2017 16:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg er ansvarlig for det jeg skriver. Du er ansvarlig for det du tolker.
|
|
|
26/04/2017 17:13
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Kan hende det. Det er ihverfall det inntrykket han gir meg med de siste innleggene hans. Jeg tror ikke jeg er alene om å oppfatte det slik. Kan hende han er en helt annen i virkeligheten. Det vet jeg ingenting om. Her må jeg korrigere deg. Det er det inntrykket DU har gitt deg. Er det mulig. Nei, da må jeg korrigere deg tilbake. Det inntrykket du har gitt meg. Det er jo din tolkning. Og selv om jeg aldri har truffet GeirK, så kan jeg ikke tolke noe av det han skriver på den måten du gjør. Jeg kan bare spekulere i hvorfor, men den strikte logikken hans er kanskje det du tolker som noe helt annet.
|
|
|
[Re: mroek]
26/04/2017 17:16
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Ja det var dette med kommentarene hans om håp, som fikk meg dit. Men som han sier , så er han ikke slik jeg fikk inntrykk av.
|
|
|
27/04/2017 16:38
|
EgilS
More than words
|
More than words
Mye å ta igjen etter mange dagers fravær.  Hareide høster anseelse, men hadde han trodd på Tor og Odin, hadde han blitt stemplet som uskikket til å drive politikk. Ohh. Det poenget liker jeg. Den norrøne gudetroen kalles også "mytologi", mens kristendommen kalles "religion". Hva skiller det ene fra det andre? Så vidt jeg vet så har "Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM–5)" unntak for religiøse opplevelser/hallusinasjoner? Så i USA så er dette et anliggende med praktiske konsekvenser.
Redigert av EgilS; 27/04/2017 18:29.
|
|
|
27/04/2017 17:03
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg kom akkurat inn fra flere timer på sykkelen, der jeg brukte mye av tiden på å gruble på dette. Tjukksykling på snø er såpass lite mentalt krevende at det, som på landeveien, fort blir til at tankene går. Her er et spørsmål jeg stilte meg selv. "Hva var grunnen til at jeg en gang velgte å feste tillit til disse skriftene skrevet i jern- og bronsealderen og tillegge dem betydning for mitt liv". Det eneste svaret jeg kunne komme på, er "Fordi noen mennesker fortalte meg at de var viktige". Som ikke holder for meg lenger.
Hva er din motivasjon for å feste tillit til disse skriftene og tillegge dem betydning? Jeg vet faktisk ikke årsaken, så det blir litt lettvint å bare svare på det uten videre. Tanker flyr i alle retninger. Men slik jeg ser det er det en kombinasjon av mange årsaker. Jeg har en indre overbevisning om at det må være noe mer. Noe større og noe som satt det hele igang. For det første mener jeg det er viktig å skille på "tro" og "religion" fordi dette ikke er samme sak, selv om "religion" fordrer en tro. Når det gjelder årsaker så bør vi neppe hoppe på enkeltstående og enkle konklusjoner. Folk tror av så forskjellige årsaker. I tilfellet Geir K så mistenker jeg at hans tro først og fremst var et resultat av en innprenting fra barndommen. Slik jeg kjenner ham kan jeg vanskelig tenke meg at troen kunne ha kommet av resoneringer senere i livet. Og jeg tror at det for mange nettopp er dette som er årsaken; vi tror fordi vi vil tro det vi ble fortalt av våre foreldre. Så er det slik at det er andre faktorer som spiller inn, og noen tyr lettere til troen enn andre. Det kan være et behov for å finne forklaringer, det kan være behov for en mening med det som skjer enn i liver, noen ender opp med en tro fordi de føler seg bedre og får et sosialt nettverk. Og for noen få kan det sikkert være det mentale som spiller enn et puss, med stemmer i hodet eller at man mener man ser ting. Og nettopp fordi det er så sammensatt så skal man være forsiktig med enkle forklaringer. Når det gjelder religion så har det helt klart sosiale sammenhenger. En religion binder folk og samfunn sammen, det gir normer og verdier, sier noe om moral og etikk, og er midler for å styre. På mange måter er ikke en religion så forskjellig fra en politisk ideologi, og i noen tusen år var det nok det som var de styrende politiske ideologiene. Inntil de i stor grad ble erstattet av andre, som ikke alltid har vært til det bedre.
Redigert av EgilS; 27/04/2017 17:38.
|
|
|
27/04/2017 17:24
|
EgilS
More than words
|
More than words
Uten sammenligning forøvrig, ser vi jo tydelig hvordan Donald Trump har lagt pressen for hat - av nøyaktig samme årsak. Men det er jo ikke pressen som representerer problemet. Ikke nødvendigvis, men pressen har en enorm slagside kan det virke som, så det er ikke sikkert de opptrer helt redelig mot ham heller: http://www.politico.com/magazine/story/2...st-coast-215048
|
|
|
[Re: Dexter]
27/04/2017 17:30
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er vel de færrreste vitenskapsmenn som er religiøse. Dawkins hadde vel noe statestikk på det, uten at jeg husker den, annet enn konklusjonen om at de fleste med god margin ikke var religiøse. Nja, det er vel ikke nødvendigvis korrekt? Det jeg har sett er fra USA, og der virker det å variere sterkt innonfor hvilken vitenskap det er snakk om. Det er vel langt flere innenfor "myke" forskningsgrener, enn innenfor grener som fysikk og kjemi. Jeg kan også tenke meg at det varierer veldig mellom land og kulturer. Jeg vil tro det er en betydlig større andel vitenskapsfolk i i det sørlige USA eller Sør-Amerika eller Iran som er religiøse, enn det er det i Norge.
|
|
|
[Re: progres]
27/04/2017 17:36
|
EgilS
More than words
|
More than words
I anledning påsken ... Knut Arild Hareide var gjest. I nevnte program får han et direkte spørsmål fra Harald Eia: "Tror du at Jesus gikk på vannet?", og Eia følger opp "Tror du virkelig på det?" Svaret fra Hareide er: "Ja!" uten å nøle. Svaret er som forventet, og jeg kan respektere og forstå de fleste meninger og argument fra høyre og venstre. Men ærlig talt, er du 4 år gammel Hareide? Det er jo ikke vanskelig å forstå at kirken har utfordringer med å tilpasse seg dagens samfunn. Kan ikke gjenfinne kilden noen plasser. Men jeg var borti en teori om at det kom en kuldebølge, og at det ble dannet is som han gikk på. I så fall er det jo greit, for det er eneste måten. Jeg tipper de som bodde i området på den tiden kunne gjenkjenne is om de så det, så den teorien synes jeg er lite plausibel. Jeg har selv oppholdt meg der omkring vinterstid, og jepp, det kan være kaldt med ujevne mellomrom der også. 
|
|
|
[Re: anonym22]
27/04/2017 17:50
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det går an å se på en hel drøss med flotte kirkebygg som en positiv bivirkning av religion, men så kommer man på hva man kunne fått for de milliardene de har kostet å bygge, eller antallet slaver som døde under byggingen, eller hvordan folk levde i fattigdom mens kirken bygde kirker osv.
Fordelen er at man slipper å bruke så mye tid på serverdigheter på ferie i Europa, siden mange av dem bare er den samme kjerka om igjen. Med ett selvsagt unntak for la Sagrada Familia. Og Il Duomo i Milano. Verdt et besøk.
|
|
|
27/04/2017 18:07
|
EgilS
More than words
|
More than words
At vi opplever at det er mer krig og faenskap enn på lenge skyldes nok dagens medie-situasjon, mer enn at verden faktisk har gått til hundene. Jeg tenker ikke på krig. Jeg tenker på mangelen av menneskelig omtanke, nærhet, raushet, nøysomhet og lignende verdier, som ofte er knyttet til religion. Er dette knyttet til religion fordi mennesker ikke kan ha slike følelser eller oppførsel uten religion, eller fordi det kun er religiøse som har hatt doktriner/dogmer som har kunne beskrive dette eller at mennesker stort sett har vært religiøse frem til de siste tiårene? Har ikke undersøkelsen, men har sett referert i seriøs litteratur fra undersøkelser som sier at religiøse i organisasjoner har mer sosialt engasjement enn andre i ikke-religiøse organisasjoner, men at religiøse generelt ikke er mer sosialt engasjerte enn ikke-religiøse.
|
|
|
27/04/2017 18:21
|
EgilS
More than words
|
More than words
Bør vel grave frem bedre dokumentasjon, men et kjapt googlesøk knyttet opp mot naturansvar viser feks:
"Millennials say they are more focused on the environment than their parents’ generation, 76% to 24%, according to a new poll" Jeg har ingen dokumentasjon, det var en antagelse fra min side basert på hva jeg hører og leser. Det er mulig nye generasjoner er mindre egosentriske enn etterkrigsgenerasjoner har vært. Jeg tror du bør undersøke antagelsene dine. Verden generelt (med noen svingninger fra år til år naturligvis) går mot stadig mindre akseptanse for vold, overgrep, diskriminering og fattigdom. Generelt så er verdens tilstand bedre og bedre for hvert eneste hundreår og tiår. I snitt de siste årene har 137 000 mennesker hver eneste blitt løftet ut av ekstrem fattigdom, og antallet kvinner som tar utdanning øker konstant verden over. Et bra sted å starte er gapminder.org Ellers er Pinkers bok "The better angels of our nature" en vekker når det gjelder utviklingen (sorry for at jeg stadig maser om denne  ). Det som dessverre er med på å holde igjen utviklingen når det gjelder for eksempel toleranse er ofte nettopp religionen. i Norge er homofili-debatten kanskje det synligste, hvor religiøse og ytre høyre er de som i hovedsak motsetter seg like rettigheter for homofile par.
|
|
|
|
|