Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 35 1 2 18 19 20 21 22 34 35

Gikk Jesus på vannet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sykkeloyvind] #2400907 26/04/2017 09:54
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sykkeloyvind
Jeg mener likevel nestekjærlighet, raushet, sparsommelighet og naturansvar kan etterleves enda bedre uten en trussel om helvete, evig reinkarnasjon eller tilfeldig straff fra oven.

Absolutt. Men virker det ikke litt påfallende at i en tid hvor religion står mindre og mindre sentralt i folks hverdag, så er det også mindre og mindre nestekjærlighet, raushet, sparsommelighet og naturansvar?

Kan det hende at religion er en effektiv måte å formidle disse verdiene på, og ikke minst etterleve dem?

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2400914 26/04/2017 10:08
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2400917 26/04/2017 10:16
Nibbler Offline
Fersking
Fersking
Sitat: pontiff
Jeg mener likevel nestekjærlighet, raushet, sparsommelighet og naturansvar kan etterleves enda bedre uten en trussel om helvete, evig reinkarnasjon eller tilfeldig straff fra oven.

Absolutt. Men virker det ikke litt påfallende at i en tid hvor religion står mindre og mindre sentralt i folks hverdag, så er det også mindre og mindre nestekjærlighet, raushet, sparsommelighet og naturansvar?

Interessert i dokumentasjon på disse påstandene.

Bør vel grave frem bedre dokumentasjon, men et kjapt googlesøk knyttet opp mot naturansvar viser feks:

"Millennials say they are more focused on the environment than their parents’ generation, 76% to 24%, according to a new poll"

Lady Nancy Astor: Winston, if you were my husband, I'd poison your tea.
Churchill: Nancy, if I were your husband, I'd drink it.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2400919 26/04/2017 10:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK
Jeg skjønner ikke at folk gidder å bruke tid på dem.

Er det fordi

du forsøker å forstå andres prioriteringer med utgangspunkt i dine egne behov

?

Ja - hvis det er slik at folk VIL ha en dårligere livskvalitet, så stemmer det. Men jeg mener at mitt behov for en god hverdag ikke er så forskjellig fra andres behov for en god hverdag - ie jeg har ganske sammenfallende behov med de jeg ikke klarer å forstå her. I såfall gjelder ikke den regelen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Nibbler] #2400931 26/04/2017 10:38
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Nibbler
Bør vel grave frem bedre dokumentasjon, men et kjapt googlesøk knyttet opp mot naturansvar viser feks:

"Millennials say they are more focused on the environment than their parents’ generation, 76% to 24%, according to a new poll"

Jeg har ingen dokumentasjon, det var en antagelse fra min side basert på hva jeg hører og leser. Det er mulig nye generasjoner er mindre egosentriske enn etterkrigsgenerasjoner har vært.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400932 26/04/2017 10:39
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Men jeg mener at mitt behov for en god hverdag ikke er så forskjellig fra andres behov for en god hverdag

Ut fra hva du skriver i denne tråden virker det for meg som om dine behov for en god hverdag er radikalt annerledes enn mange religiøse, i hvert fall. Og de utgjør jo en del mennesker på denne kloden...

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2400933 26/04/2017 10:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Kan det hende at religion er en effektiv måte å formidle disse verdiene på, og ikke minst etterleve dem?

Nå er det vel faktisk sånn at det kriges mindre enn noen gang. Voldsstatistikkene peker nedover i både vest og øst.
Kriminalitet og krig er nok først og fremst relatert til ulik tilgang på ressurser. Heldigvis er verden i ferd med å bli et sted med mindre ekstrem fattigdom og dermed færre desperate mennesker. At vi opplever at det er mer krig og faenskap enn på lenge skyldes nok dagens medie-situasjon, mer enn at verden faktisk har gått til hundene.
Hans Rosling satt fingeren på dette i sine presentasjoner:
https://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2400935 26/04/2017 10:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Religion har ofte vært en måte å holde fattige nede på.

Like fullt har religion hjulpet fattige folk uten håp, og gjør det fortsatt den dag i dag. Ikke gjennom omvendelse, men gjennom mat, varme og husly.

Ikke bare på den måten. For veldig mange som ikke har det så bra som vi har det i Norge så hjelper nok religion dem gjennom hverdagen.

Religiøs eller ikke. Det er nok og mange som hadde forsøkt gud eller en annen gudeskikkelse som siste utvei dersom frykten slo skikkelig til. I situasjoner man blir så redd man mister kontroll på kroppsfunksjonene så tror jeg mange hadde klamret seg til religionens strå ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2400936 26/04/2017 10:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men jeg mener at mitt behov for en god hverdag ikke er så forskjellig fra andres behov for en god hverdag

Ut fra hva du skriver i denne tråden virker det for meg som om dine behov for en god hverdag er radikalt annerledes enn mange religiøse, i hvert fall. Og de utgjør jo en del mennesker på denne kloden...

Du mener for alvor at noen mennesker får en bedre hverdag gjennom å håpe, ønske og bekymre seg for hvordan fremtiden skal bli i stedet for å bruke energi på å endre det en kan endre og lære seg å akspetere det som kommer både av ting en kan påvirke og ting en ikke kan påvirke?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400940 26/04/2017 10:51
sveinaa Offline
More than words
More than words

Du mener for alvor at noen mennesker får en bedre hverdag gjennom å håpe, ønske og bekymre seg for hvordan fremtiden skal bli i stedet for å bruke energi på å endre det en kan endre og lære seg å akspetere det som kommer både av ting en kan påvirke og ting en ikke kan påvirke?

For å ta det et stykke videre. Det er noen år siden alle psykiatri handlet om; Ta deg sammen!

Du må nok bare innse at av og til kan man ikke sette seg inn i andres situasjon. Med den kunnskapen som finnes om mennesket sitt sinn i dag, så kan man ikke utelukke at det finnes noen som faktisk får en bedre hverdag ved å ha en venn som Jesus som går sammen med en.

Redigert av sveinaa; 26/04/2017 10:52.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sykkeloyvind] #2400941 26/04/2017 10:58
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
At vi opplever at det er mer krig og faenskap enn på lenge skyldes nok dagens medie-situasjon, mer enn at verden faktisk har gått til hundene.

Jeg tenker ikke på krig. Jeg tenker på mangelen av menneskelig omtanke, nærhet, raushet, nøysomhet og lignende verdier, som ofte er knyttet til religion.

Redigert av anonymous5; 26/04/2017 11:03.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400942 26/04/2017 10:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Ja. Har ikke dine år på denne kloden vist deg dette?

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400946 26/04/2017 11:10
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: cvrokka
Sitat: Øyvind V

Med en sånn logikk bør man vel da gå rundt og være negativ til alt og alle? Da minimerer man skuffelsen når noe går galt (da blir det jo som forventet).

Tenker ikke alle slik?

I tillegg til at man blir mindre skuffet når det går galt, blir man enda mer imponert når det ikke gjør det. Det er jo en vinn-vinn situasjon.

Drømmer, håp, forventninger og bekymringer er alle teorier om hvordan fremtiden skal utfolde seg - teorier som ofte feiler pladask fordi de ikke har en brøkdel av parametrene de trenger for å være i nærheten av noe som kan defineres som nøyaktighet. Jeg skjønner ikke at folk gidder å bruke tid på dem. Bruk heller all energien på det du kan påvirke i livet ditt.

Det er da uendelig mer produktivt å bruke krefter på det som faktisk skjer enn det du håper eller frykter skal skje og som aldri kommer.

Hvis du planlegger topptur, hender det aldri at du håper at været blir bra?

Beklager altså, men jeg har problemer med å forstå at det er mulig å gå gjennom livet og utelukkende forholde seg til ting man faktisk kan påvirke, uten håp, bekymringer og forventninger.

Redigert av Øyvind V; 26/04/2017 11:11.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2400951 26/04/2017 11:19
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
At vi opplever at det er mer krig og faenskap enn på lenge skyldes nok dagens medie-situasjon, mer enn at verden faktisk har gått til hundene.

Jeg tenker ikke på krig. Jeg tenker på mangelen av menneskelig omtanke, nærhet, raushet, nøysomhet og lignende verdier, som ofte er knyttet til religion.

Ja, forstår det, men trur du at det så mye mindre av dette nå enn i 1925? Eller i 1939? Eller i 1968?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: ] #2400955 26/04/2017 11:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Gavia1975
Sitat: sveinaa

Med den kunnskapen som finnes om mennesket sitt sinn i dag, så kan man ikke utelukke at det finnes noen som faktisk får en bedre hverdag ved å ha en venn som Jesus som går sammen med en.

Så er det også mange som kanskje burde prøvd å gjøre noe med en vanskelig situasjon som hadde hatt bedre av å snakke med en psykolog enn å sitte å snakke med Jesus og vente på at han skal ordne opp.

Ser ganske gode eksempel på at den rausheten plutselig ikke er så aktuell om man er åpen og sier at man ikke er troende. Ennå verre for de som har en avvikende legning...

Om Gud får en til sprette opp om morgenen for å spre det gode budskap så gir jo det en enorm livskvalitet ICON_SMILE

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: ] #2400958 26/04/2017 11:30
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Med den kunnskapen som finnes om mennesket sitt sinn i dag, så kan man ikke utelukke at det finnes noen som faktisk får en bedre hverdag ved å ha en venn som Jesus som går sammen med en.

Så er det også mange som kanskje burde prøvd å gjøre noe med en vanskelig situasjon som hadde hatt bedre av å snakke med en psykolog enn å sitte å snakke med Jesus og vente på at han skal ordne opp.

Ser ganske gode eksempel på at den rausheten plutselig ikke er så aktuell om man er åpen og sier at man ikke er troende. Ennå verre for de som har en avvikende legning...

Jeg forstår ikke hva du mener med dette. Virker ofte som man prater forbi hverandre, og/eller har et feilaktig bilde av kristne.

Og, det er ikke noe problematisk for en kristen å gå til psykolog. Man sitter da ikke og folder hendene hele tiden.

Kristne skal være rause, ha høyde under taket, tålmodige, aksepterende inkluderende osv. Kjenner ikke igjen dette her.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: ] #2400959 26/04/2017 11:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Det gjelder ikke bare troende.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sykkeloyvind] #2400960 26/04/2017 11:34
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Ja, forstår det, men trur du at det så mye mindre av dette nå enn i 1925? Eller i 1939? Eller i 1968?

Folk oppgir selv at de er mindre lykkelige enn forgjengerne deres oppga.

Bortsatt fra det er det kun inntrykk jeg har. Samfunnet har også endret seg, noe som kan føre til at det er vanskelige enn før å praktisere disse verdiene.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2400965 26/04/2017 11:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvorfor er det så viktig å stigmatisere kristne og gjerne sette dem i bås som en homogen gruppe i tillegg (Gjerne med litt underliggende herskerteknikker.)?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2400968 26/04/2017 11:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har tenkt litt på det opprinnelige spørsmålet og egentlig kommet frem til at det må være mulig. Hvis biler kan gå på vann, skjønner jeg ikke hvorfor ikke Jesus kan gå på det vannet og.

Biler som går på vann er en mulighet

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2400971 26/04/2017 11:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hvorfor er det så viktig å stigmatisere kristne og gjerne sette dem i bås som en homogen gruppe i tillegg (Gjerne med litt underliggende herskerteknikker.)?

Akkurat pga. det siste; hersketeknikker fungerer bedre på homogene grupper.
Og generalisering gjør det enkelt å slippe å se individer som man kan ha et 'følelsesmessig' forhold til. Det er nu en gang enklere å presse en sånn forbanna syklist ut i grøfta enn en familefar på vei til jobben.

Dette (å lære kunne avgeneralisere) og å lære å kunne sette seg inn i en annens 'forsvarsstilling (disputere i sin historiske kontekst) bør være to viktige ting gjennom hele skolegangen. Alt for sjeldent at noen blir utfordret å for svare det motsatte av det en trureller trur en vet.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Øyvind V] #2400972 26/04/2017 11:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg prøver i allefall å la være. Ta for eksempel i morgen - da jeg hadde tenkt meg til Storlidalen sammen med en kollega fordi det ligger masse urørt snø der. Yr hadde meldt delvis skyet, så vi planla å kjøre ned i kveld. Da håper jeg ikke at værmeldingen holder seg, men jeg følger med og justerer planene etter hvert som den endrer seg. I dag tidlig snudde væreldingen 180 grader og viser at det mest sannsynlig skal snø i hele morgen med panservær på fredag. Da har jeg brukt energi på å planegge alternativer som funker med det været i tillegg til å se på muligheter til å utsette til fredag.

Jeg er ikke mindre produkt av evolusjonen enn at forventningene om å kjøre tilsammen 1200 høydemeter i usporet pudder og knallsol VIL frem i panna, men jeg skyver dem tilbake og lar dem ikke styre meg, fordi jeg da vil bli skuffet hvis de ikke slår til. Det å miste et barn som jeg hadde forventinger til skulle overleve har lært meg å kontrollere følelsene mine og jeg synes livet er utrolig mye bedre når en greier å slippe negative forventinger som sliter på en før de ikke slår til og positive forventinger som skuffer en når de ikke slår til. Men det er klart det glipper for meg av og til også.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2400976 26/04/2017 12:05
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange

Akkurat pga. det siste; hersketeknikker fungerer bedre på homogene grupper.
Og generalisering gjør det enkelt å slippe å se individer som man kan ha et 'følelsesmessig' forhold til. Det er nu en gang enklere å presse en sånn forbanna syklist ut i grøfta enn en familefar på vei til jobben.

Dette (å lære kunne avgeneralisere) og å lære å kunne sette seg inn i en annens 'forsvarsstilling (disputere i sin historiske kontekst) bør være to viktige ting gjennom hele skolegangen. Alt for sjeldent at noen blir utfordret å for svare det motsatte av det en trureller trur en vet.

Du har kanskje et poeng der ja. Jeg er ikke spesielt kristen, men jeg føler heller ikke at oppveksten med kristendomskunnskap bitte litt søndagsskole og kristen konfirmasjon har plassert meg lenger bak i køen heller.

Vil det ikke være nesten like håpløst "å tro" veldig hardt på et politisk dogme som det er "å tro" på en religion?

Redigert av sveinaa; 26/04/2017 12:11.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: ] #2400979 26/04/2017 12:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er meget mulig, men jeg tror ikke gud (og andre guder) dør litt hver eneste dag når mange har det vanskelig. Dette fordi jeg tror en viktig del av religionen er at den gir en del svar (ikke nødvendigvis rette objektive svar), og disse svarene gjør det enklere for mange mennesker å gå gjennom livet.

For mange er det nok og enklere å takle livet når alt har en mening og ikke alt egentlig er ens egen skyld fordi man i bunn og grunn styrer ferden selv.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2400983 26/04/2017 12:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette fordi jeg tror en viktig del av religionen er at den gir en del svar

For meg generer religionen langt flere spørsmål enn den besvarer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400984 26/04/2017 12:17
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg prøver i allefall å la være. Ta for eksempel i morgen - da jeg hadde tenkt meg til Storlidalen sammen med en kollega fordi det ligger masse urørt snø der. Yr hadde meldt delvis skyet, så vi planla å kjøre ned i kveld. Da håper jeg ikke at værmeldingen holder seg, men jeg følger med og justerer planene etter hvert som den endrer seg. I dag tidlig snudde væreldingen 180 grader og viser at det mest sannsynlig skal snø i hele morgen med panservær på fredag. Da har jeg brukt energi på å planegge alternativer som funker med det været i tillegg til å se på muligheter til å utsette til fredag.

Jeg er ikke mindre produkt av evolusjonen enn at forventningene om å kjøre tilsammen 1200 høydemeter i usporet pudder og knallsol VIL frem i panna, men jeg skyver dem tilbake og lar dem ikke styre meg, fordi jeg da vil bli skuffet hvis de ikke slår til. Det å miste et barn som jeg hadde forventinger til skulle overleve har lært meg å kontrollere følelsene mine og jeg synes livet er utrolig mye bedre når en greier å slippe negative forventinger som sliter på en før de ikke slår til og positive forventinger som skuffer en når de ikke slår til. Men det er klart det glipper for meg av og til også.

Jeg har en tendens til å glede meg som et barn. Både før eg etter. Tror man kan kalle det forventninger. Dette vet jeg mange andre gjør også; på flere arenaer i livet. Alt fra kjærlighetslivet, shopping til reisemål.

Spørsmålet mitt blir da. Er det noe galt å se inn i fremtiden å glede seg til det som kan/skal komme (alle vet jo at avvik vil komme.). Ødelegger/forringer forventningene vi har til fremtiden nødvendigvis livet i nåtid?

Redigert av sveinaa; 26/04/2017 12:22.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400985 26/04/2017 12:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Dette fordi jeg tror en viktig del av religionen er at den gir en del svar

For meg generer religionen langt flere spørsmål enn den besvarer.

Det er nok og kjernen. Noe av forutsetningen for å være kristen er da kanskje at man kan falle til ro med at alle spørsmål vedr. religion ikke nødvendigvis har et logisk/objektivt svar.

Så kan man diskutere om det er irrasjonelt å komme til det standpunktet for den som er religiøs.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2400987 26/04/2017 12:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[

Spørsmålet mitt blir da. Er det noe galt å se inn i fremtiden å glede seg til det som kan/skal komme (alle vet jo at avvik vil komme.). Ødelegger/forringer forventningene vi har til fremtiden nødvendigvis livet i nåtid?

I det øyeblikket forventingene ikke innfris, fører de til i allefall til skuffelse. Så må man jo ta debatten om gleden ved å glede seg var verd skuffelsen ved at det ikke gikk som en forutså.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2400990 26/04/2017 12:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
[

I det øyeblikket forventingene ikke innfris, fører de til i allefall til skuffelse. Så må man jo ta debatten om gleden ved å glede seg var verd skuffelsen ved at det ikke gikk som en forutså.

Jeg opplever det egentlig ikke sånn. Jeg tror jeg har en optimistisk tilnærming som samtidig er noe pragmatisk på den måte at jeg ikke "overselger" til meg selv. Så selv om jeg ikke får full valuta ift. drømmene så føler jeg sjelden at det blir full kollaps.

Feks turen man har gledet seg til i skikkelig solskinn. Den kan jo bli like fin i regn (om det skulle bli vær forandring) om man fokuserer på det positive.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2400992 26/04/2017 12:47
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
"Håp på det beste, vær forberedt på det verste, forvent ingenting" har noen sagt en gang.

Anonym5
Side 20 av 35 1 2 18 19 20 21 22 34 35

Moderator  support