Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Hjelp en tubeless-novise

Hjelp en tubeless-novise #2400266 24/04/2017 17:40
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Nytt hjulsett på vei, Fulcrum Racing 3, og dette kan kjøres slangeløst ser jeg. I og med at jeg uansett trenger nye dekk så lurer jeg på om jeg skal begi meg ut på slangeløst. Da dukker spørsmålene opp!

1. Hvilket dekk? Er det Schwalbe sitt Pro One som er the shit? Jeg har kjørt så godt som utelukkende på GP4000 de siste årene, og har god erfaring med slitestyrke og hva det tåler av juling. Jeg liker godt å ta avstikkere på grus av ymse kvalitet, så dette er viktig, det må det tåle!

2. Hvilken bredde? Jeg har plass til GP4000 II i 25 mm bredde på 15c-felg, ikke noe mer. Racing 3 er vel også 15c etter det jeg ser.

3. Hva trenger jeg for å sette dette opp, annet enn dekkene selv? Guffe?

4. Hvilken forskjell vil jeg merke?

Det dukker sikkert opp flere spørsmål, men la oss begynne med dette ICON_SMILE

Redigert av RoyE; 24/04/2017 17:48.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400319 24/04/2017 19:33
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Du trenger hjul/felger som funker med slangeløst - enten ved at de er tette fra start, eller ved at du tetter felgbunnen med en egnet teip.

Du trenger ventiler til slik bruk.

Du trenger guffe

Og du trenger dekk som er tilpasset slangeløs bruk.
I terrenget kan du bruke alle dekk med et visst hell slangeløst. På landeveien går ikke dette. Kun dekk beregnet på slangeløs bruk takler de høye trykkene du bruker på veien.

Du kan sykle med lavere trykk uten å punktere, da du ikke kan klype slangene mellom en kant og felgen.
Dette gir bedre komfort og bedre grep, og bedre rulling på dårlig vei.
Dekk uten slange har også mindre rullemotstand på fin vei, gitt likt trykk som dekk med slange.

Du kan oppleve at slangeløse dekk er stramme og vanskelig og få av og på.
Jeg måtte ringe etter hjelp da jeg punkterte her om dagen og ikke fikk på dekket igjen etter at jeg la inn en slange. Jeg er vanligvis ganske så god til å bytte dekk, både på racer og terrengsykkel.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400323 24/04/2017 19:43
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Godt utfyllende svar. Takk!
Jeg ser Pro One selges hos XXL og der kjøres det 25 % ræbbis nå snart med DNB Mastercard, så dette kommer fordelaktig ut prismessig.
Er det 25 mm man går for? Er det reelle 25 mm? Gp4000 måler vel 27 mm på 15c felg, og ønsker meg noe i nærheten. Noen erfaringer?

Strava
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400330 24/04/2017 19:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Forsikre deg om det er Tubeless Easy-versjon av Pro One. Dekkene kommer også i slange-versjon.
Du er sikker på at du ikke har plass til 28mm?
Jeg har akkurat innstallert Pro One i 28mm på Supersix Evo 2017 nå. God plass faktisk tross 2016-Shimano bremser. De er vesentlig større enn GP4000 i 25mm som jeg har på en annen sykkel.

Specialized sine S-works Tubeless-dekk er også fine. Kommer i 24 og 26mm. Roubaix kommer også i tubeless-versjoner i enda større størrelser. Det er tilbud på Spez-dekk nå om dagen, ser jeg på banneret her.

Øyvind Aas
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sykkeloyvind] #2400339 24/04/2017 20:12
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg skal ta en ekstra titt på dekkene, det er et godt poeng...

Jeg har plass til GP4000II i 25 mm, men disse er jo som kjemt superbrede, så det kan hende det går med Schwalbe sine 28 mm om disse stemmer mer på målene sine.

Hvordan er slitestyrken på Spez-dekkene? Hva kan man forvente?

Strava
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sykkeloyvind] #2400389 25/04/2017 05:43
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind

Jeg måtte ringe etter hjelp da jeg punkterte her om dagen og ikke fikk på dekket igjen etter at jeg la inn en slange. Jeg er vanligvis ganske så god til å bytte dekk, både på racer og terrengsykkel.

Punga du?
Trodde man slapp sånn med slangeløst jeg? Sitter på gjerdet med slangeløst her. Har klare hjul, men jeg punkterer liksom aldri, selv med en del grussykling, så har liksom ikke fått sparket bak for å sette opp slangeløst...

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sykkeloyvind] #2400423 25/04/2017 07:18
N
NiccoPikko Offline
Fersking
Fersking
N
Jeg syklet på Spesialized-dekkene en halv sesong, de var gode men var vesentlig mindre slitesterke enn Schwalbe Ultremo som jeg hadde før det som vel er forløperen til One. Hadde før Ultegra hjul der det var relativt greit å få på tubeless dekk. Nå har jeg HED Ardennes+ og har gitt opp tubeless da det er dønn umulig å få poppet dekkene på plass, selv med kompressor og Airshot. Blir dyre dekkskift om man må på verksted hver gang og selv der har de slitt. Tror felgen er for dyp og vid.

Nicolai
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: aug11x] #2400474 25/04/2017 08:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x

Punga du?
Trodde man slapp sånn med slangeløst jeg? Sitter på gjerdet med slangeløst her.

Ingenting er 100 prosent punkteringsfritt. Så ja, man kan punktere med slangeløst også.
I midt tilfelle var det nok et resultat av en lang bratt utforkjøring med dårlig asfalt og tilhørende varmegang, samt en bakhjulssladd, som førte til at dekket slapp luft og at felgteipen løsnet litt.

Øyvind Aas
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400506 25/04/2017 09:44
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pro One dekkene er ikke veldig mye smalere en GP 2000. Kjøpte meg nytt hjulsett i vinter (American Classic Road etter eller annet, lette i alle fall og klargjort for tubeless fra fabrikk). Disse er nok 17 c bredde for bredere en det andre hjulsettet mitt (DA c 24, som vel er 15 c). Kjøpte Pro One i 25 mm. Dette målte 28 mm på felgen min, og ble litt trangt bak, så kjøpte i 23 mm som på denne felgen målte 25.1 mm for å være nøyaktig. GP 2000 25 mm måler 26 på DA felgen min.

Ekstremt lett å sette opp, og greie å få av når en punkterer for å sette i slange. For ja en kan punktere og måtte legge i slange her også. Skjedde meg meg på Mallorca for noen uker siden. Ble et litt for stort rift i rullebanen, enten noe glass eller så var det et hull jeg kjørte en time tidligere og luften forsvant gradvis. På den turen holdt det med å kjøre inn i en gasspatron, men når jeg skulle ut dagen etter, så holdt luften bare et par mil før jeg skjønte at jeg måtte legge i slange. Som var relativt greit. Nå har jeg satt de opp igjen slangløst.
Trodde at Pro One kun kom seg tubeless og at den "vanlige" One var både med og uten tubeless ( men det var kanskje bare i en overgang og at One er faset ut ?). Til tross for punkteringen så har jeg tro på dekket. Helt greit å ha 28 foran og 25 bak også (dvs egentlig 25 og 23). For trådstarter hadde jeg prøvd 25 både foran og bak og så ser hvordan det ser ut. Så evt prøve 28 neste gang, for er det noe en gjerne sliter ut med god sammvittighet er det dekkene.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sykkeloyvind] #2400512 25/04/2017 10:00
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Ingenting er 100 prosent punkteringsfritt. Så ja, man kan punktere med slangeløst også.
I midt tilfelle var det nok et resultat av en lang bratt utforkjøring med dårlig asfalt og tilhørende varmegang, samt en bakhjulssladd, som førte til at dekket slapp luft og at felgteipen løsnet litt.

Skulle hatt et lite smilefjes der. Ingenting er punkteringssikkert, men går fort 5000 km mellom hver gang på raceren (med slange), så har som sagt ikke fått ræva i gir på slangeløst. Har dog brukt det problemfritt i 10 år på terrengsykkelen, men der har det større "relevans" (mener jeg).

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: aug11x] #2400513 25/04/2017 10:07
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Skulle hatt et lite smilefjes der. Ingenting er punkteringssikkert, men går fort 5000 km mellom hver gang på raceren (med slange), så har som sagt ikke fått ræva i gir på slangeløst. Har dog brukt det problemfritt i 10 år på terrengsykkelen, men der har det større "relevans" (mener jeg).

Helt enig. Jeg tipper jeg punkterer 1-2 ganger i året på raceren. Og dette tallet endrer seg nok ikke veldig med slangeløst. Kanskje blir det 0-1 gang i året - men jeg vil uansett ta høyde for at en punktering kan forekomme. Derfor har jeg seteveske med slange og miniverktøy på sykkelen til en hver tid. Med slangeløst kan jeg kanskje bytte ut den ene av to slanger jeg har pleid å ha med med dekkspaker, som jeg har klart meg uten tidligere, men som jeg trenger med slangeløst.

På terreng er slangeløst forskjellen mellom å punktere på 80-90 prosent av litt røffe stiturer på rittsykkelen, eller 1-2 prosent av turene.

Øyvind Aas
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Oddefa] #2400525 25/04/2017 10:25
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Oddefa
Pro One dekkene er ikke veldig mye smalere en GP 2000. Kjøpte meg nytt hjulsett i vinter (American Classic Road etter eller annet, lette i alle fall og klargjort for tubeless fra fabrikk). Disse er nok 17 c bredde for bredere en det andre hjulsettet mitt (DA c 24, som vel er 15 c). Kjøpte Pro One i 25 mm. Dette målte 28 mm på felgen min, og ble litt trangt bak, så kjøpte i 23 mm som på denne felgen målte 25.1 mm for å være nøyaktig. GP 2000 25 mm måler 26 på DA felgen min.

Ekstremt lett å sette opp, og greie å få av når en punkterer for å sette i slange. For ja en kan punktere og måtte legge i slange her også. Skjedde meg meg på Mallorca for noen uker siden. Ble et litt for stort rift i rullebanen, enten noe glass eller så var det et hull jeg kjørte en time tidligere og luften forsvant gradvis. På den turen holdt det med å kjøre inn i en gasspatron, men når jeg skulle ut dagen etter, så holdt luften bare et par mil før jeg skjønte at jeg måtte legge i slange. Som var relativt greit. Nå har jeg satt de opp igjen slangløst.
Trodde at Pro One kun kom seg tubeless og at den "vanlige" One var både med og uten tubeless ( men det var kanskje bare i en overgang og at One er faset ut ?). Til tross for punkteringen så har jeg tro på dekket. Helt greit å ha 28 foran og 25 bak også (dvs egentlig 25 og 23). For trådstarter hadde jeg prøvd 25 både foran og bak og så ser hvordan det ser ut. Så evt prøve 28 neste gang, for er det noe en gjerne sliter ut med god sammvittighet er det dekkene.

Da svinger jeg nok innom butikken og prøver med 25, og tar med guffe, så får vi se hvordan dette bærer i vei ICON_SMILE Takk for svar til alle mann!

Strava
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sykkeloyvind] #2400530 25/04/2017 10:34
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Helt enig. Jeg tipper jeg punkterer 1-2 ganger i året på raceren. Og dette tallet endrer seg nok ikke veldig med slangeløst. Kanskje blir det 0-1 gang i året - men jeg vil uansett ta høyde for at en punktering kan forekomme. Derfor har jeg seteveske med slange og miniverktøy på sykkelen til en hver tid. Med slangeløst kan jeg kanskje bytte ut den ene av to slanger jeg har pleid å ha med med dekkspaker, som jeg har klart meg uten tidligere, men som jeg trenger med slangeløst.

På terreng er slangeløst forskjellen mellom å punktere på 80-90 prosent av litt røffe stiturer på rittsykkelen, eller 1-2 prosent av turene.

Grunnen til at du ikke fikk dekkene på var at du ikke hadde med dekkspaker, eller var du så uheldig å knekke de først?

Jeg går all in for slangeløst i USA, og krysser fingrene for at dekkspaker og Samuraigreier løser problemet.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Alpers] #2400537 25/04/2017 10:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Alpers

Grunnen til at du ikke fikk dekkene på var at du ikke hadde med dekkspaker, eller var du så uheldig å knekke de først?

Jeg går all in for slangeløst i USA, og krysser fingrene for at dekkspaker og Samuraigreier løser problemet.

Da jeg punkterte/prompa dekket forrige dagen klarte jeg med litt om og men og få dekket av felgen, slik at jeg fikk lagt i slange, men jeg var ikke kar om å få dekket på felgen igjen, tross bruk av hurtigkoblingen som dekkspak. Denne er nå bøyd.
Ved montering av nye Pro One 28 mm brakk jeg en Lezyne Heavy Duty-dekkspak. Jeg har tidligere brukket flere dekkspaker under montering av 26 mm S-Works tubeless. Men har også montert et av hver av disse dekkene ganske greit med kun lett dekkspak-bruk. Så dekkene er åpenbart litt forskjellige.
Jeg tror Hollowgram-felgene også må være ganske trange.
Sikkert lurt med en sånn dekkplugg eller tre på USA-turen din.

Øyvind Aas
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sykkeloyvind] #2400539 25/04/2017 10:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Og en ekstra håndfull dekkspaker.

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400566 25/04/2017 11:47
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De Lezyne-spakene er da laget av stål? Du knakk altså en ståldings??

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Alpers] #2400574 25/04/2017 11:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
De Lezyne-spakene er da laget av stål? Du knakk altså en ståldings??

Nei, så galt er det ikke. De er i plast, bare litt ekstra lange og kraftige.

Disse her: http://www.lezyne.com/product-tirerepr-lvrs-pwrleverxl.php#.WP84k2V01sM
Power levers.

Øyvind Aas
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400618 25/04/2017 13:34
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg går for stål i junaiten.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: Alpers] #2400625 25/04/2017 13:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg går for stål i junaiten.

Og skjøre karbonfelger?

Øyvind Aas
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400640 25/04/2017 14:29
sveinaa Offline
More than words
More than words
Inntil i dag trodde jeg at man valgte tubeless med bakgrunn i rullemotstand. Er det virkelig så digg med tubeless at man velger høyre rullemotstand?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sveinaa] #2400643 25/04/2017 14:37
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Blir det høyere rullemotstand?

Strava
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400644 25/04/2017 14:53
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: RoyE
Blir det høyere rullemotstand?

Synes jeg lukter et snev av panikk her nå

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400646 25/04/2017 15:03
sveinaa Offline
More than words
More than words

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: hrukin] #2400648 25/04/2017 15:06
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hæhæ! Ingenting kjøpt enda ICON_SMILE

Men kan ikke se at noen har nevnt på dette? Det er egentlig bare et ønske om å prøve noe nytt nå som sjansen byr seg. Slangeløsningen har fungert perfekt for meg, punkterer 1-2 ganger i året på ca 9.000 km, så er ikke akkurat plaget!

Strava
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sveinaa] #2400652 25/04/2017 15:17
RoyE Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Strava
Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sveinaa] #2400654 25/04/2017 15:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sveinaa
Inntil i dag trodde jeg at man valgte tubeless med bakgrunn i rullemotstand. Er det virkelig så digg med tubeless at man velger høyre rullemotstand?

Mindre luft uten snakebiterisk. (Riktignok mindre rullemotstand enn standardslange da.)

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: sveinaa] #2400661 25/04/2017 15:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Interessant, men i en mer omfattende test har Schwalbe Pro One slangeløst kommet på topp blant et utvalg toppdekk hva gjelder både rullemotstand og komfort. Mindre fare for punktering blir en tredje og ikke uviktig bonus. Jeg ville ikke valgt bort slangeløse dekk av frykt for økt rullemotstand, heller motsatt:

Bikeradar: Lab Tested - What's The Fastest Road Bike Tire?

Ruller slangeløst på eventyrsykkelen og vil ha det samme på neste landeveissykkel ICON_SMILE

Hva gjelder motstridige dekk, har jeg slitt med min andel. Som kjent gjelder det å få dekkanten inn i midten av felgen rundt hele hjulet og holde dekkantene på plass der, for siden å benne inn siste delen av dekket. Jeg bruker ikke spaker i hardt materiale, men strips for å holde dekket på plass og ved behov Crankbrother Speedier Lever dekkspake for å få den siste biten av dekket på plass i felgen.

Se eksempel på enkel bruk av spaken her.

Schwalbe Easy Fit bidrar til at dekket popper på plass. Enklere å ha med i sekken enn Zalo ICON_SMILE

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400665 25/04/2017 15:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg merker lite eller ingen forskjell på slangeløst på grus. Vil jeg gjøre det på asfalt? Forskjellen i rullemotstand er vel helt marginal for oss vanlige dødelige?

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: larsdx] #2400670 25/04/2017 16:14
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx
Jeg merker lite eller ingen forskjell på slangeløst på grus. Vil jeg gjøre det på asfalt? Forskjellen i rullemotstand er vel helt marginal for oss vanlige dødelige?

Du vil trolig oppleve en annen kjørefølelse, men om du bruker fem watt mindre for å sykle i 25 vil du ikke merke.

Mine valg vil gå på komfort og punkteringssikkerhet.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hjelp en tubeless-novise [Re: RoyE] #2400677 25/04/2017 16:30
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil jeg merke forskjell på kjørefølelse når jeg ikke merker på grus?

Ulempen er jo styr med dekkbytte.

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå