Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hund på kunstgressbane...eller ikke?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: simson] #2400182 24/04/2017 13:25
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: simson
De skal kunne bevege seg fritt ute i naturen og på gangveier osv, og så lenge de følger vanlige regler med båndtvang og har kontroll er det de som ev. har hundeskrekk som må tilpasse seg til det.

På en kunstgressbane laget for barneidrett mm hører imidlertid hunder ikke naturlig hjemme.
Ikke bare pga potensiell hundeskrekk, men også av hygieniske årsaker (tilsvarende som i barnehage, skolegårder, etc). Har selv vært med på å måtte spyle bort hundedritt fra kunstgress før kamper.

Tror vi er ganske enige. Er ikke noen fanesak at hunder skal kunne gå på fotballkamp (f.eks. veldig sjelden i PL eller tippeligaen), og jeg er helt klart motstander av at hunder slippes på skoler og i barnehager på kveldstid bare fordi det er inngjerdet (ref. hygiene). Allikevel mener jeg at jeg kan ta med hunden min og gå og se på når f.eks. en niese på ti år spiller kamp?

Til dere som mener at det er eneste alternativ, hva hvis barna begynner med f.eks. håndball? Er dette forresten årsaken til at håndball ble en hallidrett?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: tparsli] #2400183 24/04/2017 13:27
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: tparsli
Sitat: Flamini

Når det gjelder tilgrising/forsøpling av idrettsanlegg så tviler jeg -meget- sterkt på at hunder er det største problemet

Nei, på kunstgressbaner er det mulige skader på gresset som har vært argumentet for at det er hunder forbudt.

I denne tråden virker det som om det er aversjon mot hunder som er argumentet.

Er vel hygieniske årsaker som er hovedargumentet for at hunder ikke er lov?

Tråden tok en naturlig avsporing om barn da eksempelet dukket opp om å ta med hunden på en turnering for barn.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400185 24/04/2017 13:29
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Boas
Sitat: anonymous22
Med fare for å starte en reprise av en diskusjon: Her synes jeg hensynet til den som har en subjektiv følelse av frykt går vel langt. En hund er et lovlig dyr å holde som kjæledyr (med visse reguleringer) og hundeeiere som er sitt ansvar bevisst bør kunne bevege seg fritt uten at de nødvendigvis skal bli ansvarlig for en krenkelse av andre?

Lov om hundehold (hundeloven)
Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs
Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Er dette et innspill til diskusjonen eller et argument for noe?

At man i situasjonen på en bane med barn, som her, så skal man ha hunden i bånd inntil seg. (ev. inntil seg uten å ha den i bånd, hvis den holder seg der bankers.)

På generell basis tror jeg langt på vei alle hundeeiere bryter Hundeloven jevnt og trutt. Og båndtvangen ift. vilt.
Lovene er strengere enn det langt på vei alle hundeiere ser ut til å være villig til å ta innover seg.

Redigert av anonym22; 24/04/2017 13:31.
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400187 24/04/2017 13:33
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: simson
De skal kunne bevege seg fritt ute i naturen og på gangveier osv, og så lenge de følger vanlige regler med båndtvang og har kontroll er det de som ev. har hundeskrekk som må tilpasse seg til det.

På en kunstgressbane laget for barneidrett mm hører imidlertid hunder ikke naturlig hjemme.
Ikke bare pga potensiell hundeskrekk, men også av hygieniske årsaker (tilsvarende som i barnehage, skolegårder, etc). Har selv vært med på å måtte spyle bort hundedritt fra kunstgress før kamper.

Tror vi er ganske enige. Er ikke noen fanesak at hunder skal kunne gå på fotballkamp (f.eks. veldig sjelden i PL eller tippeligaen), og jeg er helt klart motstander av at hunder slippes på skoler og i barnehager på kveldstid bare fordi det er inngjerdet (ref. hygiene). Allikevel mener jeg at jeg kan ta med hunden min og gå og se på når f.eks. en niese på ti år spiller kamp?

Enig i det.
Og på mange kunstgressbaner er det jo uproblematisk at hundeeiere kan ta med seg hunden og stå utenfor selve kunstgressområdet.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400191 24/04/2017 13:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Allikevel mener jeg at jeg kan ta med hunden min og gå og se på når f.eks. en niese på ti år spiller kamp?
Absolutt. Så lenge du har den inntil deg og påser at den ikke tar kontakt med noen med mindre de selv oppfordrer til det.

Men jeg lurer jo på hvorfor det er mer relevant å ta den med dit framfor på jobb, hvor du neppe tar den med.

Redigert av anonym22; 24/04/2017 13:43.
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400192 24/04/2017 13:38
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med fare for å starte en reprise av en diskusjon: Her synes jeg hensynet til den som har en subjektiv følelse av frykt går vel langt. En hund er et lovlig dyr å holde som kjæledyr (med visse reguleringer) og hundeeiere som er sitt ansvar bevisst bør kunne bevege seg fritt uten at de nødvendigvis skal bli ansvarlig for en krenkelse av andre?

Absolutt, men det er en teoretisk rettighet du har. Det betyr ikke at en trenger å utøve retten til fulle, på det som mange vil oppfatte som provoserende vis.

Er det virkelig så vanskelig å løse den kabalen, at en må ta med hunden til et sted det sannsynligvis blir mer klabb og babb enn nødvendig?

Ja, jeg har hund selv.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Alpers] #2400196 24/04/2017 13:47
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Alpers

Er det virkelig så vanskelig å løse den kabalen, at en må ta med hunden til et sted det sannsynligvis blir mer klabb og babb enn nødvendig?

Sjelden, men ja. Jeg har 4 barn, alle aktive - og en sjelden gang så blir det en løsning. Klabb og babb har jeg til gode og oppleve med det, men jeg er strikt på dette, samt at en velvillig mor og far for andre barn har passet hunden de 7 minuttene kampen har vart.

Poenget var ikke å avspore tråden noe mer enn argumentet at hunder overhodet ikke har noe der å gjøre. Generelt er jeg helt enig i det, men det kan oppstå behov en sjelden gang. Står det forbudsskilt, så finner jeg en pappa som venter allikevel - verre er det ikke, selv om behovet mitt er der.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400224 24/04/2017 15:44
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå går det jo selvsagt an å se på det forbudet andre vei også. Er det virkelig nødvendig å stå på et forbud, om det er en pappa/mamma i din situasjon?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400235 24/04/2017 16:16
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Veldig mange forbud vi har i samfunnet er laget for generelt å unngå problemer.

Det er ikke problematisk at _jeg_ går med en stor kniv i beltet på Karl Johan. Jeg skal ikke bruke den.
Det er ikke problematisk at _jeg_ kjører for fort, jeg har kontroll.
Det er ikke problematisk at _jeg_ tar med en flaske vann på flyet, jeg skal ikke sprenge noe.
Det er ikke problematisk at _min_ hund er med på kamp, den driter aldri og skremmer aldri noen.

At man ikke tar med en hund, uansett veloppdragen, inn i et område som kryr av ukjente, løpende barn sier seg selv.
At man heller ikke "henger" på en tom kunstgressbane synes jeg også det er greit å ha forbud mot. Tanken om hundedritt gnidd inn i gummikulene på kunstgressbanen er ikke spesielt fristende.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Gråstein] #2400239 24/04/2017 16:27
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Gråstein
At man ikke tar med en hund, uansett veloppdragen, inn i et område som kryr av ukjente, løpende barn sier seg selv.
Du får det til å høres ut som hunder per definisjon er livsfarlige! Det er ikke alt i samfunnet som bør reguleres av forbud.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Gråstein] #2400240 24/04/2017 16:27
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Veldig mange forbud vi har i samfunnet er laget for generelt å unngå problemer.
Det er ikke problematisk at _jeg_ går med en stor kniv i beltet på Karl Johan. Jeg skal ikke bruke den.
Det er ikke problematisk at _jeg_ tar med en flaske vann på flyet, jeg skal ikke sprenge noe.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/norge/nordmenn-en-gjeng-anarkister/a/23980953/

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400242 24/04/2017 16:33
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Spørre om det er greit med hund på kunstgressbane...
Hva blir det neste? Om det er greit å ta fido med i offentlig basseng?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: spinat] #2400247 24/04/2017 16:58
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: spinat

Du får det til å høres ut som hunder per definisjon er livsfarlige! Det er ikke alt i samfunnet som bør reguleres av forbud.

Dessverre, når folk ikke har vett nok til å forstå egne handlinger, er det bedre å forby dem enn å tillate dem. Jæ** kjipt for deg og meg som kunne tenkt å ta med en cola gjennom sikkerhetskontrollen. Og for de som har en hund som bare bæsjer på kommando og ligger helt stille uten å skremme noen en hel fotballcup.

Jeg synes det er bedre at man tilpasser fotballcuper slik at de er tilrettelagt også for barn som er redde for hunder, enn tilrettelagt for foreldre med hund. Men det er kanskje bare meg.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Gråstein] #2400288 24/04/2017 18:28
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Forbudt ved lov, med noen unntak.
Forbudt ved lov.
Forbudt ved lov/forskrift e.l.
Det er ikke problematisk at _min_ hund er med på kamp, den driter aldri og skremmer aldri noen.
Ikke forbudt

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400298 24/04/2017 19:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Forbudt ved lov, med noen unntak.
Forbudt ved lov.
Forbudt ved lov/forskrift e.l.
Ikke forbudt

Skjønte du ikke innlegget?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400316 24/04/2017 19:31
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Symptomatisk for tråden at hund blir sammenlignet med å bære kniv på offentlig sted, kjøre for fort eller bryte sikkerhetsreglene på flyplassen...

Thomas
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: tparsli] #2400322 24/04/2017 19:37
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er vel hundeeieren Gråstein har i sammenlikningen?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400325 24/04/2017 19:45
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Så lenge det ikke er en lov mot å ha med hund til en fotballbane (kunstgress, grus eller gress), skjønner jeg ikke sammenligningen.

Jeg har vært på mange fotballbaner med mine barn, men hund har aldri vært et problem. Jeg har heller aldri hørt hund omtalt som et problem -før denne tråden startet.

Thomas
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: tparsli] #2400326 24/04/2017 19:53
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Vil tro de som har med hund på barnefotballcamp ikke lar hunden fjase rundt, kan ikke tro dette er et problem.

Men det er et stort problem med hundemøkk i parker. Og ganske mange hundeeiere lar hundene sine løpe rundt i vill fart i en park rett forbi barn (den ikke kjenner). Siden begge deler er ulovlig, men lovene brytes, kunne et strengt totalforbud mot hund i park med utstrakt kontroll og svært høye bøter fikset biffen (jeg ønsker ikke er slikt forbud). Da gjør man altså noe ganske drastisk for å beskytte mot de råtne eggene i mindretall - i likhet med de andre eksemplene.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: anonym22] #2400350 24/04/2017 20:36
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Men det er et stort problem med hundemøkk i parker

Er det? Jeg er mye i Oslos parker og ser veldig litt hundemøkk.

Synes forøvrig fokuset på hund og hundemøkk er interessant all den tid majoriteten av hundeeiere holder dyret i bånd og plukker opp etter det samtidig som katteeiere kan slippe ut dyret helt uten kontroll på hverken dets adferd eller leveringer uten at noen reagerer på det.

Redigert av Torshov-Simen; 24/04/2017 20:38.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Torshov-Simen] #2400351 24/04/2017 20:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Kattemøkk er minst like ille. Svært mange er kritiske til det, særlig hvis man er så uheldig å bo i nabokattens revir.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: anonym22] #2400354 24/04/2017 20:44
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Kattemøkk er minst like ille. Svært mange er kritiske til det, særlig hvis man er så uheldig å bo i nabokattens revir.

Enig i det, det er derfor jeg synes det er utrolig merkelig at det å slippe ut katter fullstendig uten tilsyn ikke bare lovlig, men også fullt sosialt akseptert, samtidig som folk får noia av å se en hund uten bånd noen meter unna sin eier.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Torshov-Simen] #2400355 24/04/2017 20:44
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Torshov-Simen
Jeg er mye i Oslos parker og ser veldig litt hundemøkk.
Kommer jo an på hvor. De store, sentrale parkene blir vel ryddet av kommunen flere ganger i uken. Mindre parker og grøntområder knapt en gang i sesongen.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400380 25/04/2017 04:40
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Når det gjelder kommentaren litt lenger ned om hundeskrekk må jeg si at det ikke kan gjelde en greit dressert hund uten mye lyd og med kort line?

Frykt/fobi er irrasjonelt så det holder. Jeg gikk tur med chihuahuaen min på GS-vei en gang for noen uker siden. Vi møtte en eldre dame som stod langt nedi grøfta mellom veien og GS-veien og sa med skjelvende stemme da vi gikk forbi: "Kan du gå litt raskere og korte inn båndet? Jeg er livredd for hunder". Båndet var allerede på det korteste. Så jeg løftet opp bikkja og bar han på armen forbi dette skjelvende kvinnemennesket.

Dette for en liten Chihuahua på 1,9 kilo.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: anonym22] #2400383 25/04/2017 05:05
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

For ikke å snakke om hestedritt, som det virker som det er en plikt ikke å ta opp etter seg, eller minste sparke ut i grøfta...

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400395 25/04/2017 06:13
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Eller narkomane som lar hiv-infiserte heroinsprøyter flyte rundt. Men hva har det med hunder på kunstgressbaner å gjøre?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Raskall] #2400397 25/04/2017 06:18
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Raskall
Frykt/fobi er irrasjonelt så det holder.

Exactly! Og irrasjonelle barn (og voksne) har rangen over hunder.

Til de som hevder denne retten til å kunne ta med en hund der de selv ønsker: ingen har så langt forklart hvordan man renser kunstgress og gummikuler for hundedritt når uhellet er ute..

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: eOpseth] #2400398 25/04/2017 06:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: eOpseth

For ikke å snakke om hestedritt, som det virker som det er en plikt ikke å ta opp etter seg, eller minste sparke ut i grøfta...

Hestemøkk er heldigvis litt nærmere gjødsel og blir raskt borte. Kattedritt og piss er soleklart verst.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: ] #2400414 25/04/2017 07:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Chihuahua var også en vakthund.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: eOpseth] #2400418 25/04/2017 07:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth

Har ikke sett mye hester på kunstgress enda da. Men skjønner at det er plagsomt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support