Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Hund på kunstgressbane...eller ikke?

Hund på kunstgressbane...eller ikke? #2399919 23/04/2017 19:34
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Allvitende forum: Kan et idrettsforbund nekte adgang for hunder på en (utendørs) kunstgressbane?
Mistenker at svaret er ja, men det hadde vært morsomt å vite sikkert.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2399927 23/04/2017 19:55
perbl Offline
More than words
More than words
Et forbund?

Jeg synes nå det er ganske naturlig at man ikke vil ha hunder som pisser og driter på en bane som skal brukes til sport og der folk ofte vil være i nærkontakt med underlaget.

Per B.
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: perbl] #2399928 23/04/2017 19:58
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Et idrettsforbund ja.
Mange, om ikke de fleste hunder vil nok ikke like å "pisse og drite" på et slikt underlag, men nå var jo ikke argumenter mot hund på banen det jeg spurte om. De klarer jeg helt fint å komme frem til selv.

Redigert av RobinB; 23/04/2017 20:00.
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2399961 23/04/2017 20:48
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
På vår bane er visstnok hund et av forbeholdene leverandør hadde for at garanti skulle gjelde. Sykling var et annet.

At et idrettsforbund kan nekte synes jeg virker rart, hvis det da ikke er en anbefaling til klubbene for å slippe problemer med garanti.

Hvis man lurer ordentlig, ringer man leverandør og spør!

Thomas
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2399964 23/04/2017 20:52
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: RobinB
Allvitende forum: Kan et idrettsforbund nekte adgang for hunder på en (utendørs) kunstgressbane?

At forbundet skulle nekte noen det virker rart (om da ikke forbund her er omskriving for klubb/idrettslag). Fotballbaner er vel som oftest eid av klubben eller kommunen og de skulle vel være i sin fulle rett til å sette regler for bruken av området (sitt).

Uten at jeg vet om det juridisk er vanntett.

Noen grunn til at de ikke skulle kunne det?

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2399979 23/04/2017 21:13
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Det er vel helst en forening vil jeg tro. Beklager det.
Vet ikke om det vil ha noe å si i en slik forbindelse.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2399989 23/04/2017 22:16
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Selvfølgelig er det bare eier (kommune eller idrettslag) som kan nekte adgang.

Selv synes jeg dog at NFF burde kunne forby klubber å bruke baner der det ikke er et slikt forbehold. (Og dermed indirekte sørge for at det er et forbud.) Jeg vil _ikke_ spille på en bane der det er fare for at en hund har gjort fra seg.

Men hva er poenget? Er du snurt for å ikke kunne ta med hunden ut på en kunstgressbane? Burde være nok andre steder å lufte den..

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400026 24/04/2017 07:23
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg kan ikke forstå noe annet enn at en kunstgressbane kan underlegges en hel rekke begrensninger av eier.

Hund er vel kanskje den mest naturlige begrensning jeg kan tenke meg. Nå mener jeg likevel å ha hørt at kunstgressbaner kan brukes til alt, slik at egentlig er det vel neppe noe problem?

Verre med kattemøkk i sandkasser spør du meg da..

Take Care!
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400028 24/04/2017 07:29
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det meste kan vel avtales...

Anbefaler deg til å ta kontakt med det aktuelle idrettslaget/kommune slik at dere kan inngå en avtale om slik bruk. Det vil sikkert komme noen krav om dugnad/gjenytelse slik som rens og desinfisering av dekke, men det er det vel verdt?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400035 24/04/2017 07:53
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg tenker at noen ting burde det ikke være nødvendig å forby, for sunn fornuft burde være tilstrekkelig til at folk avstår fra å gjøre ting som å lufte bikkja i skolegården, lekeplassen, barnehagen eller på idrettsplassen.

Men det er godt mulig at jeg tar feil.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400046 24/04/2017 08:10
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Privat eiendom er vel privat eiendom?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400049 24/04/2017 08:10
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Det er vel få kommuner i Norge som har så stor tetthet av kunstgressbaner at du ikke klarer å plassere selv en ganske stor hund et annet sted til enhver tid.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Stein] #2400057 24/04/2017 08:29
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Stein

De fleste kunsgressbaner i Norge er finansiert vha. tippemidler og andre tilskudd fra kommunen. En del baner eies også kommunen, men driftes av klubbene.

Men hvis klubben eier tomten, har finansiert kunstgresset selv og driver uten tilskudd -for all del: gjerd inn kunstgresset og kall det privat.

I vår klubb blir vi glade når vi ser at anleggene blir brukt!

Redigert av tparsli; 24/04/2017 08:29.

Thomas
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400060 24/04/2017 08:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Finnes det idrettsanlegg som applauderer inn hunder uten bånd?

Synes det er greit å nevne at selv om ungene i en hundefamilie synes det er gøy å leke med hunden og ball så synes ikke nødvendigvis de som ikke er vant til hunder det samme (De kan til og med synes det er ubehagelig og skummelt med en hund som løper fritt rundt.).

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: tparsli] #2400074 24/04/2017 08:57
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: tparsli

De fleste kunsgressbaner i Norge er finansiert vha. tippemidler og andre tilskudd fra kommunen. En del baner eies også kommunen, men driftes av klubbene.

Men hvis klubben eier tomten, har finansiert kunstgresset selv og driver uten tilskudd -for all del: gjerd inn kunstgresset og kall det privat.

Selv om noe er delfinansiert av det offentlige, så blir det ikke mindre privat av den grunn. For eksempel hundrevis av millioner som går til det norske næringslivet årlig gjennom Innovasjon Norge og Forskningsrådet. Som ett eksempel.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400084 24/04/2017 09:36
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Les hva Marianne Reusch skriver om golfbaner her.

Ser forøvrig ikke poenget med å skulle ha hund på kunstgressanlegg i det hele tatt?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400094 24/04/2017 09:58
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Boas

Ser forøvrig ikke poenget med å skulle ha hund på kunstgressanlegg i det hele tatt?

Eksempel: 3v3-cup i ballspill varer en hel dag. Av diverse årsaker må bikkja være med, og å sette de i bilen er ikke lov (heldigvis), og heller ikke binde de fast. Når det er x-antall baner på et slikt anlegg så kommer man i en skvis.

At hunden er i bånd, oppfører seg rolig, ikke gjør fra seg - og at uhell fikses er opplagt. Det sagt, jeg er ofte flau på vegne av andre hundeeiere, men noen av oss er absolutt ansvarlige i så måte. Å bruke et slikt anlegg for trening av hund, der er vi helt enige, det burde være totalt unødig.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: eOpseth] #2400098 24/04/2017 10:07
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: eOpseth

Eksempel: 3v3-cup i ballspill varer en hel dag. Av diverse årsaker må bikkja være med, og å sette de i bilen er ikke lov (heldigvis), og heller ikke binde de fast. Når det er x-antall baner på et slikt anlegg så kommer man i en skvis.

At hunden er i bånd, oppfører seg rolig, ikke gjør fra seg - og at uhell fikses er opplagt. Det sagt, jeg er ofte flau på vegne av andre hundeeiere, men noen av oss er absolutt ansvarlige i så måte. Å bruke et slikt anlegg for trening av hund, der er vi helt enige, det burde være totalt unødig.

Da vi hadde hund, ble den aldri med på sånne arrangement, men var igjen hjemme (i likhet med en arbeidsdag).

Hvis det er lang dag, får man heller alliere seg med en nabo om å gi hunden en luftetur eller to.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400100 24/04/2017 10:11
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Det er den vanlige løsningen, absolutt. Men av og til passer ikke det heller, og da er det faktisk poden som må lide av forbudet, og ikke hunden.

Misforstå meg rett - jeg foretrekker ikke å ha med hund på slike arrangement, men verden er ikke svart-hvitt. Ikke hundeeiere heller.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: eOpseth] #2400120 24/04/2017 10:47
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er den vanlige løsningen, absolutt. Men av og til passer ikke det heller, og da er det faktisk poden som må lide av forbudet, og ikke hunden.

Misforstå meg rett - jeg foretrekker ikke å ha med hund på slike arrangement, men verden er ikke svart-hvitt. Ikke hundeeiere heller.

Mente absolutt ikke at verden er svart-hvitt.

Jeg har selv gått fra å ha hund i alle år (da jeg syntes at mange var i overkant skeptiske for hunder), til å være involvert i et fotballag der tre av jentene har veldig hundeskrekk (og jeg ser nå hvor lite hensyn utrolig mange hundeeiere tar).

Jeg elsker hund, men sliter med å se gode begrunnelser for at hunder skal tas med inn på kunstgressbaner der det drives barneidrett mm.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: eOpseth] #2400131 24/04/2017 11:09
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin

Sånn å forstå - det synes jeg er helt innafor og har gjort det samme selv.
Når det gjelder kommentaren litt lenger ned om hundeskrekk må jeg si at det ikke kan gjelde en greit dressert hund uten mye lyd og med kort line?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: RobinB] #2400135 24/04/2017 11:20
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: RobinB

Hvis forbundet står som eier av området kan de nekte hunder, katter og elger adgang til banen.
Når det gjelder hunder så omfattes de av reglene om båndtvang.

Hannhunder må ha en stolpe å pisse på, typisk cornerflagg.
Guttunger gjør det der det passer seg, en spesiell bane i Drammen er kjent for å lukte piss av nevnte grunn.
Når det gjelder tilgrising/forsøpling av idrettsanlegg så tviler jeg -meget- sterkt på at hunder er det største problemet

Redigert av Flamini; 24/04/2017 11:25.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: ] #2400136 24/04/2017 11:23
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Gavia1975
Sitat: tparsli

Hundetrening eller lufting på kunstgressbane er lite forenelig med barn som spiller ballspill. Eller det er en kombinasjon som fungerer dårlig uansett underlag

kommer litt an på graden av dressur på hunden og oppdragelsen til ungene...mange dårlig oppdratte unger

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400137 24/04/2017 11:27
sveinaa Offline
More than words
More than words

Når det gjelder kommentaren litt lenger ned om hundeskrekk må jeg si at det ikke kan gjelde en greit dressert hund uten mye lyd og med kort line?

Her treffer du spikeren på hodet hva gjelder problemet. Er man redd hunder så er det akkurat det samme som å være redd for å fly, edderkopper med mer. Da kan man ikke som hundeeier rasjonalisere seg bort i fra det og si et dersom vis om atte så er det greit.

Hva om en slangeeier hadde hatt med seg slangen sin? har den bare rundt halsen ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: sveinaa] #2400157 24/04/2017 12:24
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: sveinaa

Her treffer du spikeren på hodet hva gjelder problemet. Er man redd hunder så er det akkurat det samme som å være redd for å fly, edderkopper med mer. Da kan man ikke som hundeeier rasjonalisere seg bort i fra det og si et dersom vis om atte så er det greit.

Spot on.
Har barnet ordentlig hundeskrekk, så hjelper det lite (at eieren bedyrer) at hunden er lydig.

Barnet har erfart at også stillesittende hunder plutselig kan hoppe fram fordi de tror løpende barn betyr noen som vil leke, etc, så selv en hund som de ser står helt stille, oppfattes som en truende tilstedeværelse. (Og dessverre er det ikke de 99 rolige hundene som går forbi som gjør inntrykk, men den hundrede hunden som faktisk skremmer ungen)

Vet at minst ei av jentene på fotballaget har gått på hundeskrekkurs og der lært å gradvis nærme seg hund, men det skal skje på hennes premisser. Å løpe med en ball ved siden av en hund på sidelinja vil ikke oppfattes som trygt.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: simson] #2400172 24/04/2017 12:59
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Med fare for å starte en reprise av en diskusjon: Her synes jeg hensynet til den som har en subjektiv følelse av frykt går vel langt. En hund er et lovlig dyr å holde som kjæledyr (med visse reguleringer) og hundeeiere som er sitt ansvar bevisst bør kunne bevege seg fritt uten at de nødvendigvis skal bli ansvarlig for en krenkelse av andre?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400174 24/04/2017 13:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Med fare for å starte en reprise av en diskusjon: Her synes jeg hensynet til den som har en subjektiv følelse av frykt går vel langt. En hund er et lovlig dyr å holde som kjæledyr (med visse reguleringer) og hundeeiere som er sitt ansvar bevisst bør kunne bevege seg fritt uten at de nødvendigvis skal bli ansvarlig for en krenkelse av andre?

Lov om hundehold (hundeloven)
Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs
Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Boas] #2400177 24/04/2017 13:11
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

De skal kunne bevege seg fritt ute i naturen og på gangveier osv, og så lenge de følger vanlige regler med båndtvang og har kontroll er det de som ev. har hundeskrekk som må tilpasse seg til det.

På en kunstgressbane laget for barneidrett mm hører imidlertid hunder ikke naturlig hjemme.
Ikke bare pga potensiell hundeskrekk, men også av hygieniske årsaker (tilsvarende som i barnehage, skolegårder, etc). Har selv vært med på å måtte spyle bort hundedritt fra kunstgress før kamper.

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: anonym22] #2400179 24/04/2017 13:19
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: anonymous22

Lov om hundehold (hundeloven)
Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs
Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Er dette et innspill til diskusjonen eller et argument for noe?

Re: Hund på kunstgressbane...eller ikke? [Re: Flamini] #2400181 24/04/2017 13:21
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Flamini

Når det gjelder tilgrising/forsøpling av idrettsanlegg så tviler jeg -meget- sterkt på at hunder er det største problemet

Nei, på kunstgressbaner er det mulige skader på gresset som har vært argumentet for at det er hunder forbudt.

I denne tråden virker det som om det er aversjon mot hunder som er argumentet.

Thomas
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support