Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Borettslag

Borettslag #2399233 21/04/2017 09:16
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Bor i ett mindre borettslag med 40 leiligheter i en drabantby.

Det relativt nye styret er etter min mening i overkant ivrige og har satt i gang flere store prosjekter. Når nåværende styret overtok var netto fellesgjeld på +50' (dvs penger på bok) og det er i løpet av en treårs periode snudd til en fellesgjeld på en snau million per leilighet.
Husleien blir doblet som en følge av styrets overivrige tiltak

Flere av prosjektene er av ren kosmetisk art, andre er meget diskutable mhp økonomi (etterisolering mm)
Styret setter bort jobber til egen familie som driver håndverker bedrift,
dette er alt fra normalt vedlikehold, typiske dugnadsjobber, utplanting av busker/blomster/trær mm. Familiebedriften får jobber for ~350' i året.
I løpet av en femårs periode er styrehonoraret økt fra 50' til 325'. Med tanke på tidsforbruk snakker vi om en godtgjørelse på 200-400 kr/t

På generalforsamlingen toer samtlige sine hender og holder munn, med unntak av undertegnede som da blir sett på som en kverulant...

Er det akseptabelt å sette ut jobber til nær familie uten anbudsrunde ?
Hva er normalt honorar til ett styre i ett borettslag ?
Hvordan får man med seg unnvikende beboere til å stagge styret ?

Er det egentlig bare å holde munn og kjøpe seg eget hus ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399236 21/04/2017 09:20
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flamini

1: Er det akseptabelt å sette ut jobber til nær familie uten anbudsrunde ?
2: Hva er normalt honorar til ett styre i ett borettslag ?
3: Hvordan får man med seg unnvikende beboere til å stagge styret ?
4: Er det egentlig bare å holde munn og kjøpe seg eget hus ?

1: For småting, helt sikkert. Så blir det krangling om hva som er stort eller smått.
2: Aner ikke.
3: Det er en hælvetes jobb. Folk flest vil bare bo et sted og gjøre minst mulig. Derfor kan styreglade borettslagsledere få utrettet det utroligste, også av negativ art.
4: Om du vil bestemme selv, ja. Men da må du også fikse alt selv. Da er det ingen styreleder som fikser takrennen uten at du merker noe.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399244 21/04/2017 09:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Er det egentlig bare å holde munn og kjøpe seg eget hus ?

Eller stille til valg i styret?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399245 21/04/2017 09:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Dette er jo helt spinnvilt! Kan ikke forstå at det er lovlig heller. Borettslagsloven setter begrensninger for hvor store økonomiske krumspring styret kan gjøre uten 2/3 flertall fra generalforsamling i ryggen (de kan for eksempel ikke sette i gang tiltak som fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg på mer enn 5 % av årlig husleie).

Det står også at styremedlemmer ikke kan delta i behandling eller avgjørelse i saker der vedkommende har en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse. At styret deler ut jobber til folk i familien høres ut som en ørliten gråsone.

Google styrehonorar i borettslag, så får du en grei oversikt over hva som er gjengs i "bransjen". 325k er "noe" over standard.

Redigert av Øyvind V; 21/04/2017 09:41.
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399246 21/04/2017 09:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Nei det er absolutt ikke akseptabelt å blande styreverv i borettslag med oppdrag til egne selskaper. Styrehonoraret er også uakseptabelt. Om du legger til grunn 300kr/time blir dette > 1.000 timer og om dette ikke er en blanding av jobber og styreverv så virker det mystisk at man skal benytte et halvt årsverk for å styre noen skarve leiligheter med unntak av korte perioder hvor man gjør større oppgraderinger osv...

Om alle beboere kikker ned i bordet ved enhver anledning går det sikkert an å ta en diskusjon med forretningsfører og er det type OBOS, USBL osv har de helt sikkert normer for oppdrag og honorarer. Den situasjonen du beskriver virker som en utmerket modell for mulig pengetapping. Jeg er ingen ekspert på borettslag og kjenner ikke situasjonen hos deg.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399249 21/04/2017 09:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sum du nevner til styrehonorar, er det til hele styret? Hvor mange?

Redigert av anonym22; 21/04/2017 09:50.
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399263 21/04/2017 10:24
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
HAr du planer om å bo der lenge da?
Husk at alle oppgraderinge mest sannsynlig ER med på å holde verdien på leilighetene oppe(?)

JEg bodde i et borettslag med svært lave fellesutgifter før. Så ble jeg styreleder og var med på å bestemme at vinduer, isolasjon og kledning fra 1984 ikke var forenelig med økt verdi på bygningmassen. Etter noe om og men ble det vedtatt utbedringer og husleien doblet seg. Så flyttet jeg til enebolig.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399269 21/04/2017 11:05
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Alpers:
For meg er jobber til totalt ~325 ikke småjobber

EmilZipp:
For meg så virker dette som pengetapping

Knirkekne:
Regner med at minst halvparten går til styrets leder og resterende deles på to personer

GeirK:
Jeg er vel svartelistet hos sittende styre allerede og valgkomiteen "velger" kandidater etter beskjed fra styret. Har ikke tid heller til å sitte i styret pga reising i jobb og andre verv

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399273 21/04/2017 11:15
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
skjønner at jeg må øke styrehonoraret mitt.. Er styreleder for 24 enheter og vi har 30K fordelt på styret. Det er etter hva jeg har hørt etter normen. Borettslaget hadde også veldig lav felleskost før nytt styre kom på plass og vedlikehold var dårlig.

Som leder så må jeg si at folk generelt gidder ikke gjøre en dritt og skjønner at det blir leid inn folk til planting osv. Vi er noen få som gidder å stille på dugnad og freshe litt opp på våren. Hadde det vært opp til meg så hadde det blitt både malt og fikset uten å måtte leie inn folk, men jeg gidder ikke gjøre arbeidet gratis for alle andre. Her gidder ikke engang folk og vaske en liten trapp en gang per 3 uke, så nå må vi leie inn byrå til å gjøre jobben

Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399276 21/04/2017 11:25
perbl Offline
More than words
More than words
I løpet av en femårs periode er styrehonoraret økt fra 50' til 325'. Med tanke på tidsforbruk snakker vi om en godtgjørelse på 200-400 kr/t

Hm, jeg synes nå vi honorerer oss raust når vi har ca 250k for et styre som administrerer et borettslag på 202 enheter.

Der får leder ca halvparten iom at han gjør en ganske stor jobb og tar mesteparten av ansvaret, mens resten fordeles på de øvrige styremedlemmene.

Av konkrete forslag: Still som styremedlem sjøl. Eventuelt hvis borettslaget er tilknyttet større enhet ala OBOS eller TOBB: Send en henvendelse og få en jurist der til å vurdere forholdene.

Det bør også gjennomgås hvorvidt alle tiltakene som er gjort er fattet lovlig på generalforsamling, med de kravene som stilles til vedtak og innkalling der. Erfaringsmessig fra eget borettslag der jeg er nestleder, kommer folk i oftere på generalforsamling når det er snakk om tilttak som kan øke fellesutgiftene ICON_SMILE

Redigert av perbl; 21/04/2017 11:28.

Per B.
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399278 21/04/2017 11:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
De har altså gått fra + 2 mill til - 40 mill på 3 år. Jeg ville brukt en weekend med regnskapene/arsberetning og sett hva man har betalt for og i tillegg etter kontrollert inngåtte kontrakter hva gjelder pris. Det har jo litt enkelt f meg vært en omsetning på ca 13 mill årlig...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399287 21/04/2017 11:55
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Er (litt motvillig) vara i et OBOS borettslag.
Skriver dette ut fra vår praksis, jeg har ikke inngående kunnskap om lovverket (er en ganske passiv deltaker), men borettslaget vårt er opptatte om å holde ting på stell.

Her innhentes det alltid anbud på det aller meste av jobber, inkl malerjobber. Litt usikker på om det gjelder alle typer borettslag, men jeg tror vi er mer eller mindre pålagt å innhente anbud ved jobber. I noen tilfeller vet vi at enkelte aktører har spesiell kompetanse som er viktig for saken og da trumfer dette en evt. lavere pris hos andre. Man må ikke velge laveste pris så lenge det er argumenter for noe annet.
At man setter ut jobber til familie og venner finner jeg til å være tvilsom praksis - uansett!

En snau million økt fellesgjeld per boenhet? Det høres mye ut. Må det ikke være generalforsamling for ting som betydelig øker fellesgjelden? Vårt borettslag hadde det ifm rehabilitering av vegger og vinduer som økte fellesgjelden per enhet med 50-80k... Har bodd her i 6,5 år og fellesgjelden har økt fra 50k til drøyt 100k på alle årene... Boligmasse fra tidlig 80-tall og stadig vedlikehold.

Styrehonoraret hos oss er ca 250k for 160 boenheter. Selv før jeg var i styret syntes jeg det er rimelig - jeg er takknemlig for at noen i det hele tatt gidder å ta ansvaret med å være i styret. Det er en del jobb i alle fall hos oss. Mange prosjekter til stadighet som skal vurderes og henvendelser fra beboere.

Jeg ville tatt en prat med forretningsfører om forholdene i borettslaget.
Om styret stapper penger i egen lomme, så er dette noe revisor burde oppdaget. Hvem er revisor?

Re: Borettslag [Re: eirikbk] #2399294 21/04/2017 12:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: eirikbk
Hvem er revisor?

Sikkert mannen til styreleder ICON_SMILE

Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399299 21/04/2017 12:20
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Bare for å komme med to fakta:

-Man er ikke pålagt å sette oppgaver ut på anbud, men det er så klart smart økonomisk
-Styret trenger ikke spørre generalforsamlingen om å øke fellesgjeld når det skal gå til nødvendig vedlikehold. Jeg som styreleder kan personlig settes til rette hvis borettslaget forfaller, derfor kan jeg også låne opp det som trengs for å vedlikeholde.

Re: Borettslag [Re: AndreasLie] #2399303 21/04/2017 12:30
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: AndreasLie

-Man er ikke pålagt å sette oppgaver ut på anbud, men det er så klart smart økonomisk
-Styret trenger ikke spørre generalforsamlingen om å øke fellesgjeld når det skal gå til nødvendig vedlikehold. Jeg som styreleder kan personlig settes til rette hvis borettslaget forfaller, derfor kan jeg også låne opp det som trengs for å vedlikeholde.

Det springende punkt er vel da hva som er vanlig forvaltning og vedlikehold. Er det rimelig at et borettslag på 40 enheter har snudd 2 millioner i pluss til 40 millioner i minus på tre år på grunn av ordinært vedlikehold og drift? Jeg synes ikke det høres rimelig ut. Og da, hvis man går ut over det som er vanlig vedlikehold, må styret gå til generalforsamlingen dersom tiltakene de ønsker gjennomført overstiger 5 % av årlige husleieinntekter.

Redigert av Øyvind V; 21/04/2017 12:31.
Re: Borettslag [Re: AndreasLie] #2399311 21/04/2017 12:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: AndreasLie

Det er mye man kan gjøre som ikke er smart. Bare det å sette bort jobb til nærstående uten at det har vært et anbud er ganske klønete.

42 mill er mye penger. Barer det å låne opp det beløpet krever en prosess. Som styreleder så kan man jo også se det sånn at det er lurt med et flertall når det skal utføres investeringer (Dette kan umulig være løpende vedlikehold.).

Her kan man jo gå til lånegiver å be om dokumentene for å se hvem som har signert.

Jeg hadde blitt ganske forbanna om noen hadde tatt opp 1 mill i lån med min bolig i pant om jeg ikke helt skjønte hva pengene hadde gått til (det er dette som i praksis har skjedd.).

Redigert av sveinaa; 21/04/2017 12:41.

Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399319 21/04/2017 13:06
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Noen innspill herfra:
- Hvis du ikke selv stiller til valg, bør du sørge for at dine innspill kommer med i sakspapirene til styret som egne forslag. Pass på at du sender disse inn i god tid, så du ikke bare får 30 sek til muntlig å klage på generalforsamlingen.
- Kontakt OBOS eller tilsvarende moderforening, og hør om de kan bistå. I mitt gamle borettslag bistod OBOS veldig med både økonomistyring og til å vurdere hva som var hensiktsmessig og god styring basert på erfaringer fra andre borettslag.
- At fellesgjeld er økt med 1 mill per leilighet er ikke ille i seg selv, hvis dette har gått til større vedlikeholds-/oppgraderingsprosjekter (f.eks: skifte tak/yttervegg, nye bad, balkonger, etc). Hvis dette derimot ikke kommer tydelig fram, bør du til neste generalforsamling be styret skriftlig redegjøre for veksten i fellesgjeld (samt i å begrunne hvorfor familiebedrift er valgt uten anbud, etc).

Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399328 21/04/2017 13:35
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T

Er det akseptabelt å sette ut jobber til nær familie uten anbudsrunde ?
Hva er normalt honorar til ett styre i ett borettslag ?

Jeg bor i et borettslag med 20 enheter, og uten sammenligning for øvrig, kan jeg si at styret i borettslaget vårt får 10' årlig. Dette er styreleder som får for å dekke noen arbeidstimer, samt utgifter som blekkpatroner etc.

Honoraret som ditt styremottar syns jeg høres ekstremt mye ut! Det må selvsagt sees på hvor mye jobb det har vært det siste året, og dermed gjerne justere honoraret opp noe om det har vært mye jobb det siste året, og dermed kompensere litt for det i etterkant, men jeg kan aldri tenke meg at en skal kunne forsvare det som tilnærmet er en liten årslønn i honorar.

Et alternativ er å be styret om å dokumentere antall timer de jobber, og dermed sette en timesats de får fremfor en fast sum hvert år. Litt mindre forutsigbart, men det skal i teorien i hvert fall jobbes mer for pengene da i mine øyner.

Alle jobber av en viss størrelse som skal gjøres i borettslagets regi skal ut på anbud i mine øyner.

Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399329 21/04/2017 13:36
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Er det mulig/aktuelt å gå for et styreverv så du får påvrka fra innsida?

Det er forrestengodt å lese at flere borettslag opererer med over 1000 kroner i styrehonorare pr andel, for det nærmer seg ei generalforsamling der jeg som styreleder med bøyd nakke skal ta til orde for å øke fra 1000 til 1500 pr andel, selv om det bare er to år siden det ble økt sist (før min tid i styret). Ikke meninga å spore av tråden, men om noen har gode råd til hvordan man bør gå fram for å ikke fremstå grådig tas de imot med takk.

Re: Borettslag [Re: rasmusic] #2399333 21/04/2017 13:49
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: rasmusic

Det er forrestengodt å lese at flere borettslag opererer med over 1000 kroner i styrehonorare pr andel, for det nærmer seg ei generalforsamling der jeg som styreleder med bøyd nakke skal ta til orde for å øke fra 1000 til 1500 pr andel, selv om det bare er to år siden det ble økt sist (før min tid i styret). Ikke meninga å spore av tråden, men om noen har gode råd til hvordan man bør gå fram for å ikke fremstå grådig tas de imot med takk.

Jeg ville referert til det andre borettslag gjør. Sist jeg googla fant jeg mange konkrete eksempler på dette i form av budsjetter fra andre borettslag.

Det er et reelt og stort ansvar man har, og som styremedlem kan man bli ansvarlig ved vanskjøtsel av fellesskapets penger og eiendom. At folk dermed bør kompenseres økonomisk for det synes jeg er ganske selvsagt gitt at borettslaget drives ansvarlig og har økonomi til det.

Jeg synes det er naturlig at honorar justeres ihht øvrig markedsutvikling, mener vi bruker konsumprisindeks for årlig justering. Det er enkelte som murrer om honorering på ca alle generalforsamlinger, men de blir som regel stille når jeg spør om de er interesserte i å stille til valg, og at honorering er noe som vedtas på generalforsamling av flertallet.

Redigert av perbl; 21/04/2017 13:50.

Per B.
Re: Borettslag [Re: rasmusic] #2399335 21/04/2017 13:56
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Tida man bruker som styreleder vil variere voldsomt med størrelsen på laget og omfanget av oppgaver. Da jeg satt i styret i vårt borettslag gjennomførte vi en omfattende rehabilitering av fasadene og byttet tak på alle enheter, og det var svært mye jobb og alle i styret brukte mye tid på dette. Styreleder brukte ufattelig mye tid på arbeidet, og han fikk alt for lite betalt for den jobben han gjorde. Om beboerne her hadde visst hvor mye tid som gikk med, tror jeg ikke de ville hatt problemer med å øke godtgjørelsen.

Poenget mitt er at mange ikke aner hva det innebærer å være styreleder. Om du kan vise til omtrent tidsforbruk og ansvar det innebærer å være styreleder, tror jeg mange blir overrasket. Det handler om mer enn å koke kaffe på styremøtene og kjøpe kjeks og twist til generalforsamlingen.

Og om noen begynner å krangle på at det er mye penger, kan du jo utfordre dem på å stille til valg selv... ICON_SMILE (som perbl er inne på).

Redigert av Øyvind V; 21/04/2017 13:57.
Re: Borettslag [Re: Øyvind V] #2399338 21/04/2017 14:17
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Styreleder brukte ufattelig mye tid på arbeidet, og han fikk alt for lite betalt for den jobben han gjorde. Om beboerne her hadde visst hvor mye tid som gikk med, tror jeg ikke de ville hatt problemer med å øke godtgjørelsen.

Poenget mitt er at mange ikke aner hva det innebærer å være styreleder. Om du kan vise til omtrent tidsforbruk og ansvar det innebærer å være styreleder, tror jeg mange blir overrasket. Det handler om mer enn å koke kaffe på styremøtene og kjøpe kjeks og twist til generalforsamlingen.

Og om noen begynner å krangle på at det er mye penger, kan du jo utfordre dem på å stille til valg selv... ICON_SMILE (som perbl er inne på).

Gode poeng. Et tips kan være oversikt over antall saker man har behandlet, og litt om hva det innebar. Her må man selvsagt være påpasselig med taushetsbelagt informasjon.

Dette er jo også en ting som tar tid, så er vel litt derfor vi ikke har laget mer statistikk i eget brl enn en overordnet som summerer opp antall saker styret har behandlet det siste året, samt gir mulighet til åpne spørsmålsstillinger på generalforsamlingen.

Men jeg har tenkt på at dette kanskje kan være en måte å få enda mer ryddige forhold hvis noen skulle etterspørre mer innsideinfo av hva styret egentlig driver med.

Per B.
Re: Borettslag [Re: rasmusic] #2399349 21/04/2017 14:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: rasmusic

Det er viktig å dokumenter tidsbruken og vise til en eller annen form for rimelighet i det man foreslår (altså få forklart at det ikke er grådighet som ligger bak.). Tror og det er litt viktig sette det som et krav for å fortsette i en kontekst: Da vil jeg ikke bruke min fritid til dette. Dere må finne en annen.

Re: Borettslag [Re: sveinaa] #2399361 21/04/2017 16:03
gare Offline
More than words
More than words
Jeg er styreleder for et sameie på 18 enheter, styret får en godtgjøring på 20 000(økt fra 15 000 på sist årsmøte)som fordeles internt på styret.
Hovedargumentet for økningen var at det var tildels betydelig mer arbeid med å innhente maleranbud samt det faktum at vi lå ganske lavt generelt sett.

Jeg synes økningen høres absurd stor ut med mindre det er gjort betydelige strukturelle oppgraderinger på borettslaget.

Jeg ville aldri satt meg i en slik posisjon at jeg delte ut arbeid til familie(eller for den saks skyld venner)i hvert fall ikke om det var større arbeider som skulle gjøres. For store jobber er jo anbud fra forskjellige hold helt avgjørende. Småjobber, det har bare vært en, blir valgt ut fra tilgjengelighet og det faktum at 6 utendørs el-punkter ikke kan variere såååå mye i pris.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399387 21/04/2017 17:51
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Det var kontaktpersonen vår hos TOBB som foreslo å øke til 1500, for jeg er litt enig i at det er en ganske stor økning. På den andre siden er vi i gang med omfattende ombygging/rehabilitering der vi skal bygge om en etasje som tidligere har vært utleid (kantine/kontorer) til sju nye andeler. I tillegg skal alle vinduer/fasadeplader på bygget byttes, og det skal etterisoleres. Altså en ganske stor jobb ei god stund fremover, selv om TOBB kjører prosjektet (anbud o.l.) for oss.

Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399400 21/04/2017 18:29
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Den dagen det er kø utenfor døra til de som sitter i valgkomiteen, da er styrehonoraret for høyt.

Så lenge ingen vil sitte i valgkomité, fordi de vet at ingen vil takke ja til å sitte i styret, da er styrehonoraret neppe for høyt..

Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399405 21/04/2017 19:06
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Lukter økokrim!

Bor i borettslag med 183 rekkehus. 226 000 i styrehonorar, med stadig store vedlikeholdsprosjekter, dvs tipper at styret jobber mye.

Fellesgjeld drøye 200 000 per enhet med helt nye tak, passe nye fasader og vinduer, nye søppelanlegg osv.

eva
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399472 22/04/2017 06:59
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Er det virkelig ingen andre beboere som reagerer på at styret har tappet de for 1 million kroner? Skjønner de ikke at fellesgjeld er en del av verdien på boligen?

Dette er svindel og bør politianmeldes.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399474 22/04/2017 07:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så denne familiebedrifen har fått én million av de nesten 40 millionene som er brukt. Hva har de resterende 30+ millionene gått til?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Borettslag [Re: Flamini] #2399476 22/04/2017 07:27
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Generalforsamlnigen vedtar styrehonnorar. Når den posten tas opp kan du jo liste opp punktene over og foreslå å sette honoraret for forrige periode til 0...

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå