Gikk Jesus på vannet?
|
Re: Gikk Jesus på vannet?
[Re: Gulesider]
18/04/2017 20:41
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
"På det nivået"?
Hva er grunnen til at du spør hvorfor jeg mener at Gud har forandret seg som respons på at jeg skriver "Gud forandrer seg jo ikke"?
Forstår du at det da virker som du ikke leser hva jeg skriver? Fordi du velger å se bort ifra der jeg skriver men hele tiden lager dine egne sannheter. Stiller spørsmål som du selv har svaret på. Hva er vitsen. Hva er poenget med å skrive Gud forandrer seg ikke, og samtdig antyde noe annet. (Har jeg oversett noe her. Jeg skriver og leser på mobilen så kan hende jeg bommer litt. ) Du bommer på poenget. Geir påstår verken det ene eller det andre, han påpeker en logiskbrist.
|
|
|
18/04/2017 20:42
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Leste du personkarakteristikkene Mar Duque kom med av meg før han ble kastet ut av administratorene?
Han varte ikke lenge denne gangen heller. Innleggene hans var noe spesielle kan man si. Tydeligvis mange her som mener mine innlegg er like far out. Jeg finner likevel, hvis jeg kan plukke ut enkelte ting, noe som viser at han er inne på noe. Ble han utestengt nå. Denne Mar Duque er en gammel gjenganger som stadig kommer tilbake med nye navn. Men han har en ganske avslørende stil som gjør at han sjeldent holder mer en noen titals innlegg. Du er ikke i samme kategori, så bare kjør på.
|
|
|
18/04/2017 21:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva er poenget med å skrive Gud forandrer seg ikke, og samtdig antyde noe annet?
Der datt jeg helt av. "Antyde noe annet"? Hvor?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
18/04/2017 21:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Edit. Jeg synes uansett at "bullshit" som svar på et innlegg er under beltet og unødvendig. Hva om fu ble møtt med det på alt du kommr med.
OK. Så du så ikke at han kalte meg psykopat og en hel del andre ting. Greit nok. Ja - møt meg gjerne med "det" jeg kommer med. Jeg praktiserer bare den gylne regel. Jeg ønsker at folk forsøker å plukke fra hverandre det jeg sier. Jeg elsker når folk får til det, fordi da lærer jeg noe nytt. Å tilegne seg ny kunnskap og hele tiden utvide sin horisont og lære seg nye ferdigheter er en viktig del av mitt liv.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: karamba]
18/04/2017 21:15
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hva er forskjellen på en levende og dø hund? De består jo av de samme molekylene.
Gjør de virkelig det? Består av de samme molekylene?
|
|
|
[Re: KenR]
19/04/2017 07:03
|
karamba
Fersking
|
Fersking
Hva er forskjellen på en levende og dø hund? De består jo av de samme molekylene.
Gjør de virkelig det? Består av de samme molekylene? Praktisk talt. Men forklaringen var selvsagt bare ment aa illustrere noe vitenskapen har lurt paa i lang tid. Schrodinger, han med kattene, skrev visst en bok om dette. "Livet" er uforstaaelig. Men kanskje kan "quantum biology" om noen aar gi oss et lite innblikk. Men siden temaet handlet om hvorvidt Jesus kunne gaa paa vannet... . . Jeg tror ikke virkeligheten er saa flat og enkel som mainstream akademikere vil ha oss til aa tro. Mangel paa bevis er selvsagt en ting. Men nye vitenskapelige oppdagelser som skaper enorme hull i logikken i den klassiske fysikken betyr mer for meg. Bare som en kuriositet. Quantum tunneling, som beviser "spokelsespartikklene" som ikke Einstein trodde paa, oppforer seg paa samme maate som engler. De gaar gjennom vegger, dukker opp ett sted og forsvinner igjen. De kan ogsaa vere flere steder paa en gang og de eksisterer tilsynelatende uavhengig av vaar forstaaelse av tid og sted. Einstein var den forste som viste matematisk at "tid" er noe ganske rellativt. I dag har man bevist at tiden kan gaa med forskjellig hastighet og muligens stoppe helt opp. I Bibelen ble dette beskrevet for flere tusen aar siden. Enkelte utrolig intelligente vitenskapsfolk beskriver den virkeligheten vi lever i nesten som det var et dataspill hvor senene genereres inne i vaare egne hoder. Mange mener at alt det vi opplever blir gennerert i en dimmensjon som er langt mer virkelig enn vaar. Og "strengteoriens" beskrivelse av "dimmensjoner" er til forveksling lik det Bibelen beskriver som "himmler". Emnet er utommelig. Det som kansje er mest fasinerende er hvordan Bibelen har paavirket verdenshistorien. Vanskelig aa forstaa hvis man bare leser den som en vanlig bok. Selv om det har blitt trendy og intellelektuellt vere ateistisk saa var det vel denne boken som skapte fundamentet for vestlige kulturen. Og naar den blir borte vil folk maatte finne helt nye refferanser for verdier og normer. ----------------- Noen lurer paa hvorfor Gud finner bilnokkeler og ikke redder liv. Bibelen sier vel at livet her i verden kun har to formaal. Kampen mellom det gode og onde skal utkjempes helt til det onde er helt elleminert. Og i denne kampen skal menneskene velge side. Dette valget bestemmer om de skal leve videre i "den syvende dimmensjon"  Dette er ihvert fall slik jeg forstaar det.. .
|
|
|
[Re: karamba]
19/04/2017 07:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
[ I dag har man bevist at tiden kan gaa med forskjellig hastighet og muligens stoppe helt opp. I Bibelen ble dette beskrevet for flere tusen aar siden. Hvilke bibelvers har du i tankene her?
|
|
|
[Re: EgilS]
19/04/2017 07:11
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Når man tolker ut fra en tekst om helvete finnes eller ikke så finne det to mulige svar, og ett av de er korrekte. Om du da velger å tolke teksten til det som ikke er i overensstemmelse med virkeligheten så har du feil.
Noe helt annet er det å tolke for eksempel lovtekster, eller å tolke hva bibelen egentlig mener med en setning eller paragraf. Da finnes det ikke nødvendigvis ett korrekt svar, fordi du må tilføre noen forutsetninger eller andre tolkninger for å finne svaret, og det avhenger av hvilke forutsetninger/tolkninger du legger til hva svaret er.
Jeg er ikke uenig med deg, men jeg ser ikke at din første forutsetning utelukker den andre. Altså, nok en gang til poenget mitt: så lenge man tolker, og så lenge det ikke står svart på hvitt (for eksempel konkret hva, hvor og hvordan helvete er) kan man ikke nødvendigvis og uproblematisk avgjøre om ett bestemt svar er korrekt. Jeg tror forresten egentlig vi er enige.
Anonym5
|
|
|
[Re: Tange]
19/04/2017 07:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ang C14. Ja man er enige om modellen, men fortsatt usikre på hva annet som nødvendigvis vil påvirke den. Forutsatt at alt er konstant.
[citation needed] Ikke eksakt et sitat, men med en halveringstid på 5500-6000 år så vil etter 4 runder være ca. 5 % av den opprinnelige mengden igjen og da nærmer man seg vel statistisk usikkerhet. Med noe interpolasjon blablabla klarer man vel å fordoble dette til ca. 50.000 år. Og så har man problemer som at C14 i atmosfæren ikke er konstant over tid, Husker jeg riktig kan det skje smitte (prøven 'tar' opp C14 etter døden) som forkludrer målingene litt eller mye. Så har man klart å eike prøver ved hjelp av dendrochronologi som hjelper på nøyaktighten på yngre prøver. Kan godt hende det har vært noe annen utvikling og. Hvilken teknikk bruker man da for å bestemme alder på dinosaur-fossiler?
|
|
|
[Re: anonym5]
19/04/2017 07:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når man tolker ut fra en tekst om helvete finnes eller ikke så finne det to mulige svar, og ett av de er korrekte. Om du da velger å tolke teksten til det som ikke er i overensstemmelse med virkeligheten så har du feil.
Noe helt annet er det å tolke for eksempel lovtekster, eller å tolke hva bibelen egentlig mener med en setning eller paragraf. Da finnes det ikke nødvendigvis ett korrekt svar, fordi du må tilføre noen forutsetninger eller andre tolkninger for å finne svaret, og det avhenger av hvilke forutsetninger/tolkninger du legger til hva svaret er.
Jeg er ikke uenig med deg, men jeg ser ikke at din første forutsetning utelukker den andre. Altså, nok en gang til poenget mitt: så lenge man tolker, og så lenge det ikke står svart på hvitt (for eksempel konkret hva, hvor og hvordan helvete er) kan man ikke nødvendigvis og uproblematisk avgjøre om ett bestemt svar er korrekt. Jeg tror forresten egentlig vi er enige. Men i eksemplet hvorvidt Gud tillater likekjønnet ekteskap (som jeg begynte med, men endret da Gulesider forstod det som det var likekjønnet ekteskap jeg ønsket å diskutere), MÅ det være slik at enten tillater Gud det eller så gjør han det ikke - eller?
|
|
|
[Re: GeirK]
19/04/2017 07:19
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Og der er problemet mitt med kristendommen. Den genererer en lang rekke helt betimelige spørsmål som INGEN greier å svare på eller der svaret endrer seg når folk gjøres oppmerksomme på en hake ved svaret. Jeg skjønner ikke at det er et problem, og jeg skjønner ikke at du orker å bruke så mye energi på å gruble over det eller diskutere/krangle/stille andre til veggs. Vitenskapen generer også en masse spørsmål ingen ennå har svaret på, men vi er sikre på at disse kommer en gang i framtiden. Hvorfor skal man i det hele tatt stille samme krav til troen? Det er jo nettopp det er det - tro. Kan ikke folk få tro på noe du ikke får noe svar på? Kan ikke "Guds veier er uransakelige" være en grei nok begrunnelse for troende? Kan ikke folk få lov til å mene prester alltid har rett eller at Jesus kan utrette alt, uten at man dermed må gå inn i en formallogisk diskusjon eller svare på tullespørsmål om hva da Jesus har gjort konkret i dag?
Anonym5
|
|
|
19/04/2017 07:22
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Men i eksemplet hvorvidt Gud tillater likekjønnet ekteskap (som jeg begynte med, men endret da Gulesider forstod det som det var likekjønnet ekteskap jeg ønsket å diskutere), MÅ det være slik at enten tillater Gud det eller så gjør han det ikke - eller? Absolutt, men tar man tolkninger, historie, kultur, forutsetninger, og så videre i betraktning er det ikke sikkert at svaret er så entydig eller lett å komme fram til som du krever. Formallogisk finner det alltid kun én sannhet, men verden er mye mer enn bare logikk, heldigvis.
Anonym5
|
|
|
19/04/2017 07:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men i eksemplet hvorvidt Gud tillater likekjønnet ekteskap (som jeg begynte med, men endret da Gulesider forstod det som det var likekjønnet ekteskap jeg ønsket å diskutere), MÅ det være slik at enten tillater Gud det eller så gjør han det ikke - eller? Absolutt, men tar man tolkninger, historie, kultur, forutsetninger, og så videre i betraktning er det ikke sikkert at svaret er så entydig eller lett å komme fram til som du krever. Formallogisk finner det alltid kun én sannhet, men verden er mye mer enn bare logikk, heldigvis. Da forventer jeg at du klarer å beskrive det scenariet der Gud både tillater og ikke tillater likekjønnet ekteskap.
|
|
|
19/04/2017 07:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg skjønner ikke at det er et problem, og jeg skjønner ikke at du orker å bruke så mye energi på å gruble over det eller diskutere/krangle/stille andre til veggs.
Det er ofte resultatet når du forsøker å forstå andres prioriteringer med utgangspunkt i dine egne behov Vitenskapen generer også en masse spørsmål ingen ennå har svaret på, men vi er sikre på at disse kommer en gang i framtiden.
Ja - men da innrømmer man at, nei - det vet jeg ikke. Ingen vitenskapsmenn påstår at de vet hvor singulariteten kom fra, de bare innrømmer at det vet vi ikke. De forholder seg gladelig til spørsmålet, dog Når jeg spør kristne som påstår at Gud har skapt alt på jorden også har skapt ebolaviruset, er det TRE gyldige svar: "Ja", "Nei", "Vet ikke" Men de vil ikke forholde seg til spørsmålet. Ser du forskjellen?
|
|
|
[Re: ]
19/04/2017 07:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Føler vel ikke at det er hard medfart, men mer et brennende ønske om å forstå. For en ikke troende å forstå hvordan en troende tror, så må man stille mange spørsmål. Som Gulesider, skriver så er det mange som leser denne tråden. Selv kvier jeg meg for å stille mange spørsmål til troende jeg kjenner, selv om jeg har veldig lyst. At Gulesider her går i debatt er prisverdig, og sikkert opplysende for han selv også. +100 for denne tråden :-)
Som tidligere troende, trodde jeg ikke disse spørsmålene fantes. Så gikk jeg og lette etter dem fordi jeg trodde troen tålte de, og fant at troen kollapset totalt. Derfor stiller jeg dem til alle kristne jeg møter for å se om det er meg det er noe galt med eller det er troen. Så langt ser det ut som om kristendommen rett og slett ikke tåler disse spørsmålene. Det er helt OK - for i mitt hode, er teorier som ikke tåler kritisike spørsmål, verdiløse.
|
|
|
19/04/2017 07:34
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Da forventer jeg at du klarer å beskrive det scenariet der Gud både tillater og ikke tillater likekjønnet ekteskap. Jeg er usikker på om du ikke skjønner hva poenget mitt er, eller bare nekter å se det. Poenget mitt er ikke hva Gud mener. Jeg er ikke kristen og har ingen formening om hva Gud måtte mene eller ikke. Jeg har lest bibelen og forstår at mange mener dette er Guds ord, men også at dette er et historisk verk som står i en bestemt kulturell kontekst. Hva VI TROR Gud mener får vi jo vite gjennom bibelen og andre skrifter, samt hva prester sier. Hvis en prest tolker bibelen ordrett, og en annen tolker den i en kontekst, er det godt mulig at den ene hevder at Gud tillater likekjønnet ekteskap, og den andre sier Gud ikke tillater det. Og begge mener de snakker sant. Hva som faktisk er sant, vet vi jo ikke, siden Gud ikke snakker direkte til deg eller meg. Altså må vi få svaret på andre måter. Det er godt mulig at Gud faktisk mener noe, og koser seg godt i sofaen med å lese tråder som denne hvor folk går i tottene på hverandre og flisespikker om hva han måtte mene. Jeg håper du tar det utsagnet humoristisk. Jeg har faktisk ikke et svar på spørsmålet ditt, men det har aldri vært poenget mitt å svare på det. Hvis du fortsatt ikke skjønner hva jeg vil fram til, tror jeg vi bør slutte å diskutere akkurat dette spørsmålet.
Anonym5
|
|
|
19/04/2017 07:35
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er ofte resultatet når du forsøker å forstå andres prioriteringer med utgangspunkt i dine egne behov Nå synes jeg du ble i overkant spydig. Jeg sliter faktisk med å formulere mine uenigheter på en slik måte at du ikke tenker slik automatisk.
Anonym5
|
|
|
19/04/2017 07:35
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Når jeg spør kristne som påstår at Gud har skapt alt på jorden også har skapt ebolaviruset, er det TRE gyldige svar: "Ja", "Nei", "Vet ikke"
Men de vil ikke forholde seg til spørsmålet.
Ser du forskjellen? Ja.
Anonym5
|
|
|
19/04/2017 07:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Poenget mitt er ikke hva Gud mener. Jeg er ikke kristen og har ingen formening om hva Gud måtte mene eller ikke. Jeg har lest bibelen og forstår at mange mener dette er Guds ord, men også at dette er et historisk verk som står i en bestemt kulturell kontekst.
Hva VI TROR Gud mener får vi jo vite gjennom bibelen og andre skrifter, samt hva prester sier. Hvis en prest tolker bibelen ordrett, og en annen tolker den i en kontekst, er det godt mulig at den ene hevder at Gud tillater likekjønnet ekteskap, og den andre sier Gud ikke tillater det. Og begge mener de snakker sant.
Jeg er også usikker på om du forstår hva jeg mener, til tross for at jeg har forklart det tidligere i tråden. Ja - begge prestene mener selvfølgelig at de snakker sant. Men EN AV DEM, uvisst hvem av dem, men én, MÅ nødvendigvis snakke usant, til tross for at han er overbevist om at han snakker sant Er du med så langt?
|
|
|
19/04/2017 07:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ofte resultatet når du forsøker å forstå andres prioriteringer med utgangspunkt i dine egne behov Nå synes jeg du ble i overkant spydig. Jeg sliter faktisk med å formulere mine uenigheter på en slik måte at du ikke tenker slik automatisk. Jeg bare kommenterte ditt utsagn om at du ikke skjønner at jeg bruker energi på dette. Det var ikke ment spydig. Jeg gjør ofte den samme feilen selv og gir meg selv akkurat den samme korreksen.
|
|
|
19/04/2017 08:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når jeg spør kristne som påstår at Gud har skapt alt på jorden også har skapt ebolaviruset, er det TRE gyldige svar: "Ja", "Nei", "Vet ikke"
Ser du forskjellen? Ja. Flott. En sann vitenskapsmann har som utgangspunkt at alt egentlig er mulig, men han konkluderer ikke med at "slik er det antakelig" før han har evidens. En sann vitenskapsmann imøtekommer bevis på at teorien han til nå har forfektet, er feil - eller at den rives ned gjennom at det påpekes logiske brister, fordi det betyr at da fikk menneskeheten mer kunnskap om en problemstilling. Innen for en religiøs tro er man frarøvet den friheten. Dersom man presenteres for fakta og logikk som IKKE er forenlig med det man ønsker skal være sant, er man stuck. Man har en teori som man ønsker eller faktisk er tvunget til å holde fast ved, og det kan man bare oppnå ved å unngå spørsmålene og fornekte fakta som kræsjer med teorien/troen. Det funker ikke for meg. Jeg mener man må kaste inn håndklet og erkjenne at når kart og terreng ikke stemmer overens, er det kartet som er feil. Som jeg er i ferd med å gjøre - men jeg forstår at det sitter veldig langt inne for de fleste troende.
|
|
|
19/04/2017 08:23
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser du forskjellen? Ja. Flott. En sann vitenskapsmann har som utgangspunkt at alt egentlig er mulig, men han konkluderer ikke med at "slik er det antakelig" før han har evidens. En sann vitenskapsmann imøtekommer bevis på at teorien han til nå har forfektet, er feil - eller at den rives ned gjennom at det påpekes logiske brister, fordi det betyr at da fikk menneskeheten mer kunnskap om en problemstilling. Innen for en religiøs tro er man frarøvet den friheten. Dersom man presenteres for fakta og logikk som IKKE er forenlig med det man ønsker skal være sant, er man stuck. Man har en teori som man ønsker eller faktisk er tvunget til å holde fast ved, og det kan man bare oppnå ved å unngå spørsmålene og fornekte fakta som kræsjer med teorien/troen. Det funker ikke for meg. Jeg mener man må kaste inn håndklet og erkjenne at når kart og terreng ikke stemmer overens, er det kartet som er feil. Som jeg er i ferd med å gjøre - men jeg forstår at det sitter veldig langt inne for de fleste troende. It's not a lie if you believe it. Da sitter du igjen med kjernen i problemstillingen. Som vi begynte med, tror virkelig Knut Arild Hareide at Jesus gikk på vannet? Ja, han tror. For han spiller det ingen rolle hva som er bevist, for han tror. Hans tro opphever både vitenskap og logikk. Så lenge han tror, var det vel sånn da? Når det er sagt - det bekymrer meg i rimelig stor grad at de som styrer landet tror på slikt. Hareide høster anseelse, men hadde han trodd på Tor og Odin, hadde han blitt stemplet som uskikket til å drive politikk.
|
|
|
[Re: Alpers]
19/04/2017 08:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hareide høster anseelse, men hadde han trodd på Tor og Odin, hadde han blitt stemplet som uskikket til å drive politikk. Ohh. Det poenget liker jeg. Den norrøne gudetroen kalles også "mytologi", mens kristendommen kalles "religion". Hva skiller det ene fra det andre?
|
|
|
19/04/2017 08:38
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Når det er sagt - det bekymrer meg i rimelig stor grad at de som styrer landet tror på slikt. Hareide høster anseelse, men hadde han trodd på Tor og Odin, hadde han blitt stemplet som uskikket til å drive politikk. Du mener altså at NFP (Norrønt Folkeparti) ville slitt med oppslutningen? :-) Forøvrig enig med GeirK, et strålende godt poeng og eksempel!
|
|
|
[Re: Brusdalen]
19/04/2017 08:38
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Folk dei fleste av oss trur jo på mykje som er rart og vanskeleg å grunngi. Kanskje især på det etiske området. At somme av politikarane våre er religiøse, uroar meg berre moderat. Eg er ikkje sikker på om ein junta av ingeniørar med Dawkins på nattbordet ville ha vore betre skikka til å styra landet.
|
|
|
19/04/2017 09:24
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ja - begge prestene mener selvfølgelig at de snakker sant. Men EN AV DEM, uvisst hvem av dem, men én, MÅ nødvendigvis snakke usant, til tross for at han er overbevist om at han snakker sant
Er du med så langt? Jeg er med. Og jeg er enig i alt du skriver ovenfor.
Anonym5
|
|
|
19/04/2017 09:25
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det funker ikke for meg. Jeg mener man må kaste inn håndklet og erkjenne at når kart og terreng ikke stemmer overens, er det kartet som er feil. Som jeg er i ferd med å gjøre - men jeg forstår at det sitter veldig langt inne for de fleste troende. Så fint. Kan du leve med at det funker for andre, selv på premisser som du ikke godtar?
Anonym5
|
|
|
19/04/2017 09:26
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hareide høster anseelse, men hadde han trodd på Tor og Odin, hadde han blitt stemplet som uskikket til å drive politikk. Hvordan vet du det? Jeg synes det er et helt teit poeng. Hva Hareide tror på privaten har ingenting å si for om han er skikket til å drive politikk. Hvis han kler seg i vikingklær, drikker mjød og gyter blod, så ja - da er han uskikket. Men da får han en diagnose, og den er ikke at han tror på noe.
Redigert av anonymous5; 19/04/2017 09:28.
Anonym5
|
|
|
19/04/2017 09:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ang C14. Ja man er enige om modellen, men fortsatt usikre på hva annet som nødvendigvis vil påvirke den. Forutsatt at alt er konstant.
[citation needed] Ikke eksakt et sitat, men med en halveringstid på 5500-6000 år så vil etter 4 runder være ca. 5 % av den opprinnelige mengden igjen og da nærmer man seg vel statistisk usikkerhet. Med noe interpolasjon blablabla klarer man vel å fordoble dette til ca. 50.000 år. Og så har man problemer som at C14 i atmosfæren ikke er konstant over tid, Husker jeg riktig kan det skje smitte (prøven 'tar' opp C14 etter døden) som forkludrer målingene litt eller mye. Så har man klart å eike prøver ved hjelp av dendrochronologi som hjelper på nøyaktighten på yngre prøver. Kan godt hende det har vært noe annen utvikling og. Hvilken teknikk bruker man da for å bestemme alder på dinosaur-fossiler? Det kan være forskjellige teknikker. Man kan knytte dem til laget som fossilene er funnet i når det har en kjent alder før (på en eller annen måte) eller man kan bruke metoder som C14 hvor man måler mengde isotop som er forfalt til et lavere nivå, men med mye lengre halveringstid. Lang halverimgstid trenges for å ha noen iegjen å måle som jeg var innom på C14. Kalium-Argon, uranium-bly (ca. 700.000.000 år), og mange flere. Alt avhengig av hvilke muligheter man har og potensiell alder på prøven. De fleste om ikke alle radiometriske metoder bygger på at man på en eller annen måte vet hvor mye av isotopen har vært tilstede opprinnelig og at det ikke kan ha skjedd en endring i sammensetningen underveis som man ikke har kontroll på.
|
|
|
19/04/2017 09:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men i eksemplet hvorvidt Gud tillater likekjønnet ekteskap (som jeg begynte med, men endret da Gulesider forstod det som det var likekjønnet ekteskap jeg ønsket å diskutere), MÅ det være slik at enten tillater Gud det eller så gjør han det ikke - eller? Absolutt, men tar man tolkninger, historie, kultur, forutsetninger, og så videre i betraktning er det ikke sikkert at svaret er så entydig eller lett å komme fram til som du krever. Formallogisk finner det alltid kun én sannhet, men verden er mye mer enn bare logikk, heldigvis. Da forventer jeg at du klarer å beskrive det scenariet der Gud både tillater og ikke tillater likekjønnet ekteskap. Er de lov å spise kjøtt fra gris (sett ut fra det scenariet som du bruker som utgangspunkt i problemstillingen over)?
|
|
|
|
|