Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 35 1 2 6 7 8 9 10 34 35

Gikk Jesus på vannet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2398098 18/04/2017 11:54
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ødelegge med fakta i disse påsketider..
Hvis alternativet er å droppe påskeferien så vil jeg heller tro han gikk på det vannet! ICON_SMILE

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398099 18/04/2017 11:54
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: GeirK
Sitat: Gulesider

OK. Da gir jeg meg med denne debatten for min del.
Jeg er ikke i stand til å underbygge påstander om at vitenskapen ikke er fullstendig og avklarende på alle punkter.

Når er ikke du fair. Det var ikke den påstanden jeg ba deg underbygge.
Nå synder du mot Arne Næss' regel 4
"Unngå tendensiøs bruk av stråmenn. Motstanderens standpunkt skal ikke tillegges et innhold han ikke står inne for."
Jeg ba deg underbygge påstanden om at C14-datering har mangler. Hvordan klarer du å ha en formening om at så er tilfelle uten å kunne vise til et eneste eksempel?
Er det slik at du ikke har noen eksempler, eller er det slik at du har eksempler, men du vil ikke dele dem?
Noen annen forklaring finner jeg ikke.

Nå er jeg temmelig langt utenfor mitt fagområde, så det blir helt feil for meg å svare, da jeg likevel kun blir møtt med spørsmål om å utrede og begrunne enhver påstand. Jeg ønsker å snakke rett frem og være ærlig på alle spørsmål og ting som kommer frem. For meg så virker det som du har vesentlig bedre greie på dette enn jeg har. Og hvis du ikke finner at C14 har noen uklarheter så lar vi det være med det.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398101 18/04/2017 11:59
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg kommer ikke på et eksempel der jeg ser at en prest eller pastor ikke snakker sant

Hvis en prest sier at Gud tillater homofile ekteskap og en annen prest sier at Gud ikke tillater homofile ekteskap, hvordan kan da begge utsagnene være sanne?

He he. Jeg har ventet på at homofilspørsmålet skulle dukke opp.
Jeg har mine tanker om det. Men de er kjedelige.
Hva tror du er det riktige om homofile ekteskap.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398102 18/04/2017 12:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nå er jeg temmelig langt utenfor mitt fagområde, så det blir helt feil for meg å svare, da jeg likevel kun blir møtt med spørsmål om å utrede og begrunne enhver påstand.

Det må du forvente, synes jeg. Når du sier at C14-datering har svakheter, antar jeg at du har satt deg inn i hvordan C14-datering fungerer. Hvordan kan du ha den oppfatning at en metode har svakheter uten å ha den kunnskapen som trengs for å gjøre seg opp en mening?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398103 18/04/2017 12:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg kommer ikke på et eksempel der jeg ser at en prest eller pastor ikke snakker sant

Hvis en prest sier at Gud tillater homofile ekteskap og en annen prest sier at Gud ikke tillater homofile ekteskap, hvordan kan da begge utsagnene være sanne?

He he. Jeg har ventet på at homofilspørsmålet skulle dukke opp.
Jeg har mine tanker om det. Men de er kjedelige.
Hva tror du er det riktige om homofile ekteskap.

Dette handler ikke om homofilt ekteskap. Det handler om at du ikke har opplevd at prester sier ting som er usant. Jeg brukte bare homofilt ekteskap som et eksempel.

La meg ta en annen tilnærming. Dersom en prest sier at det ikke finnes et helvete og en annen prest sier at det finnes et helvete, snakker de da begge sant?

a) Ja
b) Nei

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398106 18/04/2017 12:08
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
La meg ta en annen tilnærming. Dersom en prest sier at det ikke finnes et helvete og en annen prest sier at det finnes et helvete, snakker de da begge sant?

a) Ja
b) Nei

I mine øyne er ikke det et svart-hvitt spørsmål.

Noen prester kan være bokstavtro mot teksten, andre kan være åpne for tolkninger. Da kan begge utsagnene være sanne, litt avhengig av hvilket standpunkt man har.

Jeg tror ikke du kan redusere tro til et sett med "ja" eller "nei"-spørsmål.

Redigert av anonymous5; 18/04/2017 12:15.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398110 18/04/2017 12:11
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Går ikke an å svare A eller B på det. Jeg må vite sammenhengen og hva som ligger bak utsagnene.

Sant /usant er ikke aktuell problemstiling i forb med homofilt ekteskap.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398116 18/04/2017 12:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS

At noen tar all vitenskapelig teori som sannhet er vel ikke rart? Noen tar alt som presten sier som sannhet også, og det til og med uten å sjekke hva som faktisk står i bibelen. ICON_SMILE .........

Er med på første del. Men andre del ; alt som presten sier....
Dette er ikke nødvendigvis riktig. En del av det å være kristen er å lese bibelen. Gjerne med hjelpeverktøy. Gjerne sammen med andre. Gjerne i bibelgrupper. Vil påstå at de fleste sjekker hva som faktisk står i bibelen. Kristne er tenkende mennesker. Den eneste forskjellen på en kristen og en ikke kristen er at den kristne tror på Jesus. Bortsett fra det er vi like.
Jeg kommer ikke på et eksempel der jeg ser at en prest eller pastor ikke snakker sant eller ikke i tråd med bibelen. Har du noen, så er det interessant å snakke om.
Når det er sagt så vet vi at det finnes gale mennesker på alle kanter. Men vi har en måte å måle det på.

Jeg har ikke tall på det, kun anekdoter, og ut fra det synes jeg ikke det er urimelig å tro at mange kristne ikke leser bibelen. Husk også at det å være kristen spenner i fra det være i hyperortodokse evangeliekirker som leser alt så bokstavlig som mulig, til det å kun tro at Gud finnes, og knapt gå i kirken en dag eller to i året.

Dog blir det naturigvis synsing fra min side.

Når det gjelder å finne prester som ikke snakker i henhold til bibelen så er det ikke så vanskelig å finne det. Tidligere var Helvete et sentralt begrep også i den norske kirke. Man sier nå at det helvete ikke eksisterer. Og da er paradokset; begge deler kan ikke vært sant.
Hva med de som sier at det å gi penger til en allerede rik menighet er veien til frelse? Hvor står det i bibelen?
Og bare det at det finnes et utall kristne avgreininger som alle hevder at de er den eneste veien til frelse? De kan ikke alle ha dekning for det i bibelen?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2398118 18/04/2017 12:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pontiff

a) Ja
b) Nei

Noen prester kan være bokstavtro mot teksten, andre kan være åpne for tolkninger. Da kan begge utsagnene være sanne, litt avhengig av hvilket standpunkt man har.

Er vi enige om at enten så eksisterer helvete eller så eksisterer ikke helvete?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398120 18/04/2017 12:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Går ikke an å svare A eller B på det. Jeg må vite sammenhengen og hva som ligger bak utsagnene.

Sant /usant er ikke aktuell problemstiling i forb med homofilt ekteskap.

Er vi enige om at enten så tillater Gud homofilt ekteskap eller så gjør han det ikke?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2398121 18/04/2017 12:22
EgilS Offline
More than words
More than words

a) Ja
b) Nei

Nei, begge deler kan ikke være sanne. Tolker du feil, så har du feil.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2398124 18/04/2017 12:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

a) Ja
b) Nei

Nei, begge deler kan ikke være sanne. Tolker du feil, så har du feil.

Bingo. Det finnes ikke alternative fakta.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2398125 18/04/2017 12:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Tolker du feil, så har du feil.

Hvordan kan man avgjøre om man har tolket feil?

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398126 18/04/2017 12:25
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Du og jeg kan godt være enige om det. Men jeg oppfatter det slik, og skjønner det godt, at det finnes uenigheter blant de lærde og andre som tror.

Jeg er enig i at noe ikke både kan være sant og ikke sant. Men jeg åpner for at det finnes spørsmål hvor folk er uenige, og at sannhetsverdien dermed ikke er avgjort ennå.

Og jeg har inntrykk av at tro ofte kan handle nettopp om slik uavgjorte problemstillinger.

Redigert av anonymous5; 18/04/2017 12:28.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2398127 18/04/2017 12:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er ikke hovedsaken å finne ut HVEM som tolker feil. Hovedaken er at når to personer hevder to forskjellige ting som ikke kan være sanne samtidig, så snakker en av dem usant. Vi vet ikke hvem - men de kan ikke begge snakke sant.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2398128 18/04/2017 12:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du og jeg kan godt være enige om det. Men jeg oppfatter det slik, og skjønner det godt, at det finnes uenigheter blant de lærde og andre som tror.

Jeg VET at det er uenighet. Det er jo hele poenget.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398129 18/04/2017 12:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
La oss si at Petter prest sier at helvete ikke eksisterer, mens Paul prest sier at helvete eksisterer. Da eksisterer KUN TO muligheter

a) Petter snakker sant og Paul snakker usant
b) Petter snakker usant og Paul snakker sant

Eller er det et alternativ c jeg overser?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398130 18/04/2017 12:30
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Det er ikke hovedsaken å finne ut HVEM som tolker feil.

Det er ikke poenget mitt heller. Poenget er at gjennom tolkning kan det være vanskelig å avgjøre sannhetsverdien av noe. Dermed kan to personer hevde at noe er sant, og det kan være vanskelig å avgjøre HVEM som har rett. Det kommer nemlig helt an på visse forutsetninger.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398131 18/04/2017 12:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Umulig å avgjøre sannhetsverdien av utsagnet, jfr. det agnostiske svaret på spørsmålet om Guds eksistens.

Redigert av anonymous5; 18/04/2017 12:31.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2398132 18/04/2017 12:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Umulig å avgjøre sannhetsverdien av utsagnet, jfr. det agnostiske svaret på spørsmålet om Guds eksistens.

Men vi var enige om at enten ekisterer helvete eller så eksisterer det ikke:

La oss si at fakta er at helvete eksisterer- uten at vi som mennesker vet dette, men det eksisterer. Snakker da både Petter og Paul sant?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398135 18/04/2017 12:37
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

La oss si at fakta er at helvete eksisterer - uten at vi som mennesker vet dette, men det eksisterer. Snakker da både Petter og Paul sant?

Beklager, jeg skjønner nå at du snakker om dette spesifikke helvete-spørsmålet. Jeg trodde du snakket mer om sant/usant generelt.

Selvfølgelig snakker bare én av dem sant, fra et rent logisk standpunkt. Men det kan være vanskelig, kanskje umulig, å avgjøre hvem av dem, eller bli enig om helvete eksisterer.

Beklager jeg misforsto deg.

Redigert av anonymous5; 18/04/2017 12:38.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2398139 18/04/2017 12:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

La oss si at fakta er at helvete eksisterer - uten at vi som mennesker vet dette, men det eksisterer. Snakker da både Petter og Paul sant?

Beklager, jeg skjønner nå at du snakker om dette spesifikke helvete-spørsmålet. Jeg trodde du snakket mer om sant/usant generelt.

Selvfølgelig snakker bare én av dem sant, fra et rent logisk standpunkt. Men det kan være vanskelig, kanskje umulig, å avgjøre hvem av dem, eller bli enig om helvete eksisterer.

Beklager jeg misforsto deg.

Helt i orden. Gulesider - har vi da bevist at prester snakker usant til tross for at du mener du ikke har vært vitne til dette?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2398142 18/04/2017 12:45
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

At noen tar all vitenskapelig teori som sannhet er vel ikke rart? Noen tar alt som presten sier som sannhet også, og det til og med uten å sjekke hva som faktisk står i bibelen. ICON_SMILE .........

Er med på første del. Men andre del ; alt som presten sier....
Dette er ikke nødvendigvis riktig. En del av det å være kristen er å lese bibelen. Gjerne med hjelpeverktøy. Gjerne sammen med andre. Gjerne i bibelgrupper. Vil påstå at de fleste sjekker hva som faktisk står i bibelen. Kristne er tenkende mennesker. Den eneste forskjellen på en kristen og en ikke kristen er at den kristne tror på Jesus. Bortsett fra det er vi like.
Jeg kommer ikke på et eksempel der jeg ser at en prest eller pastor ikke snakker sant eller ikke i tråd med bibelen. Har du noen, så er det interessant å snakke om.
Når det er sagt så vet vi at det finnes gale mennesker på alle kanter. Men vi har en måte å måle det på.

Jeg har ikke tall på det, kun anekdoter, og ut fra det synes jeg ikke det er urimelig å tro at mange kristne ikke leser bibelen. Husk også at det å være kristen spenner i fra det være i hyperortodokse evangeliekirker som leser alt så bokstavlig som mulig, til det å kun tro at Gud finnes, og knapt gå i kirken en dag eller to i året.

Dog blir det naturigvis synsing fra min side.

Når det gjelder å finne prester som ikke snakker i henhold til bibelen så er det ikke så vanskelig å finne det. Tidligere var Helvete et sentralt begrep også i den norske kirke. Man sier nå at det helvete ikke eksisterer. Og da er paradokset; begge deler kan ikke vært sant.
Hva med de som sier at det å gi penger til en allerede rik menighet er veien til frelse? Hvor står det i bibelen? Og bare det at det finnes et utall kristne avgreininger som alle hevder at de er den eneste veien til frelse? De kan ikke alle ha dekning for det i bibelen?

Jeg kan vel egentlig bare uttale meg om min tro. Hva jeg tror på og hva det betyr for meg og mitt liv. Og hvilken konsekvens det har for mitt liv.

Spørsmålene din er konkrete og store. Det tar jo en bok å forklare dette. Det er ofte ikke svart/hvitt svar på alle spørsmål. Vi kan ikke bare si at noen, kall det regler, er sant eller usant.
Hvis en "kristen avgreining" sier de er eneste veien til frelse, så er det feil. Hvem sier det?
Hvem sier at du blir frelst ved å gi penger til noen ?
Hvem sier at helvete ikke finnes ?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398143 18/04/2017 12:46
EgilS Offline
More than words
More than words

Det er ikke hovedsaken å finne ut HVEM som tolker feil. Hovedaken er at når to personer hevder to forskjellige ting som ikke kan være sanne samtidig, så snakker en av dem usant. Vi vet ikke hvem - men de kan ikke begge snakke sant.

Jepp, og det kan være umulig til evig tid å avgjøre hvem som tolker feil i et slikt tilfelle.
Og spørsmålet var jo ikke hvem av de to som lyver, for der kan svaret være "Ingen", men om noen av de ikke sa sannheten.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398145 18/04/2017 12:50
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Ærleg talt. Her synest eg dei som stikk fram snuten og fortel at dei er religiøse, får i overkant hard medfart.

Visse deltakarar i denne debatten – især dei som sjølve har ei fortid som religiøse – burde vita at gudstru ofte (kanskje oftast) kan handla om andre ting enn berre tilslutning til utsegner med eit parafraserbart kognitivt innhald. Religion har ikkje først og fremst forklaringskraft som særmerke, men meiningskraft.

Vidare er desse oppramsingane av kontradiksjonar banale. Kva betyr det f.eks. at ein person «snakkar sant»? Kan henda finst det ei mogleg verd der både prest X og prest Y snakkar sant, sjølv om dei seier ulike ting?

a. Gud er stor.
b. Gud har ikkje utstrekning.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2398146 18/04/2017 12:55
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Jepp, og det kan være umulig til evig tid å avgjøre hvem som tolker feil i et slikt tilfelle.
Og spørsmålet var jo ikke hvem av de to som lyver, for der kan svaret være "Ingen", men om noen av de ikke sa sannheten.

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i utsagnet "tolker man feil, har man feil". Fortolkning er jo et uttrykk for forståelse.

Det blir kanskje riktigere å si "tolker du feil, har du ikke forstått det". Jeg tror ikke hermeneutikkere er enige om det finnes én og kun én riktig fortolkning, og dermed kanskje en avgjort "sannhet".

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: dagfink] #2398147 18/04/2017 12:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: dagfink

Kan henda finst det ei mogleg verd der både prest X og prest Y snakkar sant, sjølv om dei seier ulike ting?

Det er jo akkurat det jeg spør om. Finnes det et alternativ c der ikke Paul snakker sant og Petter usant - eller Petter snakker sant og Paul usant?

Hvorfor er det greit at du stiller spørsmålet og ikke jeg?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2398148 18/04/2017 12:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i utsagnet "tolker man feil, har man feil".

Kan du gi et eksempel på der man kan tolke feil, men ikke ha feil?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2398149 18/04/2017 12:57
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Innan tru er det vel ikkje unaturleg med forskjellig forståelse av det same begrepet.... Antek du går utifrå at begge her har same forståelsen av kva helvete er / ikkje er dog..

Redigert av TrondAM; 18/04/2017 12:58.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: dagfink] #2398153 18/04/2017 12:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: dagfink

a. Gud er stor.
b. Gud har ikkje utstrekning.

Elendig eksempel.

"Stor" er et relativt og subjektivt begrep. "Har utstrekning" likeså.

"Eksisterer" er absolutt og konkret.

- Robert Green Ingersoll
Side 8 av 35 1 2 6 7 8 9 10 34 35

Moderator  support