Hei, etter noen års opphold går jeg nå svanger med et nytt singlespeedprosjekt, denne gangen med 29plus-hjul. Gleder meg, har savnet stålsmaken i kjeften, det å sprenge pulsskalaen på å komme opp kneikene som de andre nekter å tro at går uten gir, den deilige følelsen av å bare være meg og en enkel sykkel mot de store stygge kneikene og terrenget, den gode følelsen av å komme hjem grisesliten i hele kroppen etter en morsom stitur der armer, mage, rygg og hele kroppen har fått kjørt seg skikkelig.
Men sjelden jeg ser singlespeed nå for tida, og lite om det her på forumet også. Hva skjer? Ser ikke verden det nydelige med singlespeed lenger? Har det gått av moten å bare være deg og sykkelen, uten masse spaker å dra i? Ungdommen veit ikke at det går like fort uten gir?
Jeg har litt lyst til å kjøpe en slik i linken under for å ha i bakhånd til de dagene man har litt for mye energi innabords, ser ut som om den gjør det ganske lett å veksle mellom gir og singlespeed siden jeg allerede har justerbare kjedestag.
Jeg har litt lyst til å kjøpe en slik i linken under for å ha i bakhånd til de dagene man har litt for mye energi innabords, ser ut som om den gjør det ganske lett å veksle mellom gir og singlespeed siden jeg allerede har justerbare kjedestag.
Smart løsning. Jeg har hjul med Hope baknav, og har liggende et "gammeldags" boss til 10-delt, så jeg bare bytter bosset til singlespeedoppsett. Satser på 32/20-utveksling, regner med det blir tungt nok med de svære hjula.
Nesten hver dag. Jobbsykkelen mangler gir. Eller mangler, kunne heller sagt har passe mange gir. Som du sier, går ikke så mye saktere med bare ett gir.
Er kanskje ikke så stas lenger å skryte av at man sykler singlespeed.
Hvilken utveksling synes dere fungerer på asfalt versus i terrenget?
Må ha veldig forskjellig utveksling om det er en stisykkel kontra transportsykkel på asfalt. I gamle dager med 26" hjul var 2:1 et greit forholdstall til terrengsykkel, f.eks 32/16. Med 29er-hjul blir dette ca. 10% tyngre, da blir 32/18 et bedre valg. 29plus blir 5-6% større enn 29er, jeg er litt usikker på om jeg bør gå for 32/18 eller 32/20, antakelig starter jeg med 32/20 inntil jeg har fått trent opp hnnnngggghhh-musklene litt.
Til vei ville jeg lagt meg på noe som gir grei tråkkfrekvens på 30 km/t. Så da spørs det om det er terreng- eller landeveiskrank du har. 50/19 ser ut som et ok utgangspunkt om det er en ræser, men det spørs jo selvsagt litt hvor sprek man er.
Jeg kjører SS. Gammel 26" med div deler. Mest brukt som oppoverståendeintervallsykkel men også på stiturer i blant. Ofte med på reise fordi det er så enkelt.
stålsmaken i kjeften, det å sprenge pulsskalaen på å komme opp kneikene som de andre nekter å tro at går uten gir, den deilige følelsen av å bare være meg og en enkel sykkel mot de store stygge kneikene og terrenget, den gode følelsen av å komme hjem grisesliten i hele kroppen etter en morsom stitur der armer, mage, rygg og hele kroppen har fått kjørt seg skikkelig.
Men sjelden jeg ser singlespeed nå for tida, og lite om det her på forumet også. Hva skjer? Ser ikke verden det nydelige med singlespeed lenger?
Hmmm, hvorfor ble dette aldri en Hit og kun for en liten gruppe meget spesielt interesserte mon tro
Joha, det er noen av oss som fortsatt sykler singlespeed. Har syklet både ts.rittet og ubcup de siste årene. Sykler med 27,5 og har 32:18 utveksling. Det er ganske passe. Møter aldri noen på stieny i n med singlespeed, men det har jeg aldri regnet med heller.
Liker enkeltheten og "råskapen" i å måtte kjempe seg fem i terrenget. Dessuten er det effektiv trening, og det passer fint med småbarnsfarlivet.
Joda, har SS. Det er den sykkelen jeg bruker mest etter landeveissykkelen. Her på Jessheim-traktene er det for flatt for stisykkelen, men stiene er supre for SS. I området jeg sykler er alt akkurat takbart for meg hvis det er noenlunde tørt og jeg har et par SS-turer i beina tidligere i sesongen. Bygde en budsjett-SS da vi flyttet fra Oslo og ut hit, og storkoser meg på den. Har faktisk en oppover-KOM borti lia her som jeg ikke har vært i nærheten av å slå på en annen sykkel... Men ser få andre / ingen på SS her ute. Kjører 32:18 på 29'er, synes det funker fint for allround-bruk.
Aye! Kan vel ikke kalle meg singlespeeder men jeg har en rimelig fet en med ramme, hjul og belte i karbon, lett nok til at en sliten småbarnspappa klarer å dra den med opp kneikene. Har lagt den ut for salg men håper litt på at ingen byr nok. SS er veldig god trening for å bli rask og rå på sti, man må virkelig jobbe, særlig de første turene. Den er satt opp med gir nå men blir annonsen mye eldre nå så drar jeg av girene og drar på SS-tur igjen.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Den Zingersaken muliggjer faktisk at du kan ha to gir på ein singlespeedsykkel...wow
"BONUS: if you’re a fan of having choices, you can configure your spacer / cog selection to include two cogs on the rear, providing you with two different singlespeed options on one bike."
Til vei ville jeg lagt meg på noe som gir grei tråkkfrekvens på 30 km/t. Så da spørs det om det er terreng- eller landeveiskrank du har. 50/19 ser ut som et ok utgangspunkt om det er en ræser, men det spørs jo selvsagt litt hvor sprek man er.
sv
Er omtrent der jeg ligger og. 48:18 på landeveisdekk. Drøye 30 km/t, topper mot 40 og kjører sjeldent langsommere enn ett-par-og-tyve. Stort fordel med SS synes jeg at det er vanskelig å kjøre seg i senk på asfalt. Drøye 30 km/t er ikke veldig fort så faren for å gire opp og tråkke litt til er ikke til stede............ hvis det ikke er veldig mange bakker da.
Den Zingersaken muliggjer faktisk at du kan ha to gir på ein singlespeedsykkel...wow
"BONUS: if you’re a fan of having choices, you can configure your spacer / cog selection to include two cogs on the rear, providing you with two different singlespeed options on one bike."
Har et duomatic-nav liggende som jeg lenge har tenkt på å fjerne navbremsen på og bygge et DS-hjul. Ingen aning dog om det tåler litt eller om jeg vil tråkke det i filler i løpet av kort tid.
Neppe. Kappgang ble funnet opp etter at vanlig ganglage ble utviklet av mennesker og er i grunn like 'unaturlig' som trav. Singlespeed derimot er alle syklers mor.
Men klart, at barn prøver å fornekte avstamningen sin er jo ikke uvanlig
Kona Unit 29er, håndbygget hjulsett som kostet det dobbelte av sykkelen(fikk sykkelen veldig billig...), 32:18, feil gir til alt... Når noen spør hvorfor jeg sykler SS svarer jeg " Fordi jeg kan..."
Jobbsykkelen er en Kona Unit 26'er med 2.35-slicks (Schwalbe Super Moto) og heldekkende skjermer. I tillegg har jeg en Kona Bandwagon landeveissinglespeed og en Transition Transam (26") med egetbygget hjulsett med Syntace W35-felger, Hope-nav foran og Paul-nav (singlespeed-spesifikt) bak.
Jeg må innrømme at bortsett fra jobbsykkelen så er det veldig variabelt hvor mye jeg bruker de.
Ettgirssykling er syklingens svar på religion, Henrik. Du driter i all fornuft, all rasjonell tenking og all bedre viten. Men bare flyter i sonen og er i vater og lodd samtidig. Forskjellen er at misjonsbefalingen trolig er strøket fra troen, og vi ettgirsfrelste plager ikke lenger andre med hva vi har funnet svaret på.
Jeg har én terrengsykkel. Den har ett gir. Brukes derimot til mer enn en ting; stisykling i bratt nedoverbakke. Langtur i Sylmassivet. Pendling på asfalt. 24-timersritt på grus og snill sti.
Du kan ta fra meg mye, men ettgirssykkelen får du aldri! ALDRI!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Jeg har hatt en ettgirs siden 2007, det året det begynte å ta av her på berget. Har både fulldemper og CX, men det er merkelig nok singlespeeden jeg har ytterst i boden og bruker mest.
Kanskje er det fordi jeg hater å vedlikeholdsmekke og derfor ønsker inst mulig stress? I tillegg er det Veldig estetisk fine sykler. Fine legger og lår får man også av å styrketråkke seg gjennom hverdagen :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Min 29+ SS har jeg kjørt med 28/20T. Syns det har fungert supert på sti. Kan anbefale Absolute Black singlespeeddrevene som leveres i narrow wide både til krank og nav.