Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 35 1 2 5 6 7 8 9 34 35

Gikk Jesus på vannet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2397805 17/04/2017 13:25
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Mar Duque, tror de fleste sliter med å følge resonementetne dine (i alle fall jeg).
Det spenner fra stjernetegn til våpenhandel og flykningmottak.

Ta et argument av gangen, så blir det enklere å ta sammenhengen.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Dexter] #2397812 17/04/2017 13:49
M
Max Power Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: Dexter
Sitat: Tange
Handler det nå om hva som er sannsynlig?

Jeg trudde at det handlet om du har hørt om ham fra noen mennesker som har hørt om ham fra noen mennesker som har hørt om ham fra noen mennesker som ... også videre. og noen som hadde sett noe, og fortalte det videre til en annen som fortalte det videre osv.

Er du enig eller uenig i at det ikke må har vært en lang oral tradisjon mellom hendelser og nedtegning hvor det gjelder historiene om Jesus?

Jeg hadde en venninne på 80-tallet som gikk tidlig på morgenkvisten i skogene mellom Ski og Østmarka for å se på alver. Trur jeg at hun så elver? Ja. Betyr dette dermed at jeg trur at det finnes alver?

Med mindre noe annet er bevist så handler det om hva som er mest sannsynlig.

Er det ikke ca 100 år mellom ting ble skrevet ned og når Jesus skal ha levd (mulig jeg tar feil?). Hvis det er 100 år så må det vel være noen ledd med gjenfortellinger.

I følge Illustrert vitenskap er Jesus eksistens ganske godt dokumentert. Paulus brev til Korinterne er skrevet 10-20 år etter Jesu død.

Om han gikk på vannet er nok ikke så lett å dokumentere, så her er det opp til hver enkelt å vurdere om det er sannsynlig eller ikke.

Dersom man tror på Gud og at Jesus var Guds sønn, så blir det å gå på vannet en smal sak... Dersom man ikke tror at Jesus var Guds sønn, hadde man ikke trodd at Jesus gikk på vannet selv om man såg det med egne øyne.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Max Power] #2397850 17/04/2017 16:08
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Max Power
Handler det nå om hva som er sannsynlig?

Jeg trudde at det handlet om du har hørt om ham fra noen mennesker som har hørt om ham fra noen mennesker som har hørt om ham fra noen mennesker som ... også videre. og noen som hadde sett noe, og fortalte det videre til en annen som fortalte det videre osv.

Er du enig eller uenig i at det ikke må har vært en lang oral tradisjon mellom hendelser og nedtegning hvor det gjelder historiene om Jesus?

Jeg hadde en venninne på 80-tallet som gikk tidlig på morgenkvisten i skogene mellom Ski og Østmarka for å se på alver. Trur jeg at hun så elver? Ja. Betyr dette dermed at jeg trur at det finnes alver?

Med mindre noe annet er bevist så handler det om hva som er mest sannsynlig.

Er det ikke ca 100 år mellom ting ble skrevet ned og når Jesus skal ha levd (mulig jeg tar feil?). Hvis det er 100 år så må det vel være noen ledd med gjenfortellinger.

I følge Illustrert vitenskap er Jesus eksistens ganske godt dokumentert. Paulus brev til Korinterne er skrevet 10-20 år etter Jesu død.

Om han gikk på vannet er nok ikke så lett å dokumentere, så her er det opp til hver enkelt å vurdere om det er sannsynlig eller ikke.

Dersom man tror på Gud og at Jesus var Guds sønn, så blir det å gå på vannet en smal sak... Dersom man ikke tror at Jesus var Guds sønn, hadde man ikke trodd at Jesus gikk på vannet selv om man såg det med egne øyne.

http://forskning.no/content/har-jesus-virkelig-levd

Uten at jeg klarte å finne det akkurat nå, så er det andre som mener at på den tiden så var det flere frelsere og historien i bibelen er ikke om en frelser men en samling "greatest hits" om disse.

Men det er som du sier enten så velger man å tro, og det finnes ikke nok argumenter i verden som kan rokke ved det. Eller så ser man på det rasjonelt og kanskje er litt mer skeptisk.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Dexter] #2397860 17/04/2017 16:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Uten at jeg klarte å finne det akkurat nå, så er det andre som mener at på den tiden så var det flere frelsere og historien i bibelen er ikke om en frelser men en samling "greatest hits" om disse.

Skal vi tolke det som at du har akseptert Jesus som dine frelsere?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Dexter] #2397862 17/04/2017 16:52
EgilS Offline
More than words
More than words
http://forskning.no/content/har-jesus-virkelig-levd

Men det er som du sier enten så velger man å tro, og det finnes ikke nok argumenter i verden som kan rokke ved det. Eller så ser man på det rasjonelt og kanskje er litt mer skeptisk.

I det store og hele virker det for meg å være en relativt brukbar enighet om at Jesus har levd som person, også blant sekulære som studerer temaet. Klart mange ikke er enige, men det skulle bare mangle når vi snakker om noe som mangler samtidige kilder eller fysiske bevis av noe slag.

Det er naturligvis de som bruker slike konklusjoner i en argumentasjon når de diskuterer, men personlig tror jeg at en konsensus rundt Jesus' historiske eksistens i seg selv (som du skriver) har liten eller ingen betydning for om folk tror eller ikke.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2397879 17/04/2017 17:54
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Skal vi tolke det som at du har akseptert Jesus som dine frelsere?

Hehehe, stemmer!

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2397884 17/04/2017 18:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Da skifter de tema eller holder kjeft - alle som én,

Det at du spør noen som har en tro men ikke kan svare på ditt spørsmål betyr ikke nødvendigvis at spørsmålet har punktert ballongen. Det kan like godt bare bety at den du spør ikke har et svar.
Jeg kan sikkert finne noen spørsmål om evolusjon som de fleste ikke kan svare på. Betyr dette da at jeg har punktert evolusjonsteorien? Nei, det betyr bare at de jeg spør sannsynligvis aldri har satt seg inn i den og bare tar det vitenskapsfolk sier for god fisk uten å sjekke selv.

En vesensforskjell her er at dersom man skal utfordre evolusjonsteorien, stiller man ikke spørsmål til dem som aksepterer vitenskapelig konsensus. Man stiller spørsmålet til dem BAK vitenskapelig konsensus.

Hvis man derimot hevder at man ikke tror på evolusjonsteorien, må man stå for det selv og underbygge utsagnet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2397888 17/04/2017 18:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg ser poenget ditt, men det endrer ikke på at dersom du spør noen som tror på noe og du spør hun/han om en forklaring at forklaringen ikke finnes når hun/han ikke svarer eller har et svar.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2397896 17/04/2017 19:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg ser poenget ditt, men det endrer ikke på at dersom du spør noen som tror på noe og du spør hun/han om en forklaring at forklaringen ikke finnes når hun/han ikke svarer eller har et svar.

Da pleier jeg å stille spørsmålet "ViL du ikke svare, eller KAN du ikke svare?", og hvis jeg ikke får svar på det, sier jeg "Med mindre du klarer å redegjøre for påstandene dine, må vi tentativt konkludere at dette har du ikke tenkt igjennom, men du er velkommen tilbake i diskusjonen for å vise at den konklusjonen er feil."

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: mroek] #2397930 17/04/2017 20:35
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: mroek
Sitat: Gulesider
Sitat: mroek
Ok. Men hva var det da som fikk hen til å bestemme seg for på et tidspunkt å skape universet vårt? Det hadde jo da pr din definisjon gått uendelig med tid før dette skjedde, så noe må ha trigget skaperinteressen?

Venter du virkelig at jeg skal kunne svare på det. Med en vitenskapelig begrunnelse. Eller er dette noe som kanskje bare Gud vet svaret på.

Jeg forventer vel egentlig ingenting, jeg bare lurer. Og svaret ser ut til å være at det har du ikke noe svar på eller teori om, så da blir det den klassiske at "det vet bare guden min svaret på".

Ja det er nok slik. Jeg har ingen ide om hvorfor. Og det ville jo bare blitt spekulasjoner som jeg lett kunne argumentert mot selv. Så har ikke noe svar.
Det eneste vi vet er at han skapte verden. Og han skapte oss i sitt eget bilde. Har ikke funnet noe konkret i bibelen som forklarer hvorfor

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2397933 17/04/2017 20:40
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Men grunnen til at du tror på Gud er jo at du har hørt om ham fra noen mennesker som har hørt om ham fra noen mennesker som har hørt om ham fra noen mennesker som ... også videre. Det å tro på Gud er vel ikke annet enn å ta sjansen på at en lang kjedehistorie holder vann.

Drister du deg til å fortelle oss hvem du mener skapte ebola-viruset på 1970-tallet en gang?

Jeg merker at du brenner etter å fortelle. Kjør debatt !

Nei. Jeg kan ikke si at jeg klarer å ha noen formening om hvem som har skapt en livsform som utelukkende har som mål om å påføre flest mulig mennesker død og store lidelser. Men jeg ønsker å høre din mening fordi sånne dilemmaer har gjort det umulig for meg å tro lenger.

Jeg synes slike spørsmål er vanskelige og store. Som kristen så vil ofte svaret være å skru til tilbake til edens hage og eplet. Alt går vel i bunn og grunn tilbake dit.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2397937 17/04/2017 20:54
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Eh à propos Jesus, har et utestengt forumtroll gjenoppstått fra de døde i denne tråden? Ser vi har en ny bidragsyter med usammenhengende misogynistisk oppgulp.

Create the problem and sell the solution
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2397952 17/04/2017 22:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg synes slike spørsmål er vanskelige og store. Som kristen så vil ofte svaret være å skru til tilbake til edens hage og eplet. Alt går vel i bunn og grunn tilbake dit.

Edens Hage bringer opp nye dilemmaer. I tidsrommet Edens Hage, for 200 000 år siden, et sted i Vest-Afrika, oppstod det altså for første gang i verdenshistorien en rase som var immun mot alle sykdommer, hadde ingen negative følelser, og var skjermet for alle typer smerte og fysisk vold. Men vi vet at de hadde arvet et immunsystem fra tidligere raser, blodplater for å stoppe blødninger, knokler som var i stand til å gro i tilfellet av en fraktur, reflekser til å redde seg unna faret osv. Skapte Gud oss med alle disse forsvarsmekanismene i tilfelle vi var så dumme at vi forsynte oss av treet og ble dødelige og sårbare? Det fantes mange raser av Homo Erectus på denne tiden - Neandertalerne, feks. Var de omfattet av disse unntakene, eller gjalt det bare Homo Sapiens?

Siden du synes Big Bang-teorien er ulogisk, kunne det vært interessant å høre hvordan logikken din får Paradiset til å passe inn i vår kunnskap om de første menneskene på jorda.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2397977 18/04/2017 06:45
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Du legger inn en del forutsetninger du også :-)
Teorien om utviklingen er fortsatt en teori. I mangel på noe annet.
For min del er jeg i stor tvil. Det er for stor forskjell på mennesker og dyr. Så noe mangler.

Det med Edens hage. Et av poengene der er at mennesket valgte å gå imot Gud.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2397989 18/04/2017 07:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

For min del er jeg i stor tvil. Det er for stor forskjell på mennesker og dyr. Så noe mangler.

Tviler du på evolusjonsteorien fordi den ikke henger sammen logisk, eller tviler du på den fordi den, for deg, kræsjer med Bibelen?

Når vi finner fossiler med identisk anatomi som meg og deg og karbon-daterer dem til å være 200000 år gamle, på hvilken måte er ikke det bevis for at det fantes mennesker som deg og meg for 200000 år siden? Har Gud plantet dem der for å forvirre oss?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: ] #2397995 18/04/2017 07:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Mar Duque
Jeg leste Geir nevne et nytt begrep tidligere.
"Ordinær Masse"... lol..

Dette nye begrepet er det DU som har laget.
https://www.google.no/webhp?sourceid=chr...errengsykkel.no

Jeg har skrevet om "ordinær materie", og det er ikke et begrep jeg har funnet opp.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: ] #2398000 18/04/2017 07:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Mar Duque

Hehe.. Det er litt artig med deg Geir. Jeg har i grunn litt sans for at du krever "evidens" før du tror på noe. Men så kommer du tidvis med noen absurde unntak fra dine egne regler..

Og gode eksempler på dette er?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398010 18/04/2017 08:06
EgilS Offline
More than words
More than words

Her tror jeg ikke du henger helt med. ICON_SMILE

Evolusjonsteorien er det vel ingen lenger som tviler på, om du ser på de som er seriøse. At det finnes mange religiøse som ikke tror på den, det er klart, i og med at det er motstridende til skriften, men også blant for eksempel kristne så er det nok rimelig mange som ikke leser bibelen bokstavtro, og fullt ut synes evolusjonen er godtagbar.

Jeg ser forskjellige steder at det er folk (ofte kristne) som hevder at Darwin tok feil,og henviser til vitenskapen. Og ved å skrive det litt rundt så kan man hevde at de ikke lyver, fordi Darwin tok feil på en del ting, som vitenskapen i dag har bedre forklaringer på. Darwin kunne heller ikke forklare alt. Det betyr dog ikke det samme som at Darwin tok feil når de gjelder de store linjene i evolusjonen.

Det at du er i tvil om noe som er så lite kontroversielt, burde egentlig fått deg til å erkjenne én ting; at du burde sette deg bedre inn i emnet. ICON_SMILE
Og om du ikke leser bibelen helt bokstavtro, så ser jeg faktisk ingen problemer med å være kristen og samtidig fullt og helt tro på vitenskapelig teori. Om du derimot leser bibelen bokstavtro, så mener jeg du har større logiske problemer enn å ikke skjønne evolusjonen.

Forøvrig så tror jeg årsaken litt mer spesifikt til at mange ikke forstår evolusjonen (ut over at de ikke kjenner mekanismene), eller utviklingen av universet generelt, er at de ikke helt klarer å fatte tidsdimensjonen i dette. Hvor mye tid vi faktisk snakker om, og hvor mye som rekker å skje innen et så enormt tidsspenn.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398059 18/04/2017 10:27
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Tviler du på evolusjonsteorien fordi den ikke henger sammen logisk, eller tviler du på den fordi den, for deg, kræsjer med Bibelen?

Når vi finner fossiler med identisk anatomi som meg og deg og karbon-daterer dem til å være 200000 år gamle, på hvilken måte er ikke det bevis for at det fantes mennesker som deg og meg for 200000 år siden? Har Gud plantet dem der for å forvirre oss?

Det jeg mener er at det fortsatt er mangler. Og ubesvarte spørsmål. Jeg er verken i stand til å stille spørsmålene eller svare på dem.

Det er fortsatt uenigheter mht karbonmåling. Og at det fortsatt er elementer man ikke klarer å hensynta i modellen.
Jeg synes det er rart at man tar all vitenskapelig teori som sannhet. Dette har jo i prinsippet ikke noe med min overbevisning som kristen å gjøre. Jeg finner ikke så mange "kollisjoner" med bibelen ift teoriene.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398068 18/04/2017 10:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det jeg mener er at det fortsatt er mangler.

Som for eksempel hva?

Det er fortsatt uenigheter mht karbonmåling.

Hvor kan jeg lese mer om dette?

Og at det fortsatt er elementer man ikke klarer å hensynta i modellen.

Som for eksempel hvilke?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398073 18/04/2017 11:06
EgilS Offline
More than words
More than words
Det jeg mener er at det fortsatt er mangler. Og ubesvarte spørsmål. Jeg er verken i stand til å stille spørsmålene eller svare på dem.

Klart det er mangler og mye ubesvart, og vi kommer garantert aldri til å få svar på alt. Det betyr jo likevel ikke at man skal forkaste det man vet. Vi har svar på så utrolig mye mer i dag enn vi hadde for få år tilbake, og for ikke å snakke om hvor mye mer enn for noen århundrer tilbake. Tenk også over at for hver eneste ny duppedings og ny funksjonalitet vi kan kjøpe, for hver nye medisin og kur, for hver ny planet og stjernesystem eller grunnstoff vi oppdager, så er det et resultat av at vitenskapelig teori viser seg å være sann; teoriene fungerer i praksis.

Quote:
Det er fortsatt uenigheter mht karbonmåling. Og at det fortsatt er elementer man ikke klarer å hensynta i modellen.
Jeg synes det er rart at man tar all vitenskapelig teori som sannhet. Dette har jo i prinsippet ikke noe med min overbevisning som kristen å gjøre. Jeg finner ikke så mange "kollisjoner" med bibelen ift teoriene.

Om det er C14 dateringer du tenker på så er det vel ikke så mye uenigheter om hvorvidt den virker, men hvor store usikkerheter det finnes rundt selve målingene. Eller tenkte du på noe annet?

At noen tar all vitenskapelig teori som sannhet er vel ikke rart? Noen tar alt som presten sier som sannhet også, og det til og med uten å sjekke hva som faktisk står i bibelen. ICON_SMILE Ikke alle forstår hvordan vitenskapelig metode fungerer, og bygger sin forståelse av det fra forsiden og ingressen i VG.

Når det gjelder vitenskapelige miljøer generelt så er de vel slik jeg oppfatter det ganske konservative gjeldende nye idéer, og det kan ta svært lang tid før nye oppdagelser slår igjennom og blir aksepterte. Hvilket på mange måter er bra fordi det sikrer at akseptert kunnskap har en mer tydelig retning fremover, uten å vingle frem og tilbake for hver nye teori som fremsettes. Det tok for eksempel 50 år fra man først seriøst fremsatte teorien om platetektonikk, til den ble generelt akseptert, og kanskje enda et tiår eller to til før man hadde fått med seg hele forksningsmiljøet på det.

Det er viktig å skille på en teori som "den beste forklaringen vi har i dag" , og på en teori som "dette vet vi er forklaringen på ...". Mulig jeg tar litt feil angående nyanser, men det er nok skillet mellom Bing Bang og evolusjonsteorien sånn som det står i dag. Og vær oppmerksom på at "teori" brukes på en litt annen måte i vitenskapen enn i politiet. ICON_SMILE

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398076 18/04/2017 11:12
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Det jeg mener er at det fortsatt er mangler.

Som for eksempel hva?

Det er fortsatt uenigheter mht karbonmåling.

Hvor kan jeg lese mer om dette?

Og at det fortsatt er elementer man ikke klarer å hensynta i modellen.

Som for eksempel hvilke?

Dette blir ikke fair. Uansett hva jeg sier så er det bare å spørre hvordan hvorfor.
Kan jeg snu det. Tror du karbonmåling er 100%.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2398079 18/04/2017 11:18
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: EgilS

Klart det er mangler og mye ubesvart, og vi kommer garantert aldri til å få svar på alt. Det betyr jo likevel ikke at man skal forkaste det man vet. Vi har svar på så utrolig mye mer i dag enn vi hadde for få år tilbake, og for ikke å snakke om hvor mye mer enn for noen århundrer tilbake. Tenk også over at for hver eneste ny duppedings og ny funksjonalitet vi kan kjøpe, for hver nye medisin og kur, for hver ny planet og stjernesystem eller grunnstoff vi oppdager, så er det et resultat av at vitenskapelig teori viser seg å være sann; teoriene fungerer i praksis.

Quote:

Om det er C14 dateringer du tenker på så er det vel ikke så mye uenigheter om hvorvidt den virker, men hvor store usikkerheter det finnes rundt selve målingene. Eller tenkte du på noe annet?

At noen tar all vitenskapelig teori som sannhet er vel ikke rart? Noen tar alt som presten sier som sannhet også, og det til og med uten å sjekke hva som faktisk står i bibelen. ICON_SMILE Ikke alle forstår hvordan vitenskapelig metode fungerer, og bygger sin forståelse av det fra forsiden og ingressen i VG.

Når det gjelder vitenskapelige miljøer generelt så er de vel slik jeg oppfatter det ganske konservative gjeldende nye idéer, og det kan ta svært lang tid før nye oppdagelser slår igjennom og blir aksepterte. Hvilket på mange måter er bra fordi det sikrer at akseptert kunnskap har en mer tydelig retning fremover, uten å vingle frem og tilbake for hver nye teori som fremsettes. Det tok for eksempel 50 år fra man først seriøst fremsatte teorien om platetektonikk, til den ble generelt akseptert, og kanskje enda et tiår eller to til før man hadde fått med seg hele forksningsmiljøet på det.

Det er viktig å skille på en teori som "den beste forklaringen vi har i dag" , og på en teori som "dette vet vi er forklaringen på ...". Mulig jeg tar litt feil angående nyanser, men det er nok skillet mellom Bing Bang og evolusjonsteorien sånn som det står i dag. Og vær oppmerksom på at "teori" brukes på en litt annen måte i vitenskapen enn i politiet. ICON_SMILE

Ang C14. Ja man er enige om modellen, men fortsatt usikre på hva annet som nødvendigvis vil påvirke den. Forutsatt at alt er konstant.

Jeg er nok ikke så veldig uenig med innlegget ditt.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398080 18/04/2017 11:18
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jo dette er fair - for det er DIN oppgave å underbygge DINE påstander. Det er IKKE min oppgave å motbevise dem.
https://yourlogicalfallacyis.com/burden-of-proof

Måten dette funker på etter normal debattkotyme er at enten så underbygger du påstandene du fremsetter dem, eller så innrømmer du at du snakket om noe du ikke hadde greie på. Dersom du føler deg fristet for å fremsette påstander du ikke kan underbygge, bør du heller la være.
Se pkt 5: https://rauseresamfunn.wordpress.com/2009/09/15/arne-n%C3%A6ss-normer-for-saklig-diskusjon/

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398082 18/04/2017 11:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ang C14. Ja man er enige om modellen, men fortsatt usikre på hva annet som nødvendigvis vil påvirke den. Forutsatt at alt er konstant.

[citation needed]

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2398084 18/04/2017 11:26
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: EgilS

At noen tar all vitenskapelig teori som sannhet er vel ikke rart? Noen tar alt som presten sier som sannhet også, og det til og med uten å sjekke hva som faktisk står i bibelen. ICON_SMILE .........

Er med på første del. Men andre del ; alt som presten sier....
Dette er ikke nødvendigvis riktig. En del av det å være kristen er å lese bibelen. Gjerne med hjelpeverktøy. Gjerne sammen med andre. Gjerne i bibelgrupper. Vil påstå at de fleste sjekker hva som faktisk står i bibelen. Kristne er tenkende mennesker. Den eneste forskjellen på en kristen og en ikke kristen er at den kristne tror på Jesus. Bortsett fra det er vi like.
Jeg kommer ikke på et eksempel der jeg ser at en prest eller pastor ikke snakker sant eller ikke i tråd med bibelen. Har du noen, så er det interessant å snakke om.
Når det er sagt så vet vi at det finnes gale mennesker på alle kanter. Men vi har en måte å måle det på.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2398085 18/04/2017 11:28
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Jo dette er fair - for det er DIN oppgave å underbygge DINE påstander. Det er IKKE min oppgave å motbevise dem.
https://yourlogicalfallacyis.com/burden-of-proof

Måten dette funker på etter normal debattkotyme er at enten så underbygger du påstandene du fremsetter dem, eller så innrømmer du at du snakket om noe du ikke hadde greie på. Dersom du føler deg fristet for å fremsette påstander du ikke kan underbygge, bør du heller la være.
Se pkt 5: https://rauseresamfunn.wordpress.com/2009/09/15/arne-n%C3%A6ss-normer-for-saklig-diskusjon/

OK. Da gir jeg meg med denne debatten for min del.
Jeg er ikke i stand til å underbygge påstander om at vitenskapen ikke er fullstendig og avklarende på alle punkter.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398089 18/04/2017 11:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg er ikke i stand til å underbygge påstander om at vitenskapen ikke er fullstendig og avklarende på alle punkter.

Når er ikke du fair. Det var ikke den påstanden jeg ba deg underbygge.
Nå synder du mot Arne Næss' regel 4
"Unngå tendensiøs bruk av stråmenn. Motstanderens standpunkt skal ikke tillegges et innhold han ikke står inne for."

Jeg ba deg underbygge påstanden om at C14-datering har mangler. Hvordan klarer du å ha en formening om at så er tilfelle uten å kunne vise til et eneste eksempel?

Er det slik at du ikke har noen eksempler, eller er det slik at du har eksempler, men du vil ikke dele dem?

Noen annen forklaring finner jeg ikke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398090 18/04/2017 11:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg kommer ikke på et eksempel der jeg ser at en prest eller pastor ikke snakker sant

Hvis en prest sier at Gud tillater homofile ekteskap og en annen prest sier at Gud ikke tillater homofile ekteskap, hvordan kan da begge utsagnene være sanne?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2398095 18/04/2017 11:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Enten det eller holde deg til regler for saklig diskusjon.

- Robert Green Ingersoll
Side 7 av 35 1 2 5 6 7 8 9 34 35

Moderator  support