Ja den kan separeres for å gjøre reint og smøre lagere. Du ser jo tydelig sekskantmutteren. Den skal du bruke for å stramme problemet ditt. Det er gjenger under det grisete fettet ditt.
Ok, hvor ofte bør dette gjøres?
Du skal IKKE bruke denne samme mutteren til å sku av og på pedaler. til det bruker du unbrako "inne i krankarmen" du ser den såvidt på det øverste bildet ditt.
Uff dette VET jeg jo egentlig bare jeg får tenkt meg om litt i den tykke skallen min..

Tusen takk for info! Da skal jeg prøve å gjøre det til et vår-rituale å sjekk/etterstramme disse mutterene! Jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan de kan skru seg ut all den tid gjengingen går mot tråkk-retningen, men slikt går langt over min forstand og langt inn i prestens...
Den forrige sykkelen min har forresten XT pedaler og siden det var det eneste jeg hadde i 5 år så gikk den
jamt. Har aldri gjort noe med disse (XT) pedalene og hadde aldri noe tull med dem.
Nå sykler jeg mest landevei og det er ikke veldig mye XTR-pedalene er brukt, men likevel skjer dette... Så jeg vet i alle fall hvilken type pedaler
jeg har hatt dårligst erfaring med!