Råd om dekk til 27.5 pluss fulldemper. Tatt av piggdekka i helga og står mellom Rocet ron eller WTB Ranger. De første er vel for grov sti men hvor mye sti tåler de andre uten at det glepper . Og hva med rulle motstand . Sykler for det medste i skauen på grus og sti. På forhånd takk for råd
Jeg har kjørt Rocket Ron 2.8. snakeskin. Ikke masse erfaring, bare ca 10 turer.
På tørt og halvtørt føre fungerer det strålende. Var ute i går på tørre svaberg, men mye gjørme der det var jordbunn og på sånt føre trives sykkelen veldig fint.
På vått svaberg sliter dekkene. Er det klissvått ute velger jeg ikke denne sykkelen.
På våte røtter sitter imidlertid de brede dekkene mye bedre. Dette forutsetter imidlertid ganske lavt trykk, i mitt tilfelle ned mot 16-17 psi.
Det er mulig fulldemper vil gi noe mer grep på vått? Jeg kommer til å eksperimentere litt med nobby nic 2.8 foran og rocket ron bak. Til lange stiturer på veldig vått føre bruker jeg en annen sykkel.
Tenkte kansje det samme og sette det grove foran og det småknasta WTB Ranger bak . Har tenkt meg ned på 1.0 til 1.2 psi på halvfeitdekka ,slangeløst. 73 kg tung.
Glem pacestar, de er ubrukelige på norske stier. Skal du ha schwalbe er det trailstar som funker, og har du plass til 3.0 er det ingen grunn til å bruke 2.8 så sant det er moro-faktoren som gjelder. 10-12 psi bør funke fint, jeg veier 1 kg mer og 10-11 psi er nedre grense før en får følelsen av at dekket vrenger seg, over 12 psi i forhjulet skal det en del til før en får gjennomslag.
Tror ikke det. Både 2,6", 2,8" og 3.0" ser ut som de har samme høyde på knastene, men har ikke kontrollmålt. selv kjører jeg 3.0" bak men 2,8" foran pga. begrensa plass i gaffel.
Har egentlig ikke sett så nøye på RoRo 2.8, men sammenliknet med knastene på rara 2.2 i går. Knastene på RoRo 2.8 er jo svææære. Forklarer jo hvorfor dekket tidvis føles litt dødt.
På et 27,5+ dekk: er det samme omkrets på et 3.0" og 2,8"? (altså, kun bredde som er forskjellig)?
Det vil være større rulleomkrets på et 3.0". Men hvis du går ned på trykket pga. større volum er det ikke sikkert den effektive rulleomkretsen (når du tar hensyn til deformasjon av dekket mot bakken) blir noe særlig større. Å måle rulleomkrets på store dekk som skal sykles med lave trykk i ubelasta tilstand er egentlig bare tull... annet enn med tanke på klaring i ramma/gaffelen
Noen som veit om det finnes lubne 29er dekk - dvs. 29x2,6-2,8 eller slik? Blir marginalt for trangt med 29x3,0 bak hos meg...dvs. de går inn, men uten nok klaring til gjørme etc.
Noen som veit om det finnes lubne 29er dekk - dvs. 29x2,6-2,8 eller slik? Blir marginalt for trangt med 29x3,0 bak hos meg...dvs. de går inn, men uten nok klaring til gjørme etc.
Noen som har anbefalinger til allround dekkombo for 2017. 27.5+ Skal stå på en genius med 40mm felg. Kjører i dag Buldozer 2.8 bak og purgatory 3.0 forran.
Hovederfaring etter et par turer på Hightower 27+ og Maxxis Recon 2.8" sammenlignet med Bucksaw på Jumbo Jim 4.0":
1. Pike gir Bluto buksevann. 2. 4.0-dekk oppfører seg langt bedre på mykt og vått underlag. 2.8 graver seg ned og gir full stopp, der 4.0 heller flyter oppå. Jeg har lyst å prøve Nobby Nic 3.0, sikkert i TrailStar. 3. Den mykere gummiblandingen i Recon oppfører seg bedre på sleipe steiner og røtter enn Jumbo Jims hardere PaceStar-gummi. 4. VPP-bakenden på 135mm oppfører seg langt bedre enn 100mm Split Pivot, hvor jeg synker litt mye ned i vandringen på vanlig sykling. Jeg tror jeg må prøve litt høyere lufttrykk på Bucksawen.
Redigert av JonAre; 03/04/201716:11. Rediger grunn: Feil dekknavn
Noen som har anbefalinger til allround dekkombo for 2017. 27.5+ Skal stå på en genius med 40mm felg. Kjører i dag Buldozer 2.8 bak og purgatory 3.0 forran.
Nobby Nic 27,5x3,0 i trailstar er et kjempegodt dekk.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
Spennende. Ser ut til at geometrien er oppgitt med 100mm gaffel (a-c= 506mm). Med 120mm gaffel ser denne ut til å være ganske lik Scott scale plus 2016 i geometrien, men noe kortere reach.
Er det noen som vet om det finnes, eller kommer et skikkelig solid sti-DH dekk i størrelsen 27.5X3.00 med grove knaster? Det må ikke være "foldable", og heller ikke nødvendig med slangeløst, for det bruker jeg ikke uansett. Kanskje noe i stilen Continental Der Baron eller Der Kaizer dekk. Jeg har så langt på min Spezialiced Turbo Levo FSR Comp 6Fattie sykkel brukt original dekkene som er Ground Control og Purgatory Control samt Schwalbe Nobby Nic. Ingen av disse dekkene er gode nok dekk. I vinter brukte jeg Suomi Fat Freddie pigg dekk, og det er ganske kraftige dekk som ikke er foldable, med solide knaster. Bare synd det er piggdekk. Frister å ta ut piggene:-) De eneste dekkene som virker interresante (Selv om de er foldable) er Maxxis High Roller II +.