Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé?

2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? #2396683 11/04/2017 19:45
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Jeg har blitt litt lei av å sykle over alt og leker med tanken på å skaffe meg en sykkelfrakter til mellom 50 000 og 70 000 norske kroner. Jeg ser at det ligger mange 2006+ Passater ute til den prisen med mellom 150 000 - 200 000 km på telleren, og som jeg føler tilfredsstiller mine papirkrav til en bil. Dog har jeg ingen førstehåndserfaring med å eie Passat, men det har sikkert noen på forumet. Er disse OK sykkelfraktere, eller bør jeg kjøpe noe annet? Og hvor mye må jeg regne med å bruke i året på vedlikehold av disse?

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396691 11/04/2017 20:15
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
U
universalis Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
U
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
Skal ikke si noe om Passat, men generelt om eldre biler. I mitt bilhold, som betyr verksted for nesten alt som må gjøres (minus vindusviskere og spyleveske), regner jeg med mellom 10 og 20 k i vedlikehold på 10 år gamle biler. Service 4-5 k og så alt det som hender: Bytte av bærekuler, foringer, bremseskiver, elektronikktull osv. Noen år bare service, andre år ryker noe skikkelig dyrt... 2006 og Passat er jo det samme som diesel, og de har jo partikkelfilter. De har en tendens til å pakke seg. Det kan bli dyrt.

Biler som har gått såpass langt må bytte slitasjedeler, sånn er det bare.


********************
Div. sportsremedier ...
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396694 11/04/2017 20:17
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 1,588
alfen Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2002
Innlegg: 1,588
Må du ha fem seter? Hva med en varebil eller liknende? Da kan du få bil som er fem år nyere og gått ca halvparten. Det bør gi lavere verkstedutgifter.

f.eks VW Caddy

eller Ford Transit Connect


Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396700 11/04/2017 20:48
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Kjøp en ny minibil, blir sannsynligvis billigere og mindre styr.



Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396705 11/04/2017 21:01
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
De jeg kjenner som har eller har hatt Passat har hatt en del dyre reparasjoner. Ville kjøpt mindre, nyere bil med mindre motor og nok asiatisk i den prisklassen. Eller en sykkel til.

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396707 11/04/2017 21:06
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Er ikke alle eldre biler som blir dyre
Vi kjøpte en 99 turbo Forester for 12 år siden som familiebil som kona kjørte og ble brukt på lengre turer
Selv ratta jeg rundt i en stor utrangert firehjuling for å komme meg rundt på solo oppdrag
For fire fem år siden fant kona ut at hun ville ha Impreza og jeg overtok Forester som nå med 320000 på telleren er overtatt av neste generasjon som har fått lappen
Den gamle forestern har stort sett rulla gjennom EU annet hvert år med ingen eller små mangler
Har det vært noe så har det vært typiske sliteting som fjærer skiver ol
Tror den går fint enda et par år eller til dattera får lyst og råd til noe annet
Imprezaen til kona som var relativt ny når den ble kjøpt er også så godt som problemfri
Vi kutter ut fast service på bilene etter 150000 og tar heller deler av storservice når vi likevel må inn for å skifte klosser el
Jeg satser på en problemfri runde til til meg selv og har kjøpt en 07 Forester 160 HK aut med 170000 på veien for under 100 lappen
Går det som jeg tror kjører den fint de neste Fem ti åra med noe som må fikses nå og da. Bilen får intet bilhjerte til å slå fortere ved første blikk og småtørst er den men med litt større motor og drivlinja til Subaru og trofast leveranse så blir det likevel noe man etterhvert lærer seg å sette pris på


"It never gets easier, you just go faster."
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396744 12/04/2017 07:14
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Klart man kan ha et billig bilhold med en eldre bil men det forutsetter flaks, færre enn ti tommeltotter eller nettverk med bilkyndige venner.

Så har man ting som dekk og lavere drivstofforbruk på en ny bil.

Vi kjøpte en ny bybil for 3 år siden, kom på 135 ferdig registrert og bruker aldri over 0.6 på mila (bensin). På finn.no ligger samme bilen brukt fra 100k og alt vi har kostet på den er et sett vindusviskere og årlig service (2800).

Min bil er en 13 år gammel stor stasjonsvogn med bensin, turbo og automat. Skulle jeg brukt verksted på alt så ville jeg snart ha kostet på den mer enn det jeg kjøpte den for i 2013.

Redigert av Syklist1; 12/04/2017 07:40.


Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396753 12/04/2017 07:27
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Støtter innlegget om subaru forester. Det er omtrent ingen kjente feil på de. Trauste, trofaste og svært driftssikre biler, ikke noe smykke å se på men det kan man leve med.

Eneste ulempen jeg kommer på med subaru er at det er vanskelig å få tak i deler utenom merkeverksted. Ellers, løp og kjøp


You are what you eat...mmm nuts
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396758 12/04/2017 07:44
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Ingen svakheter bortsett fra veivaksel som knekker på Subaru.



Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396765 12/04/2017 08:14
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 20
L
lillejordet Offline
Fersking
Offline
Fersking
L
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 20
Null stress med deler til Subaru. Hatt impreza og forester handlet meste fra England å gikk på under 1 uke. Men synes drivstoff utgiftene blir noe høy på en eldre Subaru model i forhold til en diesel bil.. Subaru kom ikke med diesel for i 08/09 mener jeg ICON_SMILE

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Syklist1] #2396771 12/04/2017 08:25
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Sitat: Syklist1
Ingen svakheter bortsett fra veivaksel som knekker på Subaru.


Dette har det vel bare vært noen tilfeller av på boxerdieselen når den var ny, ikke bensinmotorene.


You are what you eat...mmm nuts
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396776 12/04/2017 08:31
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Til den prisen ville eg ha vurdert ein fransk bil. Dei har (ufortent) dårleg rykte i Norge, og dermed er bruktprisane relativt låge.

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396778 12/04/2017 08:33
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: Akaly
Jeg har blitt litt lei av å sykle over alt




Anonym5
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: lillejordet] #2396780 12/04/2017 08:35
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
Sitat: lillejordet
Null stress med deler til Subaru. Hatt impreza og forester handlet meste fra England å gikk på under 1 uke. Men synes drivstoff utgiftene blir noe høy på en eldre Subaru model i forhold til en diesel bil.. Subaru kom ikke med diesel for i 08/09 mener jeg ICON_SMILE


Har hatt Forester med turbo, Legacy med 125hk og nå Legacy med 137hk. Foresteren brukte noe hinsides med drivstoff, aldri under 1.2, første Legacyen brukte rundt litern og sistnevnte bruker en del mindre, ligger på rundt 0.7 blanda kjøring.

Veldig solide biler som det er lite tull med. Jeg har altså hatt 3 subaruer, og totalt har jeg byttet en dynamorem på den ene (tar 10 min og 150kr), ellers bare vanlig oljeskift, dekk og bremseklosser. Suveren fremkommelighet med manuelt gir.

Legacyen skal selges nå til fordel for Transporter eller Transit, håper det kan bli like problemfritt, men tviler..

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396918 12/04/2017 18:35
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Forester? Jeg har ikke fylt 40 enda, og jeg eier ikke gård. ICON_WINK

Jeg ønsker noe med litt plass, så småbil er egentlig ikke aktuelt, helst noe i Passat-størrelsen. Men vil eventuelt noe japansk som Avensis være et mer fornuftig kjøp hvis tysk blir dyrt å holde? Det er verdens kjipeste bil, men den kan frakte sykler i hvert fall.

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396935 12/04/2017 20:02
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 677
Bent74 Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 677
Opel vectra c, største bagasjerommet og kurant bil med mange motoralternativer.

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: universalis] #2396937 12/04/2017 20:22
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
O
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
Sitat: universalis
Skal ikke si noe om Passat, men generelt om eldre biler. I mitt bilhold, som betyr verksted for nesten alt som må gjøres (minus vindusviskere og spyleveske), regner jeg med mellom 10 og 20 k i vedlikehold på 10 år gamle biler. Service 4-5 k og så alt det som hender: Bytte av bærekuler, foringer, bremseskiver, elektronikktull osv. Noen år bare service, andre år ryker noe skikkelig dyrt... 2006 og Passat er jo det samme som diesel, og de har jo partikkelfilter. De har en tendens til å pakke seg. Det kan bli dyrt.

Biler som har gått såpass langt må bytte slitasjedeler, sånn er det bare.



Jeg innser at jeg har et ganske rimelig bilhold. på 3 år har jeg hatt 2 EU-kontroller og servicer, samt et bremseklosseskift, tror fortsatt ikke jeg har brukt 10k. Alt gjort på verksted, 6 år gammel Audi A4. Ligger dog an til noen dekkskift snart, men det er jo det samme uansett alder.

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396940 12/04/2017 20:30
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
U
universalis Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
U
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
6 år gammel bil er gjelder ikke:-) Her snakker vi biler som er +- 10 år og har gått 100-200 000 km. Da øker jo sjansen for økte utgifter for din A4 betraktelig. Bremskeskiver er dyrt uansett bilmerke...


********************
Div. sportsremedier ...
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: oyvinsr] #2396945 12/04/2017 20:43
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
A
anonym22 Offline
Anonym22
Offline
Anonym22
A
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
Sitat: oyvinsr
Jeg innser at jeg har et ganske rimelig bilhold. på 3 år har jeg hatt 2 EU-kontroller og servicer, samt et bremseklosseskift, tror fortsatt ikke jeg har brukt 10k. Alt gjort på verksted, 6 år gammel Audi A4. Ligger dog an til noen dekkskift snart, men det er jo det samme uansett alder.

Off-topic, men veldig likt her: sju år gammel A4, som vi snart har hatt i fire år. 2xEU og 2xService, samt sommerdekk på den tida. På første service to feil som gikk på reklamasjon, det kunne blitt ekstra utgift om de kom seinere m.a.o.
Men under kr 10 000, det er omtrent en service med extras ? ICON_WINK

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396953 12/04/2017 21:35
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Offline
Tidligere Turbo-Henrik
H
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 1,722
Sitat: Akaly
Forester? Jeg har ikke fylt 40 enda, og jeg eier ikke gård. ICON_WINK

Jeg ønsker noe med litt plass, så småbil er egentlig ikke aktuelt, helst noe i Passat-størrelsen. Men vil eventuelt noe japansk som Avensis være et mer fornuftig kjøp hvis tysk blir dyrt å holde? Det er verdens kjipeste bil, men den kan frakte sykler i hvert fall.



Kan anbefale Legacy 04-09. Langt mindre gubbete en en del andre subaruer. God plass, veldig god å kjøre og tåler høy km godt. Potensiale for store feil er betydelig mindre når du har en bil uten turbo, høytrykks dieselsystem, dobbelmasse svinghjul, egr, dpf osv. De er ganske enkle disse subaruene, uten at de føles utdaterte eller kjipe.
Bare pass på å se etter manuelt gir, de har et mye bedre firehjulstrekksystem og bruker mindre bensin.

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396966 12/04/2017 23:11
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
sanouka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2006
Innlegg: 5,819
Sitat: Akaly
Forester? Jeg har ikke fylt 40 enda, og jeg eier ikke gård. ICON_WINK

Jeg ønsker noe med litt plass, så småbil er egentlig ikke aktuelt, helst noe i Passat-størrelsen. Men vil eventuelt noe japansk som Avensis være et mer fornuftig kjøp hvis tysk blir dyrt å holde? Det er verdens kjipeste bil, men den kan frakte sykler i hvert fall.


Haha ja fordi Passat er jo en skikkelig imagebooster og damemagnet med sin unike design. Plassen kjøper jeg dog selv om jeg tror den er mt merkbar vs avensis enn folkevogna. Sikkert bare meg men WV forbinder jeg med et alltid tilbakevendende service lys i dashen. Japanerne er dølle men det er jo alle bilene i denne klassen unntatt S4 OG S6
Hvis du bare skal ha sykkelfrakter og gjøre det billig så se etter lang utgave av Toyota Yaris Verso Helt postmann pat men det er bare å åpne luka og rulle inn syklene Bensinstasjon og verksted blir fremmedord og miljøbevisste master studiner bosatt på løkka vil ligge langflate 😆


"It never gets easier, you just go faster."
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: universalis] #2396972 13/04/2017 00:11
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
Sitat: universalis
Bremskeskiver er dyrt uansett bilmerke...


Bremseskiver er vel noe av det billigste på en bil? Til min bil koster det 1450kr for alle 4 skivene med frakt.


Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396973 13/04/2017 05:33
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
U
universalis Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
U
Registrert: May 2010
Innlegg: 1,043
Sist jeg skiftet originale skiver, kom jeg opp i betydelig mer enn dette. Skal sies at arbeidet også hadde en del å si.


********************
Div. sportsremedier ...
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396979 13/04/2017 07:10
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
På en gammel bil må man selvsagt regne med en del feil som dukker opp etterhvert. Hvor mye man vil plages avhenger av bil, jeg hadde nok kjøpt noe enkelt med minst mulig elektronikk og duppedingser om målet var frakt fra a til b og sykkeltransport.
Gamle passater er vel ikke kjent for sin formidable driftssikkerhet. Knapp til parkbrems, egr/luftmassemåler, turbo, mye rust og annet snacks.


You are what you eat...mmm nuts
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396980 13/04/2017 07:17
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Mulig Passat utgår da. Jeg har ikke noe behov for å lære meg å mekke bil, det får holde å kunne sykkel. ICON_SMILE

Men Subaru Legacy virket faktisk ikke så dumt. Den har jo litt sjarm, og hvis driftssikkerheten er god så huker den av mange bokser.

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396986 13/04/2017 07:47
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Alle gamle biler koster mer i vedlikehold enn nye, men de har lavere verditap og er åpenbart billigere i innkjøp, så de koster mindre i evt. avdrag på lån.

Selvsagt er bilholdet mer usikkert, men sånn er det jo. Fordelen med ny bil er at man kan stole mer på at den virker hver dag og at det er stas med fin, ny bil. ...men det koster!

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396989 13/04/2017 08:08
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 54
A
A. Nonym Offline
Medlem
Offline
Medlem
A
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 54
Hva med Honda Accord?

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2396992 13/04/2017 08:18
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Honda cr-v har god plass, 4x4, er driftssikre og enkle. Tenker på de rundt 2005ish, den modellen. En kompis kjører en slik, og med baksetene nede er det bare å stable inn. Veldig god takhøyde.


You are what you eat...mmm nuts
Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: anonym22] #2397116 13/04/2017 17:59
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 333
E
evergreen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
E
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 333
Sitat: anonymous22
De jeg kjenner som har eller har hatt Passat har hatt en del dyre reparasjoner. Ville kjøpt mindre, nyere bil med mindre motor og nok asiatisk i den prisklassen. Eller en sykkel til.


+1

Samt at det er så mange av de at det er vanskelig å få en god pris når den skal selges også...

Re: 2006+ Passat som førstebil. God eller dårlig idé? [Re: Akaly] #2397139 13/04/2017 19:20
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
S
Skjelven Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Jeg kjøpe nylig dedikert sykkelbil. Ble en vw caddi maxi. 2.2m lang baki. Får plass til sykler uten å ta av hjul. Betalte 60k for 08 1.9tdi med 165km.

Jeg kan lite om motorer osv, men dette var en bil som hadde det jeg var på jakt etter til riktig pris.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå