Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 35 1 2 3 4 5 34 35

Gikk Jesus på vannet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2396526 11/04/2017 08:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK
Jeg går bare etter hva prestene selv hevder, men det blir jo en håpløs sirkulær argumentasjon. Prestene hevder at de er kalt til å være formidlere av Guds budskap og siden de er formidlere av Guds budskap, er det de sier riktig. På samme måte som Bibelen er Guds ord fordi det står i Bibelen.

Og da tester du deres utsagn mot tekstene. De sier at de er kalt av Gud og spør dem på hvilke tekster de baserer disse utsagn. Og ser eventuelt selv på hva tekstene sier om hvordan en presbuteros får sitt kall.
Det blir nok vanskeligere innenfor den katolske kirken siden de har ex cathedra-konseptet som så vidt jeg vet mangler i den lutherske kirken.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396529 11/04/2017 08:53
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Brusdalen
Jeg synes Bibelen er full av flotte fortellinger og metaforene og billedbruken er veldig virkningsfull. Jeg "tror" på det som predikeres, men ser på miraklene som en måte å krydre de litt tørre tekstene.

Så det du sier er at der er lov å lyve altså, bare litt? Bare for å krydre?

Kan dette gjelde CV, regnskap, politikk, avisoppslag eller andre ting også for å krydre litt tørre tekster?

Ikke noe big deal altså, men bare for at det skal fenge litt mer altså. Skape litt beigeistring, respekt eller ikke minst frykt slik at man lettere får; medhold, tilslag, oppslutning, penger, makt osv... det må vel være lov?

Amen

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2396530 11/04/2017 08:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Jeg har vel egentlig bare inntatt holdningen, som er 100%, korrekt - at jeg sliter med troen og trenger hjelp fra familien til å besvare noen helt essensielle trosspørsmål. Men de sliter. Min bror, som har en ledende pastorstilling i en stor pinsemeninghet, måtte ta betenkningstid på "hvem har skapt ebolaviruset", og det lover jo ikke så bra i Guds favør. Men jeg appelerer til deres forpliktelse til misjonsbefalingen og fortsetter å stille spørsmål.

Trudde mange ville svart noe ala. Gud 'skapte' ebolaviruset, men det er satan som styrer/bruker det til noe ond. Som slangen i Edens hage ikke var ond av seg sekv men bare ble brukt til å manipulere Eva.

Men ebolaviruset, som man mener Gud skapte på 70-tallet en gang, har ingen alternativ funskjon utover det å påføre flest mulig mennesker død og lidelse, så jeg vet ikke helt om jeg synes den holder.

Jeg vet for lite om virus generelt og ebola spesifikt til å kunne si noe detaljert om en eventuell opprinnelig funksjon av virus. En del forskere mener vel at virus er selve 'drivkraften' bak skapelsen (retrovirus) og her vil en satan som manipulerer dem til sine egne interesser ikke bare bringe ond i verden men også gripe direkte inn i selv skapelsesprosessen.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2396531 11/04/2017 08:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Enten tillater Gud homofilt ekteskap eller så gjør han det ikke. Uansett hva som er virkeligheten, snakker da en betydelig andel norske statskirkeprester usant når de fremholder hva som er Guds vilje i denne saken. Jeg synes det er svært betenkelig mengde prester får feil svar når de ber Gud om å vise dem hva som er rett.

Kan jo hende ikke bare en betydelig andel men alle snakker usant i noen saker.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396532 11/04/2017 09:00
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Appropo virus.

Religion er et tankevirus som barnesinn dessverre ofte innfiseres med. Veldig vanskelig å bli kvitt, noen ganger umulig.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2396534 11/04/2017 09:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EgilS
Å alltid handle i detalj i henhold til hva som er Guds vilje i hver enkelt handling, eller å handle slik at man får aksess til himmelen? Det siste er vel relativt enkelt da det holder med å tro på Gud og angre sine synder.

Klarer du de avlede dette fra bibelen uten å bruke det nye testamentet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2396535 11/04/2017 09:08
EgilS Offline
More than words
More than words
Enten tillater Gud homofilt ekteskap eller så gjør han det ikke. Uansett hva som er virkeligheten, snakker da en betydelig andel norske statskirkeprester usant når de fremholder hva som er Guds vilje i denne saken. Jeg synes det er svært betenkelig mengde prester får feil svar når de ber Gud om å vise dem hva som er rett.

Kristendommen er jo bygget opp på det som er en 2000 år gammel kjede av tillit til de som kom før en selv. Fra starten av med de som levde på Jesus' tid og hevdet oppstandelsen og miraker, til de som plukket ut historiene til det som ble bibelen. Deretter en lang kjede med prester og kirkesamfunn, hvor alt dreier seg om at noen skal utpeke andre til å ta over "sannheten".

Og for å tro på det som prekes i dag så må man tro at det ikke underveis i denne prosessen har vært personer som har feiltolket eller fortalt usannheter som har påvirket den senere troen. Det hjelper derfor ikke å tro at man fikk det korrekt i starten da det er tilnærmet uendelig mange mulighet underveis til at det har blitt feil i dag.

(Da snakker jeg ikke om bibelen hvor vi kun har noen hundre år med mulige akkumulerte feil før vi fikk en komplett bibel, men alt det andre som religionen dreier seg om.)

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: krok] #2396536 11/04/2017 09:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: krok
Appropo virus.

Religion er et tankevirus som barnesinn dessverre ofte innfiseres med. Veldig vanskelig å bli kvitt, noen ganger umulig.

Nja, menneskets oppførsel er i grunn irrasjonell og gjennomgående innfisert av emosjonelle virus som de fleste mennesker aldri klarer å kvitte seg med, som EgilS poengterte tidligere i tråden men må vel erkjenne at det er en illusjon man skaper for seg selv.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396537 11/04/2017 09:16
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Hva skjedde med alle menneskene som levde og døde før innførselen av religion fra midtøsten?

Brenner de fremdeles i helvete?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2396541 11/04/2017 09:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Kristendommen er jo bygget opp på det som er en 2000 år gammel kjede av tillit til de som kom før en selv. Fra starten av med de som levde på Jesus' tid og hevdet oppstandelsen og miraker, til de som plukket ut historiene til det som ble bibelen. Deretter en lang kjede med prester og kirkesamfunn, hvor alt dreier seg om at noen skal utpeke andre til å ta over "sannheten".

Den kjeden har jo blitt brudd en god del ganger som vi vet om. Fra en overveiende jødisk bakgrunn vi en hellenistisk bakgrunn til en hedensk bakgrunn. Fra en minoritetsbakgrunn til en statsreligion, fra en en universell bakgrunn til en bakgrunn av omveltning osv.

Quote:

Og for å tro på det som prekes i dag så må man tro at det ikke underveis i denne prosessen har vært personer som har feiltolket eller fortalt usannheter som har påvirket den senere troen. Det hjelper derfor ikke å tro at man fikk det korrekt i starten da det er tilnærmet uendelig mange mulighet underveis til at det har blitt feil i dag.

(Da snakker jeg ikke om bibelen hvor vi kun har noen hundre år med mulige akkumulerte feil før vi fikk en komplett bibel, men alt det andre som religionen dreier seg om.)

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: krok] #2396542 11/04/2017 09:22
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hva skjedde med alle menneskene som levde og døde før innførselen av religion fra midtøsten?

Hmm, gidder du å underbygge med litt tekster fra en av disse religionene?

Det blir lettere å svare når vi vet hva du tenker på.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396548 11/04/2017 09:34
krok Offline
Avhengig
Avhengig
"i følge protestantisk kristendom er i utgangspunktet alle mennesker syndige av natur og derfor adskilt fra Gud. Mennesket kan ikke selv gjøre noe for å bli frelst. Fortapelsen er derfor Guds straff over synden som alle mennesker på grunn av deres gjerninger har gjort seg skyldig til. Det eneste som kan redde mennesket fra fortapelsen er Guds nåde som i følge protestanter kun kan mottas ved tro. Et hvert menneske som ikke får del i nåden må selv ta sin straff og dermed går fortapt."

"Jesu ord i Matteus 25:41, «Da skal han også si til dem ved den venstre side: Gå bort fra mig, I forbannede, i den evige ild, som er beredt djevelen og hans engler!» og 25:46 «Og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv."

Men har et spm til vedr de 10 bud. altså nr 8. Du skal ikke lyve.

Hvor går grensen mellom fiksjon, fantasi, løgn eller "krydder" som noen også liker å kalle det i følge religiøse/kristne?

Redigert av krok; 11/04/2017 09:36.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396562 11/04/2017 10:37
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Hvorfor vil ikke "gud" at mennesket skal spise av kunnskapens tre?

Er kunnskap farlig? Bør man ikke tilegne seg kunnskap? Unngå å stille ubehagelige spørsmål ved skriftene eller utfordre stillingene til de geistlige? Eller finne en kur for Ebola eller kreft? Er de redde for at kunnskap, vitenskap og forskning vil underbygge det meste av det som er nedtegnet i skriftene og at de mister sin relevans og troverdighet og kanskje mest viktig; penger og makt?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396568 11/04/2017 11:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Var vel ikke snakk om generell kunnskapets tre, men heller om treet som sto midt i Edens hage, spesifisert kunnskap om godt og ondt?

Driver du og legger noe i teksten som ikke står der?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2396569 11/04/2017 11:08
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Var vel ikke snakk om generell kunnskapets tre, men heller om treet som sto midt i Edens hage, spesifisert kunnskap om godt og ondt?

Gjør jeg det?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396573 11/04/2017 11:29
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Hvis Gud har en plan, hvorfor ber man da?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym] #2396576 11/04/2017 11:33
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous

Det kommer jo an på på hvilket nivå planen er. Man har jo et statsbudsjett, men det sier ingenting om navn på de som skal få pengene.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2396590 11/04/2017 12:15
krok Offline
Avhengig
Avhengig

Det kommer jo an på på hvilket nivå planen er. Man har jo et statsbudsjett, men det sier ingenting om navn på de som skal få pengene.

Mener du som at hvis man er fattig og sliter med å få endene til å møtes, bør be i stillhet snakke med en imaginær superpolitiker, inne i sitt eget hode, hver kveld før man legger seg så vil alt ordne seg på sikt?

Og hvis man ikke gjør dette så kan man egentlig bare takke seg selv for at man har dårlig råd.

Redigert av krok; 11/04/2017 12:16.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: krok] #2396594 11/04/2017 12:20
EgilS Offline
More than words
More than words

Mener du som at hvis man er fattig og sliter med å få endene til å møtes, bør be i stillhet snakke med en imaginær superpolitiker, inne i sitt eget hode, hver kveld før man legger seg så vil alt ordne seg på sikt?

Om Gud finnes og han agerer på bønner så høres det ut som en bra idé.
Om Gud ikke finnes, eller om han finnes, men ikke agerer på bønner, så er det lite vits i å prøve å snakke til ham.

Bortsett fra det så høres det uansett ut som at det er en god idé å sette i gang noen prosesser oppe i hodet for å se om man kan finne en løsning på å komme ut av knipen.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2396597 11/04/2017 12:26
krok Offline
Avhengig
Avhengig

Om Gud ikke finnes, eller om han finnes, men ikke agerer på bønner, så er det lite vits i å prøve å snakke til ham.

Bortsett fra det så høres det uansett ut som at det er en god idé å sette i gang noen prosesser oppe i hodet for å se om man kan finne en løsning på å komme ut av knipen.

Trenger man tilbe gudeskikkelser fra bronsealderen for å starte prosesser i hodet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: krok] #2396599 11/04/2017 12:30
EgilS Offline
More than words
More than words

Trenger man tilbe gudeskikkelser fra bronsealderen for å starte prosesser i hodet?

Det tror jeg ingen vil mene. For min del fungerer det utmerket uten, og det vil jeg tro det gjør for absolutt alle andre mennesker også.

Dog vil jeg tro at noen finner en lettelse i å ha gudeskikkelser fra bronsealderen å ha en kommunikasjon med, uavhengig av om den i sin helhet, eller kun delvis skapes i ens hode.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: krok] #2396639 11/04/2017 17:17
Brusdalen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg synes Bibelen er full av flotte fortellinger og metaforene og billedbruken er veldig virkningsfull. Jeg "tror" på det som predikeres, men ser på miraklene som en måte å krydre de litt tørre tekstene.

Så det du sier er at der er lov å lyve altså, bare litt? Bare for å krydre?

Kan dette gjelde CV, regnskap, politikk, avisoppslag eller andre ting også for å krydre litt tørre tekster?

Ikke noe big deal altså, men bare for at det skal fenge litt mer altså. Skape litt beigeistring, respekt eller ikke minst frykt slik at man lettere får; medhold, tilslag, oppslutning, penger, makt osv... det må vel være lov?

Amen

Det jeg sier er at jeg er mere opptatt av budskapet og innholdet, og ikke måten det presenteres på. Det jeg sliter litt med er de som leser Bibelen ordrett, og godtar at slik er det bare, eller bruker "bildebruken" til å kritisere innholdet slik som du.

Det er mye god livsvisdom i tekstene, om man klarer å se bak de pompøse fremstillingene av pesoner og handlinger. Nå kan det hende at det ikke er meningen å tolke bibelen på den måten, noe jeg kanskje fikk bekreftet av K.A.Hareide. Men i den settingen så var det nok enklest å svare "ja", og ikke gå inn i en diskusjon rundt budskapet i teksten.

Er jeg helt på jordet, og bør jeg heller sluke alt rått og ordrett? Er det så enkelt som at man "tror" eller "ikke tror", eller finnes det nyanser?

Redigert av Brusdalen; 11/04/2017 17:20.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Tange] #2396701 11/04/2017 20:51
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
snip

Har du aldri lurt på hvorfor forfatteren bruker disse merkelige konstruksjoner og avvik i teksten?

Nå må du huske at for bokstavtro bibellesere holder Gud hånda over de som oversetter og skriver nye versjoner, derfor kan vi ta hele bibelen på ordet.

Jeg har blitt belært om orginalspråkets særegenheter og innvirkningene tidligere også, så det er ikke nytt for meg. Jeg er nok mye på samme sted som Geir mtp tro.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396706 11/04/2017 21:03
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
I anledning påsken ...

Jeg satt og så en reprise av Mandagsklubben på TVNorge i går kveld, der Knut Arild Hareide var gjest. Han er en av de mest profilerte og innflytelsesrike politikerne vi har her i landet, og generelt så fremstår han, for meg, som oppegående og reflekterende.
I nevnte program får han et direkte spørsmål fra Harald Eia: "Tror du at Jesus gikk på vannet?", og Eia følger opp "Tror du virkelig på det?"
Svaret fra Hareide er: "Ja!" uten å nøle.
Svaret er som forventet, og jeg kan respektere og forstå de fleste meninger og argument fra høyre og venstre. Men ærlig talt, er du 4 år gammel Hareide? Det er jo ikke vanskelig å forstå at kirken har utfordringer med å tilpasse seg dagens samfunn.
Hvor lenge kan vi fortsette å blande religion og politikk?

Jeg er kristen.
Jeg tror historien om Jesus er sant.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: zero] #2396711 11/04/2017 21:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: zero
snip

Har du aldri lurt på hvorfor forfatteren bruker disse merkelige konstruksjoner og avvik i teksten?

Nå må du huske at for bokstavtro bibellesere holder Gud hånda over de som oversetter og skriver nye versjoner, derfor kan vi ta hele bibelen på ordet.

Så når det er åpenbart at oversetterne sliter med noe så enkelt som bestemte artikler, ubestemte artikler og ordenstall tar vi feilene på ordet allikevel?

Er jo litt rart og at oversettere åpenbart kritiserer tidligere oversettelser.

Quote:
Jeg har blitt belært om orginalspråkets særegenheter og innvirkningene tidligere også, så det er ikke nytt for meg. Jeg er nok mye på samme sted som Geir mtp tro.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: krok] #2396712 11/04/2017 21:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Gjør jeg det?

Vet ikke derfor jeg spør. Klarer ikke å se noe sammenheng mellom kunnskapets tre og det du lister opp av spørsmål.

Er kunnskap farlig? Bør man ikke tilegne seg kunnskap? Unngå å stille ubehagelige spørsmål ved skriftene eller utfordre stillingene til de geistlige? Eller finne en kur for Ebola eller kreft? Er de redde for at kunnskap, vitenskap og forskning vil underbygge det meste av det som er nedtegnet i skriftene og at de mister sin relevans og troverdighet og kanskje mest viktig; penger og makt?

Kanskje du kan utdyppe med noen tekster.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: krok] #2396714 11/04/2017 21:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hmm, gidder du å underbygge med litt tekster fra en av disse religionene?

Det blir lettere å svare når vi vet hva du tenker på.

"i følge protestantisk kristendom er i utgangspunktet alle mennesker syndige av natur og derfor adskilt fra Gud. Mennesket kan ikke selv gjøre noe for å bli frelst. Fortapelsen er derfor Guds straff over synden som alle mennesker på grunn av deres gjerninger har gjort seg skyldig til. Det eneste som kan redde mennesket fra fortapelsen er Guds nåde som i følge protestanter kun kan mottas ved tro. Et hvert menneske som ikke får del i nåden må selv ta sin straff og dermed går fortapt."

"Jesu ord i Matteus 25:41, «Da skal han også si til dem ved den venstre side: Gå bort fra mig, I forbannede, i den evige ild, som er beredt djevelen og hans engler!» og 25:46 «Og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv."

Hmm, ser ikke noe helvete i tekstene du siterer fra Matteus 25. Ser ikke noe helvete i tekstene før heller. Fantastisk parabel forøvrig.

Hva protestantisk kristendom angår er det såpass forskjellige synspunkter blant såpass mange forskjellige rettninger som alle sammen har oppstått i Europa at jeg har det vanskelig å se som noe relevant 'tekst' innefor religioner fra Midtøsten.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396724 11/04/2017 21:58
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Du unnlater å svare på noe av det jeg spør om. Det er ikke akkurat noen hemmelighet eller nyhet at predikanter, prester og den slags har brukt helvete som et virkemiddel for å skremme enkle sjeler og barn til å tro på noe som ingen har noe som helst bevis for (altså at gud finnes) om de er litt vanskelig å forme.

Men nå må jeg sove, like dypt som gud gjorde under Holocaust.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2396745 12/04/2017 07:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Hvor lenge kan vi fortsette å blande religion og politikk?

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet:

Jeg synes dette er ganske troskyldig, og jeg ser i hvert fall ikke at Hareide har latt sitt syn på om Jesus gikk på vannet eller ikke påvirke politikken. Det som er problematisk er ikke at religiøse personer er i politikken, men at man begrunner politiske beslutninger med religiøse skrifter.

Og er en religiøs ideologi et større problem enn at man har andre ideologisk syn som man blander inn i politikken? Politisk ideologi bygger også på en spesifikk oppfatning om verden og mennesker, og er ikke nødvendigvis så mye mer mer faktabasert enn en religion.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: EgilS] #2396767 12/04/2017 08:18
EgilS Offline
More than words
More than words
Og om du har 3 timer til overs for å høre om ideologier og hvor de kan ta oss, og annet;
https://www.youtube.com/watch?v=04wyGK6k6HE

Dette er brilliant.

Side 3 av 35 1 2 3 4 5 34 35

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå