Gikk Jesus på vannet?
|
Re: Gikk Jesus på vannet?
[Re: mroek]
10/04/2017 17:08
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Ville det ført til mye godt om du konfronterte foreldre og annen familie? Selv har jeg alltid vært noe av en misjonær, og fryktelig prinsipiell, uansett hva jeg har ment. Det er ikke noen god egenskap, og jeg har jobba mye med meg selv for å endre på det.
Hensyn og medmenneskelighet er neiggu ikke det verste å vise.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: perbl]
10/04/2017 18:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg synes Bibelen er full av flotte fortellinger og metaforene og billedbruken er veldig virkningsfull. Jeg "tror" på det som predikeres, men ser på miraklene som en måte å krydre de litt tørre tekstene. Spesielt GT har jo endel ganske spicy fortellinger med mye steining, hevntørst Gud som dreper for fote og andre flotte ting. For ikke å glemme at man må kappe av deler av penis. Nå opphevet jo læren til Jesus store deler av Moseloven, men av en eller annen grunn er det fortsatt endel av GT i bruk blant kristne, men det virker å være utbredt cherry picking av de delene som er spiselige for oss i dag. Ahum. "Tro ikke at jeg har kommet for å oppheve loven etc. Mat. 5
Jeg har ikke hørt noen særlig god forklaring på hvorfor dette er vanlig, men noen som er mer bevandret i teologi kan kanskje litt mer enn meg. Kritisk analyse av egen lære var ikke særlig utbredt i de religiøse kretser jeg vandret som yngre. Jeg tror egentlig jeg var den eneste som gjorde ting som å lese hele bibelen perm til perm.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
10/04/2017 19:05
|
perbl
More than words
|
More than words
Lære var vel litt feil begrep ja, og det er vel opptil tiår siden jeg leste Bibelen.
Men det er åpenlyst at de fleste kristne lever sitt liv utfra at store deler av de gammeltestamentlige lovene ikke lengre gjelder.
Det er vel mer synet på at Jesus gjennom sitt liv fullførte endel av de gamle profetiene som gjør at store deler ikke lengre følges? Eller husker jeg ting helt feil nå?
Per B.
|
|
|
10/04/2017 19:05
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Litt pussig at noen velger å leve etter regler som ble laget for 2000 eller flere år siden, og som først ble nedskrevet og samlet i ettertid. At Jesus var en viktig person er sikkert riktig, men for meg så framstår dette som en smule overdrevet... Utrolige historier skrives i dag også. https://www.nrk.no/urix/hevder-kim-jong-un-besteg-nord-koreas-hoyeste-fjell-1.12318647Noen velger å tro på dem, andre ser det åpenbare i at de ikke har rot i virkeligheten. Hadde historiene om Nord Koreas leder vært skrevet for noen hundre år siden, ville han kanskje vært klassifisert som en slags "gud"? /Jan
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
10/04/2017 19:12
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Ville det ført til mye godt om du konfronterte foreldre og annen familie? Selv har jeg alltid vært noe av en misjonær, og fryktelig prinsipiell, uansett hva jeg har ment. Det er ikke noen god egenskap, og jeg har jobba mye med meg selv for å endre på det.
Hensyn og medmenneskelighet er neiggu ikke det verste å vise. Nei, det er jeg enig i, og det var da også det som var bakgrunnen for mitt valg om å ikke si noe.
|
|
|
10/04/2017 19:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har vel egentlig bare inntatt holdningen, som er 100%, korrekt - at jeg sliter med troen og trenger hjelp fra familien til å besvare noen helt essensielle trosspørsmål. Men de sliter. Min bror, som har en ledende pastorstilling i en stor pinsemeninghet, måtte ta betenkningstid på "hvem har skapt ebolaviruset", og det lover jo ikke så bra i Guds favør. Men jeg appelerer til deres forpliktelse til misjonsbefalingen og fortsetter å stille spørsmål.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
10/04/2017 20:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har vel egentlig bare inntatt holdningen, som er 100%, korrekt - at jeg sliter med troen og trenger hjelp fra familien til å besvare noen helt essensielle trosspørsmål. Men de sliter. Min bror, som har en ledende pastorstilling i en stor pinsemeninghet, måtte ta betenkningstid på "hvem har skapt ebolaviruset", og det lover jo ikke så bra i Guds favør. Men jeg appelerer til deres forpliktelse til misjonsbefalingen og fortsetter å stille spørsmål. Hvor enkelt det er å besvare dine spørsmål kommer jo i stor grad an på hvor bokstatro du er som kristen. Om man heller mot at bibelen ikke skal leses helt bokstavlig og at Gud har skapt universet og i stor grad har latt det utvikle seg selv så vil det gi svar på spørsmålene. Ut over det så er jo svaret som oftest at Gud jobber på sin mystiske måte. 
|
|
|
10/04/2017 20:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg vokste også opp i et kristent hjem, og hadde min barnetro i noen år, men for meg var det mye mer en befrielse enn en krise da jeg innså at religion er eventyr på lik linje med det Asbjørnsen og Moe samlet inn og skrev ned. Jeg valgte imidlertid å ikke gjøre det klart overfor mine foreldre at jeg hadde forlatt barnetroen, rett og slett fordi jeg ikke ønsket å skuffe dem. Jeg er temmelig pragmatisk rundt dette, men jeg har aldri blitt helt enig med meg selv om det var riktig eller ikke. Nå er det nok liten tvil om at de skjønte det uansett, men likevel. Feigt eller hensysfullt? You decide. Jeg tror nok mange tviholder på sin tro nettopp for å ikke skuffe venner og familie, eller i verre tilfeller; miste venner og familie. Har du all familie, alle venner og dine fritidsaktviteter i et religiøst miljø så er det for mange et alt for stort steg å ta å komme til erkjennelsen av at man ikke lenger tror. Det blir en for stor investering å gå bort fra.
|
|
|
[Re: EgilS]
10/04/2017 21:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har vel egentlig bare inntatt holdningen, som er 100%, korrekt - at jeg sliter med troen og trenger hjelp fra familien til å besvare noen helt essensielle trosspørsmål. Men de sliter. Min bror, som har en ledende pastorstilling i en stor pinsemeninghet, måtte ta betenkningstid på "hvem har skapt ebolaviruset", og det lover jo ikke så bra i Guds favør. Men jeg appelerer til deres forpliktelse til misjonsbefalingen og fortsetter å stille spørsmål. Hvor enkelt det er å besvare dine spørsmål kommer jo i stor grad an på hvor bokstatro du er som kristen. Om man heller mot at bibelen ikke skal leses helt bokstavlig og at Gud har skapt universet og i stor grad har latt det utvikle seg selv så vil det gi svar på spørsmålene. Ut over det så er jo svaret som oftest at Gud jobber på sin mystiske måte. Min mor, som ikke er særlig tilhenger av vitenskapen når det gjelder kosthold og medisin, overrasket meg ved å svare "Jammen, han satte bare i gang prosessen." Det er jo greit nok, men hvordan skal vi da vite hvilke deler av skaperverket er tilfeldige resultat av en frittløpende prosess og hvilke er en del av en plan?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: perbl]
10/04/2017 21:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Lære var vel litt feil begrep ja, og det er vel opptil tiår siden jeg leste Bibelen.
Men det er åpenlyst at de fleste kristne lever sitt liv utfra at store deler av de gammeltestamentlige lovene ikke lengre gjelder.
Det er vel mer synet på at Jesus gjennom sitt liv fullførte endel av de gamle profetiene som gjør at store deler ikke lengre følges? Eller husker jeg ting helt feil nå? Det siste, profetiene, er en sentral del rundt beviset at han var messias. Angående det med i hvilken grad lovene fortsatt gjelder er det nok mindre konsensus om. Der er det store variasjoner og disse underbygges forskjellig. Man kan kanskje si det du sa, men underbyggingen er bare så som så. Jeg har 'ennå tilgode' å se noen ta 'lovenes' karakter (hva er denne loven egentlig) med i betraktning. Om man kan si noe generaliserende er det vel at den seremonielle og renhetsloven er oppheved mens den etisk/ marale delen fortsatt står ved lag. Mat. 5 blir forøvrig brukt av noen til å si at Jesus har oppheved loven, sloppy tilnærming av tekstene.
|
|
|
[Re: jag]
10/04/2017 21:18
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Litt pussig at noen velger å leve etter regler som ble laget for 2000 eller flere år siden, og som først ble nedskrevet og samlet i ettertid. At Jesus var en viktig person er sikkert riktig, men for meg så framstår dette som en smule overdrevet...
I motsetning til våre lover som ble pønsket ut i går og skrevet ned samme dagen?
|
|
|
10/04/2017 21:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg vokste opp med en kristen tro - og har i utstrakt grad forsvart den her inne, men siden jeg er en type som stiller kritiske spørsmål til alt, innser jeg at når jeg også gjør det til det jeg trodde på, kollapser det ganske ettertrykkelig. Jeg stiller de spørsmålene jeg har stilt til meg selv, til andre kristne og de klarer heller ikke svare, og inntil jeg får logiske svar som henger på greip, må jeg bare la troen fare, tror jeg. All min kunnskap og mine analytiske evner er en så stor del av meg at det er ikke snakk om å gi det på båten.
"Er Gud alltid god?" "Ja!" "Er han også god når han sender to bjørner for å drepe 42 barn fordi de har gjort narr av en skallet mann" "Vet ikke." "Så Gud er alltid god men du vet ikke om han alltid er god?"
Her kunne de jo svart med et spørsmål: Må Gud alltid være god? "Har Gud skapt alt på jorden?" "Ja" "Hvem har skapt ebola-viruset som får folk til å dø en smertefull død samtidig som de blør gjennom huden?" "Vet ikke" "Så du påstår at Gud har skapt alt, men du vet ikke om Gud har skapt alt?" Hva er det å skape? "Er Gud i går og i dag den samme, ja til evig tid"? "Ja" "Har vårt bilde av Gud endret seg mye de siste 1000 år" "Ja" "Vil det fortsette å endre seg i fremtiden" "Antakelig, ja" "På hvilket tidspunkt vil det være korrekt?"
Ser ikke helt hvorfor et menneskes bilde av hvordan det mener Gud skal være har noe å gjøre med om han faktisk er den samme til evig tid. Som en logisk, pragmatisk fyr klarer jeg ikke forholde meg til sånne selvmotsigelser, og jeg har en lang liste av ting som bare ikke henger sammen.
Men du verden så lenge det henger i det du har blitt fôret med som barn,
|
|
|
10/04/2017 21:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg har vel egentlig bare inntatt holdningen, som er 100%, korrekt - at jeg sliter med troen og trenger hjelp fra familien til å besvare noen helt essensielle trosspørsmål. Men de sliter. Min bror, som har en ledende pastorstilling i en stor pinsemeninghet, måtte ta betenkningstid på "hvem har skapt ebolaviruset", og det lover jo ikke så bra i Guds favør. Men jeg appelerer til deres forpliktelse til misjonsbefalingen og fortsetter å stille spørsmål. Trudde mange ville svart noe ala. Gud 'skapte' ebolaviruset, men det er satan som styrer/bruker det til noe ond. Som slangen i Edens hage ikke var ond av seg sekv men bare ble brukt til å manipulere Eva.
|
|
|
[Re: Tange]
11/04/2017 05:50
|
zero
Ringrev
|
Ringrev
Her kunne de jo svart med et spørsmål: Må Gud alltid være god?
Den vanlige beskrivelsen av Gud er at han (?) er allvitende, allmektig, og ønsker mennesker det beste (er god). Utrolig mange salmer har ordene "Gud er god" i teksten. For oss som har kristendom som "ryggmargsrefleks", enten vi har barnetroen i behold eller ikke, må Gud være god. På 7 dager skapte Gud himmelen og jorden, og alle skapningene. Dette er ufravikelig for mange kristne. Noen har tatt til seg nok vitenskap til si som GeirK sin mor at "han startet det hele". "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden." Så Gud skapte lys. Jorden fantes ikke før Gud bestemte at den skulle eksistere. Lys fantes ikke før Gud skapte det. Å skape i denne sammenhengen er å få noe til å eksistere som ikke eksisterte før. Ser ikke helt hvorfor et menneskes bilde av hvordan det mener Gud skal være har noe å gjøre med om han faktisk er den samme til evig tid.
Mennesket er skapt i Guds bildet. Vi ligner altså på Gud, og er grunnlaget til at vi kan si noe om hvordan han (hun) er. Men hvis vårt bilde av Gud er korrekt, hvorfor endrer det seg så mye? Er det fordi vi endrer mening om Gud, eller fordi Gud har endret seg?
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
|
|
|
11/04/2017 06:17
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg har vel egentlig bare inntatt holdningen, som er 100%, korrekt - at jeg sliter med troen og trenger hjelp fra familien til å besvare noen helt essensielle trosspørsmål. Men de sliter. Min bror, som har en ledende pastorstilling i en stor pinsemeninghet, måtte ta betenkningstid på "hvem har skapt ebolaviruset", og det lover jo ikke så bra i Guds favør. Men jeg appelerer til deres forpliktelse til misjonsbefalingen og fortsetter å stille spørsmål. Hvor enkelt det er å besvare dine spørsmål kommer jo i stor grad an på hvor bokstatro du er som kristen. Om man heller mot at bibelen ikke skal leses helt bokstavlig og at Gud har skapt universet og i stor grad har latt det utvikle seg selv så vil det gi svar på spørsmålene. Ut over det så er jo svaret som oftest at Gud jobber på sin mystiske måte. Min mor, som ikke er særlig tilhenger av vitenskapen når det gjelder kosthold og medisin, overrasket meg ved å svare "Jammen, han satte bare i gang prosessen." Det er jo greit nok, men hvordan skal vi da vite hvilke deler av skaperverket er tilfeldige resultat av en frittløpende prosess og hvilke er en del av en plan? Er det gitt at vi i såfall skal (eller behøver) vite det?
|
|
|
[Re: zero]
11/04/2017 07:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
11/04/2017 07:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi har jo tatt livet av alle koppervirusene Gud har skapt med unntak av noen få som bor i en godt bevoktet safe et sted i verden, og det kan jo være greit om det var Guds vilje at vi skulle gjøre det.
|
|
|
11/04/2017 07:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Enten tillater Gud homofilt ekteskap eller så gjør han det ikke. Uansett hva som er virkeligheten, snakker da en betydelig andel norske statskirkeprester usant når de fremholder hva som er Guds vilje i denne saken. Jeg synes det er svært betenkelig mengde prester får feil svar når de ber Gud om å vise dem hva som er rett.
|
|
|
11/04/2017 07:30
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
kan uten videre anbefale folket å lese det gamle og nye testamentet samt koranen. Mange blodtørstige, brutale og lite medmenneskelige historier. I vårt mangfold har vi nå mange som ønsker å følge sin religion bokstavelig og med det gå 1400år tilbake i tid. Liker å tro at Jesus var en begersvinger som likte å ta seg ett glass vin i godt selskap og generelt var hyggelige med spedalske. At han med Guds hjelp gikk på vannet i de sene kveldstimer etter ett lystig lag tar jeg med en klype salt. Mine fyllehistorier tenderer i samme retning.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
11/04/2017 07:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Vi har jo tatt livet av alle koppervirusene Gud har skapt med unntak av noen få som bor i en godt bevoktet safe et sted i verden, og det kan jo være greit om det var Guds vilje at vi skulle gjøre det. Vi har vel tatt livet av en masse andre dyrearter også for den del. Jeg klarer ikke helt å se hvordan skal man vite i detalj hva som er Guds vilje, uansett hvordan man tolker eller leser bibelen? Den forklarer jo ofte i overordnede termer og overførte betydning. Og i de tilfellene den er detaljert så er den vel ikke akkurat fri for selvmotsigelser? Og hva er det som er målet? Å alltid handle i detalj i henhold til hva som er Guds vilje i hver enkelt handling, eller å handle slik at man får aksess til himmelen? Det siste er vel relativt enkelt da det holder med å tro på Gud og angre sine synder.
|
|
|
11/04/2017 07:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enten tillater Gud homofilt ekteskap eller så gjør han det ikke. Uansett hva som er virkeligheten, snakker da en betydelig andel norske statskirkeprester usant når de fremholder hva som er Guds vilje i denne saken. Jeg synes det er svært betenkelig mengde prester får feil svar når de ber Gud om å vise dem hva som er rett. Hvorfor mener du at prester skal vite dette bedre enn andre? Er det noe i bibelen som tilsier at prester i den norske kirken har en bedre kontakt med Gud, eller er det kun en stilling de selv påstår de har?
|
|
|
11/04/2017 07:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Enten tillater Gud homofilt ekteskap eller så gjør han det ikke. Uansett hva som er virkeligheten, snakker da en betydelig andel norske statskirkeprester usant når de fremholder hva som er Guds vilje i denne saken. Jeg synes det er svært betenkelig mengde prester får feil svar når de ber Gud om å vise dem hva som er rett. Hvorfor mener du at prester skal vite dette bedre enn andre? Er det noe i bibelen som tilsier at prester i den norske kirken har en bedre kontakt med Gud, eller er det kun en stilling de selv påstår de har? De er blitt kalt av Gud til å innta en rolle som formidlere av hans budskap, så ja - jeg vil hevde at de har en særstilling i så måte.
|
|
|
11/04/2017 08:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har vel egentlig bare inntatt holdningen, som er 100%, korrekt - at jeg sliter med troen og trenger hjelp fra familien til å besvare noen helt essensielle trosspørsmål. Men de sliter. Min bror, som har en ledende pastorstilling i en stor pinsemeninghet, måtte ta betenkningstid på "hvem har skapt ebolaviruset", og det lover jo ikke så bra i Guds favør. Men jeg appelerer til deres forpliktelse til misjonsbefalingen og fortsetter å stille spørsmål. Trudde mange ville svart noe ala. Gud 'skapte' ebolaviruset, men det er satan som styrer/bruker det til noe ond. Som slangen i Edens hage ikke var ond av seg sekv men bare ble brukt til å manipulere Eva. Men ebolaviruset, som man mener Gud skapte på 70-tallet en gang, har ingen alternativ funskjon utover det å påføre flest mulig mennesker død og lidelse, så jeg vet ikke helt om jeg synes den holder.
|
|
|
11/04/2017 08:18
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
En annen ting jeg finner noe ulogisk er at stort sett alle har den religionen foreldrene har gitt dem. Ville tro at hvis det var en sann gud så ville forskjellige samfunn finne frem til den sanne gud uavhengig av hverandre.
|
|
|
11/04/2017 08:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
Enten tillater Gud homofilt ekteskap eller så gjør han det ikke. Uansett hva som er virkeligheten, snakker da en betydelig andel norske statskirkeprester usant når de fremholder hva som er Guds vilje i denne saken. Jeg synes det er svært betenkelig mengde prester får feil svar når de ber Gud om å vise dem hva som er rett. Hvorfor mener du at prester skal vite dette bedre enn andre? Er det noe i bibelen som tilsier at prester i den norske kirken har en bedre kontakt med Gud, eller er det kun en stilling de selv påstår de har? De er blitt kalt av Gud til å innta en rolle som formidlere av hans budskap, så ja - jeg vil hevde at de har en særstilling i så måte. Hvor i bibelen står det at prester i den norske kirke har blitt kalt av Gud? EDIT: Eller for å være mer presis; hva er kriteriet for at noen person eller organisasjon skal kunne hevde en særstilling i sin kommunikasjon med Gud?
Redigert av EgilS; 11/04/2017 08:25.
|
|
|
[Re: zero]
11/04/2017 08:22
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Her kunne de jo svart med et spørsmål: Må Gud alltid være god?
Den vanlige beskrivelsen av Gud er at han (?) er allvitende, allmektig, og ønsker mennesker det beste (er god). Utrolig mange salmer har ordene "Gud er god" i teksten. For oss som har kristendom som "ryggmargsrefleks", enten vi har barnetroen i behold eller ikke, må Gud være god. Og hvis han ikke er 'god', altså hvis han ikke møter denne definisjonen av 'god'? Eller er det slik at til syvende og siste veiene hans er uransakelige og til det beste for mennesket til slutt? På 7 dager skapte Gud himmelen og jorden, og alle skapningene. Dette er ufravikelig for mange kristne. Noen har tatt til seg nok vitenskap til si som GeirK sin mor at "han startet det hele". "I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden." Så Gud skapte lys. Jorden fantes ikke før Gud bestemte at den skulle eksistere. Lys fantes ikke før Gud skapte det. Å skape i denne sammenhengen er å få noe til å eksistere som ikke eksisterte før. Grammatisk sett er dt første ordet i Genesis (bereshit) den første delen av et sammensatt substantiv (som 'kjøkken' i 'kjøkkenbenk') men det mangler den andre delen (benk). Isf. er det andre ordet et verb (bara). Dette gir en ugrammtisk konstruksjon som er vanskelig å oversette. Med det tredje ordet (elohim) blir det nærmeste kanskje 'i begynnelsen av Gud skapte/skapende himmelen og jorden'. Gud kalte lyset dag (yom), og mørket kalte han natt. Og det ble aften, og det ble morgen, første dag (yom). Her ser vi at ordet 'yom' i 'samme setning' har to betydninger. Lyset er 'yom' og dagen er 'yom'. Den lyse perioden er bare en del av dagen, alternativt så viser det andre 'yom' bare tilbake til 'det ble aften' for aftenen avslutter den lyse delen av dagen. Den lyse delen av dag en, ikke den første dagen for det står 'yom echad' , -dag en- uten artikel og ikke ordenstall. Slik fortsetter det med 'en' andre dag, 'en' tredje dag, 'en' fjerde dag og 'en' femte dag. 'en' fordi det mangler ubestemt og bestemt artikel, kun et ordenstall og dag (yom). Det er først når vi kommer til neste 'yom' at den får både ordenstall og bestemt artikel, den sjette dagen. Har du aldri lurt på hvorfor forfatteren bruker disse merkelige konstruksjoner og avvik i teksten?
Redigert av Tange; 11/04/2017 08:42. Rediger grunn: layout fix
|
|
|
11/04/2017 08:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg går bare etter hva prestene selv hevder, men det blir jo en håpløs sirkulær argumentasjon. Prestene hevder at de er kalt til å være formidlere av Guds budskap og siden de er formidlere av Guds budskap, er det de sier riktig. På samme måte som Bibelen er Guds ord fordi det står i Bibelen.
|
|
|
11/04/2017 08:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
1. Mosebok inneholder jo også to skapelsesberetninger. Den ene starter med at jorden var bare vann, og den andre med at jorden var helt tørr.
Men alt dette er bilder, så det er ikke viktig for meg.
|
|
|
11/04/2017 08:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Enten tillater Gud homofilt ekteskap eller så gjør han det ikke. Uansett hva som er virkeligheten, snakker da en betydelig andel norske statskirkeprester usant når de fremholder hva som er Guds vilje i denne saken. Jeg synes det er svært betenkelig mengde prester får feil svar når de ber Gud om å vise dem hva som er rett. Hvorfor mener du at prester skal vite dette bedre enn andre? Er det noe i bibelen som tilsier at prester i den norske kirken har en bedre kontakt med Gud, eller er det kun en stilling de selv påstår de har? De er blitt kalt av Gud til å innta en rolle som formidlere av hans budskap, så ja - jeg vil hevde at de har en særstilling i så måte. Hvis jeg ikke bommer på for mange tekster så ble presbuteros/presbuteroi (gresk - prest) pekt ut i menighetene, altså valgt av menighetene. Jeg er usikker om det vises til et tilfelle hvor de ble pekt ut av Gud.
|
|
|
11/04/2017 08:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg går bare etter hva prestene selv hevder, men det blir jo en håpløs sirkulær argumentasjon. Prestene hevder at de er kalt til formidlere av Guds budskap og siden de er formidlere av Guds budskap, er det de sier riktig. På samme måte som Bibelen er Guds ord fordi det står i Bibelen. Så det betyr i prinsippet er at enhver som hevder han har et spesielt forhold i sin kommunikasjon med Gud har det. Og at et kirkesamfunn har autoritet fordi folk tror på det de sier. Uten at noe av det har en opprinnelse i bibelen. Og det er vel en av de tingene jegfinner merkeligst med mange (i praksis alle?) religioner; at til og med de mest fundamentalistiske og bokstavtro, de som nekter å ta bort noe av skriften, ikke har noe problemer med å legge til saker til troen selv om det ikke har noen opprinnelse i skriften.
|
|
|
|
|