Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Noen spørsmål om makspuls

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sveinaa] #2414444 13/06/2017 17:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Lurer og på om forholdet mellom makspuls og terskelpuls er konstant? Uten å være ekspert tror jeg egentlig ikke det.

Terskel og terskelpuls er trenbart - Jo bedre form du er i jo nærmere makspuls vil terskelpuls ligge.

Makspulsen er (u)jevnt fallende med alder og ikke trenbar. Men effekten/kraften/farten ved tilnærmet makspuls er i høyeste grad trenbart. Akkurat som effekten/kraften/farten på terskel vil øke med trening, i tillegg til at terskelpulsen flytter seg nærmere maks.

For de fleste så holder det egentlig med tre grove treningssoner.

Rolig
I området oppunder terskel
Over terskel.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sykkeloyvind] #2414587 14/06/2017 08:08
boltzmann Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
Terskel og terskelpuls er trenbart - Jo bedre form du er i jo nærmere makspuls vil terskelpuls ligge.
Dette er vel eit av mange dogmer innan treningsteori som ikkje har noko dokumentasjon bak seg. Mi erfaring er at det er omvendt; jo betre form eg er, jo vanskelegare er det å halde høg puls over lang tid. Makspulsen på eit 3000-meterløp er derimot uendra.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: boltzmann] #2414779 14/06/2017 17:23
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: boltzmann
Dette er vel eit av mange dogmer innan treningsteori som ikkje har noko dokumentasjon bak seg. Mi erfaring er at det er omvendt; jo betre form eg er, jo vanskelegare er det å halde høg puls over lang tid. Makspulsen på eit 3000-meterløp er derimot uendra.

Grunnen til at man sliter med å få opp pulsen, når man er i god form har med bla med restitusjon å gjøre.
Tradisjonell rittopplanding, vil gjøre at det er lettere i presse seg hardt og lenge. Bruker selv Stravix som hjelp til styring av totalbelastning.
Hvor lett tror du det er å få opp pulsen høyt etter 3 ukers ferie, med null trening?
Anbefales ikke, men pulsen stiger til himmels uten at det at det gjør vondt. F. eks etter et skadeavbrekk og når formen er elendig, er det mye lettere å oppnå høye pulsverdier nærmere makspuls enn når man sykler hver dag.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: John_Harald] #2414850 15/06/2017 01:42
G
Gmax90 Offline
Fersking
Fersking
G
Sitat: John_Harald

Hvor lett tror du det er å få opp pulsen høyt etter 3 ukers ferie, med null trening?

Fikk ganske plutselige flashbacks til treningsprogrammet jeg kjørte etter to uker i Ayia Napa for to år siden! ICON_WINK

Jeg er totalt nybegynner på dette med puls og hvordan kroppen fungerer, men kan jeg bare spørre (og beklager for å "forstyrre" diskusjonen her): er det egentlig superviktig å oppnå makspuls når man trener til f.eks. ritt eller langdistanseløping? Er det ikke viktigere å ha en "seig" kropp, hvis du skjønner hva jeg mener?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2414888 15/06/2017 08:15
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man trenger vel aldri å oppnå makspuls på trening. Poenget i tråden var vel å finne makspulsen sin for å sette sonene sine etter f.eks OLT sin soneinndeling basert på makspuls.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sykkeloyvind] #2414907 15/06/2017 09:37
sveinaa Offline
More than words
More than words

Lurer og på om forholdet mellom makspuls og terskelpuls er konstant? Uten å være ekspert tror jeg egentlig ikke det.

Makspulsen er (u)jevnt fallende med alder og ikke trenbar. Men effekten/kraften/farten ved tilnærmet makspuls er i høyeste grad trenbart. Akkurat som effekten/kraften/farten på terskel vil øke med trening, i tillegg til at terskelpulsen flytter seg nærmere maks.

For de fleste så holder det egentlig med tre grove treningssoner.

Rolig
I området oppunder terskel
Over terskel.

Tror nok det siste du skriver er en fin oppsummering. For de aller fleste er nok ikke om man trener på 97, 100 eller 103% det viktigste.

Kaller mine to "soner" i terrenget terskel (som i puls er sånn ca 95-100% av terskelpuls) og over terskel (som er 100% av terskelpuls og over.). Så blir intensiteten innad i sonen justert i forhold til arbeidstiden.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sveinaa] #2414912 15/06/2017 09:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Utgangspunktet for tråden er at det skal trenes etter puls, og at det ikke skal brukes penger på labtest og/eller wattmåler. Hvordan forholder man seg da til begreper som "terskel", "terskelpuls" osv.?

Greit nok å trene "rolig", men hva er "oppunder terskel", og "over terskel"? Å gjette på terskelpulsen sin blir vel like riv ruskende galt som å regne ut makspuls ved å ta 220 minus alder x 0,en-eller-annen-faktor.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2414916 15/06/2017 10:23
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om man kjører jevnt det man klarer i 30-40min, f.eks en tempo. Så er jeg ganske sikker på at pulsen man har i snitt de siste 20min er rimelig nære terskelpulsen sin. Har du den så er det ganske enkelt å legge opp trening rundt terskel og over terskel.

Edit: Tok en rask sjekk på de 4 første karusellene i terrenget, siste 20min av rundt 35-50min konkurransetid:
1: 175
2: 177
3: 179
4: 175

Terskelpulsen min er målt med laktat til 175. Denne er dog litt forskjøvet oppover nå etter jeg byttet til ovalt drev.

Redigert av Hoaas; 15/06/2017 10:32.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Øyvind V] #2414918 15/06/2017 10:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Litt enkelt vil jeg si at et 5 minutters drag er over terskel og et 10 minutters drag er rundt terskel om man i begge tilfeller sykler i nærheten av max ift. innsatstiden (Etter en god oppvarming kan man jo prøve å sykle 2 slike segmenter for så å se på snittpulsen.).

Noe av mitt poeng var vel mer at det ikke trenger å være så nøyaktig. Tror egentlig for mange har for mye fokus på absolutte tall ift. dette. Spesielt når man vet at dagsform vil påvirke dette til en viss grad (Også watt.).

Rent personlig tror jeg de som ikke klarer å forholde seg til et ca terskelområde også vil slite med å gjennomføre en makspulstest alene.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sveinaa] #2414923 15/06/2017 11:10
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Litt enkelt vil jeg si at et 5 minutters drag er over terskel og et 10 minutters drag er rundt terskel om man i begge tilfeller sykler i nærheten av max ift. innsatstiden (Etter en god oppvarming kan man jo prøve å sykle 2 slike segmenter for så å se på snittpulsen.).

Noe av mitt poeng var vel mer at det ikke trenger å være så nøyaktig. Tror egentlig for mange har for mye fokus på absolutte tall ift. dette. Spesielt når man vet at dagsform vil påvirke dette til en viss grad (Også watt.).

Rent personlig tror jeg de som ikke klarer å forholde seg til et ca terskelområde også vil slite med å gjennomføre en makspulstest alene.

Enig. Det viktigste er å få kommet seg ut på sykkelen. Nest viktigste må være å skille mellom rolige turer og intervaller.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sveinaa] #2414929 15/06/2017 11:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Ok, da skjønner jeg hvordan man estimerer terskelpuls (for egen del, siste 20 min av en 30 min tempo ga 166 i snitt, som er 87 % av målt makspuls. Det stemmer vel ganske greit med hva som kan være realistisk).

Hvor høyt i puls må man for å være "over terskel", og hvilket spenn representerer "rundt terskel"? Gjelder det samme som om man trener med watt, der "terskel" gjerne regnes som 95-105 % av ftp?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sveinaa] #2414932 15/06/2017 11:48
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Jeg er i den situasjonen at forskjellen mellom 5 og 10-minterskel er 2 watt (291 vs 289), eller egentlig helt likt (men Stravakurven viser 2 watt forskjell målt med Stages).

Konklusjon - enten klarer jeg ikke ta meg ut, eller så er jeg en faktastisk dårlig spurter??

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: eOpseth] #2414939 15/06/2017 12:11
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Har du kjørt all-out i hhv. 5 og 10 minutter, da? Kurven i Strava representerer jo bare høyest registrerte gjennomsnittwatt for varigheten. Hvis du hadde en maksdag den dagen du kjørte 289 W i 10 minutter, samtidig som presisjonen på måleren din dyttet deg 2% opp, er det jo mulig med så liten forskjell om du ikke har hatt like gode ytre forhold den gangen du presterte CP5.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Hoaas] #2414943 15/06/2017 12:13
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Hoaas

Terskelpulsen min er målt med laktat til 175. Denne er dog litt forskjøvet oppover nå etter jeg byttet til ovalt drev.

Hvorfor øker terskelpuls med ovalt drev? Jeg kan forstå at terskelwatt (?) øker med ovalt drev, men hvordan kan det forklares at terskelpuls blir økt? Kan dette heller skyldes økt treningsmengde og bedre fysisk form?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: imag] #2414944 15/06/2017 12:14
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: imag
Har du kjørt all-out i hhv. 5 og 10 minutter, da? Kurven i Strava representerer jo bare høyest registrerte gjennomsnittwatt for varigheten. Hvis du hadde en maksdag den dagen du kjørte 289 W i 10 minutter, samtidig som presisjonen på måleren din dyttet deg 2% opp, er det jo mulig med så liten forskjell om du ikke har hatt like gode ytre forhold den gangen du presterte CP5.

Mulig, men mener selv at jeg har fått ut det meste, kanskje spesielt på 10-minutter som også er "ferskest". Strava samler jo på all historikk også.

Begge er forøvrig testet i samme terreng.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Øyvind V] #2414951 15/06/2017 12:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Du har "litt" hang up på tallene ICON_WINK , og er det viktig så må det nesten bli wattbasert trening.

Du har vel og effektmåler på landeveissykkelen? Så du kan jo se litt på tidligere tall derfra?

For meg vil jeg si "over terskel" er drag fra ca 5 min og nedover med stigende puls gjennom draget opp til ca noe slag over 90% av HRmax (over det er jeg sjelden.). "Rundt terskel" er et sted der pulsen ikke fortsetter å stige etter 3-5 minutter og et drag på 10 minutter kan gjennomføres uten å gå i kjelleren. Hadde jeg satt en effektmåler på terrengsykkelen er jeg sikker på at watten i begge tilfeller ville variert mellom 0% og 200% med bakgrunn i terrenget da det er umulig å kjøre jevnt i terrenget.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: eOpseth] #2414952 15/06/2017 12:33
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth

Jeg er i den situasjonen at forskjellen mellom 5 og 10-minterskel er 2 watt (291 vs 289), eller egentlig helt likt (men Stravakurven viser 2 watt forskjell målt med Stages).

Konklusjon - enten klarer jeg ikke ta meg ut, eller så er jeg en faktastisk dårlig spurter??

Sier vel lite om spurten din (sjelden den varer i 5 minutter?)? Har du da kjørt dedikerte drag på 5 min og 10 min? Kjører du feks 8 minutter så "mangler" du 2 minutter med innsats...

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: kolli] #2414953 15/06/2017 12:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: kolli

Hvorfor øker terskelpuls med ovalt drev? Jeg kan forstå at terskelwatt (?) øker med ovalt drev, men hvordan kan det forklares at terskelpuls blir økt? Kan dette heller skyldes økt treningsmengde og bedre fysisk form?

@Hoaas
Har du sjekket om det er avvik på kadensen også?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: eOpseth] #2414956 15/06/2017 12:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: imag

Mulig, men mener selv at jeg har fått ut det meste, kanskje spesielt på 10-minutter som også er "ferskest". Strava samler jo på all historikk også.

Bare sånn for å spørre: Betyr det at du kjører 5 og 10 minutters drag på samme samme watt om du kjører bakkeintervall?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sveinaa] #2414958 15/06/2017 12:46
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Du har "litt" hang up på tallene ICON_WINK , og er det viktig så må det nesten bli wattbasert trening.

Hæ? Hangup? Hvor har du det fra? ICON_SMILE

Mulig. Men grunnen til at jeg er nysgjerrig er at jeg driver og funderer på dette de (få) gangene jeg er ute og løper, og da er jo puls det mest håndfaste jeg har å forholde meg til.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: eOpseth] #2414959 15/06/2017 12:52
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I

Hvis du har hatt din beste dag på 10'eren så underbygger du jo egentlig det jeg sier ICON_SMILE Det er (en del av) forklaringen på at gapet mellom CP5 og CP10 er så lite.

Det sagt, så hadde jeg selv lenge min bestenotering over fem minutter fra den gangen det var NC eller ranking til Grefsenkollen, og gapet fra den opp til beste "Pizzorne"-watt (ca 15min) var vel ganske moderat (~7%), så riktig dagsform, motivasjon og alt det der spiller ganske mye inn på disse tallene.

Nå som jeg sjelden eller aldri sykler bakketempo så ser jeg aldri de tallene jeg så da, selv om nok formen er i nærheten av like god, simpelthen fordi anledningen til å gå i kjelleren så spesifikt sjelden dukker opp.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Øyvind V] #2414961 15/06/2017 12:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Hæ? Hangup? Hvor har du det fra? ICON_SMILE

Mulig. Men grunnen til at jeg er nysgjerrig er at jeg driver og funderer på dette de (få) gangene jeg er ute og løper, og da er jo puls det mest håndfaste jeg har å forholde meg til.

Du er opptatt av tall? er du ikke?

Jeg har aldri målt terskel på løp. Har dog målt den mange ganger på sykkel. Avviket på sykkel er 4 slag (2% av max). Så når jeg løper blir "terskel" på en fart der puls stopper å stige etter +/- 4 minutter og holder seg ganske stabil etter det. Over terskel blir i praksis en fart der konsentrasjonen må opp og man må jobbe mer med seg selv for å holde farten. Forsøker å ha stigning i puls hele draget igjennom da også (Om du lurer på hvorfor stigende puls gjennom hele draget så er det for å ikke brenne for mye for tidlig slik at man stivner for mye på slutten.).

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sveinaa] #2414964 15/06/2017 13:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kolli

@Hoaas
Har du sjekket om det er avvik på kadensen også?

Kadens er omtrent uendret ifht med runde drev. På tempo er den rundt 100, bakkedrag 85-90. Jeg vet ikke hva det kommer av, men ser at jeg kan kjøre mye høyere puls uten å føle meg utmattet med ovale drev. F.eks kjørte jeg rundbaneritt i helga, hadde 176 i snittpuls i 1t 23min. I fjor måtte jeg noen slag under terskelpuls på 1t 10min på samme ritt, men kortere bane.
Bedre form? Njæ..jeg har betydelig bedre 5s til 2min watt i år, terskel omtrent lik, og det virker som jeg tåler å kjøre hardere i kneikene uten at jeg må slippe meg langt ned for å hente meg inn, det kan være forskjellen i puls.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sveinaa] #2415078 16/06/2017 04:56
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Bare sånn for å spørre: Betyr det at du kjører 5 og 10 minutters drag på samme samme watt om du kjører bakkeintervall?

Litt usikker på hva du spør om, men om du mener treningssituasjon så nei. Det er sjelden jeg legger 10 min drag 5% over terskel.

Sier vel lite om spurten din (sjelden den varer i 5 minutter?)? Har du da kjørt dedikerte drag på 5 min og 10 min? Kjører du feks 8 minutter så "mangler" du 2 minutter med innsats...

Dette er basert på dedikerte drag ja. Poenget er at jeg virker ikke å få ut mer på 5 minutt enn 10. Kurven knekker ganske rask ned til 1 min (rett over 400 W), ganske flatt med 3:00 med 310 W, og resten av tallene er redegjort for. Kurven min er flat utover. Min FTP er 3.8 W/kg, mens 10 min maks er 4.0 W/kg.

Min konklusjon er således:
  • Jeg evner ikke å få ut mye kraft over "halvlange" tider, men evner samtidig å henge på samme watt lenge, altså en dårlig spurter men forhåpentligvis en seig jævel.

Hvorfor det er slik - ingen ide, men i ulike spurt-/eksplosive idretter har jeg vel aldri utmerket meg i noen særlig grad. Mulig det henger sammen?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2415097 16/06/2017 06:53
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det ser ut som du er et seigt skinn, ja ICON_WINK Folk er forskjellig, noen blir aldri spurtere. Jeg lå litt i samme leia i fjor, med forholdsvis flat kurve. Terskel på 310w, 10min på 336 i bakke. 350w i 5min bakke, 1 min 560w, og det ble bare verre og verre jo kortere arbeidstiden var. Jeg begynte å fokusere på dette midt på sommeren i fjor og jobbet med det gjennom hele vinteren.
Forholdvis lik terskel nå denne sommeren, rundt 310w (4,5w/kg). 10min 345w (5w/kg), 5min 400w (5,8w/kg), 1min 720w (10,4w/kg). Jeg har heller aldri vært noen eksplosiv kar og spurten min er en vits med 5s på 1018w og peak på 1100w. Jo lengere rittene er, jo bedre passer det meg, helst med lange bratte bakker. Så man kan absolutt jobbe med det, men det gikk på bekostning av økt terskelwatt for min del.

Redigert av Hoaas; 16/06/2017 06:57.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: eOpseth] #2415114 16/06/2017 07:27
sveinaa Offline
More than words
More than words

Litt usikker på hva du spør om, men om du mener treningssituasjon så nei. Det er sjelden jeg legger 10 min drag 5% over terskel.

Da diskuterer vi veldig forskjellige ting. Utgangspunktet for mine innlegg er å finne hva som er over terskel og hva som er rundt terskel. Hva pleier du å å kjøre 10 minuttere på (når du trener)?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Hoaas] #2415131 16/06/2017 08:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Forholdvis lik terskel nå denne sommeren, rundt 310w (4,5w/kg). 10min 345w (5w/kg), 5min 400w (5,8w/kg), 1min 720w (10,4w/kg). Jeg har heller aldri vært noen eksplosiv kar og spurten min er en vits med 5s på 1018w og peak på 1100w.

Morsomt å se hvor like vi er... Terskel 320w (4,6 w/kg, opp 10 watt ift. 2016), 10 min 351w (5 w/kg), 5 min 375w (5,4 w/kg), 1 min 550w (7,9 w/kg), 5 sek 988w og peak på 1030. Har trent mer målrettet for å øke effekten på kortere drag, og perset nettopp på både 5, 10 og 12 sek. Pinlig lave tall, men likevel pers ICON_SMILE

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Øyvind V] #2415136 16/06/2017 08:19
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehe, ja se der! Men vi har kanskje trent ganske likt de siste årene, med lange drag, og endret litt på det denne vinteren.
Nei det er ikke det helt store, men fremgang er fremgang. Det går absolutt raskere i terrenget med mer trøkk på kort arbeidstid, og at man tåler dette gjentatte ganger.

Leste for øvrig denne i går: http://3atlet.no/2017/06/15/trene-korte-lange-intervaller/

Intet nytt, men slik jeg opplever det så kan jeg nå trø til hardere i bakkene, oftere, uten å bli utmattet i muskulaturen. Og det tror jeg er takket være kortintervaller. Terrengsykling krever gjerne en litt annen wattprofil enn hos triatleter og temposyklister.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Hoaas] #2415154 16/06/2017 09:05
vids Offline
Ivrig
Ivrig

Beklager å bryte inn, men kan du/dere forklare meg hva pokker disser rare ligningene betyr?

kortintervall (4 x 12 x 40/20, og 4 x 8 x4 0/20)

Er det 40 sekunder på, 20 av, gjort 12 ganger, men så tar man en lengre pause og så gjentar man saken 4 ganger? Det er min beste tolkning, men føler jeg bare gjetter?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: vids] #2415159 16/06/2017 09:32
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Stemmer bra det.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support