Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 13 1 2 9 10 11 12 13

Derfor er jeg for el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2394823 04/04/2017 17:36
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erikskon
Noen som ser faren for at denne likestillingen av elsykkel og sykkel vil føre til at i fremtiden kommer all sykling på sti bli regulert med hensyn på elsykkling? Dette må jo være gull for alle som vil forby alle former for sykling. Veldig mye enklere å fjerne en gruppe som selv har satt seg på siden.

Nei, dette har vi vel pratet om før. Direktoratet skriver som jeg siterer over at de ønsker å regulere i egen forskrift, det har nå blitt gjort. Og dept sier at lokale myndigheter kan begrense elsykkelens tilgang, det står ingen sted at de kan begrense sykkelens tilgang.

Og som sagt tidligere, det er ikke syklistene som har bedt om dette, syklistene setter ikke seg selv til siden.

Redigert av knut77; 04/04/2017 17:39.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: knut77] #2394825 04/04/2017 17:38
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: knut77
Noen som ser faren for at denne likestillingen av elsykkel og sykkel vil føre til at i fremtiden kommer all sykling på sti bli regulert med hensyn på elsykkling? Dette må jo være gull for alle som vil forby alle former for sykling. Veldig mye enklere å fjerne en gruppe som selv har satt seg på siden.

Nei, dette har vi vel pratet om før. Direktoratet skriver som jeg siterer over at de ønsker å regulere i egen forskrift, det har nå blitt gjort. Og dept sier at lokale myndigheter kan begrense elsykkelens tilgang, det står ingen sted at de kan begrense sykkelens tilgang.

De kan jo det i verneområder?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2394827 04/04/2017 17:42
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous22

Det kan de vel uavhengig av elsykkelen?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: knut77] #2394828 04/04/2017 17:58
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ja, men du skreiv jo akkurat der motsatte, at de ikke kunne. Men da mente du vel noe annet.

Poenget til erikskon er vel f.eks. at nå som verneområder skal gjennomgås på nytt kan det bli ekstra fristende å forby sykling fordi å si ja til sykling fort betyr at man må si ja til elsykling.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2394831 04/04/2017 18:05
knut77 Offline
Besatt
Besatt

Ja, men du skreiv jo akkurat der motsatte, at de ikke kunne. Men da mente du vel noe annet.

Poenget til erikskon er vel f.eks. at nå som verneområder skal gjennomgås på nytt kan det bli ekstra fristende å forby sykling fordi å si ja til sykling fort betyr at man må si ja til elsykling.

Kunne du ikke skrive hva du mente i ditt forrige innlegg altså?

Jeg mener at det ikke står noe sted i det nye regelverket, eller i forarbeidene at lokale myndigheter kan utestenge sykkelen, kun elsykkelen.

Er du sikker på at det er hans poeng? Slik tolker ikke jeg hans uttalelse. Men man skal ikke se bort i fra at det blir hans poeng nå.

Quote:
Noen som ser faren for at denne likestillingen av elsykkel og sykkel vil føre til at i fremtiden kommer all sykling på sti bli regulert med hensyn på elsykkling?

Det er altså ingen likestilling mellom sykkel og elsykkel som fører til all sykling på sti kommer til å bli regulert med hensyn på elsykling. Det legges opp til at elsykkelen kan reguleres uavhengig av sykkelen.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: knut77] #2394835 04/04/2017 18:26
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Kan reguleres uavhengig av ja, men de er klare på at de i hovedsak likestiller. Bl.a. for å gjøre det enkelt og forståelig.

Du bør kanskje roe inn litt stilen din ovenfor de som ikke bare sluker argumentene dine. Jeg er ikke spesielt motstander av elsykkel på sti.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2394845 04/04/2017 18:44
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Du bør kanskje roe inn litt stilen din ovenfor de som ikke bare sluker argumentene dine.

Det hadde det vært lettere å ta det til seg om du påpekte hva du mente var problematisk. Jeg tror ikke du mener at stilen min generelt igjennom denne tråden, mot alle debattanter har vært så aggressiv?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: knut77] #2394859 04/04/2017 19:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Du bør kanskje roe inn litt stilen din ovenfor de som ikke bare sluker argumentene dine.

Det hadde det vært lettere å ta det til seg om du påpekte hva du mente var problematisk. Jeg tror ikke du mener at stilen min generelt igjennom denne tråden, mot alle meningsmotstandere har vært så aggressiv?

Kunne du ikke skrive hva du mente i ditt forrige innlegg altså?

Men man skal ikke se bort i fra at det blir hans poeng nå.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394863 04/04/2017 19:12
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Kunne du ikke det da? Det var vanskelig å svare på det spørsmålet, for det var tydelig at du ikke sa alt du tenkte.

Etter at han har beskylt meg for å være korttenkt å bare tenke på at jeg får sykle på sti i år, for å basere mine uttalelser om stislitasje på synsing og for å være på den kortsiktige kapitalens side så tåler han vel det?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: knut77] #2394871 04/04/2017 19:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Kunne du ikke det da? Det var vanskelig å svare på det spørsmålet, for det var tydelig at du ikke sa alt du tenkte.

Egentlig kunne jeg ikke det, jeg nevnte verneområder fordi det du skrev ikke var helt riktig, ikke fordi jeg i første omgang følte for å bygge videre på det han skrev.

Etter at "han" har beskylt meg for å være korttenkt å bare tenke på at jeg får sykle på sti i år, for å basere mine uttalelser om stislitasje på synsing og for å være på den kortsiktige kapitalens side så tåler han vel det?

Det tåler han sikkert. Du sykler vel kanskje mest i Marka, så ikke sikkert du rekker å gjøre det mer lovlig i år enn nå, er det vel? ICON_WINK

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2394878 04/04/2017 19:37
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Du sykler vel kanskje mest i Marka, så ikke sikkert du rekker å gjøre det mer lovlig i år enn nå, er det vel? ICON_WINK

Ææhh, jeg prøver å tolke så godt jeg evner, men jeg tror ikke jeg får det til, jeg tror jeg har pådratt meg hjernekløe (:

Jeg håper det blir mer lovlig senere i år, det er ikke store deler av Vestmarka jeg kan bruke i dag :-o

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394881 04/04/2017 19:43
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Jeg har drevet med stisyklingslobbyisme i et tiår. (og også vært på møter med sentrale personer i norsk reiseliv og civita). Akkurat som med det plutselige gjennomslaget for stibygging mener jeg det er naivt å tro at gjennomslaget for snikmotorisering av friluftslivet skyldes "fornuft", hensynet til lett funksjonsnedsatte, folkehelsa, eller lobbyisme.

Kapitalinteresser står bak, og kapitalinteressene må være medallierte om vi skal få gjennomslag hos dagens politiske regime. Naturopplevelser for bemidlede være med å redde oss når olja tar slutt.
Stisykling er blitt big business i europa, og norsk reiseliv håper å gjenta suksessen her på berget. El-sykkelen gjør aktiviteten tilgjengelig for flere, og utleie-, salg, og vedlikehold gir en mulighet for flere lbs til å overleve

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: knut77] #2394883 04/04/2017 19:46
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Jeg håper det blir mer lovlig senere i år, det er ikke store deler av Vestmarka jeg kan bruke i dag :-o

Jeg tror utfallet av høstens karneval vil være avgjørende her, om en da ikke får igjennom et par kjappe forskriftsendringer på seinsommeren før sambaen braker løs

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: knut77] #2394908 04/04/2017 20:57
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Du sykler vel kanskje mest i Marka, så ikke sikkert du rekker å gjøre det mer lovlig i år enn nå, er det vel? ICON_WINK

Ææhh, jeg prøver å tolke så godt jeg evner, men jeg tror ikke jeg får det til, jeg tror jeg har pådratt meg hjernekløe (:

Jeg trodde du mente tolke lover her? Du tolket meg riktig iallfall, at dagens forskriftsordning ikke nødvendigvis gjør det mer lovlig for deg å sykle sti der du pleier å sykle sti, innen sesongen er over og Markaloven er endret. Eller det blir regjeringsskifte og alt blir reversert, inkludert snø- og vannscooter og kanskje noen helt unødvendige hjul til å stå på o.l.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Scottlized] #2394914 04/04/2017 21:39
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Scottlized
La oss håpe at departementet og ministeren følger anbefalingene fra høringsrunden og fra eget direktorat. Jeg tror det ikke før jeg ser det.

Nei, la oss tillate alt slik at vi kan ødelegge mest mulig av naturen til våre etterkommere. Skikkelig "meg selv først" tankegang.

Ikke overrasket over at den miljø-ødeleggende regjeringen vi har gikk i mot eget direktorat og anbefalingene fra høringsrunden. Helt i tråd med hva de står for. Det var derfor jeg formulerte meg som over. Nå forsvinner markaloven dersom de får tid nok. Snart er motoriserte Fatbikes tillatt I sårbar natur. Kommunene har fortsatt en viss influensa, men det var nok ikke lenge.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: knut77] #2394916 04/04/2017 21:57
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er du sikker på at det er hans poeng? Slik tolker ikke jeg hans uttalelse. Men man skal ikke se bort i fra at det blir hans poeng nå.

Kjære Knut, jeg synes ikke du er ufin debatant, men du er så god at man må passe seg for å ikke synes det. Du har nok gjort en svært god jobb i å få tillat elsykkel på sti. Jeg skal holde meg for god til å spekulere hva som egentlig driver deg, men Ynot har vel pekt på hvem som er de virkelige vinnerne i dag.

Når det gjelder hva min mening var om sidestilling så var det selvsagt det anonymous22 sa. Du må gjerne peke på teknikaliteter i en tekst, flott debatteknikk der, men selvsagt vil de som kan vinne på det nå dra oss alle over en kam og peke ut som er særstillt gruppe som vil angripe fjellet med motor. Det kan slå hardt tilbake på oss. Jeg tror ikke egentlig du selv tror at det ikke kan skje bare pågrunn av noen tekststykker.

Jeg synes slettes ikke følgende scenario er usannsynlig: Elsykler ble en stor hit. Mange flere bruker nå sykkel på stier og konfliktnivået og slitasjen øker. Det blir behov for å styrke stiene for den nye bruken. Godt sponset av Innovasjon Norge bygger kommunene opp elsykkelstier med ladestasjoner. Applaus fra lokalt næringsliv! Når man først er i gang så vil det selvsagt være fornuftig å dele opp brukerne for å dempe konfliktnivået og blidgjøre den fanatiske nikkersadelen, markas svar det Iranske presteskapet. En helt naturlig måte å gjøre det på er å si at syklister skal holde seg på sykkelstiene. Siden vi nå er en lykkelig sidestilt familie så rammer det all sykling. Kjipingene som fortsatt sverger til fotkraft protesterer, men blir hysjet ned i en hestehandel der ikke bare Nikkersadlene skal blidgjøres, men der det også må settes en stop for at stadig flere brukere vil ha motor i sitt friluftsliv og bruker sykling som eksempel. "Hvorfor skal ikke vi få når de får?"

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2394920 04/04/2017 22:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det stemmer ikke ifølge artikkelen på forsiden:
"– Et hovedproblem er at grunneierens reservasjonsrett mot alle former for motorferdsel underkommuniseres. Veldig mange er ikke klar over at selv om myndighetene nå gir klarsignal, har grunneieren – som ofte er staten eller kommunen – fortsatt rett til å si nei. "

Elsykler er per definisjon ikke motorkjøretøy men sykler.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Stein] #2394923 05/04/2017 03:55
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Stein
Det stemmer ikke ifølge artikkelen på forsiden:
"– Et hovedproblem er at grunneierens reservasjonsrett mot alle former for motorferdsel underkommuniseres. Veldig mange er ikke klar over at selv om myndighetene nå gir klarsignal, har grunneieren – som ofte er staten eller kommunen – fortsatt rett til å si nei. "

Elsykler er per definisjon ikke motorkjøretøy men sykler.

Det er i vegtrafikkloven. Og nå også motorferdselsloven. I friluftsloven og markaloven er elsykkel definert som motorkjøretøy.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394925 05/04/2017 04:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg vet ikke hva jeg er mest skeptisk til og usikker på kortsiktig og langsiktig utfall av, at det i tillegg ble lov på stier eller at det ble lov på veier i utmark. F.eks. blir da indre del av Nordmarka lettere tilgjengelig for ganske mange, og flere enn før kan ta seg til fiskevann, mindre markahytter og sjansen for å være like aleine i dette området, som man faktisk oftest er, blir redusert.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2394936 05/04/2017 05:44
Loki Offline
Besatt
Besatt
F.eks. blir da indre del av Nordmarka lettere tilgjengelig for ganske mange, og flere enn før kan ta seg til fiskevann, mindre markahytter og sjansen for å være like aleine i dette området, som man faktisk oftest er, blir redusert.

Absolutt, det er vel i grunn meningen det? Dersom man vil være alene er ikke skogen rett utenfor nasjonens desidert største by stedet.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Loki] #2394937 05/04/2017 05:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Loki
F.eks. blir da indre del av Nordmarka lettere tilgjengelig for ganske mange, og flere enn før kan ta seg til fiskevann, mindre markahytter og sjansen for å være like aleine i dette området, som man faktisk oftest er, blir redusert.

Absolutt, det er vel i grunn meningen det? Dersom man vil være alene er ikke skogen rett utenfor nasjonens desidert største by stedet.

Nei, for så vidt sant det, men det er jo sånn det er da, at Nordmarka er øde for de fleste. Dette blir jo akkurat likt for ethvert hyttestrøk også, man må lenger inn for å være "aleine".

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394955 05/04/2017 06:34
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Elsykkel er vel såvidt jeg forstår lovlig på veiene i Nordmarka allerede. Likevel er det sjelden jeg møter elsyklister langt inne i marka. Stort sett går folk på de samme veien.

Enkelte soner vil uansett fortsatt være vernet, også mot vanlig sykling.

Tipper gruppen som vil bruke elsykkel for å ta seg frem på knotestiene langt inne i marka er en relativt marginal gruppe. Noen fiskere. Småviltjegerne har jo tillatelse til å kjøre bil på veiene.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394959 05/04/2017 06:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke særlig egnet for sti, men artig lell...
http://www.add-e.at/en/home/

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Scottlized] #2394962 05/04/2017 06:55
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Scottlized
Snart er motoriserte Fatbikes tillatt I sårbar natur. Kommunene har fortsatt en viss influensa, men det var nok ikke lenge.

De er nå tillatt i det meste av Norge og vil bli tillatt i Oslo så snart man gjennomfører endringer i Markaloven/Friluftsloven. Har du noen gang sett/møtt en fatbike så vet du at disse trolig er de mest skånsomme terrengsyklene som finnes på grunn av brede dekk og lavt marktrykk. En elmotor vil ikke endre på dette.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Ynot] #2394966 05/04/2017 07:00
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ynot
Jeg har drevet med stisyklingslobbyisme i et tiår. (og også vært på møter med sentrale personer i norsk reiseliv og civita). Akkurat som med det plutselige gjennomslaget for stibygging mener jeg det er naivt å tro at gjennomslaget for snikmotorisering av friluftslivet skyldes "fornuft", hensynet til lett funksjonsnedsatte, folkehelsa, eller lobbyisme.

Kapitalinteresser står bak, og kapitalinteressene må være medallierte om vi skal få gjennomslag hos dagens politiske regime. Naturopplevelser for bemidlede være med å redde oss når olja tar slutt.
Stisykling er blitt big business i europa, og norsk reiseliv håper å gjenta suksessen her på berget. El-sykkelen gjør aktiviteten tilgjengelig for flere, og utleie-, salg, og vedlikehold gir en mulighet for flere lbs til å overleve

Kan du forklare hvilke kapitalinteresser du snakker om? Er dette noe du antar eller vet? Jeg er interessert i vite mer om dette.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2394970 05/04/2017 07:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kjære Knut, jeg synes ikke du er ufin debatant, men du er så god at man må passe seg for å ikke synes det. Du har nok gjort en svært god jobb i å få tillat elsykkel på sti. Jeg skal holde meg for god til å spekulere hva som egentlig driver deg, men Ynot har vel pekt på hvem som er de virkelige vinnerne i dag.

Når det gjelder hva min mening var om sidestilling så var det selvsagt det anonymous22 sa. Du må gjerne peke på teknikaliteter i en tekst, flott debatteknikk der, men selvsagt vil de som kan vinne på det nå dra oss alle over en kam og peke ut som er særstillt gruppe som vil angripe fjellet med motor. Det kan slå hardt tilbake på oss. Jeg tror ikke egentlig du selv tror at det ikke kan skje bare pågrunn av noen tekststykker.

Jeg synes slettes ikke følgende scenario er usannsynlig: Elsykler ble en stor hit. Mange flere bruker nå sykkel på stier og konfliktnivået og slitasjen øker. Det blir behov for å styrke stiene for den nye bruken. Godt sponset av Innovasjon Norge bygger kommunene opp elsykkelstier med ladestasjoner. Applaus fra lokalt næringsliv! Når man først er i gang så vil det selvsagt være fornuftig å dele opp brukerne for å dempe konfliktnivået og blidgjøre den fanatiske nikkersadelen, markas svar det Iranske presteskapet. En helt naturlig måte å gjøre det på er å si at syklister skal holde seg på sykkelstiene. Siden vi nå er en lykkelig sidestilt familie så rammer det all sykling. Kjipingene som fortsatt sverger til fotkraft protesterer, men blir hysjet ned i en hestehandel der ikke bare Nikkersadlene skal blidgjøres, men der det også må settes en stop for at stadig flere brukere vil ha motor i sitt friluftsliv og bruker sykling som eksempel. "Hvorfor skal ikke vi få når de får?"

Selv om dette er grov svartmaling så har du et poeng angående risikoen for at vanlig terrengsykling kan lide av eventuelle utfordringer med elsykler. Dette er noe spesielt NOTS må være obs på, og som de helt sikkert er. Men dette er det ingenting som tyder på at dette skjer i de områdene som har tillatt elsykling i terrenget (er vel noen områder i Alpene). Argumentet brukes ofte som skremsel i USA, men de har ikke noen allemannsrett, og det finnes vel heller ikke noen konkret erfaring rundt dette som tilsier at det stemmer.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2394972 05/04/2017 07:12
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: larsdx
Elsykkel er vel såvidt jeg forstår lovlig på veiene i Nordmarka allerede. Likevel er det sjelden jeg møter elsyklister langt inne i marka. Stort sett går folk på de samme veien.

Enkelte soner vil uansett fortsatt være vernet, også mot vanlig sykling.

Tipper gruppen som vil bruke elsykkel for å ta seg frem på knotestiene langt inne i marka er en relativt marginal gruppe. Noen fiskere. Småviltjegerne har jo tillatelse til å kjøre bil på veiene.

Er elsykkel lov på veiene i Nordmarka? Jeg trodde ikke det, finner heller ikke kilder som sier annet?

Knotestiene blir det nok ikke mange på, verken i Marka eller til fjells. Grusveier og skogsbilveier jeg tenker på her.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2394980 05/04/2017 07:31
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje jeg tok feil. Men i praksis er det jo ingen som stopper elsyklister i dag og har ikke inntrykk av at folk lar seg hindre av et eventuelt sovende forbud.

Så jeg tror ikke lovregulering vil spille så stor rolle.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2394988 05/04/2017 07:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: larsdx
Kanskje jeg tok feil. Men i praksis er det jo ingen som stopper elsyklister i dag og har ikke inntrykk av at folk lar seg hindre av et eventuelt sovende forbud.

Så jeg tror ikke lovregulering vil spille så stor rolle.

Nja, hvis man kan begynne å reklamere med det som en mulighet til å komme seg inn i Marka, inn på Vidda, og turer blir arrangert av turistbyråer og diverse private aktører, så tror jeg nok det.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2395010 05/04/2017 08:53
H
hvittsort Offline
Medlem
Medlem
H
NOTS har gått gjennom forskriftsendringen, og det er fremdeles forskjell på el-sykkel og sykkel. Nå blir det riktignok ikke en stor sak i praksis: http://www.nots.no/nots-forklarer-el-sykkel-ikke-helt-sidestilt-med-sykkel/

Side 11 av 13 1 2 9 10 11 12 13

Moderator  support