Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Noen spørsmål om makspuls

Noen spørsmål om makspuls #2394696 04/04/2017 12:03
A
A. Nonym Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Jeg har hverken wattmåler eller planer om å bruke penger på en laboratorietest, så jeg legger opp treningen ut i fra makspuls og pulssoner fra Olympiatoppen.

Er 26 år. Lenge var høyeste registrerte puls på sykkel 179, uansett hvor hardt jeg presset meg. I februar målte jeg derimot 185, etter noen måneders treningsfri. Jeg gikk ikke bevisst inn for å teste makspulsen her. Siden har jeg ikke sett høyere tall enn 179.

I dag forsøkte jeg å kjøre en makspulstest med god oppvarming og tre bakkedrag med løping. Målt makspuls 181, altså 4 slag lavere enn i februar. Er makspulsen min 181 eller 185? I følge grafen hadde jeg i februar 19 sekunder med høyere puls enn 181. Er det sannsynlig at målingen i februar er en feilmåling? Kan det tenkes at siden jeg aldri løper, så klarte jeg ikke å presse meg tilstrekkelig i dag?

Redigert av A. Nonym; 04/04/2017 12:04.
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2394703 04/04/2017 12:16
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Du har forskjellig maxpuls på løping og sykkel.
Jeg har 200 i maxpuls på sykkel, målt og testet. Jeg har opp mot 210 i maxpuls i løping.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2394711 04/04/2017 12:30
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Ikke mål makspulsen din på sykkel. Uansett hvor mye du pusher deg på sykkelen, er det vanskelig å oppnå like høy puls som ved f eks løping og langrenn. Ta deg en lett intensiv løpetur på 30-40 minutter hvor du avslutter med en slak/noe bratt oppoverbakke som du løper opp alt du orker to ganger. Da finner du makspulsen din. Om klokken din registrerer 185 slag, legger du på 3-4 slag. Din nye makspuls er da 188-189 slag.

Makspulsen er ikke trenbar, så du har nok ikke hatt så lav makspuls som 179 tidligere om du målte 185 slag i nyere tid. Hvilepulsen er det eneste som er trenbart når det gjelder puls.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: TonyN] #2394722 04/04/2017 12:52
A
A. Nonym Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Sitat: TonyN
Ta deg en lett intensiv løpetur på 30-40 minutter hvor du avslutter med en slak/noe bratt oppoverbakke som du løper opp alt du orker to ganger. Da finner du makspulsen din.

Som jeg skrev i åpningsinnlegget, så var det det jeg gjorde i dag. Da registrerte jeg 181 slag/minutt.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2394735 04/04/2017 13:32
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: A. Nonym
Ta deg en lett intensiv løpetur på 30-40 minutter hvor du avslutter med en slak/noe bratt oppoverbakke som du løper opp alt du orker to ganger. Da finner du makspulsen din.

Som jeg skrev i åpningsinnlegget, så var det det jeg gjorde i dag. Da registrerte jeg 181 slag/minutt.

Hvordan var følelsen i kroppen da? Når jeg tester maxpuls ser jeg nesten stjerner og planeter og har bare lyst legge meg ned og dø

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: TonyN] #2394775 04/04/2017 15:27
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Ikke mål makspulsen din på sykkel.

Hvorfor det? Man vil jo styre treningen etter kapasitet på sykkel, ikke løp eller langrenn?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Neko] #2394776 04/04/2017 15:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Neko
Ikke mål makspulsen din på sykkel.

Hvorfor det? Man vil jo styre treningen etter kapasitet på sykkel, ikke løp eller langrenn?

Om du er opptatt av det så driter du litt i makspuls og tester laktat på sykkel ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2394808 04/04/2017 17:04
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Makspuls er det raskeste hjertet kan slå. For de fleste er det umulig å nå i nærheten av dette på sykkel, derfor er testing av makspuls på sykkel ganske meningsløst.. F.eks dro jeg på maks i dag på sykkel og tok noen KOM-er på Strava, pulsen lå 16 slag under makspulsen.

For de aller fleste er det også vanskelig å nå makspuls i andre øvelser. På grunn av dette er det vanlig å legge på 5 - 10 slag på det man klarer ved motbakkeløping. Selv brukte jeg mange år med testing for å finne makspulen min, i dag bryr jeg meg ikke leger om den.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2394813 04/04/2017 17:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Test laktatterskel på sykkel, så slipper man å leve i uvisshet ICON_LAUGH

You are what you eat...mmm nuts
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2394830 04/04/2017 18:04
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
Men når man skal trene etter puls, gir det jo mest mening å bruke sykkelmakspuls som utgangspunkt? Det hjelper jo ikke å ha 205 i teoretisk makspuls, hvis man uansett bare klarer å oppnå 185 når man sykler. Det vil jo forskyve intensitetssonene og gi feil treningseffekt i forhold til de.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Neko] #2394911 04/04/2017 21:29
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: Neko
Men når man skal trene etter puls, gir det jo mest mening å bruke sykkelmakspuls som utgangspunkt? Det hjelper jo ikke å ha 205 i teoretisk makspuls, hvis man uansett bare klarer å oppnå 185 når man sykler. Det vil jo forskyve intensitetssonene og gi feil treningseffekt i forhold til de.

Nei, det gir ikke mening å skulle sykle etter "sykkelpuls". Skal du sykle på puls, må du selvsagt sykle i forhold til det som er din maks puls uavhengig av idrett. Visst makspulsen din er 195 slag (målt under løping, og som mest sannsynlig er din mest realistiske målbare makspuls ved den type måling), mens du går ut i fra at makspulsen din på sykkel er 180 slag, så vil det ikke være reelt hvilke pulssoner du ligger i på sykkel med tanke på din kapasitet og hva din makspuls faktisk har. Du må alltid trene etter hva din makspuls er uavhengig av idrettsgren. Sone 4 pulsmessig blir eksempelvis ikke lavere hos deg (antall slag) kun fordi du sitter å tråkker på en sykkel fremfor å løpe. Sier sykkelcomputeren din at du ligger i sone 4 under et bakkedrag, vil ikke det stemme fordi du har lagt inn en lavere makspuls enn det din reelt er. Da kan det hende at du ligger i sone 3 i forhold til din kapasitet, mens computeren altså viser sone 4.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2394942 05/04/2017 06:08
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Her må man skille mellom eliteutøvere og mosjonister.
Som mosjonist holder det i massevis å trene etter maxpuls på sykkel. Ta en maxpulstest på sykkel og tren etter sonene der. Det er det beste for en som ikke skal leve av syklingen. Drit langt i å teste watt og andre forstyrrende elementer. Ut å sykle er mye bedre enn å teste masse teoretiske ting.

Satser du som eliteutøver er tingene helt anderledes.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: thomassen] #2394998 05/04/2017 08:21
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: thomassen

Som mosjonist holder det i massevis å trene etter maxpuls på sykkel. Ta en maxpulstest på sykkel og tren etter sonene der.

Hvis det ikke er så nøye, kan man jo bare bruke HUNT-formelen: 211-(alder*0,64)!

Thomas
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: tparsli] #2395021 05/04/2017 09:17
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tparsli

Som mosjonist holder det i massevis å trene etter maxpuls på sykkel. Ta en maxpulstest på sykkel og tren etter sonene der.

Hvis det ikke er så nøye, kan man jo bare bruke HUNT-formelen: 211-(alder*0,64)!

...funker sikkert for noen, med den får jeg en "makspuls" jeg kan ligge komfortabelt på i timesvis.... ICON_WINK

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Oystein L] #2395024 05/04/2017 09:34
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oystein L

...funker sikkert for noen, med den får jeg en "makspuls" jeg kan ligge komfortabelt på i timesvis.... ICON_WINK

Bommer med 18 slag, formelen er helt ubrukelig.

Redigert av John_Harald; 05/04/2017 09:35.
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2395038 05/04/2017 10:22
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvorfor er folk så opptatt av makspuls?

Det er et ærlig ment spørsmål, for det er da vitterlig terskel som det interessante nivået å ha kontroll på?

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: thomassen] #2395040 05/04/2017 10:32
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Som mosjonist holder det i massevis å trene etter maxpuls på sykkel. Ta en maxpulstest på sykkel og tren etter sonene der. Det er det beste for en som ikke skal leve av syklingen. Drit langt i å teste watt og andre forstyrrende elementer. Ut å sykle er mye bedre enn å teste masse teoretiske ting.

Ikke enig. Om en skal trene etter feil puls, kan en like godt droppe å trene etter puls. Skjønner ikke poenget med å trene etter sykkelpuls som en vet er lavere enn makspuls.

Her er det ikke snakk om utbredt testing som en eliteutøver gjør. Selv en hobbymosjonist kan ha godt av å løpe seg en tur, og mot slutten av turen prøve å finne makspulsen sin ved å løpe et par ganger opp en motbakke. Det er ikke særlig avanserte greier som kun er for eliten.

Redigert av TonyN; 05/04/2017 10:33.
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: thomassen] #2395083 05/04/2017 12:57
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg har testet maxpuls på sykkel (inne i lab. med maske). Det tok såpass på at tester måtte holde meg. Helt ærlig tror jeg ikke den jevne mosjonist klarer å komme i nærheten av sin makspuls om man gjør det selv. De aller fleste har 30-60 sek mer å gi når man mentalt ikke har mer å gi. Kanskje til og med på høyere belastning.

Redigert av sveinaa; 05/04/2017 12:57.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: oyvin] #2395106 05/04/2017 13:44
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: oyvin
Hvorfor er folk så opptatt av makspuls?

Det er et ærlig ment spørsmål, for det er da vitterlig terskel som det interessante nivået å ha kontroll på?

Når du vet terskel er makspuls viktig for all annen trening en terskeltrening.

Når man vet makspuls, er det enkelt å definere riktige pulssoner. F.eks Olympiatoppen sine. Dette gjør kan strukturere treningen og få bedre utbytte. Trener man et par ganger i uka, er det bare å trene hardt hver gang. Struktur er viktig for de som trener hver dag, ellers kan det fort bli mye lapskaus.

Kjøre rolig nok.
F.eks skal man kjøre en restitusjonsøkt, skal denne gå rolig nok (i0).
Langturer bør også være rolige (i1)

Ved vo2maks-trening vil at man vet makspuls, gjøre at man kjører hardt nok. Det er også en fordel å ikke trene med for høy puls, dvs over 95% av maks.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: John_Harald] #2395109 05/04/2017 13:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: John_Harald
[

Trener man etter puls så trenger man vel strengt tatt ikke å vite mer enn at man er under terskel, ca. på terskel eller over terskel for å få skikkelig utbytte?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2395115 05/04/2017 14:11
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Poenget mitt er at det er viktigere å få riktig verdi for terskelområdet, enn å jage makspulsmålinger som er usikre allikevel. Når mange testprotokoller begynner med at det er vanskelig å presse seg nok, og avslutter ikke med at man skal legge på 2/3/5/10 slag for å få makspuls, da er det en usikkerhet uansett hvor nøyaktig du gjennomfører.

Bruk tiden og energien på å finne terskelområdet, og sett sonene ut fra det.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: sveinaa] #2395195 05/04/2017 18:18
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sveinaa
[

Trener man etter puls så trenger man vel strengt tatt ikke å vite mer enn at man er under terskel, ca. på terskel eller over terskel for å få skikkelig utbytte?

Det kommer an på hvilket utbytte man er ute etter. Det er klart at 3,5 time sweetspot pr uke øker terskelen bra, men det fins bedre måter å få utbytte på oksygenopptak, spurtegenskaper, langtur på riktig intensitet og restitusjon.
Selv har jeg dokumentert pulsen i treningsdagboken og har funnet ut hva som fungerer bra for meg. F.eks:
- Høy i1 gir meg ekstra lang restitusjonstid kontra middes sone 1. Dette ødelegger for trening dagen etter og sørlig hardøkter.
- Høy i2 og i3 gir stor økning av terskel.
- Endel tid ved motbakkeløping på rundt 90% av maskpuls, øker o2-opptaket mye.
- Motbakkeløping på ca et minutt på mellom 94 og 95% av makspuls, øker o2-opptaket.
Ellers har jeg også stor nytte av wattbasert trening med Wahoo Kicker og Trainerroad.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Oystein L] #2395196 05/04/2017 18:22
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Yepp. Deilig å sykle i timevis på maks ikke sant?

Har førovrig ikke sett noe særlig forskjell mellom løpemaks og sykkelmaks.
Planlegger gravferden uansett de siste sekundene.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: A. Nonym] #2395203 05/04/2017 18:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når jeg var fersk på sykkel hadde jeg stor forskjell mellom maks på løp/ski og maks på sykkel. Kom som regel ikke opp i mer enn 90% av hva jeg klarte på ski eller løping, selv om jeg kjørte meg fullstendig tom i løpet av 2-3 minutter. Men dette har utlignet seg helt, jeg kommer opp i akkurat like høy puls på sykkelen som ved f.eks motbakkeløping nå, og det utlignet seg etter bare noen måneder med hovedandelen av trening på sykkelsetet.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: John_Harald] #2395413 06/04/2017 12:48
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
[quote=oyvin]Hvorfor er folk så opptatt av makspuls?

Terskelpulsen følger formen du er i. Terskelpulsen er lavere tidlig i sesongen enn den er senere.
Dårlig form, lavere terskelpuls. God form høyere terskelpuls.
Derfor er det å trene etter maxpuls bedre enn å finne terskelpuls

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: Oystein L] #2395414 06/04/2017 12:49
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev

Timesvis på makspuls...
Ja da har du virkelig ikke evnen til å ta deg ut for å få testet deg

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: thomassen] #2395415 06/04/2017 12:50
sveinaa Offline
More than words
More than words

Terskelpulsen følger formen du er i. Terskelpulsen er lavere tidlig i sesongen enn den er senere.

Er dette et forsøk på en spøk eller?

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: thomassen] #2395428 06/04/2017 13:32
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T

Her bommer du nok litt. ICON_SMILE

Terskelpulsen din vil alltid være den samme, men du tåler høyere belastning før du oppnår samme puls når formen bedres.

Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: TonyN] #2395507 06/04/2017 19:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Terskelpulsen din vil alltid være den samme, men du tåler høyere belastning før du oppnår samme puls når formen bedres.

Eh, nei. Terskelpulsen flytter seg også nærmere makspulsen med trening og form.

Nettopp fordi både terskel og terskelpuls endrer seg med trening er det lurt å trene etter denne, men den må oppdateres jevnlig.

Trener man etter makspuls hele tiden vil man etter hvert når man kommer i form trene på lavere og lavere relativ belastning.

Terskel-puls kan man ganske lett finne ved å gjennomføre en såkalt Conconi-test, oppkalt etter den notoriske legen som utviklet den, samt var en pioner i å utvikle dopingmetoder med blod og EPO.

Se test-metode her: https://skyaboveus.com/cycling/The-Conconi-Test-for-Cyclists-Calculating-Your-Anaerobic-Threshold

Du trenger en sykkelrulle, en pulsklokke, en kompis og et ark å notere på.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Noen spørsmål om makspuls [Re: TonyN] #2395534 06/04/2017 20:16
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev

Har du noe dokumentasjon på påstanden din?

Min terskelpuls har blitt hevet en god del på sykkel og løping, i tillegg til at utnyttelsesgraden har økt.

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support