Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 13 1 2 4 5 6 7 8 12 13

Derfor er jeg for el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2392680 28/03/2017 08:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: simenf

Min info er basert på både egne og andres erfaringer. Jeg har større respekt for de som kan backe opp synsingen sin med erfaring enn de som bare synser.

Du har m.a.o. lite respekt for de som tar beslutningene,

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2392682 28/03/2017 08:43
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke fattet noen beslutning.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2392687 28/03/2017 08:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Derfor mener jeg at en prøveperiode på ti år ville være ideelt. Da får man tid til å både se teknisk utvikling i et perspektiv, se utvikling av bruksmønstre, gjøre kartlegginger av konsekvenser og til slutt evaluere om dette var en god ide eller ikke. I mellomtiden må man gjøre sine egne erfaringer, samt se på hva som finnes av relevante undersøkelser (som NINA) med overførbare elementer. Det finnes i alle fall foreløpig ingenting som dokumenterer at elsykkel er mer skadelig enn vanlige terrengsykler.

Lange prøveperioder på innføring av noe lover er vel ikke så veldig vanlig? Men i dette tilfellet ligger det jo an til at oppmykning av ferdsel både i innmark, utmark og verneområder skal bli å tillate mye først og så se an etter hvert. Jeg tror heller ikke el-terrengsykler sliter spesielt mye på stiene. Problemet er nok mer at det kan blir enda mer press i bynære strøk og større sjanse for at enda noen kjører litt vel fort i nærheten av fotgjengere. Dvs. enda en gruppe i konflikten.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2392688 28/03/2017 08:49
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22

Min info er basert på både egne og andres erfaringer. Jeg har større respekt for de som kan backe opp synsingen sin med erfaring enn de som bare synser.

Du har m.a.o. lite respekt for de som tar beslutningene,

Det er din konklusjon, ikke min.

Jeg tenkte mer på de som kommer med bastante uttalelser om noe de ikke har erfaring med.

Jeg satser på at de som tar beslutningen i forvaltningen gjør dette basert på de aller beste innspillene basert på både teoretisk kunnskap og praktisk erfaring. Det ene er lite verdt uten det andre.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2392689 28/03/2017 08:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: larsdx
Var det svar til meg?

Jeg mente noe helt annet. Mitt poeng er at de fleste som tar beslutninger om lover og regler o.l., f.eks. Stortinget, ikke har så mye egen erfaring å bygge på.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2392691 28/03/2017 08:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg tenkte mer på de som kommer med bastante uttalelser om noe de ikke har erfaring med.
Som politikerne som skal beslutte dette?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2392694 28/03/2017 09:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Var det svar til meg?

Jeg mente noe helt annet. Mitt poeng er at de fleste som tar beslutninger om lover og regler o.l., f.eks. Stortinget, ikke har så mye egen erfaring å bygge på.

OK, da skjønner jeg hva du mener.

Men det stemmer ikke helt. De fleste politikere kan selvsagt ingenting om dette og det bør de heller ikke kunne. Denne saken som eksempel, her har vel departementet i utgangspunktet bedt om en høring, det var nok basert på innspill fra myndigheter og friluftsorganisasjoner, så er saken sendt på høring, høringssvar har kommet inn, så behandles saken i departementet av faginstansene der før den sendes over til politikerne. Statsråden vil ha et solid faglig grunnlag før saken sendes til stortinget, der den skal opp i komite og plenum.

Jeg vil anta at dette for Høyre (som i praksis kan avgjøre denne saken om de vil) vil fortone seg som et spørsmål om man skal ta hensyn til folkehelsen eller tradisjonelt friluftsliv.

Jeg tipper vi får full liberalisering.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2392695 28/03/2017 09:01
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lange prøveperioder på innføring av noe lover er vel ikke så veldig vanlig? Men i dette tilfellet ligger det jo an til at oppmykning av ferdsel både i innmark, utmark og verneområder skal blir tillate mye først og så se an etter hvert. Jeg tror heller ikke el-terrengsykler sliter spesielt mye på stiene. Problemet er nok mer at det kan blir enda mer press i bynære strøk og større sjanse for at enda noen kjører litt vel fort i nærheten av fotgjengere. Dvs. enda en gruppe i konflikten.

Det var mitt innspill til en løsning, ikke nødvendigvis hvordan det blir.

Passeringer kan bli en utfordring, på samme måte som i dag (med potensielt høyere fart) som for vanlige terrengsyklister. Man blir ikke noe smartere av en elsykkel, så dette må læres, spesielt for nybegynnere.

Sykkelforhandlere bør å ta større ansvar for å gi kjøperne en viss basiskunnskap basert på NOTS stivettregler. Dette gavner både brukere og bransjen. NOTS lokalt deler ut infobrosjyrer med stivettregler til mange sykkelbutikker, men NOTS sentralt burde fått igang et mer formelt samarbeid med importører om å bruke to min på stivettreglene og dele ut brosjyre ved kjøp av alle typer terrengsykkel (og selvfølgelig ett års NOTS-medlemskap inkludert).

http://www.nots.no/about/ferdselrettigheter/stivettreglene/

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: anonym22] #2392696 28/03/2017 09:03
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Slik er systemet i Norge. Det legger opp til at alle kan bidra til saker som er viktige for dem gjennom å organisere seg og bidra i høringsrunder.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: larsdx] #2392697 28/03/2017 09:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Var det svar til meg?

OK, da skjønner jeg hva du mener.

Men det stemmer ikke helt. De fleste politikere kan selvsagt ingenting om dette og det bør de heller ikke kunne. Denne saken som eksempel, her har vel departementet i utgangspunktet bedt om en høring, det var nok basert på innspill fra myndigheter og friluftsorganisasjoner, så er saken sendt på høring, høringssvar har kommet inn, så behandles saken i departementet av faginstansene der før den sendes over til politikerne. Statsråden vil ha et solid faglig grunnlag før saken sendes til stortinget, der den skal opp i komite og plenum.

Jeg vil anta at dette for Høyre (som i praksis kan avgjøre denne saken om de vil) vil fortone seg som et spørsmål om man skal ta hensyn til folkehelsen eller tradisjonelt friluftsliv.

Jeg tipper vi får full liberalisering.

Joda, det stemmer helt. De har ikke egen erfaring. Kjernen her er at å prøve elsykkel på sti selv ikke er så avgjørende som simenf sier.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2392698 28/03/2017 09:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Slik er systemet i Norge. Det legger opp til at alle kan bidra til saker som er viktige for dem gjennom å organisere seg og bidra i høringsrunder.
Ja, det er jeg fullstendig klar over du.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2392700 28/03/2017 09:10
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vedrørende "kravet" om å ha erfaring med elsykkel på sti for å ha kunne ha en menining og forslaget om å teste ut frislipp av elsykkel på sti så spiller jeg inn følgende:

- Nei, jeg har ikke erfaring med elsykkel på sti. Jeg ser på ingen måte at det er en forutsetning for å mene noe. For meg er friluftsliv fritt for motorer en verdisak. Men akkurat når det gjelder hvordan dagens teknologi virker fysisk på en sti så kan jeg gjerne ta til meg korrigeringer på mine antagelser. Har som sagt elsykkel. Men jeg snakker om en fremtid der elsykkel på sti er normen og den teknologiske utviklingen er kommet dit at en elsykkel kun er bedre enn en vanlig sykkel med minimal økning i vekt og stor batterikapasitet. Jeg får inntrykk av at dere som er for elsykkel helst vil forholde dere til dagens situasjon der elsykler er noe noen få kjøper seg og ikke helt vil forholde seg til en fremtid der elsykler er blitt normen. Det var en som mente at elsykkel "bare" vil bli noe for en liten gruppe med nye syklister, men selvsagt vil det med et frislipp og teknologisk utvikling bli normen heller enn unntaket. Du kan banne på at du finner den enda litt feiter ræva mi på en motorsykkel om 10 år ved et frislipp. Jeg er da en lat grinebitter/idealist/surpeis/kulturverner.

- En testperiode vil gi nyttig kunnskap om slitasje, men tror dere virkelig at man først kan tillate elsykler på sti og så la forbruker, forhandlere og andre kommersielle krefter innrette seg etter dette i 10 år og så reversere det hele? Finnes det noen historisk parallell der noe liknende er gjort? Og hva med alle de andre negative effektene av elsykkel på sti? Hvordan tester og eventuelt reverserer vi at syklister blir brukt som brekkstang for alle andre som også vil ha motor på sitt friluftsliv? At vi gikk foran og åpnet bakdøra? Hvordan reverserer vi at vi stilte oss på siden av alt annet tradisjonelt friluftsliv og meldte oss inn i motorsportforbundet?

- Det ble nevnt her at syklister ikke må bli like grinebitter, som de som ikke ønsker å ha oss i skogen. Det kan være ganske korttenkt å stemple de som ikke er enig med deg som grinebittere. La oss ta "nikkersadelen" som vi ofte kaller gruppen fotgjengere i marka som er mot alle former for sykling. Jeg er ikke enig med dem, men tenker jeg litt forbi egen nesetupp så er jeg takknemlig for at vi har grupper som er villig til å ta vare på og den norske frluftskulturen som i mine øyne handler om et enkelt og rent friluftsliv med minst mulig inngrep. Det er kanskje disse grinebitterne som vi kan takke for at vi over hele landet og rundt alle byene har nære og tilgjengelig områder å sykle sti på.

- Folkehelse argumentet kjøper heller ikke jeg. Omtrent alle kan skyve "folkehelse" foran seg. Asfalterte skiløyper i marka sa du? Folkehelse! Mil etter mil med veier i hittil urørt villmark for å bygge vindmøkker? Folkehelse! Frislipp av snøskuterkjøring? Folkehelse! Heliskiing? Folkehelse! Pampevelde og millionlønninger til idrettsleder? FOLKEHLSE!!! Det er veldig mye fokus på fakta her så da kan jeg jo utfordre de som vil ha elsykkel på sti: Finnes det anslag på størrelsen av den gruppen som i dag har et kritisk lavt aktivitetsnivå og som med elsykkel på sti vil komme seg ut? Det må da være en veldig spesiell gruppe? Sofaslitere som er for late til å komme seg ut, men når de kommer seg ut tøffe og robuste nok til å sykle sti? Jeg klarer ikke helt å se for meg den gruppen. Og er det virkelig så urimelig at denne gruppen som dere så nobelt skal hjelpe kommer seg opp og i form med elsykkel på vei? Og så kommer de seg over på sti over tid?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2392701 28/03/2017 09:10
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Lange prøveperioder på innføring av noe lover er vel ikke så veldig vanlig? Men i dette tilfellet ligger det jo an til at oppmykning av ferdsel både i innmark, utmark og verneområder skal blir tillate mye først og så se an etter hvert. Jeg tror heller ikke el-terrengsykler sliter spesielt mye på stiene. Problemet er nok mer at det kan blir enda mer press i bynære strøk og større sjanse for at enda noen kjører litt vel fort i nærheten av fotgjengere. Dvs. enda en gruppe i konflikten.

Det var mitt innspill til en løsning, ikke nødvendigvis hvordan det blir.

Passeringer kan bli en utfordring, på samme måte som i dag (med potensielt høyere fart) som for vanlige terrengsyklister. Man blir ikke noe smartere av en elsykkel, så dette må læres, spesielt for nybegynnere.

Sykkelforhandlere bør å ta større ansvar for å gi kjøperne en viss basiskunnskap basert på NOTS stivettregler. Dette gavner både brukere og bransjen. NOTS lokalt deler ut infobrosjyrer med stivettregler til mange sykkelbutikker, men NOTS sentralt burde fått igang et mer formelt samarbeid med importører om å bruke to min på stivettreglene og dele ut brosjyre ved kjøp av alle typer terrengsykkel (og selvfølgelig ett års NOTS-medlemskap inkludert).

http://www.nots.no/about/ferdselrettigheter/stivettreglene/

Absolutt.
Det viktigste er egentlig at det kommer mer tydelig fra myndighetene hvem som skal få lov til å ferdes hvor. F.eks. at syklister (uten el, og kanskje også med el) er like velkomne som fotgjengere.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2392703 28/03/2017 09:18
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Erfaring setter i alle fall ting i perspektiv.

Det høres ut som erikskon er mer bekymret for sin egen fremtid med elsykkel enn for samfunnet :-)

Her er noen tips: https://everything2.com/title/alt.pave-the-earth

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2392704 28/03/2017 09:19
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
Finnes det anslag på størrelsen av den gruppen som i dag har et kritisk lavt aktivitetsnivå og som med elsykkel på sti vil komme seg ut? Det må da være en veldig spesiell gruppe? Sofaslitere som er for late til å komme seg ut, men når de kommer seg ut tøffe og robuste nok til å sykle sti? Jeg klarer ikke helt å se for meg den gruppen. Og er det virkelig så urimelig at denne gruppen som dere så nobelt skal hjelpe kommer seg opp og i form med elsykkel på vei? Og så kommer de seg over på sti over tid?

Jeg er ikke sikker, men det virker som at mange her inne tenker grov sti når man diskuterer "sti". Sti er så mangt, og man trenger da vitterligen ikke være hverken robust eller tøff for å sykle på en enkel sti. Jeg ser for meg at mange av de som nå har slutta og kjøre bil og heller sykler el til jobb kan finne på å ta en sving innom skogen på vei hjem. De kommer ikke til å bombe ned bamsemumsfolket sine stier, men det kan fort være de sykler sti. For lokalkjente: Hvordan definerer man Snakene? Jeg vil si det er sti. Hvor krevende er det å sykle på dem? Svært lite. Er det sannsynlig at folk med elsykkel kan oppsøke slike? Definitivt. Er det positivt for folkehelsa at folk bruker mer tid ute? Helt klart.

Blir mye antakelser fra begge sider her nå, men husk at sti er så mangt og at det er MANGE som nå sykler på elterrengsykler til/fra jobb. At de plutselig finner ut at det er koselig med en sveip innom skogen ser jeg som sannsynlig, og dermed tror jeg ikke at vi snakker om en veldig spesiell og marginal gruppe med kritisk lavt aktivitetsnivå som plutselig blir så tøffe og robuste at de skal sykle sti. Det er vanlige folk som nå har mulighet til å gjøre det, og jeg tror det er mange av dem.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2392706 28/03/2017 09:23
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Elsykler kommer ikke til å redde den store gruppen med sofaslitere, men kanskje få ut noen som allerede har tenkt tanken.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2392712 28/03/2017 09:36
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Har bare èn kommentar: Norge gror igjen, få folk ut og få åpnet de gjengrodde stier!

De gamle fiskestiene rundt vannene gror igjen, fordi det er nesten ingen som fisker lengere.
Det gamle nettverket av stier som før gikk i alle retningen fordi folk faktisk brukte skogen (dekket et større område), er så å si borte. Bærplukking, fisketurer, jakt, osv.

Folk ser ut til å sentralisere stibruken rundt tett bebodde og lett tilgjengelig områder, selve «skauen» holder de seg unna, der føler de seg ukomfortable.

Som sti-recovery tool er jo sykkel bra, de glatter ut ujevnheter, jeg synes det blir pent. Selv sykler jeg ikke på sti, men kanskje jeg burde hjelpe til jeg også?

Som eksempel: Montebellorittet går forbi hytteveggen, og makan til fine stier det blir etter et slikt ritt.

Kjør opp stier med eller uten el! Folk tar jo heisen (El-drift) opp for kjøre ned på ski, sammenlignet med det er jo elsykkel milde greier.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2392719 28/03/2017 10:06
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det høres ut som erikskon er mer bekymret for sin egen fremtid med elsykkel enn for samfunnet :-)

Yes sir! Kan være at du er inne på noe der. Jeg har satt elsykkelen lengst inn i boden nå for å tvinge meg selv til å bruke vanlig sykkel til jobben og slik sikre litt trim i hverdagen. Med to barn ble det ikke mer tid til stisykling og trim.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: runermm] #2392728 28/03/2017 10:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: runermm
Sitat: sveinaa
Det jeg opplever som sjokkerende i debatten er jo at ingen på ja siden har et eneste argument jeg synes er godt.

Les Kant.

Kan jo det og, men var nok heller litt upresis. Bekymringen er jo hva dette vil medføre over tid. De som er for vil jo ikke argumentere rundt dette.

Hva skjer den dagen det blir lov med el sykkel som funker uten assistanse m maks fart 25 km/t (elektrisk knallert)? Da har man i praksis el-mopeden i skogen?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: sveinaa] #2392729 28/03/2017 10:47
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan jo det og, men var nok heller litt upresis. Bekymringen er jo hva dette vil medføre over tid. De som er for vil jo ikke argumentere rundt dette.

Hva skjer den dagen det blir lov med el sykkel som funker uten assistanse m maks fart 25 km/t (elektrisk knallert)? Da har man i praksis el-mopeden i skogen?

Det får bli en ny kamp. Det er ingenting som tilsier noen oppmykning på definisjonen av elsykkel, verken i EU (der det gjerne kommer først) eller i Norge. Vi må ta utgangspunkt i hva som ligger på bordet nå, ikke en relativt usannsynlig fremtidig mulighet. Hvis man går den retningen er det ikke grenser for hva man kan være redd for... og da er ikke elsykler det som troner på toppen av listen lenger.

Når kommer atomdrevne flygende biler, egentlig?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: simenf] #2392738 28/03/2017 10:57
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det får bli en ny kamp. Det er ingenting som tilsier noen oppmykning på definisjonen av elsykkel, verken i EU (der det gjerne kommer først) eller i Norge. Vi må ta utgangspunkt i hva som ligger på bordet nå, ikke en relativt usannsynlig fremtidig mulighet. Hvis man går den retningen er det ikke grenser for hva man kan være redd for... og da er ikke elsykler det som troner på toppen av listen lenger.

Når kommer atomdrevne flygende biler, egentlig?

Om det er argumentasjonen din så snur ikke jeg. Vet heller ikke hva du prøver å få frem med sammenligningen din. At jeg er passelig dum som ikke enig med deg eller at vi er "pretty close to" atomdrevne flygende biler?

Om man tar bort "folkehelse" så synes ikke jeg tråkking/ikke tråkking forutsatt samme maks watt og hastighet er så veldig forskjellig. Med bedre batterier så ville noe sånt kanskje fått folk til å konvertere til en slik transportform.

Redigert av sveinaa; 28/03/2017 10:57.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2392742 28/03/2017 11:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg pekte ikke på noen spesielt. Du må få mene akkurat hva du vil.

Poenget var vel at om man strekker seg tilstrekkelig langt i retning av usannsynlige følger, vil man til slutt ende opp med atomdrevne flygende biler, avskoging og krig mellom de forskjellige brukergruppene. Ingenting tilsier at dette skal skje - rammen for mulige forandringer er relativt liten.

Så langt har vi (hovedsaklig) diskutert elsykler som må trås siden forslaget som ligger på bordet omhandler akkurat det. Å dra inn alle mulige fremtidige og usannsynlige utviklinger (det er ingen tegn som tyder på at elektriske motorsykler/snøscootere/ATVer skal tillates) blir da bare en avsporing.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2392751 28/03/2017 11:30
sveinaa Offline
More than words
More than words
Men er det virkelig utopi at man kan få en endring på definisjonen av el sykkel? En liten batteri revolusjon (som er på gang) og "el sykkel" ville blitt noe flere kunne bruke. Segway er per tid lov? Så hvor denne grensen kommer til å gå er neppe hugget i stein i dag. Tipper dette kan bli en fanesak for miljøbevegelsen...

Redigert av sveinaa; 28/03/2017 11:30.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2392752 28/03/2017 11:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Kremt.
Glemte jo i farten at de som har pedaler på doningene er edlere og bedre mennesker enn andre og at nevnte gruppe sannsynligvis er den mest homogene gruppen i landet. ICON_TONGUE

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: sveinaa] #2392755 28/03/2017 11:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Alle syklister er like, men noen er likere enn andre.

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: sveinaa] #2392757 28/03/2017 11:41
O
olehen Offline
Entusiast
Entusiast
O
Man må jo forholde seg til saken det gjelder , El assistert tråsykkel. Det blir jo som at jeg skulle stått utafor huset 24t med brannslange i hånda , fordi at det muligens kan ta fyr en eller annen gang i fremtiden.

Hafjelldobbelkroneforening
Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2392759 28/03/2017 11:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Om man tar bort "folkehelse" og "syklister som tråkker er edlere". Hvordan skal man egentlig argumentere for at de to skal klassifiseres som forskjellige "doninger". Trykket kan jo bli stort når "folke" el knallerten fra Tesla kommer, og man får rapporter om 10-20% mindre kø i rushen...

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: Øyvind V] #2392761 28/03/2017 11:49
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Nei. Syklister er overhodet ikke en homogen masse. Stemmer alle syklister SV, H eller var det FRP?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: olehen] #2392764 28/03/2017 11:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: olehen
Man må jo forholde seg til saken det gjelder , El assistert tråsykkel. Det blir jo som at jeg skulle stått utafor huset 24t med brannslange i hånda , fordi at det muligens kan ta fyr en eller annen gang i fremtiden.

Har du forsikring?

Re: Derfor er jeg for el-sykler på sti. [Re: sveinaa] #2392767 28/03/2017 11:54
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V

Nei. Syklister er overhodet ikke en homogen masse. Stemmer alle syklister SV, H eller var det FRP?

Bare et forsøk på humor (ref. Animal Farm).

Side 6 av 13 1 2 4 5 6 7 8 12 13

Moderator  support