Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Selvpigging av fatbike dekk

Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2383767 15/02/2017 10:21
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg fikk mulighet til å få 25 prøvepigger av kdenne kinamodellen.

https://www.aliexpress.com/store/product...0615.0.0.2by9xc

De skulle ha 25 dollar i frakt og ingen paypal eller kort, så jeg droppa det.

De ser jo ut som en kopi av Grip Studs.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2387439 07/03/2017 19:50
T
Trondster Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Hei - nybakt fatbikeeier her. har gått for en White 4 Fat Pro med 4,8" Vee Snow Shoe XL. Kjører ikke ekstremt - hovedbruk er transport til og fra jobb vinterstid. Er veldig fornøyd med grep på snø og slaps, men savner piggdekk når det er is. Trenger ikke ekstremgrep, men vil gjerne ha mer feste. Holdbarhet er bedre enn ekstremfeste.

Så - bør jeg gå for ferdige piggdekk (blir vel opp mot 2k/dekk), eller kunne jeg kjøpt inn noe sånt som 45Nrth-pigger (vil de passe?) eller lignende og pigge opp selv, så jeg slipper å kjøpe nye dekk?
Bruksområdet for sykkelen er først og fremst til vinterbruk, men jeg ser ikke bort fra at det kan bli enkelte turer sommerstid hvis jeg blir bitt av basillen.

Kjører inntil videre med slange, og vil gjerne slippe å kappe og slipe til ørtogbørti pigger for hånd.
Prøvde meg på å spørre de lokale sykkelansvarlige i en XXL-sjappe, men de var bare noen store spørsmålstegn (går det an å sette inn pigger?), så jeg får heller spørre noen som har peiling - altså her inne. ICON_WINK

Noen gode tips til en tjokksykkelfersking? ICON_SMILE

Redigert av Trondster; 07/03/2017 19:57.
Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Trondster] #2387445 07/03/2017 20:09
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Trondster
Hei - nybakt fatbikeeier her. har gått for en White 4 Fat Pro med 4,8" Vee Snow Shoe XL. Kjører ikke ekstremt - hovedbruk er transport til og fra jobb vinterstid. Er veldig fornøyd med grep på snø og slaps, men savner piggdekk når det er is. Trenger ikke ekstremgrep, men vil gjerne ha mer feste. Holdbarhet er bedre enn ekstremfeste.

Så - bør jeg gå for ferdige piggdekk (blir vel opp mot 2k/dekk), eller kunne jeg kjøpt inn noe sånt som 45Nrth-pigger (vil de passe?) eller lignende og pigge opp selv, så jeg slipper å kjøpe nye dekk?
Bruksområdet for sykkelen er først og fremst til vinterbruk, men jeg ser ikke bort fra at det kan bli enkelte turer sommerstid hvis jeg blir bitt av basillen.

Kjører inntil videre med slange, og vil gjerne slippe å kappe og slipe til ørtogbørti pigger for hånd.
Prøvde meg på å spørre de lokale sykkelansvarlige i en XXL-sjappe, men de var bare noen store spørsmålstegn (går det an å sette inn pigger?), så jeg får heller spørre noen som har peiling - altså her inne. ICON_WINK

Noen gode tips til en tjokksykkelfersking? ICON_SMILE

Tipper at xl dekket ditt kommer med ferdig hull for pigger. Bestill Schwalbe pigger fra sykkelkomponenter.no. De er bra. Kjøp Scott gel lim. Får det på rema1000. Sikkert mange andre som selger det også. Piggene glir veldig lett inn med det lime. Putt en dråpe i hullet og press piggen inn. Og piggene sitter veldig bra etter et døgn. Kjøp gjerne Schwalbe sitt verktøy for å presse inn piggene. Tror de har det også på sykkelkomponenter.no

Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2387450 07/03/2017 20:30
E
EirikM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Har ikke limt piggene i mine XL dekk, brukt Schwalbe som Rørleggeren forslår. Men har du brukt dekket ta en runde å pirk ut sand/småstein i pighullene FØR du setter inn pigg. Har brukt Schwalbe org verktøy og brukt en dråpe vann for å få piggen til å gli enkelt inn.

Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2387454 07/03/2017 20:56
T
Trondster Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Takker for svar!
XL-dekkene er ferdig hullet, ja. Takker for tips om lim og rengjøring!

Bør jeg gå for alu/stål eller stålpigger?

Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2387463 07/03/2017 21:15
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
De piggene som er beskrevet som alu/stål er gentlig alu/wolframkarbid og er de du bør gå for. Kjøp heller piggeverktøyet til 45NRTH, Schwalbe sitt gir au-au i håndflata.

Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2391168 22/03/2017 09:41
S
s0und Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
25 sider med innlegg ble litt mye å lese. Om jeg skal ha selvskruende pigger i mine 5.05 dekk uten pigghull, hva går jeg for? Ønsker ikke altfor langt utstikk.

Martin Hagen
Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: s0und] #2391231 22/03/2017 12:03
Espen W Offline OP
Diamonds are forever
OP Offline
Diamonds are forever
Sitat: s0und
25 sider med innlegg ble litt mye å lese. Om jeg skal ha selvskruende pigger i mine 5.05 dekk uten pigghull, hva går jeg for? Ønsker ikke altfor langt utstikk.

Jeg ville heller pigget opp et dekk med lavere og bredere knaster for bedre ytelse på is.
Knastene på 2XL dekkene er høye og relativt tynne, så gir ikke nok støtte for pigger. Resultatet er at piggen vil legge seg ned noe under belastning og ikke trykkes inn i isen med optimal vinkel.
Ett av mine 2XL prototypedekk hadde pigger, men de funker knapt, og på mange av knastene titter piggbasen ut av knasten, så jeg rådet Vee om å droppe dem for produksjon.

For ren isbruk kjører jeg Snowshoe 4.5'' med Kold Kutters. Det gir fullstendig hinsides grep og jeg kjører rett opp bakker jeg ikke har sjans på å komme opp på sommeren.
Ulempen er at Kold Kutters ikke er karbid, så de slites relativt raskt om man kjører på grus/asfalt.

For mixet bruk har jeg derfor et sett med fabrikkspiggete Vee Snow Avalanche 4.8.
Som alle fabrikkspiggete dekk (inkludert ISP 2.2) føles det som at de er piggfrie og livsfarlige iforhold til Kold Kutter hjulene, så jeg kjører ikke aggressivt terreng med dem, men de er fine på turer med mye steinete barmark der Kold Kutterne kjapt ville slites.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2391255 22/03/2017 13:21
S
s0und Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Riktig Espen, da holder jeg meg muligens til Snowshoe i 4.8 med pigg, eller Dillinger. Takk for tips.
Edit: er det mulig å kjøpe Snow Avalanche her på berget?

Redigert av s0und; 22/03/2017 13:22.

Martin Hagen
Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2449645 08/11/2017 12:21
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er JX100-piggene på aliexpress.com det samme som BestGrip #1000? Ser ut som utstikket på JX100 er 1,2mm vs 2,2 mm for BG#1000?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2638368 17/11/2020 10:47
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Gjennoppliver en gammel tråd.
Jeg har fått tak på noen dekk som jeg tenker å pigge opp, Minion fbf og fbr. Såvidt jeg kan skjønne skal disse være velegnet med solide, store knaster.

Ble det noen gang noen konsensus omkring type pigger som egner seg best? Best Grip, Kold Kutters, vanlige Schwalbe pigger, eller er det noe gull å finne i Kina?
Er det noen som er innebrennende med noen pigger de tenker å kvitte seg med?

- Stefan
Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Stefan77] #2690198 01/12/2021 12:16
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Et lite år etter mitt forrige innlegg har jeg nå atter en gang tenkt å pigge opp Minion FBF og FBR. Jeg lurer litt på piggmønster og fremgangsmåte.
Piggene som er på vei i posten er standard Schwalbe pigger. Holder det med å forbore hull og stappe disse nedi eller bør jeg også lime. Evt med hva?

Jeg er også litt usikker på hvilket mønster jeg skal pigge i, og hvor langt ut på siden det er nødvendig. Jeg har laget et forslag med "sidepigg" på forhjulet (grønn). Vil disse ha noen funksjon i det hele tatt? Er det noen andre justeringer som bør gjøres på mønsteret?
[Linket bilde]

Vedlegg
FBMinion pigg.png (115.97 KB, 447 nedlastinger)

- Stefan
Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2690203 01/12/2021 12:41
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Sett pigger i alle knaster det er mulig.
Borr først, lim fast med lynlim eller et lim for gummi og metall.

Re: Selvpigging av fatbike dekk [Re: Espen W] #2690244 01/12/2021 17:07
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Vurderte det samme som deg, men endte etterhvert opp med å selge Schwalbepiggene og kjøpe 13 mm monteringskruer (!) fra Biltema i stedet:

https://www.biltema.no/bygg/festeel...Gyx5dTtasaz6mYeESX4mkLLjMPEaApKVEALw_wcB

Bildet er misvisende for lengden, men har tilsvarende flatt hode. Dim 4,2x13 mm art 87-116 som selges i pakker a 250 stk til kr 89 pr pakke.

Borret opp små hull fra utsiden før jeg vrengte dekket og skrudde monteringsskruene innenfra. Lettere å treffe sentrum av knastet på den måten, og skruen har flatt og stort hode som gjør at den ikke lett rives ut. Velegnet for tubless, men også slange har fungert overraskende bra. Ingen punkteringer så langt. Skruene kan også klippes/friseres til ønsket lengde om man synes det blir for drøyt utstikk på piggen. Har også et par Dillinger 5, men bruker dekka med monteringsskruene når det er ekstremt glatt. Typisk når det er kommet et forædrisk snølag oppe på isen slik at vanlig piggdekk ikke får tilstrekkelig kontakt med underlaget....Dersom du kombinerer dette med å kjøre vanlig piggdekk på andre sykler er du meget godt skodd for de fleste forhold. Lykke til og god tur!

Redigert av Duck; 01/12/2021 18:49. Rediger grunn: Oppgitt feil type skrue og manglet link
Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå