Furusjøen rundt 2017
|
Re: Furusjøen rundt 2017
[Re: Kriss]
22/07/2017 19:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Synd det ikke trekker flere utlendinger også, men med TransAlp samtidig er ikke det så lett.. Kostbar reise også og nok av ritt i Europa og velge i.. Men får de VM så kommer de hvertfall.. World series i Norge hadde vel egentlig ingen forventet skulle trekke så mye folk? Det kryr jo av world series ritt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
22/07/2017 20:07
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synd det ikke trekker flere utlendinger også, men med TransAlp samtidig er ikke det så lett.. Kostbar reise også og nok av ritt i Europa og velge i.. Men får de VM så kommer de hvertfall.. World series i Norge hadde vel egentlig ingen forventet skulle trekke så mye folk? Det kryr jo av world series ritt. Ja, ser man kaller det WC, men det er jo egentlig ikke det.. Gir poeng på en uci liste som gir nummer til VM, men det er vel det.. Ikke noe fokus på sammenlagtvinner osv.. Skulle heller vært 5-8 store ritt med en cup som hadde funka, ledertrøye, sammenlagt osv.. Er jo til og med flere world series ritt samme helg.. En del av de bittesmå ritt og f.eks sammen med bike festival i Garda.. Nå et par samtidig med trans alp osv.. Ikke mange som prioriterer de ritta..
|
|
|
22/07/2017 20:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Synd det ikke trekker flere utlendinger også, men med TransAlp samtidig er ikke det så lett.. Kostbar reise også og nok av ritt i Europa og velge i.. Men får de VM så kommer de hvertfall.. World series i Norge hadde vel egentlig ingen forventet skulle trekke så mye folk? Det kryr jo av world series ritt. Ja, ser man kaller det WC, men det er jo egentlig ikke det.. Gir poeng på en uci liste som gir nummer til VM, men det er vel det.. Ikke noe fokus på sammenlagtvinner osv.. Skulle heller vært 5-8 store ritt med en cup som hadde funka, ledertrøye, sammenlagt osv.. Er jo til og med flere world series ritt samme helg.. En del av de bittesmå ritt og f.eks sammen med bike festival i Garda.. Nå et par samtidig med trans alp osv.. Ikke mange som prioriterer de ritta.. World cup Maraton var i starten når jeg syklet, men maraton ble vel egentlig aldri det UCI hadde trudd. Den helgen her er også UCI sin mesterskap helg for rundbane og med over 30 world series så er det ikke rart det ikke kommer mange :-) Er vel stort sett VM og de største rittene som feks Roc Azur som trekker mange gode.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/07/2017 14:33
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syns løypa har sin sjarm og liker den egentlig litt, men jeg syns egentlig man godt kunne kjørt grusen til Krøkla.. Sti derfra og ned til Kvam hadde holdt med sti for de fleste..  Det kunne sikkert blitt ei fin dameløype til EM/VM med tanke på lengde for så å lagt til et fint nytt parti til gutta på 45-60 min.. (Det tror jeg de finner) Jeg er ikke helt sikker på om det Norge trenger er ett terrengmaraton til som avgjøres på grusen... Der er det nok å velge i for lengst. Jeg liker turen over Sukkertoppen, selv om jeg ikke får den til selv og er helt knekt på vei opp og stiv av skrekk på vei ned. Det er pushbike opp den første skrenten, men så er det jo det fysiske det står på. Og merkingen over der i år, var ikke til å misse. Hvis man kjørte feil nå var det kun rytterfeil. (Men enig i at i tidligere år var det 2-3 steder hvor man kunne komme litt ut av kurs.) Skulle jeg mumlet om noe av løypa, måtte det være uhmhvadetnåheterder, starten av klatringen opp til nedkjøringen til Kvam. Mye gjørme, det var et par steder delvis vanskelig selv i år. Men alt i alt, for en spektakulær løype! Den krever alle ferdigheter.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
23/07/2017 16:38
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg syns løypa har sin sjarm og liker den egentlig litt, men jeg syns egentlig man godt kunne kjørt grusen til Krøkla.. Sti derfra og ned til Kvam hadde holdt med sti for de fleste..  Det kunne sikkert blitt ei fin dameløype til EM/VM med tanke på lengde for så å lagt til et fint nytt parti til gutta på 45-60 min.. (Det tror jeg de finner) Jeg er ikke helt sikker på om det Norge trenger er ett terrengmaraton til som avgjøres på grusen... Der er det nok å velge i for lengst. Jeg liker turen over Sukkertoppen, selv om jeg ikke får den til selv og er helt knekt på vei opp og stiv av skrekk på vei ned. Det er pushbike opp den første skrenten, men så er det jo det fysiske det står på. Og merkingen over der i år, var ikke til å misse. Hvis man kjørte feil nå var det kun rytterfeil. (Men enig i at i tidligere år var det 2-3 steder hvor man kunne komme litt ut av kurs.) Skulle jeg mumlet om noe av løypa, måtte det være uhmhvadetnåheterder, starten av klatringen opp til nedkjøringen til Kvam. Mye gjørme, det var et par steder delvis vanskelig selv i år. Men alt i alt, for en spektakulær løype! Den krever alle ferdigheter. Hehe.. Et stykke igjen til at det avgjøres på grusen fordi om man hadde endra løypa opp til Krøkla.. Jeg kommer meg greit til Krøkla over fjellet og jeg, men har full forståelse for at mange syns det partiet er litt too much! Det tror jeg også 8 av 10 eventuelle VM deltagere syns.. Klopping på det partiet du nevner før siste utfor til Kvam er sikkert også lurt ja..
|
|
|
[Re: Yes]
23/07/2017 18:52
|
olasun
Avhengig
|
Avhengig
Alternativ til lang grusstrekning opp til Krøkla er inn Bergemellomdalen, rask sti/seterveg til Tokseseæter, videre opp grusvegen til Krøkla og derfra slik som løypa er i dag. Problemet da er nok at løypa kan bli for kort i hht regelverket og at god del må gjøres på partier gjennom Bergemellomdalen. Furusjøen rundt skiløypa går der i dag.
|
|
|
24/07/2017 11:42
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er jeg en bare svært middelmådig stinisse, men i min bok er fjellpartiet til Krøkla ypperlig for terrengritt. Det skulle gjerne vært syklbart også i starten, men resten er jo fin høyfjellssti. Til tider litt smal og steinete, men lett å følge og mange svært underholdende partier. I år var merkingen mer enn tilstrekkelig, under fjorårets uvær med tåke og haglbyger var det litt verre. Årets utgave bød også på en ekstra bonus oppe på høyfjellet i år, tre villrein løp tvers over stien like foran meg og bronsevinneren i Pathfinder. Men det ble med et glimt, like etterpå forsvant både han og reinflokken.
Koste meg fælt de første fire milene på stier som byr på meste av utfordringer og morsomheter. Jeg karret meg ned til Kvam før eliten kom halsende bak, men klatringen ga en kraftig realitetsorientering. Beina gjentok flere ganger at dette var godt over normalbelastning, det var bare å smyge seg av og bite seg fast i styret mens krampene fikk fritt utløp.
Traseen er fin som den er. Det er enkelte partier som kan friseres og stien opp mot Hillingen er myret og tung, men det er småplukk. Det som trenger utbedring og forsterkning er treningsgrunnlaget.
Ellers er det jo kjedelig at Offroad Valdres og Furusjøen arrangeres på samme dag. De appellerer til samme målgruppe så de ødelegger for hverandre med å ha identisk helg.
|
|
|
[Re: runermm]
24/07/2017 12:59
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Hei Som rittleder for Offroad Valdres, så har jeg ringt å snakket med Furusjøen arrangør. Det blir Valdresrittet uke 29, Offroad Valdres 30. Furusjøen har UCI å ta hensyn til. Men de ønsket uke 28. Uansett, det blir minst 14 dager mellom Furusjøen og Offroad Valdres. Så nå kan jeg også få kjørt Furusjøen også. Veldig viktig med sammarbeid. Offroad Valdres kommer til å ha singel og lag både på kort og lang distanse i 2018.
|
|
|
24/07/2017 13:27
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Singel OF i uke 30 blir utmerket, da vil kanskje krampene fra Furusjøen to uker før være ute av kroppen igjen óg!
|
|
|
[Re: odnyba]
24/07/2017 15:03
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Odnyba, dette er godt nytt! Vi sees 2018 
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
24/07/2017 21:16
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Kort versjonen kommer 70-85 km kommer til å være singel og lag. 150 km km er ikke landet. Vi må ivareta sikkerheten. Det gjør vi med lag. Særlig etter 9-12 timer så kan ting skje.
|
|
|
28/07/2017 09:05
|
kadensfjerner
Entusiast
|
Entusiast
Takk for en kanondag på fjellet. Det var igjen ett knall arrangement, og supre matstasjoner (det eneste; kunne hatt sportsdryck på flaskene isdf. vann, men det er kanskje vanskelig da folk ønsker forskjellig blanding).
Er like forelsket i NC/path traséen som for 5 år siden. Den er kompromissløs og herlig. Og en utfordring. I tillegg også flott utsikt, nesten ubeskrivelig. Håper derfor selvfølgelig den fortsetter uten store endringer, inkl. bakken fra Kvam !. Så det som runermm skriver om traséen støttes fullt ut. Enda mer klopping gjennom myra de første 6-700m etter starten av Hillingen traversen/stigningen, dvs. etter brua, hadde vært gull. Ca. 100m med ekstra klopping hadde gjort susen?
Storkoste meg. Disponerte, og var bra i kropp og i tråkket (til meg å være). Stigningen fra Kvam gikk fint, men det var ett "litt" annet tempo på Hem da han passerte som førstemann i eliten på toppen av stigningen. Håper han ga ekstra gass akkurat der, for det virket som om han hadde dobbel hastighet... Allikevel satt krampa i gang 15 km fra mål. Av sykkel noen ganger og redusert tempo, men absolutt ikke ned i abyssen. Det var power igjen bare krampa ikke tok balletak. Så det ble faktisk en liten sluttspurt siste 4 min.
Ellers ser det også ut som om de andre traséene er lekre, sykler jo stedvis samme vei som nc/path.
Men liker mye sti, så da ble det nc/path løypa igjen. Det er derfor jeg kommer. For femte gang. Må liksom benytte sjansen så lenge den arrangeres.
|
|
|
28/07/2017 09:06
|
kadensfjerner
Entusiast
|
Entusiast
Om NC/path-løypa er innafor VM Marathon krav som den er, eller med mindre eller større endringer, har jeg ikke snøring på. Ei heller hva elite maraton folk mener.
Det ble nevnt en eller annen plass i tråden at stiene i starten over høyfjellet til Krøkla var rævva, uten flyt og er smale. Skjønner ikke det helt. På store deler over fjellet tar jeg sporvalg og har ikke problemer med å passere andre, eller bli passert... En god del partier har heller ikke steinbunn. Finner egentlig bra flyt over høyfjellet til Krøkla. Er dog vant med å sykle på ruglete og glatte stier, så kanskje det er grunnen. Mulig de fleste maratonritt forventer mer stuegulv. Rundbane på TV internasjonalt ser i hvert fall ut til å kunne ha ganske røft underlag og smale traséer. Har sjøl sett lite maratonritt på TV, derfor ikke peiling der.
|
|
|
|
|