Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Diamant Blck Diamond X1 X2

Diamant Blck Diamond X1 X2 #2386629 04/03/2017 17:18
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
S
sanfinns Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
Tenkte jeg kunne starte en tråd på denne sykkelen i stedet for å ta over andres tråder. Jeg har vært i kontakt med G-Sport og de skulle sjekke opp alle tekniske mål på X2, tror kanskje jeg får på begge så vil legge dette ut her når jeg får svar.


Diamant Blck Diamond X2


Diamant Blck Diamond X1

Ellers så var det jo det jeg lurer på og har fått delvis svar på i en annen tråd (Billigste sykkel med plass til 5.05 dekk. )

X2 har ikke fullt så leken geometri pga lang chain stay

Max cowboy q-factor 233mm, selv er jeg vant til 224mm hvis jeg målte riktig så det bør ikke være stort problem.

Så langt virker det kun som det er lang chain stay og litt bredere q-factor som trekker ned. Jeg ser også at det nok ikke er suksess som helårssykkel om du ikke har ekstra felgsett (minimum litt mindre dekk) til å sette på til sommeren.

Personlig trekker X2 mer meg siden jeg ikke vil havne i samme fellen som min nåværende sykkel hvor jeg er ganske begrenset på dekkstørrelse.

Kommer til å oppdatere når jeg får info fra G-Sport.

Redigert av sanfinns; 04/03/2017 23:43.
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2386672 04/03/2017 20:32
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Her er spech og geo. Kopiert fra en annen side på terrengsykkel

Nye BigBob F50 som kommer etterhvert er satt opp som en mer allround helårs fatbike som fortsatt beholder grei stabilitet og fremkommelighet på snø. (F50 er samme sykkel som kommende Diamant BLCK Diamond X1, mens BLCK Diamond X2 er en kompromissløs snøsykkel med 2XL dekk standard, stiv gaffel, 26/44 lavgir, geometri for max stabilitet og plass til 5.5'')

Noen nøkkelord for BigBob F50/BLCK Diamond X1:
RockShox Bluto dempegaffel
SRAM GX1 1x11 giroppsett
Race Face PF30 krank med 28T drev
Shimano M506 bremser med 180mm front rotor
Alex Rims Blizzerk 90mm slangeløsklare felger
Schwalbe Jumbo Jim 4.8 Liteskin dekk
Trippelbuttet X6 Alu ramme (ca 2100g) med custom yoke for kjedestag
Ramma har plass til 5.2'' dekkbredde

Følgende nøkkeltall for geometrien (her for 19''):
Reach: 458.2mm
Stack: 637.3mm
Styrevinkel: 68.5 grader
Kjedestag: 455mm
Seterør (C-T): 483mm

Vekt: ca 13.4kg
(slangeløsklare felger gjør det enkelt å sette opp slangeløst, og det senker vekten til ca 12.9kg)

Veil pris: 17.999


Redigert av rørleggern; 04/03/2017 20:38.
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2386681 04/03/2017 22:01
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Når kommer disse for salg? Nå har klubben 20% på hele sortimentet hos gsport, så det er kanskje ikke mer å hente på evt forhåndsbestilling?

Qfaktor på X1 hadde også vært kjekt

Redigert av Hoaas; 04/03/2017 22:03.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2386696 05/03/2017 07:29
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
E
EirikM Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
Skal du sykle med 2XL er det bare å bytte til 26t i front med en gang, eller 24t som er nytt nå. De er rimelig mye høyere enn feks Bud&Lou. Jeg bruker kun førstegiret når det er ille, men veldig greit å ha det tilgjengelig. Kjedelinjen på girene du bruker er også mer normal og det er fortsatt god plass inn til dekket (drev flippet innover) med oppsettet. Du må bytte framgaffel til en som tar 2XL og kjøpe inn ett sett med dekk. Ellers er det tut & kjør med X1. For eng gangs skyld har Gsport satt på bremser som funker over tid på feitsyklene sine ;-)

Redigert av EirikM; 05/03/2017 08:09.
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: Hoaas] #2386767 05/03/2017 14:53
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393
Gullars Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393
Har Nakamura Big Bob F50 med RF Affæct fatbike krank

XCF190 (190) NA 228 77.5-79.5 84-86 - Flipped Ring 74-76 76-78 79-81

Q factor er 228 på denne kranken for 190mm nav

AG


40+ and still climbing......
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2386815 05/03/2017 17:36
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Så lik q-faktor på begge altså. Da tror jeg disse utgår med høye kneløft..synd, flotte sykler for penga.


You are what you eat...mmm nuts
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: Hoaas] #2386817 05/03/2017 17:48
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
De burde begge kunne klarere Next sl krank på 190mm spindel. (I hvertfall X1, x2 er jeg dog litt mer usikker på..) da er man nede på 223mm q. Sparer noen hundre gram også, og lommeboka blir veldig mye lettere😉

223 q synes jeg fortsatt er mye, men hvis det noengang dukker opp 3xl dekk på markedet og X2 støtter Next sl krank så kan det bli en ganske sweet kombo som det er lett å bli sulten på.
Hadde det i tillegg vært justerbare kjedestag på disse syklene så ville det vært noe av det råeste på markedet. Uten det så blir det fortsatt litt meh..

En siste ting vedr 2xl så sies det at de hvite (psc) variantene er meget mye bedre på vinterføre, så det er rart X2 ikke leveres med dem.

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2386824 05/03/2017 18:06
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
Noen fb med RF går det å bytte til 170mm spindel. Kanskje det går på x1.
EirikM vet vel om det går på x1?

Redigert av rørleggern; 05/03/2017 18:07.
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2386833 05/03/2017 18:28
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 138
S
s0und Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 138
Hentet min X2 her for 2 uker siden tenker jeg, superfornøyd så langt. Utolig stabil, opplever den ikke som (treg) med lange chainstays overhodet.

Fint lite data å finne på disse syklene forøvrig, tok en råsjans på min og angrer ikke!

Redigert av s0und; 05/03/2017 18:30.

Martin Hagen
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: rørleggern] #2386848 05/03/2017 19:49
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Hvis de med X1 eller X2 kan måle ytre avstanden mellom chainstays (bredeste punktet der armene skal passere), så er det et lett regnestykke for å se om 170mm spindel krank vil funke.

På X2 så vedder jeg på at det er et tydelig nei, siden 5.5" klaring på innsiden + tykkelsen på ramma trolig går langt over bredden som trengs for at krankarmene skal gå klar av ramma. Mulig X1 kan greie det, men da snakker vi nok kun et par mm klaring i beste fall. Og selvfølgelig rf turbines, siden next sl på 170mm spindel garantert vil kræsje i ramma.

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: s0und] #2386857 05/03/2017 20:11
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
S
sanfinns Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
Sitat: s0und
Hentet min X2 her for 2 uker siden tenker jeg, superfornøyd så langt. Utolig stabil, opplever den ikke som (treg) med lange chainstays overhodet.

Fint lite data å finne på disse syklene forøvrig, tok en råsjans på min og angrer ikke!


Spennende, gratulerer med ny sykkel! Fulgte det med noen tekniske data på den, BB og chainstay lengde etc? Frister veldig med en X2, håper man kan demokjøre på G-Max her i Stavanger.

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2386989 06/03/2017 10:59
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Lengder på kjedestagene (fra Espen w her: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=958904)

-Diamant BLCK Diamond X1 (455mm CS)
-Nakamura Big Bob F50 (455mm CS)
-Diamant BLCK Diamond X2 (467mm CS)

Redigert av andy81; 06/03/2017 11:01.
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: rørleggern] #2387376 07/03/2017 16:25
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
E
EirikM Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 167
Sitat: rørleggern
EirikM vet vel om det går på x1?


Nope, kjører Turbinene Cinch 170mm spindel på BB7,0 og hadde en ekstra liggende jeg testet. 190mm er det som sitter på min og passer rimelig greit.
Vanlig BB30 PF lager.

Redigert av EirikM; 09/03/2017 16:07.
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: EirikM] #2387693 08/03/2017 17:01
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
A
andy81 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
A
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 110
Passer ikke med Turbine cinch eller Next sl? (Det er 10mm forskjell)
HVIS turbiner ikke passer, hva slags krankhus er det? F.eks 120mm pressfit kan kjøre 170mm spindle med interne lagre.. (så lenge krankarmene går klar)

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2388329 11/03/2017 17:11
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Jepp, eller 100mm BSA30.


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2388858 13/03/2017 21:02
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
S
sanfinns Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
Jeg venter fortsatt på svar fra G-Sport, men de skulle få inn både X1 og X2 neste uke visstnok.

Vil man kunne frikjøre som dette med 2xl eller må man vente på breiere dekk? https://youtu.be/HXe6P0WlVLM

Om jeg får tilpasset X1 før kjøp med stiv gaffel og 100mm felger så blir den veldig fristende. Passer 2xl på 100mm felg i X1 forresten?

Jeg blir dratt mer mot X2 da den er slik jeg vil ha fra butikk, hvor mye merker man 12mm lengre kjedestag?

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2388922 14/03/2017 08:47
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Om snøen bærer, enten det er snakk om frikjøring eller tråkka løyper avhenger av mange faktorer; dekkvolum, dekktrykk, snøforhold, kroppsvekt og også litt sykkelteknikk.
Lengre kjedestag er kun en fordel til snøsykling, da får du litt mindre vekt på bakhjulet.

Som rein snøsykkel ser X2 ut som en veldig bra sykkel som er spissa inn mot akkurat det bruksområdet. Prisen er ikke ille og komponentene ser bra ut, det har det ikke alltid gjort på Diamant/Nakamura fatbikene.
Skal du ha en mer allround fatbike slik som X1 finnes det veldig mange andre alternativer også.

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2388953 14/03/2017 10:10
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 5
P
Precision Offline
Fersking
Offline
Fersking
P
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 5
Noen som vet hvordan de nye Nakamura modellene blir i forhold til Diamantene, blir det bare navnet som er forskellig?

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: krankdrev] #2388983 14/03/2017 11:31
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
S
sanfinns Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
Sitat: krankdrev
Lengre kjedestag er kun en fordel til snøsykling, da får du litt mindre vekt på bakhjulet.


Hvor stor er ulempen med 467mm til stisykling kontra 455? Leste noen klaget på 907-syklene, men virker mest som de klager pga nummeret var høyt ikke at de hadde merket veldig mye selv.

Sitat: krankdrev
Skal du ha en mer allround fatbike slik som X1 finnes det veldig mange andre alternativer også.


Jeg kunne tenkt meg en med justerbare dropouts og klaring for 2xl på 100mm felg. Har du noen tips? Har sett litt på Surly ICT, men den virker veldig tung.

Redigert av sanfinns; 14/03/2017 11:32.
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2388996 14/03/2017 12:02
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Justerbare dropouts er veldig fint på fatbike, personlig syns jeg alle tjukksykler burde komme med justerbare dropouts.

ICT-ramma er ingen lettvekter, men husk at på en fatbike ligger det mye mer vekt i hjul og dekk enn i ramma. Skal du slanke en fatbike ser man på hjul og dekk først. Ei stålramme med lette hjul, dekk og komponenter ellers trenger ikke bli en veldig tung sykkel.

Jeg har hatt 907 selv, lengden på kjedestag plaga meg ikke, men den hadde veldig XC-aktig geometri og altfor lavt krankhus med originalt oppsett. Ble endel bedre med gaffel som hadde lengre AC, men likevel var det stor forskjell å komme over på Surly Wednesday. Liker stål og geometrien passer mitt bruk mye bedre. For meg er Wednesday en perfekt allround fatbike, med vilje enkel uten dempegaffel eller senkepinne (det har jeg på alle andre terrengsykler i stallen). Skal bygge et lettere sommerhjulsett med 65mm felger og få på en lettere krank enn originalen, så begynner ting å bli bra ICON_SMILE

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2389004 14/03/2017 12:29
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
For min del var det kort reach og bratt styrevinkel som gjorde at jeg gikk lei 907 og alt som har med konkurranseorientert geometri på sykler å gjøre. Jeg har hatt to 907-rammer. Nå Surly ICT. Passe lang reach, kortere kjedestag og slakkere styrevinkel gjør at jeg er mye tryggere når det går fort, forhjulet kan skli ut uten at jeg mister kontroll, forhjulet kan greit løftes, og holdes oppe en stund, og kjedestagene gjør at sykkelen er kvikk til å hive rundt raskt, om man vil.

Min veier ca 15.5 kg, og vektøkingen fra 907-en minimal. Den føles ikke tung. Det ble en gedigen opptur å skifte til stigeometri i år, og jeg sykler mye raskere nedover enn før.

Når snøen bærer dårlig så bryter jeg gjennom uansett til slutt, så de kortere kjedestagene har ikke noen fornembar effekt på flyten medmindre man kan teste side om side, og siden jeg ikke skal vinne noen premie overhodet, så har det ingenting å si.

Før jeg ble litt oppegående på geometri har jeg bommet altfor mange ganger, og endt opp med birken-orienterte sykler som er relativt elendige til skøy og moro. Og det er slike sykler man får, om man ikke passer veldig på.

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2389009 14/03/2017 13:03
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: sanfinns

Jeg blir dratt mer mot X2 da den er slik jeg vil ha fra butikk, hvor mye merker man 12mm lengre kjedestag?


Les denne tråden:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/chainstay-length-fatbike-handling-float-894922.html

Det er ikke bare snakk om vekt på bakhjulet, men vel så mye stabilitet.
Bli gjerne med på tur en dag for å teste, vi har vanligvis en mix av sykler med lange, medium og korte stag med på tur.


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2389045 14/03/2017 16:31
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til handling/geometri.

Selv om kjedestagene er 500mm lange blir ikke sykkelen stabil om man har all vekten for forhjulet og 75g styrevinkel, for å sette det på spissen ICON_SMILE




*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: Espen W] #2389057 14/03/2017 18:00
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
S
sanfinns Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
Sitat: Espen W
Les denne tråden:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/chainstay-length-fatbike-handling-float-894922.html

Det er ikke bare snakk om vekt på bakhjulet, men vel så mye stabilitet.
Bli gjerne med på tur en dag for å teste, vi har vanligvis en mix av sykler med lange, medium og korte stag med på tur.


Takk for link og skulle gjerne blitt med på en tur, men jeg bor like ved Stavanger så blir litt i lengste laget. Kanskje neste gang jeg er i Oslo.

Meget interessant lesing og virket positivt for snø, eneste jeg ble litt skeptisk til var dette siden jeg ønsker å holde meg til en sykkel: "When I was almost back to my truck I finally discovered one negative quality--I tried to bunny hop off a little bump. Instead of getting airborne, I barely got the front tire off the snow and the rear tire felt like it was 2' behind me. Glad no one saw that..."

Regner med det er dette som gjør at de kaller X1 for mer leken geometri? Tror jeg må prøve meg på noen bunny hops med de forskjellige syklene i g-maxbutikken når ingen ser på ICON_WINK

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2389060 14/03/2017 18:23
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: sanfinns
Sitat: Espen W
Les denne tråden:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/chainstay-length-fatbike-handling-float-894922.html

Det er ikke bare snakk om vekt på bakhjulet, men vel så mye stabilitet.
Bli gjerne med på tur en dag for å teste, vi har vanligvis en mix av sykler med lange, medium og korte stag med på tur.


Takk for link og skulle gjerne blitt med på en tur, men jeg bor like ved Stavanger så blir litt i lengste laget. Kanskje neste gang jeg er i Oslo.

Meget interessant lesing og virket positivt for snø, eneste jeg ble litt skeptisk til var dette siden jeg ønsker å holde meg til en sykkel: "When I was almost back to my truck I finally discovered one negative quality--I tried to bunny hop off a little bump. Instead of getting airborne, I barely got the front tire off the snow and the rear tire felt like it was 2' behind me. Glad no one saw that..."

Regner med det er dette som gjør at de kaller X1 for mer leken geometri? Tror jeg må prøve meg på noen bunny hops med de forskjellige syklene i g-maxbutikken når ingen ser på ICON_WINK


Jepp, X1 har kortere stag, slakkere styrevinkel og mer reach enn X2, så mer leken, men er betydelig mer nervøs og floppete under løse forhold, så ikke i nærheten samme kontroll og fremkommelighet på løsere underlag.
Lettere å bunnyhoppe med, men X2 er lettere å klatre bratt med da forhjulet presses mer ned mot underlaget pga. geometri og tyngdefordeling. Grepet i dekkene er så massivt at dekkslipp nesten ikke forekommer annet enn i tørr, løs dypsnø.
Med dekk med mer begrenset grep (og på vanlig MTB) vil kortere stag gi bedre klatregrep.

Du kan fortsatt sprette bortover:
https://www.youtube.com/watch?v=pFgQ-NbSN1k
(Dette var med fislete 4'' dekk, så med ca dobbelt luft volum i 5.6'' og ca 12kg lettere totalvekt hopper jeg mye høyere nå ICON_SMILE )


Redigert av Espen W; 14/03/2017 18:31.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: Espen W] #2389178 15/03/2017 09:00
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Sitat: Espen W

Du kan fortsatt sprette bortover:
https://www.youtube.com/watch?v=pFgQ-NbSN1k
(Dette var med fislete 4'' dekk, så med ca dobbelt luft volum i 5.6'' og ca 12kg lettere totalvekt hopper jeg mye høyere nå ICON_SMILE )


Spretting er lov, men kaller du det på videoen for bunnyhopping, ja da må du straffes:



Du har nå blitt uglesett.

Redigert av ØysteinS; 15/03/2017 09:06.
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: Espen W] #2389271 15/03/2017 11:42
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
S
sanfinns Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
Sitat: Espen W
Jepp, X1 har kortere stag, slakkere styrevinkel og mer reach enn X2, så mer leken, men er betydelig mer nervøs og floppete under løse forhold, så ikke i nærheten samme kontroll og fremkommelighet på løsere underlag.
Lettere å bunnyhoppe med, men X2 er lettere å klatre bratt med da forhjulet presses mer ned mot underlaget pga. geometri og tyngdefordeling. Grepet i dekkene er så massivt at dekkslipp nesten ikke forekommer annet enn i tørr, løs dypsnø.
Med dekk med mer begrenset grep (og på vanlig MTB) vil kortere stag gi bedre klatregrep.

Du kan fortsatt sprette bortover:
https://www.youtube.com/watch?v=pFgQ-NbSN1k
(Dette var med fislete 4'' dekk, så med ca dobbelt luft volum i 5.6'' og ca 12kg lettere totalvekt hopper jeg mye høyere nå ICON_SMILE )



Ser den spretter godt ja, på tide med en oppdatert film ICON_SMILE

Har du rammegeometrien på X2 (head tube angle og head tube length)? Dersom den ikke har for bratt head tube angle til å brukes på sommeren sammen med Wren dempegaffel (denne slacker visst sykkelen litt) så kan det være meget interessant. Er det snakk om 5.5 dekk fra noen produsenter?

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2389332 15/03/2017 12:59
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Espen W Offline
Diamonds are forever
Offline
Diamonds are forever
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 3,685
Sitat: sanfinns


Har du rammegeometrien på X2 (head tube angle og head tube length)? Dersom den ikke har for bratt head tube angle til å brukes på sommeren sammen med Wren dempegaffel (denne slacker visst sykkelen litt) så kan det være meget interessant. Er det snakk om 5.5 dekk fra noen produsenter?


Styrevinkel er 69.5 og såvidt jeg husker (har ikke offisielle data lenger da jeg ikke jobber i Gresvig) styrerør skal være 125mm på 17'' og 135mm på 19''.
Kontakt G-Sport for offisielle data, så får du sikkert hjelp.

Chao Yang har et 5.5'' dekk, men det kan dessverre ikke anbefales. Ekstremt tungt, ekstremt tykk casing, lave og brede knaster med ramper på alle sider. Synd, for vi vet at de kan lage OK dekk og, f.eks Panaracer FatB Nimble er et rebadget Chao Yang dekk.
Da Vee bestemte seg for å krympe 2XL fra ca 5.6 prototypene til 5.2 for produksjon tipset jeg en del andre dekkprodusenter om å lage et 5.5. Chao Yang gjorde det, og første prototype som jeg fikk var 345mm bead-bead, mao nærmere et 6.5'' dekk. Veide 2.8kg og kunne tålt å kjøre på en landmine. De tok det ned til 5.5 for produksjon, men det vil ha langt dårligere løssnøegenskaper enn Vee 2XL (selv om de også er alt for tykke i casingen).


Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: Espen W] #2389356 15/03/2017 13:49
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
S
sanfinns Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
Sitat: Espen W
Styrevinkel er 69.5 og såvidt jeg husker (har ikke offisielle data lenger da jeg ikke jobber i Gresvig) styrerør skal være 125mm på 17'' og 135mm på 19''.
Kontakt G-Sport for offisielle data, så får du sikkert hjelp.


Dette høres veldig bra ut, sykkelen min har 70 grader og 120mm så da kan jeg bruke gaffelen min på X2, dette var kjempenyheter om det stemmer. Jeg har snakket med G-Sport og de jobber med å få tak i info.

Eneste jeg er litt spent på er hvordan denne er på sommeren siden det nok blir mer barmark enn snøsykling sett over en sesong.

Sitat: Espen W

Chao Yang har et 5.5'' dekk, men det kan dessverre ikke anbefales. Ekstremt tungt, ekstremt tykk casing, lave og brede knaster med ramper på alle sider. Synd, for vi vet at de kan lage OK dekk og, f.eks Panaracer FatB Nimble er et rebadget Chao Yang dekk.
Da Vee bestemte seg for å krympe 2XL fra ca 5.6 prototypene til 5.2 for produksjon tipset jeg en del andre dekkprodusenter om å lage et 5.5. Chao Yang gjorde det, og første prototype som jeg fikk var 345mm bead-bead, mao nærmere et 6.5'' dekk. Veide 2.8kg og kunne tålt å kjøre på en landmine. De tok det ned til 5.5 for produksjon, men det vil ha langt dårligere løssnøegenskaper enn Vee 2XL (selv om de også er alt for tykke i casingen).


Hvis det er aktivitet rundt breiere dekk så frister det å ha en sykkel som klarer det om jeg først skal bytte.

Tusen takk for all hjelpen.

Re: Diamant Blck Diamond X1 X2 [Re: sanfinns] #2399687 22/04/2017 22:56
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
S
sanfinns Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 51
Var på g-max og tafset litt på X2en, den så veldig bra ut og oppdaget at den kommer med e*thirteen 9-44 kassett. Raceface 26T krankdrev var en annen ting som ikke står på siden. De hadde ikke fått mer info på geometri, så venter fortsatt på det.

En annen ting jeg la merke til var ekstremt god klaring for krankarmen på høyre side, venstre side så mer normal ut, noen som vet noe om det er satt sammen feil eller om det er slik? I så fall burde det være mulig å senke q-factoren med 5-10 mm bare der.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå