Tennisalbue/musearm og sykling?
|
Tennisalbue/musearm og sykling?
13/03/2017 08:34
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Mens jeg venter på legetime, gjør jeg litt internett-selvdiagnose. Har også hatt en kjapp prat med lege, og det er veldig sannsynlig at jeg har dratt på meg s.k musearm, eller tennisalbue. Har hatt det nå i minst 1 mnd, og etter hva jeg skjønner har det gått ganske langt i prosessen. Ja, jeg jobber foran PC, og har gjort det i veldig mange år. Har ellers veldig lite utfordringer med skader og sykdom. Er så heldig at kroppen har tålt det meste jeg har bedt den om av maratonløping og sykling, nikotin, stress, og lite søvn  Sykler 90% grov sti, så kan ikke skjønne at det skal bidra til problemet, hvis det ikke er relatert til grep på styret, eller veldig feil sittestilling? Aktiviteter jeg driver med går stort sett bra (stisykling, langrenn, løpe, forsøk på yoga), men f.eks å løfte kaffekoppen kan være vondt. I visse situasjoner opplever jeg redusert bevegelighet i armen, og det å håndhilse har blitt et problem. Smertene er såpass at det går ut over søvnen av og til. Spørsmål: noen som sliter/har slitt med tennisalbue her? Noen triks man kan gjøre, og er det noe problem å fortsette å sykle? Dette er noe jeg absolutt ikke har lyst eller tid til! 
|
|
|
Re: Tennisalbue/musearm og sykling?
[Re: knutspeed]
13/03/2017 08:48
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet om en halvgammel gubbe i nærområdet ditt som periodevis sliter med dette.... Problemet dukker tilsynelatende opp etter perioder jeg har hatt mye gjemmekontor (sitter nok relativt ugunstig), jeg klarer vanligvis å få det til å gå over med allsidig trening og skjerpings på arbeidsplassen
|
|
|
13/03/2017 09:01
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: -Jan]
13/03/2017 09:02
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
 Jeg bruker begge når jeg sykler!
|
|
|
[Re: Oystein L]
13/03/2017 09:03
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vet om en halvgammel gubbe i nærområdet ditt som periodevis sliter med dette.... Problemet dukker tilsynelatende opp etter perioder jeg har hatt mye gjemmekontor (sitter nok relativt ugunstig), jeg klarer vanligvis å få det til å gå over med allsidig trening og skjerpings på arbeidsplassen Høres ut som min plan også, men det har ikke vært noen issue vs syklinga for din del? Hvis legen mener det blir jeg skikkelig vrang, nemlig.
|
|
|
13/03/2017 09:14
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det hjelper deg ikke akkurat nå, men når du får skikk på armen igjen og du fortsetter å jobbe lange dager ved PC-en, kjøp en sånn mus. Jeg har over 10 år med en sånn nå, og har aldri vært plaget med musearm. Den er rett og slett mye mer behagelig enn alt annet jeg har prøvd av mus-/pekeredskaper. Litt uvant den første dagen, så ikke gi opp for tidlig...
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
13/03/2017 09:19
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vet om en halvgammel gubbe i nærområdet ditt som periodevis sliter med dette.... Problemet dukker tilsynelatende opp etter perioder jeg har hatt mye gjemmekontor (sitter nok relativt ugunstig), jeg klarer vanligvis å få det til å gå over med allsidig trening og skjerpings på arbeidsplassen Høres ut som min plan også, men det har ikke vært noen issue vs syklinga for din del? Hvis legen mener det blir jeg skikkelig vrang, nemlig. Sitter med inntrykk at vanlige leger ikke har andre forslag enn hvile og medisinering for slike muskel- og skjelettplager, så de oppsøker jeg ikke. Ja, det har til tider vært såpass vondt at det har hemmet både søvn og sykling (spesielt statisk som landevei), men nu går alt så meget bedre...
|
|
|
13/03/2017 09:43
|
hvittsort
Medlem
|
Medlem
Det er forskjell på tennisalbue og musearm. Tennisalbue er betennelse i senefestet i albuen, mens musearm kan resultere i litt ulike smerter. Jeg har slitt med tennisalbuer i mange år, og det hjelper ikke å sykle grov sti, for å si det sånn. Hendene holdes da gjerne hardt rundt holkene, og det er ikke godt for senefestene i albuene. Min løsning har vært å bruke disse: https://xxl.no/rehband-rehband-7923-basic-epi-support-albuestotte/p/1035089_1_styleAlbuestøttene hjelper veldig på kort sikt, men er det tennisalbue du har, er det eneste som hjelper på lang sikt, hvile og opptrening.
Redigert av hvittsort; 13/03/2017 09:44.
|
|
|
[Re: hvittsort]
13/03/2017 09:49
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er forskjell på tennisalbue og musearm. Tennisalbue er betennelse i senefestet i albuen, mens musearm kan resultere i litt ulike smerter. Jeg har slitt med tennisalbuer i mange år, og det hjelper ikke å sykle grov sti, for å si det sånn. Hendene holdes da gjerne hardt rundt holkene, og det er ikke godt for senefestene i albuene. Min løsning har vært å bruke disse: https://xxl.no/rehband-rehband-7923-basic-epi-support-albuestotte/p/1035089_1_styleAlbuestøttene hjelper veldig på kort sikt, men er det tennisalbue du har, er det eneste som hjelper på lang sikt, hvile og opptrening. Takker. Æsj. Har fått legetime, så får vi høre hva de sier. Har prøvd å tøye hittill i dag, og det virker som om det hjelper en del. Smertene sitter tydelig i albuen, på utsiden, men sprer seg nedover underarmen, og av og til oppover også. Typisk er det ok når jeg sitter her og knotter, men retter jeg ut armen, er det au. Ikke AUUU!!! men (au, grr.)
|
|
|
|
|