Jonas nærmer seg 2 år, og det er på tide med en balansesykkel. Er det noen som har noen anbefalinger?
Hans aller første sykkel var en Spherovelo fra Early Rider som han fikk når han var 1 år, men han var allerede litt for stor til den på det tidspunktet han hadde balanse til å bruke den. https://earlyrider.com/collections/bikes/products/spherovelo
Vi prøvde opptil flere (arvet, kjøpte, returnerte etc.), Kettler, Puky. Synes faktisk en Powah Superunner fra Xxl i 10" var og er ganske god. Den er i grunn som Xeeden og en annen hos Gresvig. XXL selger den gjerne til under 300. Den gjør jobben, med mindre den er for liten da. Det at den var mindre enn de andre vi prøvde på samme tid, gjorde at jenta vår fikk til å bruke denne kjapt. Lett nok. Nå er hun 5 og kan sykle, men tok med seg denne på tur i dag - men til sommeren blir det nr to som får prøve seg.
Vil du ha noe bedre og fett noe, ville jeg valgt Frog Tadpole (f.eks. hos Bikeshop) til kr 1500+. Særlig hvis du regner med mye bruk er jo det alltids verdt det.
Re: Anbefaling av balansesykkel til 2 åring?
[Re: AllanHov]
#238847112/03/201714:52
Denne stålvarianten fra Rebel Kidz er 3,8 kg, men vesentlig rimligere. http://www.deler.no/produkter/sykler/balansesykler/st%C3%A5l/rebel-kidz-classic-gutt-l%C3%B8pesykkel-12-st%C3%A5l-air-hjul-m%C3%B8rk-gr%C3%B8nn-rk-0070-p0000192872
Hakket lettere var denne varianten fra Rebel Kidz, men utseende var ikke spesielt tiltalende - http://www.deler.no/produkter/sykler/balansesykler/st%C3%A5l/rebel-kidz-police-l%C3%B8pesykkel-12-st%C3%A5l-eva-hjul-hvit-bl%C3%A5-37kg-rk-0007-p0000083414
Frog Tadpole ellet Early rider. Lette sykler med stabil geometri, samt begrensning av styreutslag. Mange volumsykler fra kjedene synes jeg har bratt og vinglete geometri for småttisene.
Vi har hatt Rebel Kidz Wood til våre to jenter, og synes de har fungert veldig veldig bra. Veldig stor fordel at de er kun 2,4kg ! Ingen andre sykler kan jeg se har så lav vekt.
Gutten i huset her på 1år 10mnd syklet på den i dag, og flytter den fint rundt.
Kjenner meg ikke igen i testen i det hele tatt ! Kommenterer gjerne den testen her:
En sykkel laget i tre, gir et slags eksklusivt inntrykk. Derfor er det synd at produsenten har satset på mange detaljer i plast. _ Delene i plast er sterke nok for en syklist på 10-12 kg og gjør sykkelen lettere _
Dekkene er i plast uten luftslange. Dette gir en dårlig føling med underlaget. _ dette har fungert bra nok, og er også med på å holde vekten lav _
Tresetet med polstring i borrelås, garanterer at polstringen er borte etter noen gangers bruk. Slike ting BLIR jo tatt av, og tatt på helt til det du tar av blir borte. Polstringen dekker heller ikke hele setet, så denne blir vond å sitte på etter hvert. Hvis da syklisten har egen polstring i bleien _ Ingen av våre to jenter har i løpet av to år hatt noe interesse av å ta av denne, og de har aldri klaget på komfort, de har bare spurt om å sykle mer etter en lang sykkeltur _
Styret har en svært trang svingsperre som gjør det vanskelig å svinge. Og det fratar barnet muligheten til å lære nettopp å svinge. _ Ikke tenkt noe på dette _
Det beste med sykkelen er at den er pen å se på. Som et opplæringsverktøy for sykling vil den ikke duge. _ Sykklene har fungert utmerket som opplæringsverktøy, våre to jenter kunne fint gå over på sykkel med pedaler når de fylte 4 år _
#238859612/03/201721:53
Vi fikk en Rebel Kidz Wood til vår sønn, og han var veldig glad i den så lenge den passet. Litt begrensede muligheter for å stille setet opp og ned. Den kan uansett ikke arves videre, da den tålte vann dårlig og begynte å råtne og delaminere av å ligge ute (under tak, men ingen annen beskyttelse). Har man den innendørs eller i en putekasse kan ting stille seg annerledes. Enig i at den var veldig hard å svinge, men på den annen side skal det ikke veldig store styreutslaget til for å snu en sykkel.
Neste sykkel var en Kettler Speedy 12" med håndbrems. Bremsen var ubrukelig drit, som enten var konstant på, eller måtte slakkes så mye at den hadde tilnærmet null effekt. Bortsett fra det var sykkelen helt OK, men bremsen kunne de spart seg. Den er sannsynligvis litt for stor til å være første løpesykkel.
Konklusjonen for vår del blir nok å prøve noe annet når yngstemann begynner å bli gammel nok (han er 7 måneder nå). Skal følge denne tråden for tips.
#238863813/03/201708:52
Ingen som har nevnt Kokua Jumper? Synes den må være med i vurderingen. Vår er hardt brukt av to unger gjennom mange år, men er like fin. Enkel i utførelsen, kommer med ekstradeler (bakdemper, ekstra lang setepinne, osv.). Fete dekk med godt volum. En strikk mellom ramma og styret (avtagbar) som gjør det veldig vanskelig å tverre styret.
Redigert av Øyvind V; 13/03/201708:53.
#238870413/03/201712:16
Jeg syntes ikke utseende var så bra, men lav vekt i kombinasjon med justerbar sete- og styrehøyde i kombinasjon med en veldig god pris gjorde at jeg valgte å slå til. Er gjerne mulig å lakke i en litt kulere farge og bytte ut Strider-logoen med Jonas.
Testvinner Kokua Jumper og andreplass Earlyrider Alley Runner hadde nok blitt valgt om ikke økonomi hadde vært et tema, men de kommer på ca. 2000 kr.
Ingen som har nevnt Kokua Jumper? Synes den må være med i vurderingen. ...... Enkel i utførelsen, kommer med ekstradeler (bakdemper, ekstra lang setepinne, osv.). Fete dekk med godt volum. En strikk mellom ramma og styret (avtagbar) som gjør det veldig vanskelig å tverre styret.
+1
Stig
#256809909/08/201912:54
Beste. Lettest, har brems(noe har vært knallbra for begge mine to, de har lært seg å bruke brems), styrelager som hindrer at styrer snurrer rundt, nydelig finish og ergonomi som alle Isla har, for meg hadde den så god restverdi at noe annet var bare teit. Tror den kosta meg 300kr etter at den var brukt av begge mine, pluss en nevø.
Ikke en "terrengsykkel", omtrent eneste negative.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#256810409/08/201913:10
FrogTadpole eller Tadpole Plus er knallsykler. Har også en 12" Cannondale med Lefty som minsten har brukt litt, helt til hun vokste inn i en Tadpole + som vi hadde fra storebror.
Redigert av baronKanon; 09/08/201913:11. Rediger grunn: Brainfart
Ingen som har nevnt Woom? De er lette og har en gjennomtenkt barnevennlig utforming. Bakbrems på styret som selv små barn faktisk får til å bruke. Kommer i to str, 12tommers hjul og 14 tommer. Ikke den billigste.
#256824810/08/201916:39
Har en Kokua Jumper som eldstemann har hatt i to år nå. Skulle gjerne kunnet skrive noen ord om den, men han nekter å bruke/prøve den. Tasset litt på den inne i starten. Ser helt ny ut.... satser på at nr 2 finner gleden med den neste år. Sykkelen ser helt konge ut da. Er ikke alltid interesser smitter over...
#256826210/08/201919:52
For å være dønn ærlig etter erfaring med diverse dyre barnesykkel til 3 barn bl.a. 4 IslaBikes: de merker ikke forskjell, kjøp den billigste med en farge de liker. Spesielt de minste.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
#256828811/08/201907:33
Hadde tenkt å kjøpe kokua jumper men endte opp på frog tadpole pga. bakbrems.
Leste her at brems var overflødig da de små ikke klarte å bruke den men ignorerte det, poden hadde god kontroll på bremsing før han fyllte 2. Er nå 2 og et halvt, han driver å sladder og koser seg. Brems er Veldig greit når jeg sykler på tur med han, hadde ikke turt å la ha sette utfor uten! Eneste negative med tadpole er mutterene til bakhjulet som stikker langt ut, hender han får de i helen/akillesen.
#256836611/08/201919:02
Takk for alle tips! Kjøpte en pent brukt Frog Tadpole i dag til halv pris av veil. Så får vi se om den faller i smak. Uansett et høydepunkt å få sin første sykkel!