Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan få en fot innenfor?

Hvordan få en fot innenfor? #2388126 10/03/2017 10:02
A
A. Nonym Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Har en teknisk utdannelse på bachelornivå. Fullførte denne midt i oljenedturen, og fikk følgelig ikke jobb. Utdannelsen er ikke låst til oljebransjen, men jobbmulighetene ble naturligvis preget av de dårlige tidene. Begynte på master i 2015, hvor jeg av motivasjonsmessige årsaker ligger an til å bruke et år ekstra. Jeg søker for tiden jobb, og kan gjerne tenke meg å jobbe litt og sette masteren på vent.

Etter nærmere 50 søknader, så har jeg vært på to intervjuer. Stillingene jeg har søkt på har vært utenom storbyene. På det første intervjuet var det ganske tydelig at jeg ikke hadde noe i den jobben å gjøre, siden jeg manglet erfaring. Arbeidsgiveren foreslo her at jeg heller burde ta fagbrev for å få relevant erfaring. Det føltes unaturlig å gå videregående på nytt etter å ha tatt bachelor. I ettertid er det uforståelig at de kalte meg inn til intervju i det hele tatt.

På det andre ble jeg sannsynligvis forbigått av en med erfaring. Av de fleste stillingsannonser innenfor mitt fagfelt fremgår det at man er uaktuell uten fem til ti års erfaring. Hvordan skaffer man seg denne erfaringen, når tilsynelatende ingen arbeidsgivere er villige til å lære opp en som er helt fersk? En traineestilling hadde selvsagt vært noe, men det er få av disse, og uten toppkarakterer kommer man gjerne langt bak i køen. Resultatene mine er helt gjennomsnittlige. Finnes det håp?

Redigert av A. Nonym; 10/03/2017 10:05.
Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388133 10/03/2017 10:58
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Ville de klassiske og tildels utskjelte vikarbyråene ha en misjon? De kan, om de har aktuelle klienter, gi deg en mulighet til å vise deg frem i praksis hos en arbeidsgiver.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388135 10/03/2017 11:03
A
A. Nonym Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Har lagt inn CV-en hos flere av vikarbyråene, men har ikke fått noe særlig respons. For kortere engasjementer virker det som de vil bruke minst mulig tid på opplæring. Bedriften vil gjerne ha en kandidat som kan generere penger til bedriften fra første stund.

Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388145 10/03/2017 11:39
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ville tro at store selskap er det du burde gå etter. Ville kanskje trodd at det var i store byer du fant flest slike.... Kan det være andre bransjer der din erfaring også er relevant?

Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388146 10/03/2017 11:40
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jobb markedet er knalltøft for tiden. Prøv å finn motivasjon til å fullføre masteren. De du søker hos gjør seg vel noen refleksjoner om at du er halveis i et masterløp. Hvorfor fullfører han ikke? Hvor lenge blir han til oss før han starter på igjen?

Redigert av Skjelven; 10/03/2017 11:42.
Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388177 10/03/2017 14:24
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg er på en måte i samme situasjon, men planlegger å fullføre mastergraden til sommeren, samt at jeg har noe erfaring. Jeg opplever det også som veldig vanskelig akkurat nå, og ekstra vanskelig siden jeg har måttet begrense meg geografisk til et område som er spesielt rammet av oljenedtur. Min plan/strategi er å også se etter "alternative" arbeidsgivere. Og da mener jeg de bedriftene som typisk ikke dukker opp på karrieredag for ingeniører. For eksempel sykehus kjøper jo inn og drifter masse teknisk utstyr som de trenger folk med teknisk kompetanse til å administrere.

Nå vet ikke jeg hvilken studieretning du har, men antar maskin eller noe i den duren, siden det virker til å være den retningen som er mest rammet av oljenedtur. Å begynne på videregående for å så gå videre til å ta et fagbrev virker som et litt dramatisk steg. Fagbrev ringer fint i ørene på mange, men du vil måtte bruke 3-4 år på å få det, og da er det mye annet du kan gjøre som vil gi deg mer ingeniørfaglig tyngde.

Her i Trondheim er det mange tilbud for studenter som vil opparbeide seg erfaring ved siden av studiene. For eksempel formula student og lignende initiativ. Å delta på sånt tror jeg er noe av det beste man kan gjøre for å lære den praktiske siden av faget sitt og dermed få nødvendig erfaring.

Så tror jeg Skjelven har et godt poeng, det tar seg ikke så bra ut om du planlegger å gi deg halvveis i en master, med mindre du har en god grunn.

Jeg har hørt, men vet ikke hvor konsekvente de er, at for eksempel Hydro gjerne vil ha folk rett fra skolebenken inn i Traineestillingene sine, dvs. uten noen spesiell erfaring, slik at de ikke tar med seg uvaner osv. Dette er kun noe jeg har hørt gjennom jungeltelegrafen. Aner ikke om det faktisk stemmer. Men jeg tipper at de gjerne vil ha folk med toppkarakterer.

Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388178 10/03/2017 14:56
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg vil henge meg på oppfordringen om å fullføre masteren, men vær sikker på at du vil fullføre ellers er det ikke noen vits; Da ser det ikke bra ut i forhold til jobbsøking og du kommer bak i køen. Det er også vanskeligere å fullføre siden, så nå er en veldig god tid med tanke på markedet.
Ellers søkes det alltid etter unge folk med minst 10 års erfaring, så ikke la det hindre deg i å søke hvis du går for jobbsøking i stedet.

Karbonbasert livsform.
Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388184 10/03/2017 15:16
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Små kommuner i utkantene er gjerne lett desperate etter ingeniørkompetanse til teknisk etat, så der kan det være mulighet selv om utdannelsen ligger litt på siden av det de ønsker. Som alle andre ønsker de helt perfekte søkere, så det er det de beskriver i annonsene, men de sliter ofte med å få søkere.

Ulempene er da at dette foregår i utkant Norge, du jobber kanskje med noe som er litt på siden av utdannelsen, samt at teknisk etat i små kommuner innebærer å jobbe med mye forskjellig og ikke så mye spesialisering

Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: Radival] #2388197 10/03/2017 16:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Radival

Ulempene er da at dette foregår i utkant Norge,

Er man glad i friluftsliv, kan ukantnorge være vel så "sentralt" som en stor by.

Godt forslag.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388231 10/03/2017 20:12
Iselilja Offline
Sjekk med nav om muligheter for å få dekket arbeidstrening. Vi hadde en jente innom oss som var nyutdannet og ville ha 3 mnd arbeidstrening hos oss. Det er en god start. Ved en senere utlysning vil man være et kjent navn i søkermassen.

Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388235 10/03/2017 20:36
T
Tommy D. Offline
Ringrev
Ringrev
T
Hos oss (større selskap) har nesten ingen kommet inn uten å ha gått som vikar først, meg selv inkludert. Kjenner også flere i andre selskaper, som har gode erfaringer med dette. Er du først inne er mitt inntrykk at fast stilling og forfremmelser sitter løst om man gjør en god jobb! Må kanskje være villig til å starte litt lavere enn man ville i en perfekt verden!

T.

Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388277 11/03/2017 08:44
C
CarlGustav Offline
Entusiast
Entusiast
C
Oljebransjen har vært gjennom en rimelig tøff periode med nedbemanninger, konkurser, permiteringer, alt...nå er det tegn på bedring og nye oppdrag kommer.

Det er veldig mange om beinet og mange med lang erfaring som har gått ledige lenge. I tillegg henter oljeselskapene inn folk fra utlandet og setter ut jobber. Mange steder prates det ikke norsk i korridorene lenger.

2 intervjuer på 50 søknader er bra, har hatt kollegaer som sendte ut over hundre søknader føre de kom inn på intervju og de hadde gode karakterer og gode referanser.

Jeg vil anbefale å søke på jobbe i distriktene framfor en videreutdanning - det er ikke noe bedre betalt å gå arbeidsledig med høy utdanning

Re: Hvordan få en fot innenfor? [Re: A. Nonym] #2388358 11/03/2017 19:48
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Rekruteringsdager der du studerer er en god mulighet for å komme i kontakt med bedrifter som ønsker å rekrutere nyutdannede.

F.eks. har de på NTNU Karrieredagene: http://kdntnu.no/

Moderator  support