Randonnéebindingssynsing! Lett binding+brede ski?
|
Randonnéebindingssynsing! Lett binding+brede ski?
08/03/2017 10:46
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei kjære forum. Dere er viden anerkjent som Norges sikreste kunnskapskilde, og jeg ønsker igjen å høste av denne rikdommen vedrørende temaet randonnéebinding og storfjellski. Jeg har et par 4frnt Hoji 195cm med målene 133 / 112 / 123 mm og ønsker et så lett oppsett som mulig på disse, dog uten at det går på kompromiss med kjøringen. Jeg driver ikke å hucker ut fra store klipper, men liker å ha et greit tempo nedover. Vil jeg oppleve ufrivillige utløsninger (!) eventuelt andre problemer om jeg monterer, feks et par Superlite 2.0 eventuelt noe lett fra ATK på én slik ski? Tar gjerne imot synsing/drøfting fra selvautoriserte eksperter :-)
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
Re: Randonnéebindingssynsing! Lett binding+brede ski?
[Re: Jonas88]
08/03/2017 12:25
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
En jeg kjører en del på ski sammen med kjører Hoji med Dynafit Radical ST bindinger. Jeg har aldri opplevd at skiene hans har løst ut når vi har kjørt sammen. Han drar på til et par knepp over middels. Han er riktig nok ikke den tyngste jeg kjenner, men jeg tror du skal være ganske tjukk for at dette skal være et problem med ST-bindingene. ST har DIN på 10. Superlite 2.0 har en DIN på 12. DIN er den tysk industrinorm og er vel noe i samme gate som en CE-godkjenning. For å kunne sette DIN 12 på et par alpinbindinger skal de tåle en viss belastning før de løser ut. Jeg kjører selv med ST-bindinger, men på en annen ski og har aldri opplevd at de løser ut uten at det var meningen, hverken på hopp eller på slagete føre. Fremstykke på Superlite-bindingene er vel ganske like som på de fleste andre Dynafit-bindingene. Bakstykket er noe lettere, men fortsatt samme konseptet. Hvorvidt du sliter ut bindingen fortere med en så tung ski vet jeg ikke, men jeg tror ikke det bør by på problemer. Dersom du ønsker et så lett oppsett som mulig så vil jeg påstå at Hoji er et dårlig utgangspunkt  Med så bred og tung ski vil det og være en fordel med stive sko. Jeg ville nok heller gått for en litt smalere og lettere ski som fortsatt er god å kjøre på og som funker på litt mer enn bunnløst pudder.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
08/03/2017 12:35
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...992#Post2066992I denne tråden er det en kar som har herja på med TLT Speed Turn (ser helt lik ut, men med lavere DIN-setting) med omtrent samme mål på skia som deg, så tipper det skal gå bra. Har selv Dynafit-bindinger på begge skiparene og har aldri opplevd ufrivillig utløsning. Datteren min har de samme bindingene og vi er fornøyd med de, uten at det er veldig relevant mtp på forskjell i vekt og bredde.
Redigert av Goldrush; 08/03/2017 12:37.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
08/03/2017 12:54
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Om du kjører Dynafit-binding på en bred ski et det et problem at frambindingen ikke greier å holde på plass skia på hardt føre. I løssnø går det fint. Løsningen er å sette frambinding i gåmodus når forholdene tilsier det. Men da løser den ikke ut som den skal. Jeg har løst problemet ved å sette Kingpin på de siste randoskiene mine (midtbredde 106).
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
08/03/2017 13:17
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slike problemstillinger er vel også veldig avhengig av hvor godt man kjører. For eksempel tok jeg nettopp Hjortleifson til inntekt for at man kunn høkke og kjøre gærning med selv de letteste tekbindingene, men så så jeg nøyere på fyren og innså at han kjører lett og ledig som en gud og at han sikkert veier 40 kg så da kan nok min gubbekjøring være mer utfordrende for bindingen en Hjortleifson sine 20 m dropp.
|
|
|
[Re: Fossi]
08/03/2017 13:19
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
En jeg kjører en del på ski sammen med kjører Hoji med Dynafit Radical ST bindinger. Jeg har aldri opplevd at skiene hans har løst ut når vi har kjørt sammen. Han drar på til et par knepp over middels. Han er riktig nok ikke den tyngste jeg kjenner, men jeg tror du skal være ganske tjukk for at dette skal være et problem med ST-bindingene. ST har DIN på 10. Superlite 2.0 har en DIN på 12. DIN er den tysk industrinorm og er vel noe i samme gate som en CE-godkjenning. For å kunne sette DIN 12 på et par alpinbindinger skal de tåle en viss belastning før de løser ut. Jeg kjører selv med ST-bindinger, men på en annen ski og har aldri opplevd at de løser ut uten at det var meningen, hverken på hopp eller på slagete føre. Fremstykke på Superlite-bindingene er vel ganske like som på de fleste andre Dynafit-bindingene. Bakstykket er noe lettere, men fortsatt samme konseptet. Hvorvidt du sliter ut bindingen fortere med en så tung ski vet jeg ikke, men jeg tror ikke det bør by på problemer. Dersom du ønsker et så lett oppsett som mulig så vil jeg påstå at Hoji er et dårlig utgangspunkt  Med så bred og tung ski vil det og være en fordel med stive sko. Jeg ville nok heller gått for en litt smalere og lettere ski som fortsatt er god å kjøre på og som funker på litt mer enn bunnløst pudder. Takk for svar. Angående tyngde er dette selvsagt ikke noen lettvektsrigg uansett, og de vil bli kjørt med Vulcan, så stivheten der skal ikke stoppe meg. Men tanken med denne bindingssynsingen er om et er mulig å spare inn en del hundre gram her, og på den måten få en ski som kan traskes med for de dagene det er mye snø i fjellet :-)
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
08/03/2017 13:22
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Om du kjører Dynafit-binding på en bred ski et det et problem at frambindingen ikke greier å holde på plass skia på hardt føre. I løssnø går det fint. Løsningen er å sette frambinding i gåmodus når forholdene tilsier det. Men da løser den ikke ut som den skal. Jeg har løst problemet ved å sette Kingpin på de siste randoskiene mine (midtbredde 106). Skjønner, dette er altså et problem for all tech-bindingen som ikke har roterende fremhus, er det slik å forstå? Disse skiene vil nok ikke bli de som blir tatt frem når det er hardt og isete, så ser man bort ifra mye kjøring under slike forhold, er det ikke noe som skal holde meg tilbake? :-)
|
|
|
08/03/2017 13:42
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Husk å kjøpe skistoppere eller fangreimer. Jeg har vært med på å stå på toppen og se en ski kjøre solo helt til dalbunnen etter fire timer trasking i motbakke. Han som mista skia hadde telemarkbindinger og tok av sikkerhetsreima for å ta av fellene. I et uoppmerksomt sekund forsvant skia utfor kanten. Det ble en lang tur ned for han.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
08/03/2017 13:51
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Synes ikke det fungerer når det er hardt. Løser også ut når jeg går opp med låste bindinger på is.... Klarer ikke å se at det har noe med om man kjører mykt eller ikke: når det er hardt vil man uansett ha trykk dersom man ikke bare skrenser seg ned...og da også. Jeg låser på veg ned. (Har brukt Tech bindinger siden 2000) <Erfaring er fra ski med 135mm under foten)
|
|
|
[Re: hilmer]
08/03/2017 13:58
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Synes ikke det fungerer når det er hardt. Løser også ut når jeg går opp med låste bindinger på is.... Klarer ikke å se at det har noe med om man kjører mykt eller ikke: når det er hardt vil man uansett ha trykk dersom man ikke bare skrenser seg ned...og da også. Jeg låser på veg ned. (Har brukt Tech bindinger siden 2000) <Erfaring er fra ski med 135mm under foten) Hei. Hvilken binding er det her snakk om? Og om du har erfaring med flere ulike type bindinger, og man får altså færre ufrivillige utløsninger av de tyngre Dynafitbindingene?
Redigert av Jonas88; 08/03/2017 13:59.
|
|
|
08/03/2017 14:18
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Synes ikke det fungerer når det er hardt. Løser også ut når jeg går opp med låste bindinger på is.... Klarer ikke å se at det har noe med om man kjører mykt eller ikke: når det er hardt vil man uansett ha trykk dersom man ikke bare skrenser seg ned...og da også. Jeg låser på veg ned. (Har brukt Tech bindinger siden 2000) <Erfaring er fra ski med 135mm under foten) Hei. Hvilken binding er det her snakk om? Og om du har erfaring med flere ulike type bindinger, og man får altså færre ufrivillige utløsninger av de tyngre Dynafitbindingene? Min erfaring er med de gamle radical-bindingene med framstykket laget for 130mm ski (strammere fjær). Har ikke prøvd de nye roterende bindingene, men klarer ikke å se at det vil bety så skrekkelig mye. Beast er sikkert bedre - men de forsvinner vel neste år.... Kjøpte diamir selv nå, men har ikke fått testet de... Ufrivillig utløsning på is har jeg også opplevd på smalere ski, men det er kun når jeg virkelig har tråkket til med kortsvinger på is. Pga. det semi-låser jeg bindingene når det er is. (Har skadet meg på ski som har løst ut, men aldri ved fall.)
Redigert av hilmer; 08/03/2017 14:21.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
08/03/2017 14:33
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
De ser ikke dumme ut. "– De nye bindingene er litt kraftigere enn de letteste og en del lettere enn de kraftigste. Dermed har vi en lettvektsbinding som åpner for tøffere kjøring. Disse kan også justeres i lengden i motsetning til Superlite. Her får du veldig bra holdkapasitet i forhold til vekt, sier Trond Aalde i importøren 7Blåner." Denne er altså mer enn bare en Superlite med lengdejustering?
|
|
|
[Re: hilmer]
08/03/2017 14:43
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Synes ikke det fungerer når det er hardt. Løser også ut når jeg går opp med låste bindinger på is.... Klarer ikke å se at det har noe med om man kjører mykt eller ikke: når det er hardt vil man uansett ha trykk dersom man ikke bare skrenser seg ned...og da også. Jeg låser på veg ned. (Har brukt Tech bindinger siden 2000) <Erfaring er fra ski med 135mm under foten) Hei. Hvilken binding er det her snakk om? Og om du har erfaring med flere ulike type bindinger, og man får altså færre ufrivillige utløsninger av de tyngre Dynafitbindingene? Min erfaring er med de gamle radical-bindingene med framstykket laget for 130mm ski (strammere fjær). Har ikke prøvd de nye roterende bindingene, men klarer ikke å se at det vil bety så skrekkelig mye. Beast er sikkert bedre - men de forsvinner vel neste år.... Kjøpte diamir selv nå, men har ikke fått testet de... Ufrivillig utløsning på is har jeg også opplevd på smalere ski, men det er kun når jeg virkelig har tråkket til med kortsvinger på is. Pga. det semi-låser jeg bindingene når det er is. (Har skadet meg på ski som har løst ut, men aldri ved fall.) Skjønner, ut ifra dette konkluderer jeg med at et par lette bindinger skal passe til meg, om det ikke er voldsom stor forskjell på feks radical og superlite på dette området, så tar jeg gjerne den vektbesparelsen jeg kan få av et slikt bytte
|
|
|
08/03/2017 18:03
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Først og fremst, gratulerer med valg av sinnsykt fete ski! Men om du vil bruke dem som de er laget for, ville hvert fall jeg lagt fra meg enhver tanke om lette tech-bindinger.. På tech-bindinger er det frembindingen som står for mesteparten av kraftoverføringa. For det første begrenser det kraftoverføringen til skia, og som DesmoSkier'n var inne på over er, vil du slite med å holde skia ordentlig på plass. Lette tech-bindinger er laget for lette og små rando-ski, med tilhørende støvler, og harmonerer bra med det. Du har store kraftige ski- og støvler, det vil du få mest ut av med et mellomledd (binding) som er laget for slikt oppsett. Du vil fint kunne sitte fast i skia og kjøre nedover, men skal være rimelig lett og ha god teknikk for å få mest mulig ut av det. Jeg har samme skia selv, og for meg var det helt nobrainer å ha noe annet enn Kingpin. Har disse på et annet tilsvarende par også, og kunne ikke hatt en bedre gå-binding til store ski. Poenget med den er at du får kraften overført gjennom hælen, hvilket er mye mer effektivt, og du slipper svakhetene ved å kjøre gjennom frembindingen. Jeg har også Diamir Vipec på et noe lettere skipar, som også er et godt alternativ til store ski, og du vil spare litt vekt på denne. Den er tech foran og bak, men bakbindingen roterer ikke sideveis, da utløseren sitter foran. Sånn sett får den mange av samme egenskapene som Kingpin, men med en noe bedre utløser (uten at jeg har opplevd forskjellen på sistnevnte) Andre tech-bindinger som Dynafit, G3 etc bruker jeg ikke, ganske enkelt pga tech-front kombinert med roterende tech-bakbinding. I det dragsuget forsvinner også Radical-serien, har testet den ganske så bra opp mot de to andre, og sett gjennom mine øyne kan den ikke måle seg nedover i det hele tatt. Så for maks kjøring ville jeg valgt Kingpin, og Vipec om du vil spare litt vekt på bekostning av bittelitt kjøring. Det er nå mine oppfatninger 
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
[Re: chili]
08/03/2017 21:39
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Hva er det som gjør at Kingpin har litt bedre kjøreegenskaper enn Vipec?
|
|
|
[Re: Arne_And]
08/03/2017 21:51
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Hva er det som gjør at Kingpin har litt bedre kjøreegenskaper enn Vipec? Nedovertrykk i hælen, og du tråkker rett ned i skia med støvelen. På Vipec går det hele gjennom pinnene på bakbindingen. Men denne er bedre enn andre pin-bakbindinger igjen siden den ikke roterer, gir en mye fastere kjørefølelse. I tillegg står du lavere på KP. Med tommestokk og øyemål målte jeg dette til 8 mm'isj
|
|
|
09/03/2017 07:45
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Superlite 2.0 på mine nye Movement Alp Tracks 100. Bindingene virker veldig solide, og ser ut til å tåle en trøkk.
Støvlene står lavt på skien ift. mange andre tech-bindinger.
|
|
|
09/03/2017 10:32
|
Arne_And
More than words
|
More than words
OK, takk. Er de ca like gode på elastisitet (evne til å ta opp slag uten at de løser ut)? Det er såvidt jeg har skjønt en av hovedfordelene med Kingpin vs standard tech. Jeg er hverken tung eller kjører spesielt hardt, men jeg var plaget med at Dynafit-bindingene løste ut når de ikke skulle. Pga skadet kne var det ikke aktuelt å sette høyere DIN eller delvis låse tåa. Jeg bruker Marker Tour i dag pga dette, og når jeg evt bytter til Kingpin eller Vipec er det viktigste for meg at skiene sitter på når de skal, uten at jeg må kompromisse utløserfunksjonen. Forøvrig synes jeg denne artikkelen er interessant, her hevdes det at bindinger som løser ut i tåa er bedre mtp lårbeinsbrudd, men dårligere mtp korsbåndskade, sammenlignet med bindinger som løser ut i hælen. Jeg vil hevde at en korsbåndskade er mye mer alvorlig enn et vanlig lårbeinsbrudd, men om man får stygge vridningsbrudd kan det selvsagt diskuteres hva som er verst. Uansett tenker jeg at hærutløsning kanskje er best for meg som har igjen 0,6 av to korsbånd på det ene kneet.
|
|
|
09/03/2017 10:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har gått fra Marker Tour til Beast 14 (fordi Sport Conrad hadde de til under 3000 spenn i sommer) på de tyngste skia mine som er de jeg bruker heisbasert. Jeg kjenner ingen forskjell i elastisitet og trykk - og den harde følelsen av støvelen skrudd rett i skia som jeg har på Race Radical er ikke der i det hele tatt. Beast har pinner som de andre, men også et stykke under hælen som tar trykket. DIN-14 modellen har samme roterende frembinding som Radical ST2. Den veier 80g mer enn Kingpin og kan være et alternativ dersom du finner den til en god pris. Den eneste ulempen er at den mangler helt flat gåmodus, men det merker jeg ikke noe til med skikkelig utslag i skaftet på skoa.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/03/2017 10:56
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Har hatt Kingpin i 1,5 sesong og de har holdt seg på plass på ymse føre og løst ut når de skal. Kjører ikke med låst frambinding. Jeg er veldig fornøyd og skal ikke tilbake til pinner i bakbindingen. Lårbeinsbrudd kan forresten være ekstremt alvorlig, siden det er risiko for å kutte pulsåren.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: Arne_And]
09/03/2017 11:12
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
jeg kjører selv Vipec (primært black, men har og et par white) og er storfornøyd med de. Dynafit sine bindinger, og i essens alle andre forbindinger enn Vipec og Skitrab tr2, mener jeg selv er fundamentalt "flawed" - dvs at det er tweaking på et konsept som beskrevet blant annet her og over aldri vil være like sikkert som en vanlig alpinbinding eller gi like god kjørefølelse på tvers av forhold som en alpinbinding. De har med andre ord en iboende designmessig svakhet. De fleste er jo basert på et Dynafit design som ikke lengre er patentbeskyttet, om jeg har forstått det riktig, og med mindre de gjør noe kreativt ser jeg ikke helt hvordan de kan bli forbedret til å møte svakhetene i designet uten at... eller jeg ser det bare ikke at de kan optimaliseres mye mer med det designet de alt har. Jeg sier ikke at det ikke er bra - de er sikkert bra på sitt vis, men jeg opplever bare at med noen av svakhetene designet har vil det aldri kunne bli like bra som Vipec - selv om Kingpin sin bakbinding har noen fordeler over Vipec. Å skulle låse forbindingen når man går eller om man skal kjøre nedover i frykt for å miste skien, oppsummerer egentlig bare svakheten i designet både fra et sikkerhetsmessig og bruksmessig perspektiv. Slik jeg ser på det er konkurransen over til neste år når Fritschi kommer med sin Tecton hvor man får alt man trenger i en tech binding - spesielt for de av oss som bryr oss mer om bombing på ski, enn å telle grammene på vei oppover (igjen i motsetning til de nå discontinued Beast bindingene som var en suboptimal løsning imo). Utløsning foran, elastisitet sideveis foran, og elastisitet både oppover og bakover bak - samt den meget solide kjørefølelsen Vipec alt har - må jo dette bli en vinner. For meg er det helt uforståelig at nesten ingen selger Vipec, men alle skal ha Dynafit. Jeg har som SkiTrab egentlig mer troen på lette sko og solide bindinger, så med mindre det er ekstremt viktig å spare alle gram - og da på tross av at en i mine øyne utsetter knær for unødvendig ekstrarisiko - ser jeg ingen grunn til å ikke gå for Tecton over noen andre bindinger på markedet til neste år. Jeg skal byttet til Tecton på samtlige ski til neste år i hvert fall. Da kommer flere vipec whites og black til salgs Ta gjerne det jeg sier med en klype salt dog - jeg kjører stort sett med bakkeski som ofte både er særs stive og brede, står med beast cr sko og bruker skiene mine like godt når jeg skal ut å gå som i bakken. Mao er oppsettet mitt noe ganske annet enn lettest mulig toppturski. Jeg vil heller drasse på 500gr ekstra dag ut og dag inn. Av den grunn kommer jeg til å fortsette med Vipec og bytte til Tecton når de kommer til neste år. Om du - den som leser dette, ikke arne - er i kategorien lettest mulig toppturski/setup, er det en erkjennelse at vi nok tilhører forskjellige segment og nok har forskjellige preferanser hvor vi kanskje aldri blir helt enige om hva som er det optimale setupet. Det er helt greit https://www.wildsnow.com/21378/fritschi-ski-touring-evo-tecton-vipec/#more-21378
|
|
|
[Re: heinrich]
09/03/2017 11:44
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Helt enig. Å kombinere sideveis elastisitet og utløsning i bakbindingen, med en frambinding uten noe nevneverdig sideveis elastisitet er ikke gunstig for brede ski beregnet på hard kjøring. Det hjelper lite at bakbindingen har god elastisitet når allerede frambindingen er tvunget ut av hullene sine og ikke har sjans til å hente seg inn igjen, Kjører selv Vipec på brede ski, og er veldig fornøyd med de. Har tidligere hatt noen uhell med Dynafit som løser ut for tidlig på flere par ski og flere forskjellige bindinger, er alltid nøye med å fjerne is i både binding og sko. Synes også hælløftere på Vipec, og Vipec generelt er enklere i bruk enn Kingpin, selvom step-in på Vipec fortsatt ikke er optimal. Neste år blir det Tecton på meg også, den ser svært lovende ut. På lette og smale ski har jeg ikke noe problem med vanlig tech bindinger, men her er jo gjerne vekt og gåegenskaper mer i fokus enn kjøreegenskaper.
|
|
|
[Re: Henrik.]
09/03/2017 12:00
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Takk h og h, da fikk jeg et argument for å vente til neste år. Sesongen her blir det uansett få skidager, så jeg kan leve med tunge Obsethed og Tour.
|
|
|
09/03/2017 12:03
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Min erfaring med utløsning bak vs foran, er at utløsning bak ser ut til å fungere veldig godt på sakte vridninger - av typen der skien sitter fast, men kroppen forsetter å rotere. Den store svakheten er hekt av ymse slag. Da jeg var liten hadde bindinger som utløste alle veier både foran og bak - og en av racing-bindingene (head) ser ut til å ha sidevegs utløsning bak (de beveger seg i hvert fall sidelengs både forran og bak). Synes det er merkelig at ikke flere har det.
|
|
|
09/03/2017 13:12
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
jeg kjører selv Vipec (primært black, men har og et par white) og er storfornøyd med de. Dynafit sine bindinger, og i essens alle andre forbindinger enn Vipec og Skitrab tr2, mener jeg selv er fundamentalt "flawed" - dvs at det er tweaking på et konsept som beskrevet blant annet her og over aldri vil være like sikkert som en vanlig alpinbinding eller gi like god kjørefølelse på tvers av forhold som en alpinbinding. De har med andre ord en iboende designmessig svakhet. De fleste er jo basert på et Dynafit design som ikke lengre er patentbeskyttet, om jeg har forstått det riktig, og med mindre de gjør noe kreativt ser jeg ikke helt hvordan de kan bli forbedret til å møte svakhetene i designet uten at... eller jeg ser det bare ikke at de kan optimaliseres mye mer med det designet de alt har. Jeg sier ikke at det ikke er bra - de er sikkert bra på sitt vis, men jeg opplever bare at med noen av svakhetene designet har vil det aldri kunne bli like bra som Vipec - selv om Kingpin sin bakbinding har noen fordeler over Vipec. Å skulle låse forbindingen når man går eller om man skal kjøre nedover i frykt for å miste skien, oppsummerer egentlig bare svakheten i designet både fra et sikkerhetsmessig og bruksmessig perspektiv. Slik jeg ser på det er konkurransen over til neste år når Fritschi kommer med sin Tecton hvor man får alt man trenger i en tech binding - spesielt for de av oss som bryr oss mer om bombing på ski, enn å telle grammene på vei oppover (igjen i motsetning til de nå discontinued Beast bindingene som var en suboptimal løsning imo). Utløsning foran, elastisitet sideveis foran, og elastisitet både oppover og bakover bak - samt den meget solide kjørefølelsen Vipec alt har - må jo dette bli en vinner. For meg er det helt uforståelig at nesten ingen selger Vipec, men alle skal ha Dynafit. Jeg har som SkiTrab egentlig mer troen på lette sko og solide bindinger, så med mindre det er ekstremt viktig å spare alle gram - og da på tross av at en i mine øyne utsetter knær for unødvendig ekstrarisiko - ser jeg ingen grunn til å ikke gå for Tecton over noen andre bindinger på markedet til neste år. Jeg skal byttet til Tecton på samtlige ski til neste år i hvert fall. Da kommer flere vipec whites og black til salgs Ta gjerne det jeg sier med en klype salt dog - jeg kjører stort sett med bakkeski som ofte både er særs stive og brede, står med beast cr sko og bruker skiene mine like godt når jeg skal ut å gå som i bakken. Mao er oppsettet mitt noe ganske annet enn lettest mulig toppturski. Jeg vil heller drasse på 500gr ekstra dag ut og dag inn. Av den grunn kommer jeg til å fortsette med Vipec og bytte til Tecton når de kommer til neste år. Om du - den som leser dette, ikke arne - er i kategorien lettest mulig toppturski/setup, er det en erkjennelse at vi nok tilhører forskjellige segment og nok har forskjellige preferanser hvor vi kanskje aldri blir helt enige om hva som er det optimale setupet. Det er helt greit https://www.wildsnow.com/21378/fritschi-ski-touring-evo-tecton-vipec/#more-21378 Kan skrive under på at Tecton er knallbra, fikk testet den her om dagen. Den kommer til å bli en heftig utfordrer, om ikke killer, til KP. Kommer selv til å bytte ut Vipec med denne neste år. Veldig enkelt, siden de har samme mal, og kan skrus ned i samme hullene 
|
|
|
09/03/2017 15:40
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
jeg kjører selv Vipec (primært black, men har og et par white) og er storfornøyd med de. Takk for meget godt svar. Her fikk jeg mye info og absolutt noe å tenke på, når det blir lagt frem slik fremstår det jo ikke så fristende å kjøpe en lettere binding :-) Og dette var vel egentlig grunnen til at jeg startet denne tråden, jeg ville ha mer info, angående hvordan ulike bindinger påvirker kjøreegenskapene til brede ski. Jeg har nå i alle fall fått fylt på kunnskapen betraktelig, i tillegg til at jeg skal lese igjennom kildene dere har linket til. Dog er jeg selvsagt nysgjerrig på hvor stor grad disse egenskapene kommer frem der ute. Hvordan kan feks Radical 2 gjøre det så bra i tester, om hele konseptet er et såpass stort kompromiss?
|
|
|
09/03/2017 15:59
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
jeg kjører selv Vipec (primært black, men har og et par white) og er storfornøyd med de. Hvordan kan feks Radical 2 gjøre det så bra i tester, om hele konseptet er et såpass stort kompromiss? Det skulle jeg likt å vite selv.. Vil tro det er opp mot standarden av tilsvarende bindinger, sånn sett kan jeg forstå det. Men ikke opp mot hhv KP og Vipec, det er to helt forskjellige kategorier i mine øyne. Kjørte Radical 2 for et par uker siden på demoski, og synes det hele bare var nervøst, men det er nok mye fordi jeg er vandt med noe helt annet. Samtidig så digget jeg Radical 1 tidligere, inntil KP kom og ødela hele oppfatningen min om at tech-bindinger i det hele tatt har noe å gjøre på litt kraftigere ski! Men når det er sagt, så er jeg helt med på at lettere bindinger, som Superlit etc, også er knallbra utstyr, men til sitt bruk! Dvs oppsett med lettere ski og støvler.
|
|
|
09/03/2017 16:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Roterende frembinding har også en ulempe som jeg ikke tenkte på før jeg krysset i en 30+ grader helning med ikke mer en OK binding mellom snølagene. Det anbefales å sette frembindingen på techbindinger i kjøremodus dersom du skal krysse et skredfarlig område, for å unngå at skia fungerer som anker dersom du blir tatt, men du kan bare glemme å traversere bratt terreng med en binding som roterer - selv om det er mye snø.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/03/2017 16:41
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan kan feks Radical 2 gjøre det så bra i tester, om hele konseptet er et såpass stort kompromiss? Det skulle jeg likt å vite selv.. Vil tro det er opp mot standarden av tilsvarende bindinger, sånn sett kan jeg forstå det. Men ikke opp mot hhv KP og Vipec, det er to helt forskjellige kategorier i mine øyne. Kjørte Radical 2 for et par uker siden på demoski, og synes det hele bare var nervøst, men det er nok mye fordi jeg er vandt med noe helt annet. Samtidig så digget jeg Radical 1 tidligere, inntil KP kom og ødela hele oppfatningen min om at tech-bindinger i det hele tatt har noe å gjøre på litt kraftigere ski! Men når det er sagt, så er jeg helt med på at lettere bindinger, som Superlit etc, også er knallbra utstyr, men til sitt bruk! Dvs oppsett med lettere ski og støvler. Selv om jeg ser fordelene med f.eks KP. Så høres det ut som at den Radical 2 testen din ble farget i svært stor grad av at du ikke ville/mente at de skulle være bra. Det som så fint på nynorsk heter confirmation bias. Litt oppbrukt argument å dra frem proffkjørere som bruker "full" techbinding, men jeg gjør det uansett: (Mest siden det er fin kjøring) https://youtu.be/ndv9yo26ZAwOg her er to linker til folk som sammenligner Rad 2.0 med KP, og syns de er i samme liga, og som kommer til omtrent samme konklusjon. Skal du bruke skiene mest på tur, gå for Radical, skal du bruke de like mye på tur og i bakke, gå for KP. 1- https://www.wildsnow.com/18358/dynafit-radical-2-marker-kingpin-comparo/2. http://www.tetongravity.com/forums/showt...n-v-Ion-v-Vipec
|
|
|
|
|