Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Byggetråd - Køstom Stålsykkel

Byggetråd - Køstom Stålsykkel #2386183 01/03/2017 19:45
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Tenkte jeg skulle vise litt mer om byggeprosjektet mitt, vist i "Vis oss din 2017 racer", side 2.
Som sagt meldte jeg meg på et kurs hos The Bicycle Academy i Frome, England; "Advanced framebuilding course" Full pakke...
Jeg synes det er artig å bygge ting selv, særlig hvis jeg aldri har gjort det før. Kursene deres krever ingen forkunnskaper, så det passet bra.

Første uka bestod av div. praktiske del-kurs og siste uka var satt av til selve byggingen:
Bench fitting skills – 1 day
Fillet & Capillary Brazing Masterclass – 2 days
Fitting and Design Masterclass – 1 day
Custom Fork Building – 1 day
Custom Frame Building – 5 days

Frome er forøvrig en liten, litt søvnig by. Men ganske gammel, har vært by der siden 800-tallet. (Litt kultur må dere tåle)

Redigert av okk; 01/03/2017 20:10.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386194 01/03/2017 20:07
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Startet med teori og praktiske øvelser med "brazing" - hardlodding eller slaglodding på norsk. Dvs. man lodder med messing eller sølvlegering og acetylen/oksygen flamme på over 3000gr.
"Messinglarver":


Og kapillærlodding med sølv:

Sølv blir tyntflytende veldig fort, mens messing blir først litt "kremete".
Derfor kan man bruke messing til såkalt "fillet brazing":

Redigert av okk; 01/03/2017 20:25.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386231 02/03/2017 07:18
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Tøft, litt hver dag blir bra ! ! !


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386410 02/03/2017 20:40
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Skal prøve å få lagt ut litt hver dag.
Mer øvelser med messinglarver:
De to verst slik det skal gjøres, mine to første forsøk nederst. Slik går det med dårlig kotroll på varmen og/eller fart og koordinering...

Fillet brazing - Første forsøk på å bygge opp en "fillet". Hulkil er kanskje beste norske oversettelse?

Det gjelder å passe på hvor flammen peker, blir fort stygge brannsår hvis man er litt uoppmerksom.

Redigert av okk; 02/03/2017 20:46.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386413 02/03/2017 21:02
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Har lyst å delta på dette selv, og da ha ekstra kursing i TIG ICON_SMILE

Besøkte BTR gutta, å snakket ( og tjuvlyttet ) litt til bicycle acadamy gjengen når jeg var der, bra opplegg.

Redigert av Skorp; 02/03/2017 21:03.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386423 02/03/2017 21:27
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Bikefitting seansen forgikk med en slik sak:

Noen her inne har sikkert prøvd en slik, men for de som ikke har det:
Sete og styre justeres i xy mens man sykler, fra en PC.
Veldig lett å kjenne når setet f.eks. er akkurat passe høyt mens du sykler. I motsetning til å gå av og på sykkelen for hver justering.
Dette ga målene mellom kontaktpunktene pedaler - sete - styre, gitt med stack og reach fra krank til styret, og høyde og avstand fra krank til setet.
Målene ble plugget inn i BikeCAD, og så startet prosessen med å velge dimensjoner og type stålrør, - basert på vekt, kjørestil, ønskede egenskaper, estetikk, etc.
Jeg endte opp med rørtypen Columbus Spirit. Siden jeg er 192 og 90kg måtte jeg litt opp i diameter siden ramma blir stor og rørene lange. Med spirit kunne jeg øke diameteren litt uten å straffes på vekt, siden veggtykkelsen på Spirit er veldig tynn - ned i 0,4mm. Det er så tynt at jeg tør nesten ikke tenke på det når jeg sykler...
Spirit er laget av en legering de kaller Niobium (nesten det samme som Lurium :)) som har strekkfasthet på 1250MPa
Tidlig utgave:

Redigert av okk; 02/03/2017 21:31.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: Skorp] #2386424 02/03/2017 21:32
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Kjør på, jeg tok også ektra kurs i TIG ICON_SMILE ;
Du vil ikke angre, det er jeg sikker på.

Redigert av okk; 02/03/2017 21:33.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386435 02/03/2017 23:05
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 217
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
?
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 217
Glimrende tråd!

Øyv

Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386441 03/03/2017 06:27
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 355
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 355
Meeeeget interessant. Er spent på hvordan rørene ble kappet og hvordan tilpasningen til møtende rør ble beregnet. (hvilke verktøy som ble brukt)
Følger med stor interesse.


Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: Tobben63] #2386674 04/03/2017 20:36
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Da ramma var ferdig designet ble komponentene bestilt - dagen etter lå de på benken:




Metoden er ganske basic:
Man markerer senterlinjen (toppen) på røret, måler opp i henhold til tegningen og teiper på en "miter template" printet fra BikeCAD:


Så kapper man med en baufil - så nærme malen du tør...
Alltid en god idé å kontrollmåle minst en gang ekstra. På hver arbeidsbenk hang det en plakat hvor det stod: "Measure twice - cut once"
Sikkert med god grunn.

Vedlegg
Skjermbilde 2017-03-04 kl. 20.49.14.png (209.03 KB, 1279 nedlastinger)
Redigert av okk; 04/03/2017 20:45.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386677 04/03/2017 21:07
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Styrerør og krankhus ble montert i jiggen, og deretter begynte arbeidet med å file til rørene så godt som mulig.
Jiggen stiller man inn i henhold til tegningen, med utgangspunkt i krankhuset. Styrerøret monteres i riktig vinkel, avstand og høyde.
Seterøret tilpasses først og monteres i riktig vinkel.
Etter en god del filing:




Mer filing:


Deretter underrøret.
Ganske tricky å tilpasse mot det koniske styrerøret, samtidig som man må jobbe med tilpasningen til krank/seterør samtidig.
Men etter en god del filing og prøving i jiggen:



..og litt mer filing...:


...enda mer filing ...


(Alle bildene er rotert 90 grader ser jeg. Beklager, det får jeg fikse i morgen.)

Redigert av okk; 04/03/2017 21:16.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386714 05/03/2017 10:02
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Kanontråd!
Fysiologien din? Du sitter på 833 mm på en ganske kort ramme (om du endte opp med 72,5 grader seteerørsvinkel) med et relativt kort framspring og godt med stack i styrerøret. Jeg er nysgjerrig.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: Valentino] #2386847 05/03/2017 19:32
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Fysiologien er vel som forventet etter 25år foran en PC, men det er vel først og fremst forventet bruksområde og ønskede egenskaper som resulterte i denne geometrien. Den er til kosesykling og langturer, ikke ritt eller KOM-jaging.
Den ligger helt klart i komfort-enden av skalaen - i andre enden ligger vel temposykler med lite eller ingen komfort, men desto større fartspotensiale. Hadde jeg ønsket meg en rittsykkel hadde jeg i såfall ofret litt komfort.
Sittestillingen er nok ganske oppreist. Dette er jo første forsøk, men jeg håper jo det blir bra. Fikk kun to turer på den i høst, så jeg ser fram til å bli bedre "kjent" med den.

En annen diskusjon er at dette er jo de tallene, eller "vinduet", jeg fikk ut av bikefittingen. Med denne type bikefitting-sykkel får man "ærlige" tall - da mener jeg uten noen form for bias.
Mange gjennomfører en bikefitting med en sykkel man ellerede har kjøpt (Been there, done that). Og det preger naturligvis konklusjonene. Det kan jo hende man har valgt helt feil sykkel, og det sitter nok langt inne hos de fleste. I tillegg har du alt snikksnakk og gruppepsykologi som"slam that stem", "no pain no gain" etc. som sikkert medfører at mange piner seg unødvendig.

Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386852 05/03/2017 20:04
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Ser veldig imponerende ut! Skal følge med her ICON_SMILE

Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2386927 06/03/2017 07:33
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 16
A
aof Offline
Fersking
Offline
Fersking
A
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 16
Artig lesing.
Har du bilde av jiggen også?
Takk for at du deler!

Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: aof] #2387158 06/03/2017 20:42
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Her er fronttriangelet ferdig tilpasset, i jiggen:
Har dessverre ingen nærbilder av jiggen, hvis det var det du tenkte på.)

Neste skritt var å fiksere fronttriangelet, med punkt-lodding - hvis det er noe som heter det...:


Seterøret festes med litt kapillærloding:
Først litt flux:


Redigert av okk; 06/03/2017 20:54.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2387177 06/03/2017 21:32
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Så var det tid for baktriangel:
Tegne opp geometrien i 1:1 på benkeplata for å være sikker på at det er tilstrekkelig klaring til dekk, krankarmer og klinger


Mer filing for å få på plass kjedestag:



Redigert av okk; 06/03/2017 21:34.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2387205 07/03/2017 07:13
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Superkult prosjekt og pent håndarbeid. Var det slik at enhver kløne på kurset fikk til like strøkne skjøter osv som deg eller var det litt ymse resultater ? og hvor fingernem bør man være før man kaster seg ut på noe slikt.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: EmilZipp] #2387288 07/03/2017 11:33
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Vi var bare to stykker på kurset. Han andre lagde også fine skjøter, nesten like fine som mine... ;-)
Man må ikke ha noen forkunnskaper eller evner, men litt tålmodighet hjelper. Undervisningen foregår 1:1 eller 2:1 så det er svært tett oppfølging. Man øver jo litt på forhånd med småbiter for å lære håndlaget. De merker nok fort hvis noen er over middels klønete - og tilpasser prosjektet til den enkeltes evner, så de ikke setter igang med noe de ikke vil klare å fullføre.

Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2387750 08/03/2017 20:20
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Nesten ferdig, kun setestag og div. boss, småbiter og flat-mount feste for bremsene igjen før jeg kunne gå igang med "fillet brazing":

Har ingen bilder underveis i prosessen med selve loddingen, dessverre.
Det var såpass intenst at jeg hadde nok å tenke på.


1,93kg...

Ferdig:...

Redigert av okk; 08/03/2017 20:31.
Re: Byggetråd - Køstom Stålsykkel [Re: okk] #2387764 08/03/2017 20:48
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
O
okk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 79
Selv om jeg designet rammen med tanke på å bruke en karbongaffel, bygde jeg en gaffel også. Gaffelrøret er skikkelig tjukt gods, så det ble ingen lettvekter akkurat.
Gaffelen har litt større rake enn karbongaffelen. Tanken var å teste ut hvordan sykkelen endrer egenskaper med annen rake. Har foreløpig ikke kommet så langt.




Karbongaffelen er en Colombus Futura, med 12mm aksling for flatmount bremser, levert ulakkert. Fikk den lakkert sammen med rammen:

Vedlegg
IMG_1511.JPG (1.66 MB, 70 nedlastinger)
Redigert av okk; 08/03/2017 20:51.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå