Reg reim bytte på veldig gammel bil ; Nødvendig?
|
Reg reim bytte på veldig gammel bil ; Nødvendig?
15/02/2017 08:43
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har en Subaru Forester 99 Turbo som akkurat har rundet 310000 km Den er hel og pen for alderen og skal iflg plan gis til min eldste datter. Har vært på EU og de tingene som trengs for godkjenning er ikke allverdens, men så var det denne regreima da. Ryker regreimer i hytt og pine rett etter anbefalt skifte eller pleier de å holde noen titusen km til. Bilen er jo der hvor et par år til på veien er hva man kan håpe på før den er klar for å bli pensjonert eller at min datter vil ha ny.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Reg reim bytte på veldig gammel bil ; Nødvendig?
[Re: sanouka]
15/02/2017 08:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du kan jo starte med en visuel sjekk av reima. Både når motoren er av og når den går. Sprekker i gummien, tråder som henger, slår reima når motoren går?
Ellers er vel få hyppe på å gi et 'klart' svar, og så kommer du tilbake om et par uker for å si at reima røk allikevel.
|
|
|
15/02/2017 09:01
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er jo i stand til å ta mine egne avgjørelser på bakgrunn av andres erfaringer uten at noen skal føle seg ansvarlige for noe som helst Mener feks selv å huske at jeg hadde en sliten kjerre med regreima langt over intervall og at dét til slutt var rusten som tok den og ikke reima Et annet poeng er jo at det ikke er alle motorer som vil få motorras og det "bare" er å få på ny hvis ryker Hva som gjelder for boxeren til Subaru vet jeg ikke
|
|
|
15/02/2017 09:21
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvor lenge er det siden forrige skifte?
e
|
|
|
[Re: Espen]
15/02/2017 09:33
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvor lenge er det siden forrige skifte?
e Er ganske rett på intervall altså 100000 km siden sist Ja det er et kit med hjul og strammere som følger med ved bytte Skal lese tråden du lenker til Takk
|
|
|
15/02/2017 09:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nja, siden du spør og tar dine egne avgjørelser så ville jeg ikke stresset med +10-20.000 hvis en visuell sjekk ikke påviser uregelmessigheter.
|
|
|
15/02/2017 09:56
|
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Hjelper for usikkerheten med en inspeksjon slik som nevnt over her. Jeg har ikke hatt Subaru, men hatt gleden av å skifte reimer på andre biler.
Typisk tegn på slitte reimer er at kantene har begynt å flise seg opp og at tråder har begynt å løsne. Har du hatt oljelekkasje eller andre urenheter i nærheten av reg-reima kan det føre til at den ryker fortere. Er reima godt beskyttet mot vær og vind eller har den blitt utsatt for salt, grus og gjørme? Sikkerhetsmarginen på ei registerreim er stor. Er intervallet på bytte satt til eksempelvis 100 000, så er MTBF (Mean Time Before Failure) over 200 000 på reima. Et bilmerke kan ikke være kjent for at motorene deres havarerer på grunn av dårlig reg-reim. Derimot kan det være guffent å komme opp mot 200 000km for da vet en at det er like stor sannsynlighet for feil som det er for at den ikke feiler.
Den største skaden skjer på motorer der stempel går inn i samme området som ventilene slår ut. Jeg har alltid kalt dette for interferensdesign, men tror det heter noe annet. Det jeg mener er at hvis stempelet slår helt opp samtidig som ventilen slår helt inn, vil de to treffe hverandre, men takket være kamakslingens design, veivarmen og rett timing (register reim): Vil aldri dette forekomme. Hvis du derimot er så uheldig at regreima ryker så stopper kamakslingen og veiva løper med restmoment i motor og drivverk, så vil det forekomme. Da raper du alt som heter ventiler, stempler, pakninger og muligens også skakkjøring av veiv, topplokk og i værste fall selve blokka. Mest sannsynlig totalt motorhavari. Slikt design er mest vanlig på motorer med høy kompresjon.
Hvis jeg var deg ville jeg ha byttet om ikke så alt for lenge. Hvis ikke du gjør det selv, så hør med verksteder som mekkonomen osv. Få et skriftlig tilbud fra dem og fortsett til andre verksteder og forhør deg. Ta med det beste tilbudet til merkeverkstedet tilslutt. Ofte er de lystne på å beholde deg som kunde og vil skape et godt grunnlag for et nytt bilsalg. Sørg bare for å få materiell og personell-pris spesifisert. Da er det enklere å sammenligne for deg og verkstedene.
|
|
|
[Re: Tange]
15/02/2017 09:57
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nja, siden du spør og tar dine egne avgjørelser så ville jeg ikke stresset med +10-20.000 hvis en visuell sjekk ikke påviser uregelmessigheter. Etter å ha lest tråden til espen og gjør som du sier og sjekker visuelt så kan jeg nok kjøre litt til Reima er bare 6 år også Bytta den våren 2011 Hadde vært fint om noen i tillegg hadde vist om boxeren tåler at den ryker eller om det blir fullt ventil og kamaksel helvete 😃
|
|
|
15/02/2017 10:08
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har en gammel Audi som også burde hatt ny registerreim. Dette er en bil som ikke er i daglig bruk og som primært brukes til småkjøring og som sikkert vil bli vraket dersom reima ryker.
Det jeg opplever som kjipt er den konstante usikkerheten om at reima kan ryke og alt styret det medfører. Dette er ikke en bil jeg vil ut på E-18 med blant annet og det begrenser bruken en god del.
|
|
|
[Re: nyzeta]
15/02/2017 10:10
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hjelper for usikkerheten med en inspeksjon slik som nevnt over her. Jeg har ikke hatt Subaru, men hatt gleden av å skifte reimer på andre biler.
Typisk tegn på slitte reimer er at kantene har begynt å flise seg opp og at tråder har begynt å løsne. Har du hatt oljelekkasje eller andre urenheter i nærheten av reg-reima kan det føre til at den ryker fortere. Er reima godt beskyttet mot vær og vind eller har den blitt utsatt for salt, grus og gjørme? Sikkerhetsmarginen på ei registerreim er stor. Er intervallet på bytte satt til eksempelvis 100 000, så er MTBF (Mean Time Before Failure) over 200 000 på reima. Et bilmerke kan ikke være kjent for at motorene deres havarerer på grunn av dårlig reg-reim. Derimot kan det være guffent å komme opp mot 200 000km for da vet en at det er like stor sannsynlighet for feil som det er for at den ikke feiler.
Den største skaden skjer på motorer der stempel går inn i samme området som ventilene slår ut. Jeg har alltid kalt dette for interferensdesign, men tror det heter noe annet. Det jeg mener er at hvis stempelet slår helt opp samtidig som ventilen slår helt inn, vil de to treffe hverandre, men takket være kamakslingens design, veivarmen og rett timing (register reim): Vil aldri dette forekomme. Hvis du derimot er så uheldig at regreima ryker så stopper kamakslingen og veiva løper med restmoment i motor og drivverk, så vil det forekomme. Da raper du alt som heter ventiler, stempler, pakninger og muligens også skakkjøring av veiv, topplokk og i værste fall selve blokka. Mest sannsynlig totalt motorhavari. Slikt design er mest vanlig på motorer med høy kompresjon.
Hvis jeg var deg ville jeg ha byttet om ikke så alt for lenge. Hvis ikke du gjør det selv, så hør med verksteder som mekkonomen osv. Få et skriftlig tilbud fra dem og fortsett til andre verksteder og forhør deg. Ta med det beste tilbudet til merkeverkstedet tilslutt. Ofte er de lystne på å beholde deg som kunde og vil skape et godt grunnlag for et nytt bilsalg. Sørg bare for å få materiell og personell-pris spesifisert. Da er det enklere å sammenligne for deg og verkstedene.
Takk for utfyllende svar Jeg heller dit hvor jeg sjekker reima Hvis den er fin så satser jeg på at jeg gjør en ny vurdering om et års tid så blir det opp til dattera om vi skal gjøre det eller kjøpe ny bil Som sagt tidligere så er resultatet av et ryk på motoren ikke helt uten relevans heller Noen som vet hva regreim er på engelsk? Får sikkert opp noen treff på google om dette hvis jeg søker på engelsk Takk til alle så langt
|
|
|
15/02/2017 10:17
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er ikke bare motordesign som avgjør om det går galt, men også flaks/uflaks i sekundet reima ryker.
Jeg tror ikke det er mange motorer kan roteres helt rundt med ventiler stående helt åpne.
Man kan jo være heldig å havne i en kamposisjon, der ingen ventiler er 100% åpne.
e
|
|
|
15/02/2017 10:18
|
Espen
More than words
|
More than words
Du kan jo registrere bruker på Subaruforumet, og stille spørsmål der.
Sikkert noen som har erfaringer.
|
|
|
15/02/2017 10:21
|
RunM
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men kødder ikke med regreima. Ryker den er sannsynligheten for totalt motorhavari meget stor. En annen ting er at det ikke er bare kjørelengde, men også alder som bestemmer om reima må byttes, mange fabrikanter bytter reima etter 5 år.
Da er spørsmålet egentlig om du har råd til å enten vrake bilen hvis reima ryker, eller bytte motor?
Tar du sjansen på å bli stående hvor som helst med motorhavari?
Og ja, jeg har sett regreimer som har røket etter 6 år og 50000km. Eieren fikk det ikke dekket fordi intervallet var 100000 eller 5år. Har også sett regreimer som har røket etter 110000 km der intervallet for bytte var 100000....
Man kødder ikke med regreimer, de bytter man på foreskrevet intervall, helst tidligere.
En evt. salgsverdi vil jo også bli vesentlig lavere hvis reima ikke er byttet.
Redigert av RunM; 15/02/2017 10:26.
|
|
|
15/02/2017 10:53
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tror jeg har konkludert Sjekker reima Hvis ok så satser jeg på et år til siden årsintervallet gir meg et år til og km intervall akkurat har passert og at det tross alt ikke er hvilkensomhelst bil men en Subaru vi snakker om ;} Har kjørt selv siden siste bytte og alt virker fint Dattera kan ta en avgjørelse selv om et år om hun vil satse videre på den gamle traveren eller skrote og kjøpe ny Takk igjen til alle
Redigert av sanouka; 15/02/2017 10:54.
|
|
|
15/02/2017 10:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Reg reim er timing belt på engelsk.
|
|
|
15/02/2017 11:53
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan jo sende en PM til silverwrx også, han er Subarueksperten her inne... ihvertfall inntil han konverterte til Tesla. Han har vel hatt et tosiffret antall Subaruer, så tipper han vet litt mer rundt hva motorene tåler og evt. havari.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
15/02/2017 13:56
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
det er grunner til at det er service intervaller på kamreim bytte og det kan bli relativt dyre motorskader hvis reima ryker
nå kjenner ikke jeg til subaru men jeg mener at kamreim bytte koster fra 1500,- og oppover. kamreim havari på en eldre bruktbil kan bli så kostbart at bilen like gjerne kan skrotes
men for all del, hvis du vil spare penger så er det jo bare å droppe sørviser
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
15/02/2017 16:29
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Regreim havari er superkjedelig.
Kjøpte veteranbil, som hadde byttet reim for 5år siden og hadde kun blitt startet opp regelmessig siden det.
Jeg var på vei fra en kompis vinterstid midt i rush trafikken. I en sving midt i en bakke sa det knas. Bilen høgget til og hjulene begynte å skli, fikk heldigvis trykket inn clutchen kjapt. Måtte dytte bilen til nærmeste bussholdeplass, kanskje 100m. Ble stillestående kø begge retninger. Bussen var selvfølgelig ikke blid når den måtte stoppe halveis ut i veibanen. Fikk en kompis til å taue meg vekk derifra, slepetauet røk i en rundkjøring.. Enda flere fornøyde traffikanter.
Byttet kammer, ventilløftere, ventiler, ventiltetninger, toppakning, eksos og innsugspakninger, regreim, strammer ++ Samt planfreste toppen og slipte ventilsetene. Det gikk noen kroner.. Skulle et verksted gjort dette hadde prisen fort blitt 30-40k kanskje mer.
Skal sies at jeg hadde en Subaru hvor sist regreim bytte var på 370, mens bilen hadde gått 550. Stolte aldri helt på den bilen. Prøvde alltid å få noen andre til å kjøre om mulig.
|
|
|
15/02/2017 16:56
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dere må huske på hvaslags bil vi snakker om og hvor gammel den. Det er jo riktignok en traver som erfaringsmessig kan gå lengre enn langt, men det er jo også sånn at 310K og snart i 20 års tjeneste så er det mye annet som er på overtid og kan finne på å ryke. Turboen feks er en dyr affære på disse siden alt av av eksos og annet under motoren må ut. For ikke å snakke om toppen (som er et svakt punkt på disse motorene) Ryker den så er det gooood bye uansett. Jeg tenker som så at noen tusenlapper for å få den godkjent og satse på at ting holder til det ryker er en god plan. Hvis Turboen eller toppen går så har jeg igvertfall ikke allerede brukt 7000 spenn på regreima i tillegg til de tusenlappene jeg bruker for å få den godkjent pluss avgifter. Magefølelesen sier meg også (som subaruen til skorp gir mer enn st hint om) at reima antakeligvis holder lenge til som det meste på denne kjerra har gjort opp gjennom alle de åra jeg har hatt den. Har jo såklart bytta på intervall tidligere, men sist gang på 210K trodde jeg ærlig talt det var siste gangen bilen ville være i såpass stand at regreim ville være på agendaen. (A6n vi hadde fikk jeg såvidt vrakpanten for etter 240K) Men takker og bukker for all omtanke 
Redigert av sanouka; 15/02/2017 17:06.
|
|
|
16/02/2017 11:46
|
Tjohei
Fersking
|
Fersking
Vil si at det er ett sikkerhetsmoment i bildet her også. Og sende dattera avgårde i en bil som du vet kan stoppe når og hvor som helst er vel ikke spesielt greit gjort? Når reima ryker får du ikke noe forvarsel, da er det bråstopp der og da. Å bli stående i en tunnel langs en motorvei er ikke noe du ønsker. Samvittigheten min hadde vært rimelig mørk hvis noe skulle skjedd som en konsekvens av å sjanse på at reima holder litt til. Drevet med bilberging så vet et og annet om å stå langs trafikkerte veier med biler snittene i langt over 100km/t, anbefales ikke. Alle biler kan stoppe, men det er greit å gjøre det man kan for at det ikke skal skje...
|
|
|
16/02/2017 21:39
|
Aleksander2
Dr. Slow
|
Dr. Slow
Visuell inspeksjon er ikke bare bare på subaru og boxer. De reimene som er synlige i motorrommet er for dynamo og ac. Registerreima ligger gjemt bak det sorte, heldekkende dekslet i bakkant av disse beltene. Pga omfanget på regreimbytte (nesten uansett bil) anbefales det å ta løpehjul og vannpumpe når det først er demontert.
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
|
|
|
17/02/2017 16:04
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du hadde vært uten bil og kunne kjøpt akkurat denne subaruen med helt ny reg-reim til 7000kr(rundt det det koster å bytte på min bil iallefall), hadde du da slått til?
Etter 100k på ei reim så kan den i teorien ryke når som helst, men du kan sikkert være tryggere etter visuell sjekk.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
21/02/2017 16:28
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde kjørt som vanlig og ikke bekymra meg i hele tatt. Begravd bilen den dagen reima ryker.. Siden den som er der er 6 år og på intervallet vedder jeg i tillegg en 100,- lapp på at den ikke ryker før bilen er begravd..
|
|
|
21/02/2017 18:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Haha, kanskje han kan samle inn en 50-lapp av hver for å kjøpe biltemaregisterreim..........
Og nei, en reim som har bytteintervall 6år/100.000 km kan i teori ikke ryke når som helst når det har gått 6 år eller 100.000. Som forklart over så er dette anbefalt bytteintervall som produseneten setter med stor margin for å unngå å få et dårlig rykte. Kan den ryke? Ja, men er det stor sjanse for at den kan ryke når som heslt på slutten av bytteintervallet? Neppe.
Ellers er 7000-spørsmålet et legitimt spørsmål men den forutsetter at man har 7000,-. Hvis ikke står valget mellom å få bilen som den står uten nytt registerreim eller ikke ha bil(en) i det hele tatt. Ville du tatt bilen som den står uten nytt registerreim?
|
|
|
[Re: Kriss]
23/02/2017 17:52
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde kjørt som vanlig og ikke bekymra meg i hele tatt. Begravd bilen den dagen reima ryker.. Jeg skjønner godt at det er lett å forenkle dette på denne måten, men det er ikke alltid så enkelt. Jeg var på 100 mils feiretur(hver vei) med full oppakning på vinteren med 2 barn i bilen. Etter 50 mil så smeller det og jeg sto der i nordre nordtrøndelag..
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
25/02/2017 01:55
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I kveld har jeg tilegnet meg mer kunnskap om dette.
En med opel vectra der reima røk 2k over skiftintervall(100k). En annen med bil av ukjent merke. Ok 160k over skiftintervall(100k).
|
|
|
[Re: Kriss]
27/02/2017 08:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hadde kjørt som vanlig og ikke bekymra meg i hele tatt. Begravd bilen den dagen reima ryker..
Hvis han får full låsing på alle fire hjul i relativt høy hastighet, kan det vel fort bli mer enn bilen som må begraves.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Espen]
27/02/2017 08:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er ikke bare motordesign som avgjør om det går galt, men også flaks/uflaks i sekundet reima ryker.
Jeg tror ikke det er mange motorer kan roteres helt rundt med ventiler stående helt åpne.
Man kan jo være heldig å havne i en kamposisjon, der ingen ventiler er 100% åpne.
Jeg røyk reima på min '85 Toyota Camry for veldig mange år siden - 20 meter fra garasjen og nedoverbakke. Jeg trillet inn og parkerte - installerte ny reim etter noen dager og kjørte videre som om ingen ting var hendt. Det var sikkert mer flaks enn man normalt skal ha.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/02/2017 20:56
|
Espen
More than words
|
More than words
Har hørt mye forskjellig. Tror ikke det er dømt til å havarere hele motoren, men mange faktorer spiller inn. Jeg kjører forøvrig daglig rundt med et 26år og 340 000km gammelt dobbelt kamkjede. Det er fremdeles mer å gå på for strammern, og det rakler ikke, så det holder vel en stund til. 
|
|
|
|
|