Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Reg reim bytte på veldig gammel bil ; Nødvendig?

Re: Reg reim bytte på veldig gammel bil ; Nødvendig? [Re: Espen] #2385697 27/02/2017 22:18
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har brukt meg av subarudeler.no litt oppgjennom åra
De skrur mye forskjellig av disse bilene og har alltid hatt kred hos meg etter jeg så den klassiske hybelen på selvsnekra hems over verkstedet
For ikke å snakke om stereoen som øste ut metal av klasse mens jeg ventet blant gamle Pirelli kalendre og årgangs Alle Menn
Måtte ha noe andre greier og spurte samtidig hva de tenkte om reima og de sier at de nesten aldri ryker uansett lengde men at lagrene til strammer går først og da får man et hint om hva som er på gang.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Reg reim bytte på veldig gammel bil ; Nødvendig? [Re: GeirK] #2385716 28/02/2017 07:27
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: GeirK
Sitat: Espen
Det er ikke bare motordesign som avgjør om det går galt, men også flaks/uflaks i sekundet reima ryker.

Jeg tror ikke det er mange motorer kan roteres helt rundt med ventiler stående helt åpne.

Man kan jo være heldig å havne i en kamposisjon, der ingen ventiler er 100% åpne.

Jeg røyk reima på min '85 Toyota Camry for veldig mange år siden - 20 meter fra garasjen og nedoverbakke. Jeg trillet inn og parkerte - installerte ny reim etter noen dager og kjørte videre som om ingen ting var hendt.

Det var sikkert mer flaks enn man normalt skal ha.

Mindre flaks enn design tror jeg.

På gamle fordmotorer tok ikke en 2,0L skade hvis regreim røk, men en 1,6L ble ødelagt. Fikk en oppvåkning da jeg observerte en kjapp feilsøk på en minibuss. Nå spør jeg verkstedet om motoren tåler at regreima ryker. Tror ikke det på en forester.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Reg reim bytte på veldig gammel bil ; Nødvendig? [Re: GeirK] #2385936 28/02/2017 21:04
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: GeirK
Sitat: Kriss
Hadde kjørt som vanlig og ikke bekymra meg i hele tatt. Begravd bilen den dagen reima ryker..

Hvis han får full låsing på alle fire hjul i relativt høy hastighet, kan det vel fort bli mer enn bilen som må begraves.

Ja, man greier å tenke alt i worst case om man prøver..
Man vet aldri hvem man møter heller.
Det kan være produksjonsfeil på reima og den kan ryke før, det meste kan egentlig feile bare man setter seg i en bil..

Risikoen for at noe skjer med den reima på et kritisk tidspunkt er likevel minimal. (sansynlighet x konsekvens)
At alle 4 hjula låser seg og man mister kontrollen av den grunn er enda mindre sannsynlig.

Konsekvensen kan som oftest bli død den bare man er kreativ nok.

Jeg ville tatt den minimale risikoen, samme som jeg tar en viss risiko i det meste andre jeg driver med.
F.eks på enhver topptur er det risiko, har du uflaks nok så er konsekvensen død..
Når det gjelder bil er det minst risiko med å kjøre de nyeste med beste trafikksikkerhetstestene/sertifiseringene, men vil ikke kalle det uforsvarlig å kjøre en gammel en fordi.
Ei registerreim som nettopp har passert intervallet på en bil øker kanskje risikoen mikroskopisk i teorien, men den er helt klart til å leve med i min verden..

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support