Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 20 1 2 15 16 17 18 19 20

Raskall blir stisyklist!

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383512 14/02/2017 08:23
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Raskall
Sitat: anonymous22
Sykler du mye med lav kadens på grus/asfalt?

Men ja, jeg forstår at dette faktisk funker for deg og skjønner at du ikke er veldig ivrig på å endre og prøve deg fram med annet oppsett når du faktisk kan sykle masse med setet slik.

Tok noen stikkprøver på Strava og fant noe festlig. Sjekket 10 turer av noenlunde varighet (5 mil og lenger) og på 9 av disse 10 turene hadde jeg en snittkadens på 66. På den siste hadde jeg et snitt på 69.

Og frem til nå har jeg som du sier syklet mye på grus/asfalt. Hatt en og annen stitur (kanskje 2-3 turer i måneden) men ellers bare grus og asfalt.

Syntes 66 virket lavt for jeg er ganske opptatt av å holde en høy kadens. Før jeg fikk kadensmåler var snittkadensen godt ned på 50-tallet. Men oppover er det tyngdekraften som har en tendens til å bestemme kadensen, så det kan hende snittet dras noe ned i bakkene.

Oi, det var fortsatt veldig lavt!
Har en kollega som slet veldig med knærne og fikk han over til 80-85 i kadens som snitt (grusbanking) og problemene hans med knærne har forsvunnet mer og mer.

Selv ligger jeg med enda høyere snitt (og jeg har mye latinske ord om hva som er i veien med knærne mine) men med rundt 85-95 i kadens og korrekt innstilte cleats så har jeg aldri problemer. kan være verdt en sjekk

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383515 14/02/2017 08:29
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sykler du mye med lav kadens på grus/asfalt?

Men ja, jeg forstår at dette faktisk funker for deg og skjønner at du ikke er veldig ivrig på å endre og prøve deg fram med annet oppsett når du faktisk kan sykle masse med setet slik.

Tok noen stikkprøver på Strava og fant noe festlig. Sjekket 10 turer av noenlunde varighet (5 mil og lenger) og på 9 av disse 10 turene hadde jeg en snittkadens på 66. På den siste hadde jeg et snitt på 69.

Og frem til nå har jeg som du sier syklet mye på grus/asfalt. Hatt en og annen stitur (kanskje 2-3 turer i måneden) men ellers bare grus og asfalt.

Syntes 66 virket lavt for jeg er ganske opptatt av å holde en høy kadens. Før jeg fikk kadensmåler var snittkadensen godt ned på 50-tallet. Men oppover er det tyngdekraften som har en tendens til å bestemme kadensen, så det kan hende snittet dras noe ned i bakkene.

Det rimer at du har ganske lav kadens når du sitter så høyt. Å tråkke på 80-90-100 i kadens krever at man lett kan spinne beina rundt som visper, og da er det ikke mye rom for å vrikke på rumpa, strekke ut beina eller dytte ned tåa. Det er jo mye flatmark i området du sykler, så det forklarer kanskje lav-kadens-vane. Men lavere kadens (av betydning) oppover skjønner jeg ikke helt.
Du sykler såpass mye at jeg synes det er på sin plass å trene seg opp til å bruke høyere kadens og sitte lavere - gjøre som proffene. I gamle dager da jeg bare brukte sykling til transport syklet jeg, som de fleste andre, med lavere kadens og høyere sete. Lavere sete, høyere kadens og mest mulig sittende sykling ble jevnt innarbeidet i løpet av første sesong med sykkeltrening. Har aldri sett meg tilbake.

Hvordan har du cleats plassert da? Hvordan står de ift. sporene i sålen - langt fram, bak eller i midten?

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: hrukin] #2383516 14/02/2017 08:34
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Men dette med setehøyden er jo ikke binært. Det avhenger jo av setets horisontale plassering (og vinkel) også? Det er jo flere variabler enn målet fra kranksenter til toppen av sete.

Jeg har faktisk brukt en del år på å finne sittestillingen som passer meg best og da støttet meg på guider på nett så da blir det litt rart å skulle endre på det nå. Spesielt siden jeg nå har et spenn på 12,5cm på setepinnen. På de to sti-turene jeg har hatt på Stumpyen hittil har jeg brukt setepinnen mye mer enn jeg hadde trodd på forhånd. Men når jeg skal tråkke bortover og oppover er det fremdeles høyeste posisjon som føles mest riktig.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383517 14/02/2017 08:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjørte styrketråkk i går, 62 i snitt kadens ICON_LAUGH Heheh! Det høres for meg ut som du kverner fryktelig mye når du sykler, og da er det nok ikke rart at knærne skriker. Du får også brukt hjerte og lunger mer ved å få opp kadensen, vinn-vinn situasjon det ICON_SMILE

Er 180cm, 85cm skrukkemål. Sitter på 72cm på fatbiken, med wolvhammer vintersko. Har vurdert å heve setet litt.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383519 14/02/2017 08:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Setets plassering og hvordan du sitter på det, endrer jo litt (noen millimeter), men utifra bildet så har du vel setet ganske standard plassert på pinnen?

Jeg tror vi trygt kan si at du sitter meget høyt. Og selvsagt er ikke den samme sittestillingen den optimale for alle. Men vet ikke om jeg hadde vært fornøyd om jeg helt på egenhånd hadde funnet ut og bestemt meg for at jeg er annerledes enn nesten alle andre. Særlig ikke hvis jeg i tillegg syklet med svært lav kadens.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383522 14/02/2017 08:51
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg synes det er rart du ikke forstår at vi er inne på noe. Ole christian som har vært proffsyklist og redaktøren som har syklet noen mil iløpret av sine leveår kicker på at du kanskje sitter litt høyt. I tillegg til en drøss med andre.

DET ER INGEN SOM VIL DEG VONST, VI VIL BARE HJELPE DEG. MEN DA MÅ DU VÆRE ÅPEN FOR Å HØRE PÅ OSS

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: anonym22] #2383523 14/02/2017 08:51
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Setter alltid cleatsene så langt bak på skoen som mulig. Har eksperimentert med plassering lenger frem men det føles feil.

Og med en fortid som ekstremt overvektig (mange år opp mot 200 kilo tung), men likevel noe aktiv, har knær og ankler fått permanente skader. Har gått mye til fysioterapi for å trene knærne og det har hjulpet en del i hverdagen, men den intense smerten foran på knærne sitter som et skudd om jeg sitter lavere enn det jeg gjør nå på lange, repetitive økter. Legen mener jeg har kronisk bursitt og artrose (slitasjegikt) i knær og ankler men vi velger å ikke utrede det (enda) siden vekttap, fysioterapi og (sykkel-)trening gjør hverdagen nesten smertefri.

Jeg kan selvsagt prøve å senke setet for å se om ting er bedre nå enn for noen år siden, men jeg kan ikke si det frister så lenge dagens oppsett fungerer så bra som det gjør.

Redigert av Raskall; 14/02/2017 08:56.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Skjelven] #2383524 14/02/2017 08:55
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Skjelven
Jeg synes det er rart du ikke forstår at vi er inne på noe. Ole christian som har vært proffsyklist og redaktøren som har syklet noen mil iløpret av sine leveår kicker på at du kanskje sitter litt høyt. I tillegg til en drøss med andre.

DET ER INGEN SOM VIL DEG VONST, VI VIL BARE HJELPE DEG. MEN DA MÅ DU VÆRE ÅPEN FOR Å HØRE PÅ OSS

Men olechr har jo setet sitt like høyt som meg i forhold til styret:

Hvor høy er du/hvor lange bein har du ,egentlig?

Uansett, du er i godt selskap, olechr har samme oppsett:
http://ink361.com/app/users/21039637/mtbfagerli/photos/1320445522485504948_21039637

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383525 14/02/2017 08:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Skjelven

Men olechr har jo setet sitt like høyt som meg i forhold til styret:

Hvor høy er du/hvor lange bein har du ,egentlig?

Uansett, du er i godt selskap, olechr har samme oppsett:
http://ink361.com/app/users/21039637/mtbfagerli/photos/1320445522485504948_21039637

Ja, mange med olechrs høyde hadde nok valgt større sykkel. Men jeg tror han har temmelig lange bein og hans setehøyde er nok ganske normal ift. beinlengden.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383526 14/02/2017 08:59
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
På de to sti-turene jeg har hatt på Stumpyen hittil har jeg brukt setepinnen mye mer enn jeg hadde trodd på forhånd. Men når jeg skal tråkke bortover og oppover er det fremdeles høyeste posisjon som føles mest riktig.

Hmm, da bruker du senkepinnen annerledes (og mer aktivt) enn meg. Må innrømme at jeg ikke skjønner stoken for å kunne ha setet i mange forskjellige stillinger. Jeg kjører binært ICON_SMILE
Er det rufsete nedover, eller et seriøst cruxete opp-eller bortoverparti, kjører jeg setet i bunn. Mao hvis jeg ikke kommer til å sitte og trå.
Ellers er det alltid max oppe. Det å prøve å finne en litt mer optimal posisjon for de neste 50m føler jeg er bortkastet.

Jeg har ikke gått veldig systematisk til verks når det gjelder høyde eller plassering. Det har blitt tilpasset på følelsen, frem til jeg sitter komfortabelt, tråkket kjennes bra, og jeg ikke har noen vondter. Det jeg har fiklet litt med, er setet for- eller bakover, for å ikke komme for mye bakpå (spesielt på stisykkelen), setets vinkel avhengig av sag, samt plassering av cleats.

Når jeg i ettertid har målt og sjekket mellom syklene mine, har jeg funnet at jeg er innenfor noen millimeter når det gjelder høyde - uten å har gjort noe som helst bevisst. Må vel nesten ta frem målebåndet i kveld ICON_LAUGH

Det jeg har lagt merke til, er at jeg sitter noen cm lavere nå enn det jeg gjorde tidligere. Tror grunnen til det er at jeg det siste par-tre årene stort sett har syklet sti/rundbane, og det er veldig sjelden det er ok å sitte for høyt, jukkepinne eller ikke. Når jeg så skal banke grus eller asfalt, kjennes det helt fint å kjøre med "stihøyden".

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383529 14/02/2017 09:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Setter alltid cleatsene så langt bak på skoen som mulig. Har eksperimentert med plassering lenger frem men det føles feil.

Og med en fortid som ekstremt overvektig (mange år opp mot 200 kilo tung), men likevel noe aktiv, har knær og ankler fått permanente skader. Har gått mye til fysioterapi for å trene knærne og det har hjulpet en del i hverdagen, men den intense smerten foran på knærne sitter som et skudd om jeg sitter lavere enn det jeg gjør nå på lange, repetitive økter. Legen mener jeg har kronisk bursitt og artrose (slitasjegikt) i knær og ankler men vi velger å ikke utrede det (enda) siden vekttap, fysioterapi og (sykkel-)trening gjør hverdagen nesten smertefri.

Jeg kan selvsagt prøve å senke setet for å se om ting er bedre nå enn for noen år siden, men jeg kan ikke si det frister så lenge dagens oppsett fungerer så bra som det gjør.

Cleatsene langt bak er nok bra og det rette også for deg med knærne. Jeg gjentar at jeg forstår veldig godt at du ikke ivrer etter å endre setehøyde. Det må uansett gjøres samtidig med at du øker kadensen (mye), ellers får du nok vondt i knærne som du sier. Men du kunne satt ned setet en halv cm annenhver uke og økt frekvensen jevnt og så etter noen måneder har du setet 5-7 cm lavere og tråkker på 80 kadens i snitt. Og da ser du hvordan det går på veien dit.
Forutsatt at beinmålet du tok på 84 cm er ca. riktig, sitter du faktisk 8 cm høyere enn LeMond-metoden (0,883) tilsier. Og den er det mange som mener faktisk gir (ørlite) for høy setehøyde!

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: anonym22] #2383532 14/02/2017 09:23
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
.
Forutsatt at beinmålet du tok på 84 cm er ca. riktig, sitter du faktisk 8 cm høyere enn LeMond-metoden (0,883) tilsier. Og den er det mange som mener faktisk gir (ørlite) for høy setehøyde!

Setter jeg setet 8 cm ned får jeg BMX-sittestilling.

Men bare for morro skyld skal jeg forsøke å sette setet gradvis lenger ned. Jeg ønsker endringer velkommen så lenge de er til de bedre. Neste tur blir med setet litt lenger bak og 1 cm lavere enn på bildet. Kommer med rapport.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383552 14/02/2017 10:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har buksestr 34" i lengden, og jeg har hatt to tilpasninger av sykkel. Første gang fikk jeg anbefaling om 80,5 cm på 175mm krankarmer, med klosser langt frem. Ga meg godt tråkk, men drepte meg i nedkjøringer. Fortsatte i samme høyde med klosser lenger bak, og det var bedre. Så fikk jeg problemer med knærne (urelatert), og gikk til fitting hos fysio og ex-proff Heidi Sandstø hos sFit Helse på Kolbotn, med videoanalyse. Hun satte ned setet 2 cm på terrengsykkel, og beholdt høyden på bysykkelen, som har mer visping enn krafttråkk. Grunnen til det var å få mer kraft ned i tråkket. Når man sykler teknisk er det enda viktigere å trå ned i hælene enn å stå på tå ved tråkk, fikk jeg høre. Sitter du også langt bakpå med setback etc, blir det lite trykk foran. Uansett: det føltes rart først, men etter hvert begynte mine knesmerter å applaudere det noe lavere setet. Jeg har/hadde vondt på innsiden av kneleddet, så ikke sikkkert det er overførbart for deg.

Kjøpte en hjemmefittingboks fra Ergon, og det viste seg at det ble ganske likt med pekepinner derfra.

Bare tips fra meg. En bikefit av en som også er fysio tror jeg er gull verdt for å unngå og fikse skader. Første bikefit jeg var på, vare hos en som ikke hadde samme faglig tyngde, selv om jeg fikk mye god hjelp.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383564 14/02/2017 10:59
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
82 cm med 85 i skritthøyde høres mer en veldig høyt ut spør du meg. Og enda høyere hvis du har cleaten langt bak. Selv har jeg 95 i skritthøyde og sitter på 84. Bruker da formelen 0,884x skritthøyde. Da ligger også helen sånn ca flatt på pedalen ved helt utstrakt ben.

Flytter du setet litt lenger bakover må du også senke det litt, for å få samme lengde mellom senter krank og topp sete.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: neistein] #2383567 14/02/2017 11:12
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: neistein
82 cm med 85 i skritthøyde høres mer en veldig høyt ut spør du meg. Og enda høyere hvis du har cleaten langt bak. Selv har jeg 95 i skritthøyde og sitter på 84. Bruker da formelen 0,884x skritthøyde. Da ligger også helen sånn ca flatt på pedalen ved helt utstrakt ben.

Flytter du setet litt lenger bakover må du også senke det litt, for å få samme lengde mellom senter krank og topp sete.

82 med 85 er alt for langt uansett hvordan man ser på det. Med center krank topp sete på 82+ 17,5 cm i krankarm så skjønner man at da vil man sitte å vippe. Evnt sykle som en balerina

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: neistein] #2383573 14/02/2017 11:38
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Flyttes setet 10 mm bakover må det samtidig også flyttes 3 mm ned for å opprettholde samme lengde fra senter krank til senter sete. Gitt seterørsvinkel på 73, men det blir ikke store forandringer før vinkelen begynner å bli urealistisk spiss ICON_SMILE

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: olechr] #2383576 14/02/2017 11:48
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: olechr

82 med 85 er alt for langt uansett hvordan man ser på det. Med center krank topp sete på 82+ 17,5 cm i krankarm så skjønner man at da vil man sitte å vippe. Evnt sykle som en balerina

Når du sier det sånn så ser jeg poenget. Men jeg har ingen forklaring på hvorfor jeg ikke (føler at jeg) "vrikker på rumpa" når jeg sykler og heller ikke føler at jeg strekker foten spesielt mye. Skal se nærmere på det når jeg kommer hjem. Kan godt være jeg har "syklet feil" i alle år.

Så er spørsmålet om jeg er interessert i å lære meg å sykle på nytt. ICON_LAUGH

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383577 14/02/2017 11:52
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Hehe, det er noe med gamle triks og nye hunder...

Jeg er egentlig veldig tilhenger av If it aint broke, dont fix it, men denne gangen tror jeg kansje her er forbedringspotensiale. En bevist økning av kadens var fordelaktig for mine knær iallfall.

- Stefan
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383583 14/02/2017 12:03
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Forklarer hvor du ikke har vært bekvem over krux med HT iaff

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383587 14/02/2017 12:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Men jeg har ingen forklaring på hvorfor jeg ikke (føler at jeg) "vrikker på rumpa" når jeg sykler

Få noen til å sykle bak deg og hør om de ser noe vrikking (evt. be dem filme så du kan se selv). Selv om man føler man sitter helt rolig kan man vugge/vrikke fra side til side.

(Er 180, sitter på 75 cm.)

Redigert av Øyvind V; 14/02/2017 12:13.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383588 14/02/2017 12:12
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: olechr

Når du sier det sånn så ser jeg poenget. Men jeg har ingen forklaring på hvorfor jeg ikke (føler at jeg) "vrikker på rumpa" når jeg sykler og heller ikke føler at jeg strekker foten spesielt mye. Skal se nærmere på det når jeg kommer hjem. Kan godt være jeg har "syklet feil" i alle år.

App app app! Denne typen konfliktdempende innlegg skal vi ikke ha noe av! Vi er tross alt langt ute i tråden nå ICON_LAUGH

Men det er jo tre ting egentlig.
1. Sykle uten smerter, spesielt siden kroppen ikke minst knær har fått sine belastninger gjennom lang tid.
2. Sykle mer effektivt, skånsomt, og med bedre kontroll når det blir mer terreng.
3. Endre i retning punkt 2 uten å komme i konflikt med punkt 1.

Jeg gjetter også du har noe å hente på høyere kadens (blant annet mindre belastning på ledd og sener) og lavere sete (blant annet bedre kontroll i terreng og slipper å vippe), men at det vil kreve tilvenning over tid. Ser for meg at en sykkelkompetent fysio er et poeng her som skjønner hva som gjelder i ditt tilfelle. sFIT har vært kloke i noen andre sykkelspørsmål jeg vet om, det er sikkert også flere som er det.

Uansett er sykkelglede viktigst, så jeg ville ikke sett dette som et hasteprosjekt. Mer som et delmål.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Øyvind V] #2383596 14/02/2017 12:38
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Øyvind V
Men jeg har ingen forklaring på hvorfor jeg ikke (føler at jeg) "vrikker på rumpa" når jeg sykler

Få noen til å sykle bak deg og hør om de ser noe vrikking (evt. be dem filme så du kan se selv). Selv om man føler man sitter helt rolig kan man vugge/vrikke fra side til side.

(Er 180, sitter på 75 cm.)

Bare sånn for ordens skyld: Hvor på setet måler man? Setespissen eller javnt med setepinnen?

Jeg sitter som regel ganske langt frem på setet og det kan jo være en forklaring. Har mer vekt på "skrukken" enn på de berømte sitteknutene. Så avstanden fra mellom beina mine ned til pedalene blir nok riktigere om jeg måler nærmere tuppen på setet.

Dette er nok forklaringen på hvorfor det føles riktig, ja. Jeg fant frem gradeskiva og tegna opp 82mm i 75 graders vinkel (seterørsvinkelen på stumpyen). Tegna så et vannrett sete på toppen av den streken. Jo lenger ut mot spissen av setet jeg måler, jo kortere blir avstanden mellom sete og kranksenter.

Så ut fra dette ser det da ut til at jeg ved å flytte rompa lenger bak på setet og flytte setet lenger frem kan beholde sittestillingen med mer vekt på sitteknutene og få flyttet setet et godt stykke ned. Sittestillingen vil da bli den samme men jeg får setet lenger ned og sitter mer riktig på setet.

Så er bare spørsmålet hvor langt frem jeg kan flytte setet.

Redigert av Raskall; 14/02/2017 12:40.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383597 14/02/2017 12:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Man måler langs setestag/setepinne. Det er ikke enormt stor forskjell om du sitter 3 cm lenger frem på setet.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: anonym22] #2383599 14/02/2017 12:56
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Man måler langs setestag/setepinne. Det er ikke enormt stor forskjell om du sitter 3 cm lenger frem på setet.

Tja.. Fra midten (langs setepinne) til tuppen på setet var det 3-4 mm forskjell. Jeg plasserte da setet midt på setepinnen. (vanskelig å se nøyaktig med tusj som arbeidsverktøy og mm som måleenhet men man tager det man haver). Men om jeg f. eks. senker setet fra 82 til 78 cm så er vel det ganske signifikant?

Dere må huske at med godt over 120 kilo på badevekta så er rævva så svær at det er vanskelig å få plassert den riktig på et knøttlite sete. ICON_LAUGH

Redigert av Raskall; 14/02/2017 13:00.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383611 14/02/2017 13:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Tja.. Fra midten (langs setepinne) til tuppen på setet var det 3-4 mm forskjell.

Du mener 3-4 cm forskjell?
Du sitter kanskje ikke med senter av rumpa/hovedvekten helt på setetuppen?

Senker du fra 82 cm til 78 cm er det ganske signifikat forskjell. Selv om det er en litt rar måling som får deg til å komme fram til den forskjellen. Som nevnt sitter du jo ca. 8 cm for høyt ift. formel, og det tyder jo på at det er noen feilkilder både her og der, setet skal neppe ned 8 cm uten å gjøre andre endringer.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383635 14/02/2017 15:58
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Nå har jeg kommet meg hjem til målbåndet og målingen jeg gjorde i dag tidlig var visst litt hastverk. Målte igjen nå og den viste 79 cm, altså 80 cm på bildet. Jeg har nå flyttet setet frem og senket det til 77 cm og det føltes ganske greit å prøvesitte her hjemme. Skal ut og prøvesykle litt hvert øyeblikk. Får dessverre ikke kommet meg ut på sti igjen før på torsdag.

Benlengden er 86cm

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383662 14/02/2017 18:45
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Jeg ble nysgjerrig på mine egne mål etter å ha sett denne diskusjonen og tenkte å bidra for sammenligningens skyld.

179, med skrukkmål på 85cm, tre forskjellige sykler har henholdsvis 77.5 (CX), 77 (spark 29) og 77 (Zesty endurosykkel 27.5) i setehøyde. 85 x 0.883 er 75 så jeg sitter litt over, men med normal fotstilling har jeg fortsatt bøy i kneet i tråkket. 175 krankarmer. Har nokså høy frekvens, men måler den ikke.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383679 14/02/2017 20:15
olechr Offline
More than words
More than words
Ser det var nevnt tidligere. Jeg har i utgangspunktet litt for liten ramme. Grunnen til det at selv på large ramme bruker jeg 50-80 stem. XL blir så lang og da får jeg problemer med ryggen. Derfor kjører jeg et ganske trangt oppsett med sete langt frem, liten ramme og forholdsvis kort stem.

Jeg er 189 sitter på 83,7 høyde når jeg er nøye. Ellers sånn mellom 83 og 84.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383681 14/02/2017 20:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Godt å se at Ole Christian og andre har fått tråden inn på et konstruktivt spor ICON_SMILE

Raskall - om du er åpen for å justere setehøyde yes håper jeg du også vil vurdere å søke hjelp for å bli kvitt kneplagene. Jeg opplevde lignende smerter etter å ha syklet hardt og galt de første årene og søkte til slutt hjelp hos NIMI. I mitt tilfelle var det heldigvis en enkel løsning.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383708 15/02/2017 07:36
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er viktig å huske på når man måler benlengden, at man må komme godt oppi der med måleredskapen. ICON_WINK Det nytter ikke å stå på gulvet på jobben og holde målebåndet oppi olabukse-skrittet. Stå med ryggen mot veggen med føttene 20cm (pedal-avstand) fra hverandre, og klem en bok eller noe opp så langt det går. Merk så av hvor langt opp på veggen boka kommer, og mål fra gulvet og dit.

Jeg sitter høyt, med mine korte 80cm bein og setet på 72,5cm (senter krank til topp sete gjennom seterøret, eller "der seterøret ville vært med konvensjonelt rammedesign".) Det er 90,6% av benlengden.

Å ha setehøyden på 96,5% av benlengden høres veldig rart ut, og jeg ville ikke trodd det var mulig. Spesielt ikke med cleats-ene lengst mulig bak, som gjør avstanden enda lengre. ...Men, hvis det funker....

Side 17 av 20 1 2 15 16 17 18 19 20

Moderator  support