Nok et dekk-spørsmål...
|
Re: Nok et dekk-spørsmål...
[Re: Alpers]
#2381472
06/02/2017 10:53
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527 |
Problemet i danmark er at små flak av flintstein ligger overalt på veiene. Når det regner, renner vann under disse tynne flakene, som så blir pekendes oppover når dråper og slikt presser seg under dem. Noe sabla drit, hjelper ikke å være god teknisk heller. Dette. Jeg gir det noen sjanser til, men hvis det fortsetter har jeg noen Schwalbe Marathon stående på min andre CX jeg bytter over, og de har jeg tilgode å punktere på.
|
|
|
Re: Nok et dekk-spørsmål...
[Re: Clotho_NOR]
#2383373
13/02/2017 14:44
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Punktering på seks av ni turer høres ut som noe annet enn dårlig dekk på meg, men det får tiden vise Alltid deilig med konstruktive, lærerike one-linere. Takker ! Beklager, det var ikke meningen å la dette henge, men det ble plutselig tidspress og deretter gikk hele tråden i glemmeboka. Jeg tenkte primært på det årsaker som allerede er nevnt: ødelagt/skjevt felgbånd, småskader med skarpe kanter på innsiden av felg, rusk og rask som har havnet mellom dekk og slange, uoppdaget skarpt objekt som sitter fast i dekket osv. Har også opplevd at dersom dekket er veldig trangt på felgen og dekkspake må brukes heftig, så gir det skader/svekkelse av slangen som gir hyppige punkteringer. Det er mulig du har gode rutiner allerede, men jeg synes det er geit å alltid ha kontroll på hvordan slangen har sittet i dekket slik at jeg kan gå tilbake til hjulet og saumfare akkurat det området der hullet oppsto. Viktig med "korrekt" montert dekk med dekal over ventil for korrekt posisjonering av dekk på felg.
|
|
|
Re: Nok et dekk-spørsmål...
[Re: Clotho_NOR]
#2383447
13/02/2017 20:13
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Har allerede linket til denne i annen tråd, men den er artig og altså en god grunn til å velge slangeløst oppsett Mistenker at det brukes mer guffe enn vanlig her  men likevel.
|
|
|
Re: Nok et dekk-spørsmål...
[Re: mogens]
#2384216
18/02/2017 06:29
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Jeg leter etter et allrounddekk til bruk på min Canyon Inflite i sommer. Satt opp slangeløst. Hjemme vil sykkelen brukes til pendling og en og annen grustur, men på hytten tar jeg bare med en sykkel og da blir det endel landevei på asfalt (og litt grus) i tillegg til noe trekking av sykkelvogn. Jeg tenker g-one i 40 mm. Har lest at rullemotstanden på 35 mm er liten om man kjører høyt trykk. Vil 35 mm utgaven være bedre? Andre gode tips? Vil gjerne ha så stort volum som mulig. Har en tanke om at det er fint når jeg pendler gjennom sentrum. Står 40 mm marathon winter på, så det skal være god klaring. sykkelkomponenter - schwalbe g-one 40
Redigert av FCA; 18/02/2017 07:23.
|
|
|
Re: Nok et dekk-spørsmål...
[Re: FCA]
#2384232
18/02/2017 10:58
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Bruker som nevnt G-One 35mm og er meget fornøyd med dekket. Om jeg hadde fått plass, ville jeg selv gått for 40mm. 40mm vil neppe ha større rullemotstand enn 35mm, heller tvert i mot. Noe høyere vekt og luftmotstand, men det vil ikke ha noen praktisk betydning.
I 2017-versjonen heter forresten dekket G-One Allround og kommer i flere størrelser, bredder og gummiblandinger. Ser at du linker til dekket i evo-versjonen med 127 tpi, som er å foretrekke. Det er så vidt jeg vet ingen forskjell på dette dekket i 2016- og 2017-versjonen.
(Mitt mest lettrullende dekk er for øvrig Big One 2,35" (!) som i 2017 heter G-One Speed. I 30mm-versjonen er det et raskt Roubaix-dekk, tidligere kalt S-One, som vil være et godt alternativ for landevei og litt grus.)
|
|
|
Re: Nok et dekk-spørsmål...
[Re: Sepeda]
#2384410
20/02/2017 08:16
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695
FCA
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 695 |
Vet du hva som er forskjell på evolution line og performance line? schwalbe - g-one allround Skjønner ikke at Sykkelkomponenter selger 40 mm. For meg ser det ut som om de kun profuseres i 35 og 38 (på Schwalbes nettside).
|
|
|
Re: Nok et dekk-spørsmål...
[Re: FCA]
#2384448
20/02/2017 11:13
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Evolution og Performance er forskjellige gummiblandinger. Evolution er finere vevet med flere og tynnere tråder. Det har altså høyere EPI/TPI (ends/threads per inch), noe som gir et lettere og mer fleksibelt (mykere) dekk med lavere rullemotstand. Flere av Evolution-dekkene i serien er egnet for slangeløst oppsett (TL Easy). Bredde kan oppgis i henhold til forskjellige standarder. Du vil se at Schwalbe omtaler det aktuelle dekket som både 28x1,50, 700x38C og ETRTO 40-622. Dekket betegnes derfor både som 38mm og 40mm, alt etter hvilken standard man bruker. Mange gode kilder om man vil fordype seg i slikt - du kan evt. begynne med Schwalbes egen forklaring 
|
|
|
Re: Nok et dekk-spørsmål...
[Re: Clotho_NOR]
#2393805
31/03/2017 20:32
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527 |
Problemet i danmark er at små flak av flintstein ligger overalt på veiene. Når det regner, renner vann under disse tynne flakene, som så blir pekendes oppover når dråper og slikt presser seg under dem. Noe sabla drit, hjelper ikke å være god teknisk heller. Dette. Jeg gir det noen sjanser til, men hvis det fortsetter har jeg noen Schwalbe Marathon stående på min andre CX jeg bytter over, og de har jeg tilgode å punktere på. Ble til skifte av dekk til Schwalbe Marathon, og etter det har jeg til gode å punktere, selv om jeg nok har 500km på dem. Kan være de er tunge og ruller dårlig, men jeg vil heller det enn å skifte slange hele tiden. Er jo kun trening :-)
|
|
|
|
|