Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 16 av 20 1 2 14 15 16 17 18 19 20

Raskall blir stisyklist!

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: anonym22] #2383265 13/02/2017 09:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous22
...kanskje sitter du med ekstra utstrakte bein.

+1

For oss som er glad i aggressiv sittestilling, er det fort gjort å få setet for høyt i forhold til pedalene og balansen i sykkelen for øvrig. Jeg synes selv det er gode tips om oppsett her.

Hva gjelder skrøpelige knær, ville jeg hørt med fagfolk. Slett ikke sikkert at (for?) høyt sete hjelper i lengden. Kanskje tvert imot.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: EHAa] #2383281 13/02/2017 10:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EHAa
Rart hvor forskjellig det kan slå ut. Jeg er også 180, men sklir alltid rett inn i medium sykkel. Kunne aldri vurdert L engang. Har prøvd flere sykler i L, men de føles alltid for store.

Er også 180, havner midt mellom, alltid. Sykla large Tallboy i fjor, medium Pivot Mach429SL i år. Reach er identisk, stack på Pivot er 1,2cm lavere.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383284 13/02/2017 10:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall
Sitat: Skjelven

Den har jo ikke justerbar stepinne... Hva er poenget ditt?

Er ikke høyeste utgangspunkt likt for stivpinne og jukkepinne da (Evt. litt lavere, noen cm, for stivpinne?)?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: anonym22] #2383301 13/02/2017 11:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hvor høy er du/hvor lange bein har du ,egentlig?

Uansett, du er i godt selskap, olechr har samme oppsett:
http://ink361.com/app/users/21039637/mtbfagerli/photos/1320445522485504948_21039637

Hvor høyt har du setet (nei ikke deg anonymous22) målt fra senter krankarm opp til senterpunkt sete, og hvor lange er krankarmene (175mm)?

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383325 13/02/2017 11:53
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg sliter med skrøpelige knær og om jeg har setet så lavt at jeg ikke får strukket (nesten) helt ut i tråkket så trenger jeg rullestol et par dager etter hver sykkeltur. Det går greit på korte strekker med stiknot og sånn men om jeg blir sittende og tråkke med for bøyde knær over lengre tid blir jeg helt ødelagt.

Det er antakelig ikke bare setehøyde som har betydning for belastning på knærne. Etter jeg "konverterte" fra landevei til terreng/sti så brukte jeg noen sesonger på å konvertere sittestillinga. Nå har jeg flyttet setet lenger bak og senket det. Horisontal justering av setet påvirker også hvor skarp vinkel man får i kneet. Pedalklossens plassering påvirker også knevinkel, kloss lenger bak gir mindre skarp vinkel i kneet.

Jeg opplever at det er lettere å holde balansen når setet er litt under "landevei" høyde. Kjedelig å måtte drive å finjustere setehøyden om man ikke vil ha den øverst, sånn sett kan det være fint med pinner som ikke er trinnløst justerbare.

Det høres jo ut som dagens stilling fungerer for deg, men det er alltids rom for optimalisering (:

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: knut77] #2383326 13/02/2017 11:58
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: knut77

Det høres jo ut som dagens stilling fungerer for deg, men det er alltids rom for optimalisering (:

Dagens stilling fungerer glimrende. Og med en 12-trinns mekanisk setepinne med 125mm vandring går det an å få både i pose og sekk.

Jeg har brukt lang tid på å finne sittestillingen som ikke gir meg smerter i knærne, så det frister ikke å begynne å endre på den nå.. I hvertfall ikke så lenge det fungerer glimrende sånn som det er. Får jeg problemer så kan det nok hende jeg begynner å se om noe kan endres.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383392 13/02/2017 16:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Denne setehøyde fungerer i hvertfall veldig bra for meg hittil. Og senkepinnen brukes flittig når jeg trenger lavere tyngdepunkt.

Jeg har hatt både xl og l i div spesh, men kjører nå L. Med mine 190cm har jeg pinnen ca på merke for 6.5. Setet bittelitt lengre bak enn senter på pinnen (som har en del setback). Har kun 1 spacer over stem, kjører 780mm styre uten rise, og originalstem. Digg. Når de gjelder knær, så fant jeg etterhvert at jeg hadde cleatsene for langt frem på foten.
Jeg tror kanskje bildet lyver litt...hvor på pinnen er du, Raskall?

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383399 13/02/2017 16:51
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Rart at du får mindre vondt med setet ekstra høy. Kanskje du skulle vært på bikefitting for å sett på det?

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Skjelven] #2383405 13/02/2017 17:35
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Skjelven
Rart at du får mindre vondt med setet ekstra høy. Kanskje du skulle vært på bikefitting for å sett på det?

Jeg har syklet omtrent 700-800 mil i året de siste 6 årene og har prøvd og feilet ganske mye. Sittestillingen jeg har kommet frem til er den som gir meg null smerter og de raskeste tidene på diverse test-segmenter jeg har.

Skjønner ikke hvorfor folk henger seg opp i setehøyden. Det fungerer ypperlig for meg å ha setet der jeg har det og når jeg har muligheten til å senke det nesten trinnløst i fart så får jeg både i pose og sekk. Eller blir jeg ikke akseptert på stiene om jeg har setet så høyt? Det er i så fall noe jeg gir beng i. Er det en stilpoliti-greie?

Knutspeed: Jeg har pinnen på merke 9. Skal prøve å sette setet lenger bak og senke pinnen noe bare for å tilfredsstille folket her. Så får vi se om jeg får noen aha-opplevelser.

Som sagt så føler jeg jeg har en mer oppreist sittestilling slik jeg har det nå enn på noen andre sykler jeg har hatt de siste årene.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383408 13/02/2017 18:00
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Raskal, jeg skjønner ikke hvorfor du er så jævla hårsår.

Du lager tråder der du spør om tips, men kommer noen med uppfordret tips går du helt på bakbeina og jamrer.

Det er snakk om venlige råd for at du skal få best mulig opplevelse på sykkelen.

Jeg driter egentlig i om du sykler baklens på en ht med 800psi i demperen og dirty dan som dekk. Eller om du har en plush stisykkel.

Jeg reagerte på setehøyden din og lurte på om det ikke var litt høy. Det ble diskutert på det og du vil ha det slik. Ok.

Så sier du at du har det litt høyt pga smerter når du trår, bedre med utstrakt kne, hørtes2 rart ut for meg ig tenker noe er galt.

Anbefaler bikefitting fordi de kan finne problemet og fikse best mulig sittekonfort.

Hvis du har sykla så sjukt mye kan du jo bare drite i å spørre om råd.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383410 13/02/2017 18:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skjønner ikke hvorfor folk henger seg opp i setehøyden. Det fungerer ypperlig for meg å ha setet der jeg har det og når jeg har muligheten til å senke det nesten trinnløst i fart så får jeg både i pose og sekk. Eller blir jeg ikke akseptert på stiene om jeg har setet så høyt? Det er i så fall noe jeg gir beng i. Er det en stilpoliti-greie?

Det er kun velmente råd, sagt i beste hensikt, og har primært å gjøre med lengden på dine bein versus avstand fra pedal til sete ICON_SMILE

Jeg er redd vi ikke har klart å formidle presist hva vi mener:

- Som kjent gjøres den grunnleggende innstillingen av setehøyde med heve/senkepinne tilnærmet på samme vis som med stiv pinne for maksimal kraft og minimal belastning. Man stiller ikke setet høyere fordi man har heve/senkepinne.

- Man hever ikke setet for å få en mer aggressiv sittestilling. Sittestilling regulerer man, som du vet, med valg av ramme/geometri, rammestørrelse og oppsett av cockpit.

- Om du har setet så høyt at beina er helt utstrakt når du trår eller evt. skoene peker nedover, får du mindre effektivt tråkk og større fare for belastningsskader.

Jeg har allerede - i beste hensikt - linket til råd jeg selv synes er nyttige. Se spesielt fra 1:30. Om du har stilt din pinne på tilnærmet samme vis, er alt i orden og du kan trygt avvise alle kommentarer ICON_SMILE

Skjelvens anbefaling av bikefitting er et godt råd om du sliter med knærne. Jeg ville også anbefalt å konsultere med fysioterapeut med kunnskap om sykling.

Men fremfor alt: Gratulerer med en helt rå sykkel! yes Bare et blikk på den, og jeg angrer på at jeg solgte fulldemperen...

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Sepeda] #2383414 13/02/2017 18:23
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Sepeda

Jeg er redd vi ikke har klart å formidle presist hva vi mener:

Joda. Men dere gjør antagelser som er gale. Se kommentarer lenger ned

- Som kjent stilles setehøyde med heve/senkepinne tilnærmet på samme vis som med stiv pinne for maksimal kraft og minimal belastning. Man stiller ikke setet høyere fordi man har heve/senkepinne.

Jeg har ikke stilt setet høyere fordi jeg har heve/senkepinne. Jeg har stilt det der jeg ville hatt det uten heve/senkepinne. Nemlig slik at når beinet er strukket ut festet i cleat har jeg en liten knekk i kneet, horisontal fot og rette vinkler i hoftene i forhold til setet. Når jeg sitter med pedalarmene horisontale er fronten på kneet i lodd med pedalakslingen med cleaten festet rett under tåballen med den vinkelen til sidene slik at jeg unngår sideveis vinkel som erfaringsmessig gir smerter i knærne. Men nå har jeg med senkepinnen den fordelen at jeg raskt og enkelt kan få setet i riktig høyde i forhold kuperingen i terrenget jeg sykler i.

- Man hever ikke setet for å få en mer aggressiv sittestilling. Sittestilling regulerer man, som du vet, med valg av ramme/geometri, rammestørrelse og oppsett av cockpit.

Jeg har ikke hevet setet for å få en mer aggressiv sittestilling. Jeg har hevet setet for å få et riktig tråkk som ikke gir meg smerter i knærne. Det at dette gir en aggressiv sittestilling på sykler i størrelse large er noe jeg liker og velger derfor Large i stedet for XL på sykler.

- Om du har setet så høyt at beina er helt utstrakt når du trår eller evt. skoene peker nedover, får du mindre effektivt tråkk og større fare for belastningsskader.

Se over.

Jeg har allerede - i beste hensikt - linket til råd jeg selv synes er nyttige. Se spesielt fra 1:30. Om du har stilt din pinne på tilnærmet samme vis, er alt i orden og du kan trygt avvise alle kommentarer ICON_SMILE

Det er nøyaktig slik jeg har justert min setehøyde de siste 5 årene. Det er også slik jeg har hjulpet andre med å justere setehøyde og dermed gitt dem aha-opplevelser på hvor mye morsommere det blir å sykle.

Men jeg har jo ikke bedt om råd angående setehøyde. Jeg har stilt setet slik jeg vil ha det og er overlykkelig over at jeg nå kan senke det opp til 125 millimeter for å senke tyngdepunktet på sykkelen når det trenges.

Men fremfor alt: Gratulerer med en helt rå sykkel! yes Bare et blikk på den, og jeg angrer på at jeg solgte heldemperen...

Takk.. Har lyst til å ta en tur ut nå, men fornuften må vinne etter en beinhard dag på jobb. En dag som startet kl. 0450.

Redigert av Raskall; 13/02/2017 18:27.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383415 13/02/2017 18:24
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Synes rådet i videoen og som mange innstiller setehøyden etter fort kan bli misvisende. Ved å ha strak fot for så å sette hælen på pedalen så har du setehøyden forutsetter at alle har ankelleddet i samme posisjon i bunnposisjon. Mange har foten flatere i bunnposisjon i tråkket mens andre har en brukbar tå-ned i bunnposisjon. Bare det kan fort utgjøre 3-4 cm i innstilling på setehøyden, noe som er veldig mye.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383419 13/02/2017 18:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
@Raskall: Topp - avklarende og umulig å misforstå yes Gratulerer igjen.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: hrukin] #2383420 13/02/2017 18:31
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: hrukin
Synes rådet i videoen og som mange innstiller setehøyden etter fort kan bli misvisende. Ved å ha strak fot for så å sette hælen på pedalen så har du setehøyden forutsetter at alle har ankelleddet i samme posisjon i bunnposisjon. Mange har foten flatere i bunnposisjon i tråkket mens andre har en brukbar tå-ned i bunnposisjon. Bare det kan fort utgjøre 3-4 cm i innstilling på setehøyden, noe som er veldig mye.

Jeg tror vel denne metoden forutsetter at man har foten horisontalt når man måler/justerer. Den gir et godt utgangspunkt og når man har satt høyden etter den metoden kan man begynne med millimeter-justering for å få det helt optimalt. Det er utrolig fascinerende hvor mye et par millimeters setehøyde kan utgjøre.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: hrukin] #2383422 13/02/2017 18:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: hrukin

Og noen har hælen ned i bunnposiskon.
Videre så setter han beinet strakt med hælen, selv med hælen bør det være en liten bøy.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383424 13/02/2017 18:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Videoen jeg linket til er åpenbart ikke en ufeilbarlig fasit ICON_SMILE Kun ment som en indikasjon på hva vi snakker om. Men som Raskall har vist i svaret, vet han alt om dette.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383438 13/02/2017 19:09
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Som sagt så føler jeg jeg har en mer oppreist sittestilling slik jeg har det nå enn på noen andre sykler jeg har hatt de siste årene.

..og akkurat det er deilig med stisykler! Jeg måtte til slutt gi opp, og sette på et kortere stem på min Epic. Akkurat det samme måtte gjøres med hardtailen jeg hadde før - fra 100mm til 65mm. Blir ikke akkurat tøff på sykkelen med nesa på linje med tuppen på fordekket - ikke jeg ihverfall...

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383444 13/02/2017 19:36
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Er vel hælmetoden som er mest riktig hvis man skal ha mulighet til å droppe ned hælen for grep og drive igjennom krux

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383465 13/02/2017 21:23
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg er litt nysjerrig, hvor høyt sitter du? Center krank topp sete.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: olechr] #2383483 14/02/2017 04:01
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: olechr

Som på bildet var det 82 cm. Har senket setet 1 cm og satt det litt lenger bak nå men har ikke prøvd det oppsettet enda.

Erfaringsmessig er forresten vintersykkelskoa en del tykkere enn vanlige sommersko så jeg må nok senke setet litt når det blir varmt igjen

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383492 14/02/2017 07:10
svegar Offline
Besatt
Besatt

Som på bildet var det 82 cm. Har senket setet 1 cm og satt det litt lenger bak nå men har ikke prøvd det oppsettet enda.

Erfaringsmessig er forresten vintersykkelskoa en del tykkere enn vanlige sommersko så jeg må nok senke setet litt når det blir varmt igjen

Selv om du ikke vil ha råd om dette så må jeg si at dette høres altfor høyt ut om du faktisk er 180cm høy, og dette må vi vel tro deg på :-)

Jeg er 189cm og sitter på 81cm, og har nokså lange bein (og 180mm krank, så en halv cm ekstra der). Nokså spesielt om du har SÅ lange bein i forhold til kroppslengden. For å sjekke dette kan du måle skrukkmålet som kontroll, et utgangspunkt er at du skal sitte på omtrent 0,88xskrukkmålet målt fra senter av kranken.

Skrukkmål

sv

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: svegar] #2383494 14/02/2017 07:22
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Enig, det høres veldig høyt ut. Jeg er 182 og sitter på 75 cm, har "skrukkmål" eller lortfall på 85, så ganske nært "Lemond-forholdet" på 0.883.

Også ut fra hvordan du beskriver oppsettet ditt høres det ut som du sitter litt høyt. Jeg vil bli overrasket om du ikke vugger en del med hoftene når du tråkker på den setehøyden.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383496 14/02/2017 07:35
olechr Offline
More than words
More than words

Ahh da skjønner jeg, syntes det så høyt ut til at du var 180. Du har hvertfall sjukt lange bein i forhold til høyden din.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: svegar] #2383497 14/02/2017 07:36
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
84 cm.

(Målt med dongeribukse på. Alt annet ville vært ganske uanstendig på jobb. :))

Redigert av Raskall; 14/02/2017 07:38.
Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383498 14/02/2017 07:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Oi, da har du setet realt høyt! Jeg har vel innerbeinlengde på 86-88 cm et sted (husker ikke akkurat) og sitter på 76,5 cm. Med vintersko noe høyere, en halv cm eller så. Jeg sitter så å si like høyt på landevei som sti.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: anonym22] #2383501 14/02/2017 07:44
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Oi, da har du setet realt høyt! Jeg har vel innerbeinlengde på 86-88 cm et sted (husker ikke akkurat) og sitter på 76,5 cm. Med vintersko noe høyere, en halv cm eller så. Jeg sitter så å si like høyt på landevei som sti.

Mulig det.. Men setter jeg det lavere enn min komforthøyde føles det mye tyngre å sykle og jeg får intense smerter foran på kneet under kneskåla etter litt lengre turer.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383504 14/02/2017 07:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sykler du mye med lav kadens på grus/asfalt?

Men ja, jeg forstår at dette faktisk funker for deg og skjønner at du ikke er veldig ivrig på å endre og prøve deg fram med annet oppsett når du faktisk kan sykle masse med setet slik.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: anonym22] #2383510 14/02/2017 08:10
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sykler du mye med lav kadens på grus/asfalt?

Men ja, jeg forstår at dette faktisk funker for deg og skjønner at du ikke er veldig ivrig på å endre og prøve deg fram med annet oppsett når du faktisk kan sykle masse med setet slik.

Tok noen stikkprøver på Strava og fant noe festlig. Sjekket 10 turer av noenlunde varighet (5 mil og lenger) og på 9 av disse 10 turene hadde jeg en snittkadens på 66. På den siste hadde jeg et snitt på 69.

Og frem til nå har jeg som du sier syklet mye på grus/asfalt. Hatt en og annen stitur (kanskje 2-3 turer i måneden) men ellers bare grus og asfalt.

Syntes 66 virket lavt for jeg er ganske opptatt av å holde en høy kadens. Før jeg fikk kadensmåler var snittkadensen godt ned på 50-tallet. Men oppover er det tyngdekraften som har en tendens til å bestemme kadensen, så det kan hende snittet dras noe ned i bakkene.

Re: Raskall blir stisyklist! [Re: Raskall] #2383511 14/02/2017 08:11
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Er rundt 188-189 cm høy med et lortefall på 92 cm, sitter på 82,4 cm målt av sykkeltilpasser (landevei). Har fra en annen sykkeltilpasser også og det var bare en mm eller to forskjell. Det de ser på er bla vinkelen i kneleddet i bunnposisjon. Ta å få noen til å sykle bak deg evt film deg selv og sjekk om du vugger med hoftene når du tråkker. Film deg også fra siden så får du se hvilken vinkel du har i kneleddet i bunnposisjon.

Uansett, vet om flere som har måtte justere litt tilbake til gamle innstillinger etter å ha fått justert innstillingen sin hos sykkeltipasser. Det er jo ikke slik at alle kropper passer perfekt til teorien.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Side 16 av 20 1 2 14 15 16 17 18 19 20

Moderator  support