Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Telt til to og en hund.

Telt til to og en hund. #2382697 10/02/2017 10:25
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Eg og sambueren min er ute etter eit telt. Og eg tenkte at dette må jo vere den beste plassen å spørre, med så mange syklistar som syklar norge på langs o.l.
Ho vil gjerne ha 3 mans telt, med fortelt. Men eg trur at eit romslig 2mans telt også vil duge.

Spesifiskasjonar.
Tåle vind og kulde (og regn).
(Lånte broren min sitt Canada-ekspidisjonstelt og eg holdt på å fryse i hel).

- Årstid: Eg har kjøpt god sovepose, så eg tenker at for å komme på riktig vektside så kan eg droppe vintertelt. Men det er jo ofte ned mot 0 grader i mars, april, mai så er en fordel om det kan brukast då. Bruksområde frå mars - november.

Være lett. Eg vil gjerne kunne ha det på mine egne turer enten sykkel, eller gå fjellturar så helst på riktig side av 4 kg.

Lett å sette opp for en person.

Pris: Ikkje for dyrt.

Har dykk nokre anbefalinger?

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382716 10/02/2017 11:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Helsport Fjellheimen 3 camp. Gjerne å få til lav pris hos XXL, særlig hvis du kombinerer med 25 % tilbud på dager der de har dette. Har selv 4 camp-versjonen.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382751 10/02/2017 12:31
perbl Offline
More than words
More than words
Ligger et Fjellheimen Light 3 Camp i outleten til Helsport nå ser jeg http://www.helsport.no/fjellheimen-light

Per B.
Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382754 10/02/2017 12:35
perbl Offline
More than words
More than words
Forøvrig er jeg veldig glad i formfaktoren til Kaitum-teltene til Hilleberg. Skulle jeg hatt stort og ganske lett telt i dag ville jeg gått for dette: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/telt/hilleberg-kaitum-2-gt-telt-gronn.html

Jeg har versjonen uten stort fortelt på ene siden, superhappy med den. Veldig deilig å slippe skråtak.

Redigert av perbl; 10/02/2017 12:35.

Per B.
Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382758 10/02/2017 12:49
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hakihaki
eg trur at eit romslig 2mans telt også vil duge.

Du mener egentlig at du vil ta med bikkja og dra på tur alene? Jeg har aldri sett et tomannstelt egnet for to personer som oppfyller mine preferanser for komfort. Men her må du spørre deg hvilken tur det er du vil på. Vil du for eksempel ha muligheten til å kose deg. Skal det være koselig med en "innedag" når det er sjitvær? Jeg vil si at til to personer pluss hund så er romslig 3 personer minimum.

Du sier heller ikke noe om hunden? Er det for eksempel en husky som gjerne ligger vått og fuktig it et trangt yttertelt eller er det (slik som vi har) en ordentlig sofagris som bli hinnsides ulykkelig om han ikke får være med familien inn i teltet? Ser jo her at jeg egentlig kunne spurt om hvilken eier du er en svekling som meg eller en god leder ICON_SMILE

Når det gjelder vintertelt eller ikke så tenker jeg egentlig ikke så mye på temperatur, men hvor mye uvær jeg kan regne med at det tåler. Om noe så tenker jeg på at de beste helårsteltene kan bli for varme om sommeren pga dårligere ventilasjon.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382800 10/02/2017 14:22
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med erikskon, du må opp en 'størrelse'. Hvis to voksne skal ha det komfortabelt, må du ha et 3-mannstelt.

Alle fjelltelt fra de store produsentene tåler å bli brukt på vinteren også, tør jeg påstå. Selv har jeg et Fjellheimen 4-camp som jeg bl.a. har brukt i storm på vinteren. Fjellheimen Xtreme har snøklaffer og annen farge, ellers er de vel helt like. Uten snøklaffene bør man grave en liten snøblokkmur rundt teltet, men det er jo bare gøy.

Ellers, skal du sette opp et telt alene i sterk vind er det en fordel om det er et iglotelt, ikke tunneltelt, selv om det også går greit.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382807 10/02/2017 15:04
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Ja dykk har nok rett i at tremannstelt er veien å gå ja. Og bikkja er av typen sofagris, så den blir med inn og stikker sikkert av med soveposen min til og med.

Takk for tips om fjellheimen! Eg har ikkje dårlig tid, så eg kan vente på tilbod (vist det kjem). Over 5000 er nokre hakk over det eg har kapasitet til no på grunn av eit hinsides dyrt sykkelkjøp.

Eg såg på dette teltet også "Mckinly Escape 3"., mest på grunn av prisen. Men eg er klar over "buy cheap buy twice" -regelen altså!

https://www.gsport.no/produkt/727765/mckinley-escape-3-turtelt.

Teltet kom godt ut i test for TV2. Veit ikkje om nokon av dokke har erfaring med det?

.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382825 10/02/2017 17:20
O
okk Offline
Medlem
Medlem
O
Jeg ville valg et med inngang i hver ende. Da kan du få gjennomlufting - ganske lurt hvis du har med hunden inn i teltet. Det hender jo de både stinker og fiser...
Hilleberg Staika er et romslig to-mannstelt med god innvendig høyde og lengde. Plass til utstyr og stor inngang på hver side, så man slipper krabbe over hverandre.
Litt dyrere enn du antydet, men...

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382867 10/02/2017 21:56
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Eg ville ha gått for ein modell med stort fortelt, trur eg. For nokre år sidan var vi to personar og ein stor hund som brukte eit tremannstelt frå Helsport i «camp»-utgåve. Fungerte bra. Sidan har eg fått sansen for kuppeltelt og mindre skrånande vegger. Dersom noko slikt skulle vera aktuelt, kan det passa med to mindre fortelt (eit for bagasje/matlaging og eit anna for hunden). For min del er det uaktuelt å la hunden liggja i lag med meg i innerteltet. Men ikkje overvurder plassbehovet til hunden, heller. Hundar liker ofte å liggja ganske trongt.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382883 11/02/2017 05:03
Z
zabel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Har god erfaring med Exped Andromeda Extrem sin tomannsutgave. Meget romslig for to personer og stort fortelt. Teltet er uten stormmatter og har god lufting. Har brukt det hele året. Ser imidlertid at prisen har økt betydelig siden jeg kjøpte mitt for x antall år siden. Men går an å følge med på tilbud.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382884 11/02/2017 05:06
Z
zabel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Har god erfaring med Exped Andromeda Extrem sin tomannsutgave. Meget romslig for to personer og stort fortelt. Teltet er uten stormmatter og har god lufting. Har brukt det hele året. Ser imidlertid at prisen har økt betydelig siden jeg kjøpte mitt for x antall år siden. Men går an å følge med på tilbud.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382977 11/02/2017 19:17
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Takk for gode råd. Hunden er ein liten 18 kg hund, som sikkert frys i hel vist den blir liggande i forteltet, hehe.

Men, er det ei stygg tabbe å kjøpe billige telt, som til dømes dette?
( XXL har helgekupp 799.- )
https://www.xxl.no/coleman-cortes-3-grey-orange/p/

Eg kunne godt tenkt meg eit skikkelig telt, men eg har lite erfaringar med telting generelt og veit ikkje om eg hadde merka forskjellen på eit telt til 5000 og eit til 1000.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382978 11/02/2017 19:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvor skal du bruke teltet? Hvis du skal telte i vind og regn på fjellet merker du stor forskjell og er glad for hver krone du la ned.
Fjellheimen 3 camp har vært å få til 3000 flere ganger ved å kombinere lavpris med 25 %-kampanje hos XXL.

Redigert av anonym22; 11/02/2017 19:26.
Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382980 11/02/2017 19:36
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Ja det er tiltenkt telting i fjell ja, med vind og regn. Eg tenker også at det hadde vert kjekt å kunne fått det så kompakt så mulig i nedpakkinga. Hadde lyst å gå litt fjellvandringar i sommar også, så kjekt vist det er lettvint å sette opp.

Men du har nok heilt sikkert rett i at det er fornuftig å legge litt penger i det, og vist eg får det ned mot 3000 så er det jo ikkje avskrekkandes pris.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2382989 11/02/2017 19:54
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Kan kaste inn en skikkelig brannfakkel her... Har dette teltet: http://www.moosejaw.com/moosejaw/shop/pr...08_10000001_-1_ Og vi har vært to voksne og en 10-åring i det over en 5-dagers fjelltur uten problemer. Også vært en og to på tur både sommer og vinter i allskens vær. Bratte vegger og enkel duk gjør teltet svært arealeffektivt, todd-tex (som er det samme som Gore-tex) gjør det vanntett og pustende. Vil påstå at telt kanskje er det pustende membran egner seg aller best til.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2383226 13/02/2017 08:30
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg slenger inn enda et forslag i sånn middels prisklasse.

Husky tents. Selges av Kårvatn Fjellutstyr. Jeg har et lite 2-manns (i praksis en 1-manns, siden jeg bruker det til vintercamping), og det er veldig forseggjort - men ikke noen spesielt lettvekter.
Har bl.a. noen oppbrettbare avstivere til alle luftelukene, slik at de står maks åpent hele tiden.

Husky er, såvidt jeg har funnet ut, et Tsjekkisk merke. Vært på markedet i 20 år.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2383276 13/02/2017 10:15
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen generelle råd om telt: Ta en kritisk titt på takhøyden på liggeplassen, spesielt på kuppelkonstruksjoner. Dersom du ligger på ryggen på et tykt liggeunderlag og med en luftig pose så vil fot og sovepose presse mot teltduken selv for normalt lange personer. Eller kanskje det kan gå om du ligger helt riktig og helt i ro, men du har null eller liten sikkerhetsmargin. Sovepose mot duk er et sikkerstikk for å få fuktig pose og fryse på føttene. Kan virke som at teltprodusentene ikke har tatt innover seg at 10-12 cm tykke liggeunderlag ikke er unormalt nå. Og så er det vel sikkert vanskeligere å lage bratte vegger. Tar du en virkelig kritisk titt på tilgjengelig høyde på mange lettvektstelt så mener jeg at mye av arealet er ubrukelig. Det er rett og slett for lavt.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2383286 13/02/2017 10:50
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Kan ikke annet enn å bekrefte en del av det som blir sagt her.
Jeg har vært en del ute i telt. Har et bittelite Helsport (Ringstind) telt jeg tar med meg på sykkelen, men det er til meg og bare meg.
Skal du ha med to voksne mennesker og en hund og i tillegg ha det komfortabelt er tremannstelt det du trenger.

De dyre lette teltene er ikke alltid like gunstige for hundepoter og klør, så sånn sett kan det være smart å velge et litt tyngre og billigere telt. Det jeg har gjort, er å kjøpe to billige liggeunderlag (den typiske skumvarianten) og tapet dem sammen med litt klaring. Så har jeg klippet dem etter formen på bunnen av teltet. Perfekt for å beskytte duken mot hundepoter og i tillegg så isolerer det litt.

Kuppelteltene tåler kraftig vind dårligere enn et tunneltelt som er satt i riktig retning. Et tunneltelt satt i feil retning er katastrofe ICON_TONGUE

Mange av de litt større tunnelteltene er lettere å sette opp alene.
De større kuppelteltene krever ofte at to av stengene skyves inn samtidig. Da kan det bli en del knot med å få dem opp alene.

Jeg har brukt Helsport Svea Camp 4 på langtur (28 dager). Da var vi 3 voksne i teltet og det var marginalt med plass.

Jeg vurderer Helsport Reinsfjell Trek som typisk liten-familie telt. http://www.helsport.no/reinsfjell-trek
Så liker jeg Helsport Fondfjell på grunn av åpningsmuligheten, men det er nok lite for to med pikkpakk. http://www.helsport.no/fonnfjell-2

Disse to ser jeg på som tre-sesongstelet. Reinsfjell skulle jeg ha klart å bruke på vinteren, men bagasjerommene er litt for små til å fyre opp primus i, men med litt forsiktighet går det bra. Da vil det nok være enda litt mer ubehagelig med to pers ICON_SMILE

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2383296 13/02/2017 11:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
1 mann + sekk = tomannstelt (sekken sover ved siden av)
2 mann + 2 sekker = tremannstelt (sekkene sover i samme seng)
3 mann + 3 sekker = fire/femmannstelt (om sekkene klarer å dele én seng, firemanns)
4 mann + 4 sekker = seksmannstelt (det blir kjemperot allikevel med fire mann i et telt)

Når det er sagt så har jeg også minikryppinn til bare megselv og soveposen, ypperlig til egoturer men ikke noe mer. Bagasje er det ikke plass til.

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2383600 14/02/2017 12:57
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Tusen takk for gode råd alle saman.

No har eg fått nokre gode alternativ, så då får eg berre følge med på tilbudsavisa ICON_SMILE

Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2402731 02/05/2017 18:30
H
Hakihaki Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
H
Eg har ikkje endå kjøpt telt. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Helsport Fjellheimen 3 camp ein gang det kom på tilbud, men det har latt vente på seg.

Derfor, lurte eg på å kjøpe dette teltet som xxl har på tilbud idag. Bergans trysil 3mans telt.
https://www.xxl.no/bergans-trysil-3-tremannstelt-forpris-xxl-no-1699/p/1088461_1_style

Er det nokon som har prøvd det?

Redigert av Hakihaki; 02/05/2017 18:37.
Re: Telt til to og en hund. [Re: Hakihaki] #2402733 02/05/2017 18:40
R
retsirk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Bruker et Fjellsport Nordmarka 3 Camp til samboer, meg og bikkja. Ikke kjøp mindre. Veldig greit å ha stort fortelt til sekker og evt for å holde ved tørr.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå