Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Grenserittet ultra

Re: Grenserittet ultra [Re: knutspeed] #2424465 01/08/2017 10:27
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed
Sitat: sveinaa

På våren er det et noen fine terrengritt mens det på høsten er mye fokus grus. Jeg tror faktisk det er en del som kunne tenkt seg et terrengritt også tidlig på høsten.

Hadde vært med på TSR høst også. Ser poenget med at GR Ultra og UB kommer vel nær hverandre.

Åkke som tror jeg ikke nedgangen i ritt løses med ritt, det ligger helt andre ting til grunn, ref lenker her på forumet. Det er jo mannefall i alle idrettsarrangement i landet, inkludert Oslo Maraton og Ski-Birken.

Frafallet er ikke så stort at det ikke er mulig å få til 2-500 deltagere. Tipper det er mange som kunne tenkt seg et ritt feks ala Skjebergrittet som er mindre teknisk enn TSR.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2424734 02/08/2017 08:40
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg trur mange arrangører gjør en feil med at alt som er sti skal være så ULTRA. De fleste jeg kjenner som sykler sti og som har gått bort ifra Birken hadde mer enn nok med å gjennomføre Birken.

Fatter ikke hvorfor de ikke kan lage morsomme stiritt med vinnertid 2-3 timer. Det er knapt slike ritt å finne. En av de beste som jeg har kjørt ble jo ikke noe av i år (terningrittet).

Skulle man hatt etapperitt på grenserittet så trur jeg 2-3 dager med slike etapper hadde vært mer gøy for de fleste. Og da lage det som stiritt. Ikke som grusritt med litt sti her og der.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2424743 02/08/2017 08:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det tror jeg også. Utfordringen med lange stiritt er jo at kroppen ikke henger med. Når rittiden er på godt over 4 timer så vet i alle fall jeg at det blir så mye tid med pain fordi kondisen er bedre trent enn resten av kroppen.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2424745 02/08/2017 08:58
C
Ch: Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Ja! Sti ritt på 2-3timer savnes!

Har ikke testet tsr da. Blir neste år.

Re: Grenserittet ultra [Re: Ch:] #2424762 02/08/2017 09:25
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Ch:
Ja! Sti ritt på 2-3timer savnes!

Har ikke testet tsr da. Blir neste år.

Hvis det er oppskriften, så skjønner jeg ikke hvorfor Skjebergrittet ikke tar av? De sliter med å få samlet 150 deltakere fordelt på alle klasser + barneritt.

- 1.5 til 3 timer, avhengig av om man velger 2 eller 4 runder
- Lav startavgift
- Morsom løype med 90% rask sti
- 50 min med bil fra Oslo, gratis parkering 1.5 min av E6 og praktisk talt i start/målområdet
- Super steming, gratis mat, drikke og digg til alle deltakere, speaker, gratis barneritt
- kan kjøres med alt fra halvdemper til stisykkel
- lave skuldre
- overveldende positiv feeback fra deltakere, og i pressen
- De siste årene har været vært fantastisk, like så i år

Ja, kanskje det kolliderte med andre arrangement (utflukt), men det har vært arrangert noen år også uten noen endring i antall deltakere. Skjebergrittet er ikke så unikt - det finnes vel noe tilsvarende andre steder også?

Jeg møter ofte de samme på Skjebergrittet. Mange av de sykler Ultraritt, men også grus.

Det kan være meg, men flere av de jeg kjenner som kjører 1 runde TSR, kjører ikke Skjeberg, UB eller andre ritt. De kjører enduro, koser seg i Hafjell og reiser på Utflukt.

Sånn sett var like mange villige til å reise til Valdres og sykle en hel dag, og betale det mangedobbelte for alt. Utover det reiser nesten 4 ganger så mange til Lillehammer for å sykle sti hele dagen med høy puls.

Blir ikke klok. Skulle gjerne hatt fasit ICON_SMILE

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2424765 02/08/2017 09:33
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror det handler om at TSR har blitt en "greie" som mange som sykler i sti gjør, selv om de ikke sykler ritt til vanlig. Flere av de jeg sykler med som har syklet eller har vurdert å sykle TSR som ellers ikke ville vurdert andre stiritt.

Skjebergrittet er et bra ritt, men mer dominert av rittfolket, klubbtøy og lycra og ikke like "kult". Dessuten er det kanskje litt for lite teknisk for den jevne stinisse.

Re: Grenserittet ultra [Re: olechr] #2424771 02/08/2017 09:49
G
Grubler Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: olechr
Skulle man hatt etapperitt på grenserittet så trur jeg 2-3 dager med slike etapper hadde vært mer gøy for de fleste. Og da lage det som stiritt. Ikke som grusritt med litt sti her og der.

Er nok også dette Grenserittet prøver å få til, bortsett fra siste dagen da.
De to første dagene kan helt klart kalles stiritt på ca 3 timer vinnertid. Stiene er i hovedsak flytstier ala Skjebergrittet, dvs. fullt mulig for "alle".
Den største tabben er nok at de bruker Grenserittet på dag 3. Er en nedtur å måtte banke på grus i 8 mil etter to dager med stimorro.

Grenserittet Etappe har også maks 100 deltakere, så noe massemønstring vil de uansett ikke få til.

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2424772 02/08/2017 09:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
@knutspeed&larsdx
Dere er kanskje inne på det begge to. For mange prøver å lage ritt for de som ikke sykler ritt. Det kan og hende at +/- 200 er riktig hva gjelder deltagere. De siste 3 årene har jeg syklet ca 30 ritt i Norge, og jeg er helt sikkert ikke unik hva gjelder antall. Hadde arrangørene vært mer opptatt av hva de som sykler ritt vil ha så hadde det kanskje vært enklere. Men nå virker det som om alle satser/håper på å få med de som sykler 1 eller 2 ultra ritt i året og ikke mer (For jeg tror ikke folk gidder å sykle mer ritt fordi det blir flere ultra ritt.).

*Jeg synes forøvrig Skjebergrittet er veldig bra.

Re: Grenserittet ultra [Re: larsdx] #2424804 02/08/2017 10:49
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: larsdx
Tror det handler om at TSR har blitt en "greie" som mange som sykler i sti gjør, selv om de ikke sykler ritt til vanlig. Flere av de jeg sykler med som har syklet eller har vurdert å sykle TSR som ellers ikke ville vurdert andre stiritt.

Skjebergrittet er et bra ritt, men mer dominert av rittfolket, klubbtøy og lycra og ikke like "kult". Dessuten er det kanskje litt for lite teknisk for den jevne stinisse.

UB er vel også en greie på samme definisjonsgrunnlag, ditto OF og OV? Selv Grenserittet er jo det, store deler av startfeltet kjører ikke annet i løpet av en sesong.

Jeg hadde digget det om Skjebergrittet hadde hatt en mer TSR-aktig løype, men da tror jeg 80% av lycra/klubbtøy-folket hadde hoppet av. Kanskje 2 løyper i samme ritt er noe de vil snakke om...

Grenserittet Ultra vil vel neppe appellere til andre deltakere enn de samme typen folk som allerede kjører Ultra?

Æsj. Kanskje jeg bare skal ta meg en FUKITOL, hive meg på Grusgrenserittet med stisykkel, for liten klinge, baggy - og fornekte at jeg har kjørt det 7 ganger før, personlige rekorder, rulle og alt det der ICON_LAUGH

Re: Grenserittet ultra [Re: Otoen] #2425781 05/08/2017 21:13
G
Grubler Offline
Entusiast
Entusiast
G
Da er 3 dager med morsom sykling unnagjort i Haldenområdet.
Flotte stier de 2 første dagene og en spennende jaktstart i grenserittløypa siste dag. Uvant å stille til start i Strømstad med krampetendenser i beina og senka skuldre 😊.
Totalt sett et veldig artig ritt med lave skuldre og god stemning.

Re: Grenserittet ultra [Re: Grubler] #2427632 10/08/2017 10:20
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Grubler
Da er 3 dager med morsom sykling unnagjort i Haldenområdet.
Flotte stier de 2 første dagene og en spennende jaktstart i grenserittløypa siste dag. Uvant å stille til start i Strømstad med krampetendenser i beina og senka skuldre 😊.
Totalt sett et veldig artig ritt med lave skuldre og god stemning.

Kudos til Grenserittet. Blir spennende å se hva de gjør neste år. Begynnelsen på det gamle GR var vel også på samme nivå, så ikke umulig at den gjengen klarer å utvikle dette til noe stort/større ila et par pr.

Side 7 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå