Grenserittet ultra
|
Re: Grenserittet ultra
[Re: Otoen]
13/01/2017 08:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det vil jeg tro. Se bare til løping. Det er fortsatt massivt trykk på arrangement som går fra A-B i merket løype.
Med ny dings på styre kan jo totalkostanden med påmelding, overnatting/mat og transport fort bli opp mot 10 000,-.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
13/01/2017 09:09
|
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Det vil jeg tro. Se bare til løping. Det er fortsatt massivt trykk på arrangement som går fra A-B i merket løype.
Med ny dings på styre kan jo totalkostanden med påmelding, overnatting/mat og transport fort bli opp mot 10 000,-. Ja, det tenker jeg også, samt at det er en mer avansert form for mosjon.... Ja, ja, det er kanskje verdt et forsøk, men uten meg:)
|
|
|
13/01/2017 09:41
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen har syklet et ritt i Sverige og blitt litt farget av det. Problemet til Grenserittet er bare at rittet i Sverige var ett lite ekslusivt ritt for noen få utvalgte som kjører elite. Jepp, og i prinsippet et off-season ritt....
|
|
|
Grenserittet ultra
[Re: olechr]
14/01/2017 15:30
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Foreslo for Grenseriitet å ha " det vanlige" Grenserittet som første etappe da jeg mener det å konkurrere mot friske bein siste dagen på en tre-dagers gjør at mange ikke blir med på Etappe utgaven. Start på lørdag gjør også at man slipper unna med en fridag mindre fra jobb..... Kostnader og administrasjon var begrunnelsen for ikke å gjøre det. Med andre ord er det ikke deltagernes hensyn som kommer først....
Og merket løype fremfor GPS-spor er et bedre alternativ for deltagerne mener jeg.
|
|
|
14/01/2017 16:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Att använda sig av gps spår är ju iallafall mycket enklare för arrangören men knappast för deltagarna.
Hur fungerar dagens lösningar för fölging av gps:spår? Kan de kopplas upp till en databas karta över stier så att man får information når man ska svinge eller är det bara att försöka fölga gps:spåret bäst man kan med kanske en karta som bakgrund?
|
|
|
[Re: fredriks]
15/01/2017 15:03
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Att använda sig av gps spår är ju iallafall mycket enklare för arrangören men knappast för deltagarna.
Hur fungerar dagens lösningar för fölging av gps:spår? Kan de kopplas upp till en databas karta över stier så att man får information når man ska svinge eller är det bara att försöka fölga gps:spåret bäst man kan med kanske en karta som bakgrund? På min Garmin bruker jeg OSM. Selve navigasjonen fungerer ganske likt typisk bil-navigasjon, med pip og "sving venstre" mens du ser løypa tegnet med relativt tydelig strek. Det ble såpass masete, samt at det dro mye batteri, så jeg slo det av, og fulgte med på skjermen istedet.
|
|
|
15/01/2017 17:14
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Tenker at det må være slakke regler for å unngå parodi.
|
|
|
[Re: fredriks]
15/01/2017 18:00
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hur fungerar dagens lösningar för fölging av gps:spår? Kan de kopplas upp till en databas karta över stier så att man får information når man ska svinge eller är det bara att försöka fölga gps:spåret bäst man kan med kanske en karta som bakgrund? Min erfaring fra Craft MTB 6-Dagers og Offroad Finnmark 300, er at man ikke behøver kartplot. Kun GPS sporet vist på skjermen. De gangene jeg har syklet på spor med kartplot, så opplever jeg bare ofte at jeg ikke ser sporet for alle løypene og blir bare forvirret. Dessuten, så har jeg opplevd at GPS selv foreslår andre ruter enn GPS sporet og da er man jo virkelig ute og fisker. Når det er sagt, så var Craft MTB 6-dagers merket og det var veldig betryggende. OF300 var lite merket men, det var ikke så farlig da det sjelden var flere alternative spor å velge mellom. Vi kjørte på løyper hele tiden. Det var vel ikke tilfellet for 700 tror jeg. Det jeg stiller meg spørrende til, er om mangelen på merking også vil bety at det heller ikke vil være løypevakter og matstasjoner. Etter mitt syn, så er det man betaler for i et ritt, support/sikkerhet underveis, en oppmerket løype og evt en mulighet for å kjøre en strekning sammenhengene. Dvs at grinder er åpnet osv. (Husker likevel godt kjettingen som sperret veien under Craft 6-dagers i 2008, den nektet grunneieren å trekke til siden). Jeg sitter igjen med et inntrykk av at dette er en rask og billig løsning for arrangøren og jeg aner at det er blitt sagt noe som "alle kjører jo med GPS nå om dagen alikevel" under et og annet planleggingsmøte. Hvordan resultatet ender opp med å bli, får vi bare vente og se men, jeg synes de kunne slått litt mer på stortromma enn som så.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
18/01/2017 08:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er ganske overrasket over at arrangøren prøver seg på flere uortodokse grep i dette rittet. Tror og jeg kom på et ganske bra konsept de kan kjøre til neste år. Lørdag: Grenserittet med start i ordinær pulje (resultat legger grunnlag for startrekkefølge søndag).. Søndag: Langt sti-ritt med start i Strømstad eller Halden vinnertid på 4 timer (merket løype.). (Med mulighet for å sykle kun søndag (men da starter man sist.)). Da slipper man å bruke fridager. Tipper og de aller fleste får ultra opplevelsen med GR i bena og 4-10 timer på sykkelen søndag  Slipper til og med å bruke hverdager.!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
18/01/2017 10:18
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hei, Jeg har foreslått dette for Grenserittet selv og fikk tilbakemelding om at de satte pris på alle forslag. Så jo flere som hinter om en tilsvarende modell jo bedre  De kan saktens også arrangere en egen prolog på ca 30-40km på fredag for å la det bli en tre-dagers om de så ønsker.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
18/01/2017 10:21
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er ganske overrasket over at arrangøren prøver seg på flere uortodokse grep i dette rittet. Tror og jeg kom på et ganske bra konsept de kan kjøre til neste år. Lørdag: Grenserittet med start i ordinær pulje (resultat legger grunnlag for startrekkefølge søndag).. Søndag: Langt sti-ritt med start i Strømstad eller Halden vinnertid på 4 timer (merket løype.). (Med mulighet for å sykle kun søndag (men da starter man sist.)). Da slipper man å bruke fridager. Tipper og de aller fleste får ultra opplevelsen med GR i bena og 4-10 timer på sykkelen søndag  Slipper til og med å bruke hverdager.! +1
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
18/01/2017 10:31
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fullstendig avsporing, men siden vi diskuterer nye konsepter. Jeg synes noe alá Marka24, men på sykkel, kunne vært veldig artig. Særlig om terskelen var lav.
|
|
|
[Re: thomah25]
18/01/2017 13:47
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Lørdag: Grenserittet med start i ordinær pulje (resultat legger grunnlag for startrekkefølge søndag).. Søndag: Langt sti-ritt med start i Strømstad eller Halden vinnertid på 4 timer (merket løype.). (Med mulighet for å sykle kun søndag (men da starter man sist.)).
+1 +2! Hvis de ønsker å øke antallet deltakere på GRU etterhvert, er det en fin løsning. Da slipper folk å "ofre" tiden på GR, og kan ta stidelen som en fin tur dagen etter. Sikker på at mange i min krets ville ha hoppet på den løsningen, inkl undertegnede.
|
|
|
[Re: larsdx]
18/01/2017 14:02
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fullstendig avsporing, men siden vi diskuterer nye konsepter. Jeg synes noe alá Marka24, men på sykkel, kunne vært veldig artig. Særlig om terskelen var lav. Morsom idé, det hadde jeg også vært interessert i.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
19/01/2017 09:15
|
jantore
Entusiast
|
Entusiast
Synes 3 dagers høres morsomt ut. Perfekt med tors-lørdag  GPS var kanskje ikke like greit.... Aldri prøvd. Er det noen som har forutsetning/kjennskap til løypa, som kan si noe om hvilken sykkel man burde velge? 9.5kg's Ritt Hard-tail (29'er) 13kg 140mm Fulldemper (29'er) Hmmm.... burde jo hatt en rittfulldemper, men det utgår sier fruen.... 
|
|
|
21/01/2017 09:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
27/01/2017 09:07
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
http://www.grenserittet.com/grenserittet-etappeLitt mer kjøtt på beinet. Må innrømme at jeg har litt lyst, men velger å sitte på gjerdet inntil videre. Har ikke kommet så langt at sommerferie er planlagt. Noen ting som er litt meh: - GPS spor dagen før er muligens litt sent. Det er faktisk ganske mye knot å få installert sporet, avhengig av dings. 2-3 dager bør være ganske safe for arrangør. Om noen føler for å gønne 6-7t sti 2 dager før 3-dagers, la de gjøre det. - Overnatting Et avsatt område til telt med sikker parkering av sykkel (f.eks på Fredriksten Camping) burde være en del av pakka, evt til sterkt rabbatert pris. På andre Ultraritt jeg har kjørt, er jo en del av moroa at mange deltakere samles før, under og etter. Det sosiale er jo en del av et opplevelsesritt. - Transport Fredriksten-start bør være inkludert, ikke som tillegg. Selv om jeg ikke bor så langt unna, så må alltid noen spørres om å kjøre meg og sykkel. Tenker spesielt på de to startene på andre siden av grensa. Er en del mer ting som skal orges for en rytter i 3-dagers sammenliknet med vanlig GR. - Starte så kort tid før de andre på GR kan bli smått demotiverende. Kommer jo til å stille med passe kjipe bein, og bli tatt igjen av drøssevis. Samtidig er det et møst at folket som kan sykle (sti) ikke må gå i kø med bærmen i "terrengpartiene". - 1 matstasjon på 4t+ er litt stusselig. Isåfall bør de legge løypa innom en bensinstasjon eller to  - Hvorfor det hersens startnummeret på rygg(sekken). Det kommer alltid i veien for lommer etc. På min Camelbak er det håpløst å feste et startnummer uten å feste det over minst 3 glidelåser...
|
|
|
[Re: knutspeed]
27/01/2017 11:04
|
Raskall
More than words
|
More than words
Har også veldig lyst. Syntes konseptet så spennende ut og kan være et greit treningsmål for sesongen. Også kan jeg spare alle dere andre for å ta sisteplassen. Den er min.  Noen ting som er litt meh:
- GPS spor dagen før er muligens litt sent. Det er faktisk ganske mye knot å få installert sporet, avhengig av dings. 2-3 dager bør være ganske safe for arrangør. Om noen føler for å gønne 6-7t sti 2 dager før 3-dagers, la de gjøre det.
Jeg har aldri sykla sti på GPS-spor før. Men jeg har prøvd å sykle etter gps-spor på vei med Garmin Edge 520. Det syntes jeg var skikkelig pyton. Vil dette med f. eks. Edge 1000 være like enkelt som Tomtom på bil-navi? Jeg mister ekstremt fort sykkelgleden når jeg må stoppe og navigere ofte.
|
|
|
27/01/2017 11:31
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Systemet med handicap etter alder gjør hele greien enda mer uaktuell for min del. Det er veldig mange supertrente 40– og 50–åringer som er i mye bedre form enn meg og det gjelder mange andre også. Med dette opplegget ville det blitt alenesykling 90% av tiden.
|
|
|
[Re: Raskall]
27/01/2017 13:45
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri sykla sti på GPS-spor før. Men jeg har prøvd å sykle etter gps-spor på vei med Garmin Edge 520. Det syntes jeg var skikkelig pyton. Vil dette med f. eks. Edge 1000 være like enkelt som Tomtom på bil-navi? Jeg mister ekstremt fort sykkelgleden når jeg må stoppe og navigere ofte.
Hvis du installerer OSM-kart blir det litt hyggeligere. Er ikke noen fantastisk opplevelse, men sånn passe kurant å følge. Jeg har slått av pip-navigasjonen da det gjorde meg spenna gæærn på sti. Har naturligvis lyst på en 1000, men for samme pris er det så mye annet av gromme oppgraderinger jeg heller vil ha 
|
|
|
27/01/2017 14:29
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes det ser ut som et ganske bra konsept etter hvert, jeg, selv om jeg er enig i bemerkningene til Knutspeed over. Unntatt ryggnummer, det er en fordel når det er den typen konkurranse, å se hvem man eventuelt kjører inn, eller som kjører fra. Og er det så mange som går i terrengpartiene i Grenserittet? Med to ganger 3,5 timer i vinnertid på dag 1 og 2, gjetter jeg de fleste vil starte i fellesstarten på Grenserittet. Det kommer riktignok an på hvordan de gjør handicap. Men altså, med aldershandicap, da blir oddsen på Beitmyren (hvis han starter) 1,01 
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
27/01/2017 14:47
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Unntatt ryggnummer, det er en fordel når det er den typen konkurranse, å se hvem man eventuelt kjører inn, eller som kjører fra. Og er det så mange som går i terrengpartiene i Grenserittet? Når det gjelder starnr på ryggen, joda enig i at sånt er kjekt, men kanskje det kan løses på en annen måte? Eller lages mindre? Det de bruker på Grenserittet er schwært. Gå i terrengpartiene: absolutt. I fjor startet jeg i pulje 4, og selv da måtte jeg spørre/be/rope at jeg og flere kom syklende. Gjelder spesielt 2 partier - opp litt steinete svaberg før grensa, samt det notoriske "Skottet" ved Berby gård. For folk som er vant til å sykle sti er alle terrengpartiene latterlig enkle, og blir enklere for hvert år pga løypeforbedringer, men jeg tipper nok at 80% av deltakerne går flere ganger ila rittet ut fra det jeg har sett.
|
|
|
27/01/2017 15:39
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har fortrengt hvor stort det nummeret er, sant det.
Det er kø i terrenget, men det var ikke verre er jeg lå enn at jeg lå i køen og sparte litt krefter til vi kom ut på grusen. Der de var på hjemmebane og jeg kunne ha nytte av litt reserver å manøvrere med.
Skottet er for bratt for de fleste, jeg fikk snirklet meg opp sist men OK, det skal ikke mye til før det er gåing opp der fordi det er trengt sammen. Og jeg har bygd syre som F opp der, for så straks å bli innkjørt etter at det flater ut. Svaberget er blitt lettere med åra, men det er sant at jeg har gått i kø der også. Der har det vært litt lettere å klore seg opp rundt folk der enn Skottet, gitt at man ikke er for nær limit selv. Og det kan man være etter to dager konkurranse. Det gjelder forresten Skottet også.
Så du har rett om det. Jeg synes nok ikke det alt i alt veier så tungt i helheten at jeg ville bekymret meg allerede nå. Men det er en påminnelse om at det er mange små forskjeller mellom puljene og dynamikken i dem man ikke tenker på.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
27/01/2017 18:55
|
olechr
More than words
|
More than words
Men altså, med aldershandicap, da blir oddsen på Beitmyren (hvis han starter) 1,01 Kommer helt an på Repshus blir med det ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
27/01/2017 22:30
|
jantore
Entusiast
|
Entusiast
Må man bruke samme sykkel dag 3? Håpløst for min del uten rittfulldemper:(
|
|
|
28/01/2017 08:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Hadde vært gøy om de gikk ut med hvordan klasse systemet funker med handicap. Ser på Birken at mellom 20 og 50 år så er klasse 30 den med dårligst merkekrav. :-)
|
|
|
28/01/2017 14:11
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
De skal ha for forsøket med kreativiteten. Men det blir mindre og mindre aktuelt å være med på dette. Hva blir det neste? Handicap basert på sykkelvekt, hjulstørrelse og antall gir?
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
[Re: olechr]
28/01/2017 14:31
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde vært gøy om de gikk ut med hvordan klasse systemet funker med handicap. Ser på Birken at mellom 20 og 50 år så er klasse 30 den med dårligst merkekrav. :-) Det er også der det største andelen av de beste kjører i elite (og de påvirker ikke merkekravet i aldersklassen), så det blir litt misvisende...
|
|
|
01/02/2017 19:28
|
teikela
Medlem
|
Medlem
For min (og flere i klubben sin del) er det følgende dealbreakere:
1. GPS 2. At man må bruke samme sykkel (mange har grusracer og stisykkel, men mangler rittfulldemper). Helt uaktuelt å kjøre Grenserittet på stisykkel og halvdemper på stiritt med 4+ timer vinnertid.
Ikke dealbreakere, men negative punkt: 1. at søndagen ikke brukes 2. at Grenserittet er siste dagen. 3. At Grenserittet i det hele tatt er med - hvorfor ikke bare sti på Etappeutgaven?
Det positive: 1. At de forsøker noe helt nytt. 2. Utvikler seg antakelig til noe bra etter noen år.
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/02/2017 19:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Hadde vært gøy om de gikk ut med hvordan klasse systemet funker med handicap. Ser på Birken at mellom 20 og 50 år så er klasse 30 den med dårligst merkekrav. :-) Det er også der det største andelen av de beste kjører i elite (og de påvirker ikke merkekravet i aldersklassen), så det blir litt misvisende... Syntes ikke det er misvisende for tviler på at det er mange av de beste i elite som kjører etapperittet her.
|
|
|
|
|