|
|
Tyrifjorden Rundt 2017 - avslutning ned Sollihøgda
|
31/01/2017 22:03
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
I mailen fra Oslo Classics står der at de snur Tyrifjorden Rundt i år, og avslutter ned Sollihøgda og inn til Sandvika. Synes det høres litt skummelt ut mtp. sikkerhet, rabiate mosjonister mellom betongveiskille og bilkøer i 70 km/t nedover? Nå har riktignok ikke klyngene gjennom rundkjøringer og fotgjengeroverganger på Slependen vært så veldig safe i avslutningen på den gamle løypa, så skjønner at de ønsker å gjøre noe med dette. Men hadde det ikke vært mer fornuftig å stoppe tidtaking på toppen av Sollihøgda? Så får oss spurtere bare svelge at det er enda et turritt som skal avgjøres i bakkene 
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Tyrifjorden Rundt 2017 - avslutning ned Sollihøgda
[Re: DuffMcShank]
31/01/2017 22:10
|
Hotvedt
Fersking
|
Fersking
Uansett hvilken vei man kommer ned fra Sollihøgda så vil det nok alltid finnes rabiate mosjonister i 70km/t nedover(og gjerne i motsatt kjørefelt fortsatt). At folk er blodslitne etter å ha kjørt over evne 12-13mil, for å så banke ned Sollihøgda når man er sukkertom og på stålet vil nok ikke være bedre enn avslutningen ved Slependen..
Forøvrig: En av grunnene til å delta år etter år er at man konkurrerer mot seg selv. Ved å snu løypa så fjerner man dette aspektet. Det liker jeg dårlig.
|
|
|
01/02/2017 07:25
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
TR er et turritt. Hvorfor ikke sykle det som et?
|
|
|
01/02/2017 07:42
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da blir det i hvertfall ikke compact krank i år, synes det høres i overkant "spennende" ut med spurting og posisjonering nedover Sollihøgda og inn til mål med tomme lagre men jeg ser poenget med å slippe de kreative forbikjøringene på slutten av dagens løype (jeg er dessverre ikke noen engel selv heller)... Jeg liker den heftige starten opp Sollihøgda som skreller vekk deler av feltet og ville foretrukket målgang på toppen. Oslo Classics er høydepunktene i året og det blir helt sikkert kult i år også :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: Valentino]
01/02/2017 07:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
TR er et turritt. Hvorfor ikke sykle det som et? Hadde jeg rast fra meg som ungdom på sykkel slik som deg ville jeg sikkert klart å kose meg på tur..... men enkelte av oss er dessverre noen halvgamle gubber som i ungdommen hadde som målsetting å klare så mange øl som mulig på fest og først nå får utløp for 30 års innestengt konkurranseinstinkt... Det er helt topp å banke dritten ut av en du ikke kjenner eller aner hva går for i ritt og like irriterende å få juling. Er nok feigere og mer forsiktig enn jeg ville vært som ung. Kanskje det er like greit... Tar gjerne pepper for innlegget men jeg er i hvertfall ærlig :-) Er det bare meg som er slik ?
Redigert av EmilZipp; 01/02/2017 08:01.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
01/02/2017 08:03
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
TR er et turritt. Hvorfor ikke sykle det som et? Hadde jeg rast fra meg som ungdom på sykkel slik som deg ville jeg sikkert klart å kose meg på tur..... men enkelte av oss er dessverre noen halvgamle gubber som i ungdommen hadde som målsetting å klare så mange øl som mulig på fest og først nå får utløp for 30 års innestengt konkurranseinstinkt... Det er helt topp å banke dritten ut av en du ikke kjenner eller aner hva går for i ritt og like irriterende å få juling. Kanskje det er like greit... Tar gjerne pepper for innlegget men jeg er i hvertfall ærlig :-)  er nok feigere og mer forsiktig enn jeg ville vært som ung. Er det bare meg som er slik ? Absolutt ikke, men ønsker du å kjøre fellesstart slik de gjør på tv skal du kjøre aktive ritt, altså veterancup/ mastercup. Et turritt er ment å være nettopp det, en tur - opplevelse. Jeg klandrer absolutt ikke deg altså for å være ivrig, heller forbundet. Hva slags ritt som åpner for hva er umulig å skjønne, og jeg har/ er selv vært, og til dels er, en del av den syndende gruppen.
|
|
|
[Re: Alpers]
01/02/2017 08:15
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[/quote]
Absolutt ikke, men ønsker du å kjøre fellesstart slik de gjør på tv skal du kjøre aktive ritt, altså veterancup/ mastercup.
Et turritt er ment å være nettopp det, en tur - opplevelse.
Jeg klandrer absolutt ikke deg altså for å være ivrig, heller forbundet. Hva slags ritt som åpner for hva er umulig å skjønne, og jeg har/ er selv vært, og til dels er, en del av den syndende gruppen. [/quote]
# # # # # #
Enig... Sykler Master på Øyeren rundt (sesongens kuleste ritt) og i pulje etter rittranking på Tyrifjorden. Det er så nær "TV-aktig-ritt" jeg kommer
Redigert av EmilZipp; 01/02/2017 08:16.
|
|
|
01/02/2017 08:30
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er fint å snakke om hvordan folk hypotetisk sett burde oppføre seg i turritt, men vi vet alle at det ikke blir en realitet.
Derfor mener jeg tiden bør stoppes på toppen. F.eks. Viking Tour har utstrakt bruk av dette for å bedre sikkerheten.
|
|
|
01/02/2017 08:36
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er fint å snakke om hvordan folk hypotetisk sett burde oppføre seg i turritt, men vi vet alle at det ikke blir en realitet.
Derfor mener jeg tiden bør stoppes på toppen. F.eks. Viking Tour har utstrakt bruk av dette for å bedre sikkerheten. Her er jo et stort problem. For hvorfor melder folk seg på et turritt for å kjøre fellesstart når det ikke er om å gjøre å vinne, i den kategorien? Titter vi på resten av Europa er det jo ikke sånn i det hele tatt, det er det jo bare trilling og kos, praktisk talt en enorm langtur. Personlig synes jeg det er litt mer spennende å sykle Flandern rundt av historiske årsaker enn Tyrifjorden rundt. Sistnevnte er jo ikke morsomt om en ikke gir litt gass.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
01/02/2017 08:58
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde jeg rast fra meg som ungdom på sykkel slik som deg ville jeg sikkert klart å kose meg på tur.....
Jeg begynte å sykle da jeg var 28... Forøvrig henviser jeg til Alpers' innlegg. 
|
|
|
[Re: Alpers]
01/02/2017 09:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Her er jo et stort problem. For hvorfor melder folk seg på et turritt for å kjøre fellesstart når det ikke er om å gjøre å vinne, i den kategorien? Titter vi på resten av Europa er det jo ikke sånn i det hele tatt, det er det jo bare trilling og kos, praktisk talt en enorm langtur.
Det er fordi det er mulig å gjøre det. NCF er så glad i engangs-lisens pengene at de ikke tør å si at om du skal kjøre mot klokka så må du sykle aktive ritt. (ganske drøy påstand, men sånn oppleves det.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
01/02/2017 09:24
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er jo et stort problem. For hvorfor melder folk seg på et turritt for å kjøre fellesstart når det ikke er om å gjøre å vinne, i den kategorien? Titter vi på resten av Europa er det jo ikke sånn i det hele tatt, det er det jo bare trilling og kos, praktisk talt en enorm langtur.
Det er fordi det er mulig å gjøre det. NCF er så glad i engangs-lisens pengene at de ikke tør å si at om du skal kjøre mot klokka så må du sykle aktive ritt. (ganske drøy påstand, men sånn oppleves det.). NCF sier jo klart og tydelig mot det, når de blir spurt. Men de er aldri ute og ser hvordan det foregår i praksis, og legger heller ingen føringer for arrangørene. Jeg skal være helt ærlig, ritt i Norge er bare kaos og surr. Når folk sier "det er jo turritt" betyr det blant annet: – Jeg vil gjerne vinne, faen ta de norgescuprytterne som kommer og ødelegger for meg som mosjonist. – Slapp av a mosjonist, jeg er norgescuprytter og vil ikke miste livet i dag. – Dette er et turritt, så dere får følge trafikkreglene selv. Dere betaler 600 spenn for at vi tar tiden på dere, men det er også det. – Noen sa jeg skulle melde meg på turritt siden jeg er så interessert i sykling. Men dette er jo bare helt kaos. – Mamma, hvorfor sykler det folk i begge felter, pappa sier det ikke er lov. – Det er ikke en konkurranse, det er et turritt, men her er forresten løyperekorden. – Det er et turritt og dere må følge trafikkreglene, men sett gjerne opp et 30-mannslag for å kjøre så fort som mulig.
|
|
|
01/02/2017 09:50
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Derfor mener jeg tiden bør stoppes på toppen. F.eks. Viking Tour har utstrakt bruk av dette for å bedre sikkerheten. Jeg tror at de nye reglene for vakter og slikt vil framtvinge et tydelig(ere) skille mellom aktive ritt og turritt. Vi ser allerede at turrittarrangører går bort fra å registrere totaltid, men heller legger inn segmenter med tidtaking i sikrere partier av løypa.
|
|
|
01/02/2017 10:24
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Ritt uten tidtagning er vel trimritt uten krav til lisens? Hvor faller ritt med kun tidtagning på segmenter inn?
|
|
|
01/02/2017 10:31
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Turritt i Norge har i flere år vært en merkelig blanding syklister. Flere av de som stilte til start på turrittet Jotunheimen Rundt i fjor hadde én uke tidligere kjørt meget bra under senior-NM landevei.
Personlig synes jeg aktive senior-ryttere ikke skulle stille i turritt, men regelverket inneholder vel kun forbud mot at proffene stiller i turritt så da får vi gjøre det beste ut av det og heller le litt når senior-ryttere stiller opp i turritt for å få seg en seier og ett intervju i en avis.
|
|
|
[Re: Open 1.0]
01/02/2017 10:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Turritt i Norge har i flere år vært en merkelig blanding syklister. Flere av de som stilte til start på turrittet Jotunheimen Rundt i fjor hadde én uke tidligere kjørt meget bra under senior-NM landevei.
Personlig synes jeg aktive senior-ryttere ikke skulle stille i turritt, men regelverket inneholder vel kun forbud mot at proffene stiller i turritt så da får vi gjøre det beste ut av det og heller le litt når senior-ryttere stiller opp i turritt for å få seg en seier og ett intervju i en avis. Helt uenig. Her burde det heller være sånn at man "ler" av de som drar på turritt for å konkurrere som om det er verdensmesterskap. NCF må bare få ut fingeren sånn at det blir opprettet en klasse for de som ikke kjører elite under 30. Alle, spesielt arrangører, nå som det blir mer "hassel" med sikkerhet er tjent med at det arrangeres aktive ritt og at dagens turritt blir det samme som dagens trimritt.
|
|
|
01/02/2017 10:41
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Lisensen koster kr 600,- Det kan enhver klubbløs syklist dekke inn ved å kjøpe klubbtøy isteden for Rapha og Assos 
|
|
|
[Re: Open 1.0]
01/02/2017 13:42
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Personlig synes jeg aktive senior-ryttere ikke skulle stille i turritt, men regelverket inneholder vel kun forbud mot at proffene stiller i turritt så da får vi gjøre det beste ut av det og heller le litt når senior-ryttere stiller opp i turritt for å få seg en seier og ett intervju i en avis. Hva med sånne som meg? Kanskje jeg henger med i et NC-ritt, men jeg er lite keen på å dra til Trondheim eller Sandnes for å kjøre et sånt løp. Ikke det at jeg vinner turritt, men ta de som er gode nok for NC men har full jobb og unger. Skal de kun få kjøre masterritt? Det er mye som er litt uklart her. Litt kort nå siden vi har deadline, men personlig mener jeg fellesstart er noe en driver med i aktive ritt, turritt bør være opplevelser. Her har mange arrangører ekstremt mye å gå på for å gjøre det attraktivt. Jeg mener kriteriumscuper, rundløyper etc. er gode tiltak for å minimere behovet for antall vakter samt enkelt lage flere aktive ritt, og så kan Jotunheimen Rundt osv. være opplevelsesritt.
|
|
|
[Re: joje]
01/02/2017 13:46
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ritt uten tidtagning er vel trimritt uten krav til lisens? Hvor faller ritt med kun tidtagning på segmenter inn? Litt usikker, men tror vel mange av de store rittene i Europa er trimritt. Jeg husker jeg stusset fælt på dette, og spurte arrangørene om hvordan man kunne konkurrere i dette rittet. De henviste til at aktive syklister kjørte helt andre løp, punktum.
Redigert av Alpers; 01/02/2017 13:46.
|
|
|
01/02/2017 14:19
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Men tilbake til starten av tråden... Hva er årsaken til at rittet snur retning?
"Alle" sykler vel så fort de tør/klarer nedover, uansett - så sånn sett spiller det vel ingen rolle hvilken vei man kjører over Sollihøgda.
Gjennom rundkjøringene på Slependen må man jo uansett. Gjør man det på slutten er det kanskje mer kjør for å "vinne" - men gjør man det på starten er det (trolig) vesentlig større felt/grupper som skal gjennom.
Kan det være at det ikke skal tas tid, og at en da snur rittet slik at det heller ikke skal være mulig å konkurrere mot sin egen tid (sorry Hotvedt)..?
Forøvrig er jeg ikke negativ til å snu løypa - den blir sikker gøy og fin den også.
|
|
|
[Re: sveinaa]
01/02/2017 17:13
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt uenig. Her burde det heller være sånn at man "ler" av de som drar på turritt for å konkurrere som om det er verdensmesterskap. NCF må bare få ut fingeren sånn at det blir opprettet en klasse for de som ikke kjører elite under 30. Alle, spesielt arrangører, nå som det blir mer "hassel" med sikkerhet er tjent med at det arrangeres aktive ritt og at dagens turritt blir det samme som dagens trimritt.
NCF har i flere år oppfordret arrangørene til å lage ritt/klasse Aktiv 17/19-29, så motstanden er nok mest å finne ute i klubbene
|
|
|
01/02/2017 17:20
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Har syklet Bergen-Voss et par år nå, og det er alltid rart å lese bladet som sier "Det viktigste er å ha en fin tur" vs "Husker dere de som syklet på 4 timer, kjempetid!"
Voss - Geilo derimot var langt mer tydelig på at dette var et tur ritt og at det viktigste var turen/kos, ikke "første mann til Dr Holms!"
// Too many roads, too little time
|
|
|
01/02/2017 19:14
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Er jo bedre med villmanskjøring ned Sollihøgda, Skui, Vøyenenga og Hamang enn villmannskjøring fra Liertoppen og hele veien ned til Asker og videre til Slependen. Er mye mindre trafikk Skui - Sandvika. Så dette er absolutt en forbedring rent sikkerhetsmessig. Beste hadde vært målstrek på Ringeriksporten på Sollihøgda.
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/02/2017 21:35
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt uenig. Her burde det heller være sånn at man "ler" av de som drar på turritt for å konkurrere som om det er verdensmesterskap. NCF må bare få ut fingeren sånn at det blir opprettet en klasse for de som ikke kjører elite under 30. Alle, spesielt arrangører, nå som det blir mer "hassel" med sikkerhet er tjent med at det arrangeres aktive ritt og at dagens turritt blir det samme som dagens trimritt.
NCF har i flere år oppfordret arrangørene til å lage ritt/klasse Aktiv 17/19-29, så motstanden er nok mest å finne ute i klubbene Er det ikke sånn at det er både et tak for påmeldingsavgift i aktive klasser i tillegg til større krav til vakthold? Da er det jo plutselig minus to incentiver for å avvikle aktive klasser..
|
|
|
[Re: thamg]
01/02/2017 23:17
|
DuffMcShank
OP
Besatt
|
OP
Besatt
"Alle" sykler vel så fort de tør/klarer nedover, uansett - så sånn sett spiller det vel ingen rolle hvilken vei man kjører over Sollihøgda.
Ikke enig i dette, i pulje 2 og 3 som jeg har syklet i før, kjøres det jevnt hardt opp Sollihøgda, og så samles det alltid rimelig fort etter utforkjøringen fordi ingen har lyst til å være i brudd i 100 km. Ofte er det også sutring mellom Sundvollen og Tyristrand over lavt tempo blant de som kjører for best mulig tid. Halvparten av nedkjøringen i den retningen går jo også på en langt mindre trafikkert småvei. Konkurransen begynner som regel i første bakke etter Tyristrand, og kuliminerer med at bruddet går i Lierbakken og kjøres inn før Asker, deretter blir det kaos med posisjonering gjennom Slependen før målgang. Mulig det er en annen dynamikk i pulje 1? Gjennom rundkjøringene på Slependen må man jo uansett. Gjør man det på slutten er det kanskje mer kjør for å "vinne" - men gjør man det på starten er det (trolig) vesentlig større felt/grupper som skal gjennom.
Ja, enig i at de burde ha stoppet tiden tidligere i den gamle løypa også, kanskje rett før Asker.
|
|
|
[Re: Oystein L]
02/02/2017 09:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
NCF har i flere år oppfordret arrangørene til å lage ritt/klasse Aktiv 17/19-29, så motstanden er nok mest å finne ute i klubbene Jeg har påpekt dette før. NCF ønsker i pose og sekk (De vil ha engangs-lisensen pga inntektene.). Her trenger ikke du eller NCF være enige, men når aktive-klasser (fra senior til master) blir forstått som en nisje for de som satser så velger veldig mange turklasse fordi man får akkurat den samme opplevelsen i den klassen fra deltageren sin side uten at man må sykle mot de aller beste i årsklassene som satser. Når arrangøren også vet at det er sånn så arrangerer de turklasser. Det som dog må på plass er en aktiv klasse for de som ikke kjører elite som er under 30 år sånn at man får en B pulje som kan inngå i fellestart med master.
|
|
|
02/02/2017 09:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ikke enig i dette, i pulje 2 og 3 som jeg har syklet i før, kjøres det jevnt hardt opp Sollihøgda, og så samles det alltid rimelig fort etter utforkjøringen fordi ingen har lyst til å være i brudd i 100 km. Ofte er det også sutring mellom Sundvollen og Tyristrand over lavt tempo blant de som kjører for best mulig tid. Halvparten av nedkjøringen i den retningen går jo også på en langt mindre trafikkert småvei. Konkurransen begynner som regel i første bakke etter Tyristrand, og kuliminerer med at bruddet går i Lierbakken og kjøres inn før Asker, deretter blir det kaos med posisjonering gjennom Slependen før målgang. Mulig det er en annen dynamikk i pulje 1? Gjennom rundkjøringene på Slependen må man jo uansett. Gjør man det på slutten er det kanskje mer kjør for å "vinne" - men gjør man det på starten er det (trolig) vesentlig større felt/grupper som skal gjennom.
Ja, enig i at de burde ha stoppet tiden tidligere i den gamle løypa også, kanskje rett før Asker. Samme som i Askerrunden det der?
|
|
|
02/02/2017 13:54
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Håper de får på plass runden på 245km.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
02/02/2017 19:09
|
ganskefort
Ringrev
|
Ringrev
Må si jeg forstår arrangøren litt. Jeg sykler Tyrifjorden på 4.30 hvilket ikke er superfort akkurat. Havner godt ned på siste fjerdedel av lista i min årsklasse.
Allikevel, så var det to-tre stykker i mitt felt som la seg i motsatt kjørefelt ned fra Asker. I 50-60 km/t, kanskje mer. Farlig og absurd.
Så spørs det om det blir så mye bedre ned fra Sollihøgda, men en fordel er at det er færre veier inn til hovedveien og mindre trafikk fra E16 til Sandvika.
Jeg får dessverre ikke deltatt i år uansett, det får bli opplevelsesrittene Flandern Rundt og Voss-Geilo på meg i stedet.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
[Re: ganskefort]
03/02/2017 09:13
|
magic
Besatt
|
Besatt
Må si jeg forstår arrangøren litt. Jeg sykler Tyrifjorden på 4.30 hvilket ikke er superfort akkurat. Havner godt ned på siste fjerdedel av lista i min årsklasse.
Allikevel, så var det to-tre stykker i mitt felt som la seg i motsatt kjørefelt ned fra Asker. I 50-60 km/t, kanskje mer. Farlig og absurd.
Så spørs det om det blir så mye bedre ned fra Sollihøgda, men en fordel er at det er færre veier inn til hovedveien og mindre trafikk fra E16 til Sandvika. Er jo etterhvert midt-rekkverk nedover Sollihøgda mot Sandvika, så de som havner i motsatt kjørefelt får etterhvert en vanskelig tur  Litt vesentlig for hvordan dette blir er jo akkurat hvor de stopper tidtagninga... Rundkjøringer nerrover Vøyenenga og Sanndvika også, men det er såklart mye mindre trafikk. Nedover ved Tranby og Sylling kan jo bli spennende med denne nye retningen 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
|
|