Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rift i labrum - hoftevondt

Rift i labrum - hoftevondt #2379336 27/01/2017 12:09
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg har skrevet litt om dette i en annen tråd, men tenkte jeg skulle starte en egen. Så kan det søkes på i fremtiden om noen kommer i samme situasjon.
Jeg kommer til å oppdatere i tråden etterhvert som ting utvikler seg.

Hadde vondt i den ene hoften siden sommeren 2016. Sykling og gåing gikk fint, men det var vondt hvis foten gjorde store utslag til sidene. Typisk hvis man må klikke seg ut litt brått på sti, men også bare når man tar på sko (da løftes hoften opp og litt ut til siden).
Syklet helt til og med Rørosrittet, førte helgen i september, men da gikk jeg til fysio og kiropraktor for å finne ut av det.
Ble sendt til røntgen (for å utelukke brudd i bekkenet), og etterhvert også til MR.

Fant flere ting, men det viktigste var rift i labrum. Det er en slags pakning/menisk som går rundt der hoftekulen går inn i bekkenet. Denne gror ikke av seg selv.
Fikk forbud mot sykling, også på rulle. Skal unngå alt som gjør vondt, og gjør at det 'kniper' oppe i hofta.
Det vondeste i løpet av dagen er faktisk å sitte på kontorstolen, så nå har jeg også heve-/senkepult for å avlaste.

Med rift i labrum er det opptrening av kjernemuskulatur i mage og rygg, samt muskulatur rundt lår og hofte som må trenes opp. 3-6 måneder med trening. Kondis trenes på ellipsemaskin, ellers bruker jeg mye slynger, strikk, og noe vekter. I følge fysioen er det 30% sjanse for at man må ende opp med å operere, selv etter å ha gjennomført alle månedene med trening til punkt og prikke. Ved operasjon fjerner de stort sett bare den skadede delen av menisken.
Jeg måtte regne med å kjenne det resten av livet, men trene opp såpass at det ikke plager meg så mye.

Den første måneden i slyngene var helt pyton. Ikke fordi det var så innmari vondt, men fordi syklene mine står parkert innendørs i mekkeboden hvor jeg også har slyngene montert. Dette var den tørreste høsten i Trøndelag på 100 år (bokstavelig talt altså), og alt jeg ville var å dra ut for å sykle.
Rart hvordan man blir vant til ting gitt, nå har jeg trent i noen måneder, og den automatiske impulsen av "oi, ungene er borte på besøk, nå har jeg plutselig en to-timers åpning... jeg stikker ut på sykkeltur" har gitt seg helt. Håper virkelig iveren etter å sykle kommer tilbake i monn når hoften blir bra igjen.
Som et pluss er det mer penger på konto. Ingen sykler som må vedlikeholdes. Har heller ikke tatt meg bryet med å oppgradere noen av dem, da jeg ikke helt vet når jeg får syklet igjen.

Da henger jeg i slynga imens, så skriver jeg her når det er noe nytt å komme med.

Er det forresten noen som har vært gjennom det samme og kommet godt ut av det? Hvordan stiller det seg med klikkpedaler når man kan begynne å sykle igjen?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: parob] #2379590 28/01/2017 20:01
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Har det vært en akuttskade inne i bildet?

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: Torshov-Simen] #2379800 30/01/2017 08:12
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Torshov-Simen

Nei, ingen akuttskade.

Med mindre det henger igjen fra en OTB jeg hadde høsten 2015. Den gang fikk jeg en delvis avrevet muskel på innside lår (ikke samme fot som den vonde hoften). Etter at muskelen hadde grodd og jeg trente litt alternativt, var jeg tilbake for fullt hele vinteren, våren og mesteparten av sommeren 2016... litt rart om hoftevondtet da skulle komme såpass mye etterpå?

Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: parob] #2379874 30/01/2017 10:46
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: parob
Sitat: Torshov-Simen

Nei, ingen akuttskade.

Med mindre det henger igjen fra en OTB jeg hadde høsten 2015. Den gang fikk jeg en delvis avrevet muskel på innside lår (ikke samme fot som den vonde hoften). Etter at muskelen hadde grodd og jeg trente litt alternativt, var jeg tilbake for fullt hele vinteren, våren og mesteparten av sommeren 2016... litt rart om hoftevondtet da skulle komme såpass mye etterpå?

En labrumskade som oppstår etter akuttskade vil vanligvis gi seg til kjenne umiddelbart, ja.

Grunnen til at jeg spurte var at dersom dette er en skade som har oppstått over tid er det sannsynlig at du har en eller annen form for "bygningsfeil" i hofta som gir det som kalles femoroacetabular impingement (se feks. her for beskrivelse http://www.hipfai.com) og da er det ikke sikkert at du skal ha for store forhåpninger til å kunne trene opp hofta til å tåle aktiviteter som du per i dag har problemer med, da kan det være at kirurgi er eneste løsning.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: Torshov-Simen] #2380129 31/01/2017 09:05
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er godt mulig. Her er ihvertfall alt som ble funnet av rusk og rask.

Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: parob] #2381933 08/02/2017 06:58
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå har det gått 5 måneder uten en eneste sykkeltur... kjipt, men tror all den alternative treningen begynner å betale seg. Det er ikke lengre vondt å ta på seg sko eller gå trapper, f.eks.
Det vondeste fremdeles er å vri foten utover. Samt at det er ubehagelig å sitte lenge om gangen.

Fremdeles spent på om jeg noensinne kan sykle med klikkpedaler igjen, når jeg får tommel opp for å gå tilbake til sykkelen.
Nesten sånn at jeg vurderer en sånn, haha...

Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: parob] #2381958 08/02/2017 08:12
R
RHP Offline
Fersking
Fersking
R
Hva med en ElliptiGO 11R? ICON_LAUGH

Kunne kanskje trengt litt større hjul i terrenget, men ellers en superduper rundbanemaskin:

For the ultimate in elliptical cycling performance, choose the ElliptiGO 11R. With carbon-fiber drive arms and 11 gears, the 11R is the lightest, smoothest and most versatile long-stride elliptical bike in the world. Whether you are tackling an epic endurance ride or hammering through a speed session, the 11R delivers the power and performance you need to succeed. Make no mistake – the 11R is one comfortable ride, but it was built to compete. Give it your all.

Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: parob] #2387628 08/03/2017 12:51
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå skjer det ting. Er ganske nøyaktig 6mnd siden sist jeg satt på en sykkel, men etter dagens fysiobesøk ble det laget et lite program for å komme seg tilbake på pedalene.

Riktignok skal jeg bare sykle 10min i gangen til å begynne med, får øke med 20% hver uke (såfremt det ikke blir smerter).
Foreslo at jeg tok det på spinningsykkel som en del av oppvarmingen, men tror jaggu jeg legger en av ukas turer utendørs i det minste. Skal bli godt.

Økte også vektene en del på styrkeprogrammet, og la til hip thrust på programmet. Nå blir det bums of steel.

Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: parob] #2405740 12/05/2017 08:50
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Første tur på stisykkelen i går. 1.5 time. Det var 8mnd siden forrige stitur, men heldigvis tørt på min side av marka nå, så teknikken satt fint.
Vondt i underarmene i dag, der er det tydeligvis noen muskler som har fått hvile seg i min lange fraværsperiode. Glad jeg ikke dro rett igang med en dag på downhillsykkelen.
Ingen spesielle smerter fra hofta ved uplanlagte utklikk fra pedalen, men heller ingen OTB. Ikke i nærheten engang. Dette kommer til å bli en sesong med pusesykling.

Ikke verre smerter i hofta i dag enn om jeg bare hadde syklet asfalt i går, så det lover godt. Fint med heve-/senkepult på kontoret, det er fremdeles vondt å sitte for lenge i gangen.
Alt i alt, det går stadig fremover i planen for å unngå operasjon.

Ellers, erfaringer etter vinteren. Langrenn (klassisk) har vært helt toppers for hofta, det samme med snowboard. To lange dager på rad med snowboard i påsken, og jeg kjente knapt problemet med hofta.
Prøvde meg også på bakkekjøring med telemark tidligere i vinter, men da holdt det med litt over en dag før det ble nok.
Kiting på snø har også gått helt utmerket. Hadde til og med ei økt på over 100km den 1.mai, men da var det tilslutt knærne som sa stopp, ikke hofta.

Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: parob] #2482737 12/05/2018 10:59
parob Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nøyaktig 1 år siden forrige innlegg i tråden. Nå er hoften god nok til at jeg kan leve med det. Sykling går helt fint, ingen smerter der. Kjenner det etter lengre opphold i godstolen i stua, bedre å ligge på sofaen.
Har trappet ned på styrketreningen, men forsøker å opprettholde vedlikeholdstrening med 1 økt i uka. Et pluss med mye (for meg å være) styrketrening er at sykkelformen nå på vårparten er bedre enn på mange år.

Litt kjipt at jeg nå har fått noe lignende i den andre hofta også (men ikke like vondt), men det gjør jo sitt til at jeg ikke sluntrer unna treningsøktene ihvertfall.

Re: Rift i labrum - hoftevondt [Re: parob] #2482745 12/05/2018 13:38
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Interessant tråd. Godt at du er tilbake på sykkelen!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå