|
|
Etikette på sti, hunder osv.
|
Re: Etikette på sti, hunder osv.
[Re: chili]
27/01/2017 09:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
..frem til 20 august. Av hensyn til viltet, ikke syklister eller hvilken som helst annen bruker av marka. Ja. Men ift. mennesker er det båndtvang hele året hvis du ikke klarer å holde hunden unna folk. Stemmer det. Mener ordlyden sier noe som at man skal ha hunden i bånd uansett om man ikke har kontroll på den. Så pr def gjelder gjelder nok den regelen like mye ovenfor f eks andre fyr som mennesker. Men jeg mener det er forskjell på det og generell båndtvang. Uansett så er det eier som isåfall bryter reglene i begge tilfeller, ikke hunden. Så skulle det være noe som helst rundt det, er vel det noe man heller burde snakke med eier om? Det jeg uansett skulle frem til er at om noen bryter båndtvangen, så gir heller ikke det grunn til å sparke en hund 30 m gjennom lufta. Jeg postet det over ( https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2379077#Post2379077), det mest sentrale avsnittet er dette: "Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel."Forskjellen til generell båndtvang er at det da ikke finnes noen unntak, selv den mest dresserte hund som følges av en dressør, skal være i bånd der det er båndtvang. Men enig i det du skriver. Jeg er glad i hunder jeg, men jeg synes allikevel synd på de som faktisk er redd for hunder. Jeg møter ukentlig (snille) hunder i marka hvor eierne er så langt borte at jeg kunne både tatt med meg hunden eller knerta den uten at de ville sett meg. I marka er det jo stort sett hunder av saklige raser. I parker derimot, er det flust av tvilsomme eiere som trener kamphundene sine på lekeapparater.
|
|
|
[Re: stibrøytern]
27/01/2017 09:41
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg opplever stadig vekk at hunder løper etter meg når jeg sykler eller løper. Mest i nærområdet, mindre i marka. Ofte uten at eierne en gang gidder prøve å kalle inn hunden. En gang opplevde jeg at en hund glefset etter meg.
Må innrømme at jeg finner dette provoserende. Har vokst opp med hunder og passer hund fra tid til annen. Hadde en hund jeg hadde ansvaret for oppført seg slik hadde jeg blitt utrolig flau, men virker som en del hundeeiere mener at dette er helt greit.
|
|
|
[Re: anonym22]
27/01/2017 09:51
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
..Jeg er glad i hunder jeg, men jeg synes allikevel synd på de som faktisk er redd for hunder. Jeg møter ukentlig (snille) hunder i marka hvor eierne er så langt borte at jeg kunne både tatt med meg hunden eller knerta den uten at de ville sett meg....
Enig. I morgen går jeg langrenn etter beste evne i løypene på Sjusjøen, vil tippe at i løpet av en times tid vil jeg møte et titalls skiløpere som er 100+ meter unna setter'n sin. Jeg ser unger som er oppriktig livredde der bikkja kommer rett mot dem i 100, for så å dreie unna i siste sekund. Bikkja er totalt uinteressert i mennesker (og forsåvidt også andre hunder), det vet både eieren og jeg, men ikke den den gråtende ungen.... At løsbikkjene i løypa er til stor irritasjon/frustrasjon for oss andre som går med hunden i trekksele er en annen sak. Selv det rolige pelsdyret mitt blir stresset av løshunder, enten de bare fyker forbi eller kommer bort og lager kaos.
|
|
|
27/01/2017 10:04
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også vokst opp med hund, og synes det er trivelig. Derimot synes jeg uansvarlige hundeiere er mindre trivelig, og det irriterer meg endel, alt fra gamle kjerreinger med gneldrebikkjer til bola pit-bull eiere til skiløpere med løsbikkjer som sprayer/fargelegger de første 500m i skiløypa.
|
|
|
[Re: ket]
27/01/2017 10:59
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg har også vokst opp med hund, og synes det er trivelig. You could have fooled me: bikkjer som bjeffer og glefser etter beina dine når du sykler ligger tynt an, biter'n er det avlivningsgrunnlag. Gi'n et realt spark i trynet, er det type rotte-dog kan du sette'n i krysset fra 30m
|
|
|
27/01/2017 16:48
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det finnes unektelig uansvarlige hundeeiere, like mye som det finnes uansvarlige stisyklister. Hvis hver og en av oss forsøker å opptre som voksne, ansvarlige mennesker uten å forsøke å drive voksenopplæriing av andre mennesker i sint tilstand, så er jeg sikker på at stadig flere vil oppføre seg likeledes.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Stein]
27/01/2017 17:04
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Tuller ikke med deg, er glad i dyr og noen ganger stor i kjeften
|
|
|
27/01/2017 17:09
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vi som er glade i hunder og/eller hundeeiere eller tidligere hundeeiere må da ha minst like god grunn til å være forbanna på eiere som drar fine hundeeiere ned i gjørma med seg. At denne tøysehunden er Oslos mest populære sier sitt: http://www.aftenposten.no/osloby/Muskelh...er-613486b.html
Redigert av anonym22; 27/01/2017 17:10.
|
|
|
28/01/2017 08:44
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Selvsagt, men det er ikke det samme som at det er OK å oppfordre til vold mot hunder i en grad som er LANGT over det som kan kalles berettiget nødverge. Staffer er litt både og. De er gjerne supervennlige mot folk, men det er ikke alle som går veldig godt overens med alle andre hunder. Det ligger litt i genene. Det er langt bak i linjene, men det er noen kamphund-gener baki der. De som avlet/avler kamphunder, fjernet nok ganske umiddelbart hunder som var aggressive mot mennesker fra genpoolen. Men, det er uansett eierne som har ansvaret for hva hunden gjør, og en hund som er så liten at ket kan sparke den 30m avgårde, er det ingen grunn til å gå så drastisk til verks for å forsvare seg mot.
|
|
|
28/01/2017 15:31
|
stibrøytern
OP
Medlem
|
OP
Medlem
|
|
|
14/02/2017 13:53
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hvis hunder ikke kommer på innkalling, jager vilt og tamdyr, ikke kan gå på høyre/venstre side eller bak så skal de ikke gå løse.
Noen hunder er jagende og bør definitivt ikke gå løse, fx drevere, irsk ulvehund, enkelte fuglehunder. Andre hunder er meget opptatt av å passe på eieren sin og vandrer aldri rundt på egen hånd.
Stisyklister som skal kjøpe seg hund bør lese seg opp før de handler inn hund...
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
14/02/2017 22:04
|
SSandness
Medlem
|
Medlem
Intet mindre enn et idiotisk utsagn.
Trek Stache 7 29+ Trek Procaliber 9.8 SL
|
|
|
[Re: SSandness]
15/02/2017 07:32
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Intet mindre enn et idiotisk utsagn. De fleste Staffordshire bull terrierere er usedvanlig godlynte hunder som deler sin kjærlighet villig vekk. Disse eksemplarene er flotte hunder for småbarnsfamilier og eldre. Det finnes dog en del eksemplarer som fremviser de gamle kamphundgenene i litt for stor grad. Så spørs det om det skyldes arv eller miljø
|
|
|
15/02/2017 08:16
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De aller fleste hunder kan i stor grad påvirkes av eier. Men arv er og blir utrolig viktig. Jeg kan bare ikke fatte at folk vil ha hunder som er avlet frem med egenskaper som ikke er ønsket blant vanlige folk og farlige for andre hunder. Det finnes så utrolig mange raser å velge mellom som gir oss en trofast kompis uten å dra med farlige instinkter. For eksempel, hva er det min labrador ikke gir meg som jeg kunne fått med en pitbull kloning? Jeg er sjokkert over at så mange folk ser ut til å velge rase basert på image og mote.
|
|
|
15/02/2017 08:25
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
De fleste staffer jeg har vært borti har vært flotte hunder, og så finnes det ett og annet eksemplar som ikke er så flott.
Er du virkelig så sjokkert over at mote og image styrer folks valg? Ikke jeg!
Jeg er 100% enig i at folk som kjøper hund burde tenke grundig gjennom hva de ønsker av hundeholdet, hva hundeholdet krever av dem, og hvilken rase som passer for dem, deres innsatsvilje og deres behov. I tillegg til å gjøre nok research til å være sikre på å kjøpe hund av en oppdretter som leverer sunne, friske hunder med tanke på både adferd og kropp.
|
|
|
15/02/2017 08:28
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Det mest irriterende når man har hund selv, er andre hundeeiere. F.eks. da jeg gikk på ski på lørdag. Hunden min er godt drillet og veldig flink til å gå til høyre for sporet og ikke oppsøke andre hunder når vi går. Men i 500 meter var det en fuglehund som virret og hoppet rundt min hund og ingen eier i sikte. Den var overalt i løypens bredde. Prøvde å jage den vekk et par ganger. Til slutt kommer eieren og da jeg sa noen ord om kontroll, hørte jeg på "ja" svarene at han ga komplett faen i det. Han hastet videre i sine United Bakeries klær mens hunden virret i motgående skispor.
|
|
|
[Re: Stein]
15/02/2017 09:27
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
De fleste staffer jeg har vært borti har vært flotte hunder, og så finnes det ett og annet eksemplar som ikke er så flott.
Er du virkelig så sjokkert over at mote og image styrer folks valg? Ikke jeg!
Jeg er 100% enig i at folk som kjøper hund burde tenke grundig gjennom hva de ønsker av hundeholdet, hva hundeholdet krever av dem, og hvilken rase som passer for dem, deres innsatsvilje og deres behov. I tillegg til å gjøre nok research til å være sikre på å kjøpe hund av en oppdretter som leverer sunne, friske hunder med tanke på både adferd og kropp. Sistnevnte er også det beste for rasen, mtp videre avl!
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
[Re: erikskon]
15/02/2017 11:11
|
SSandness
Medlem
|
Medlem
De aller fleste hunder kan i stor grad påvirkes av eier. Men arv er og blir utrolig viktig. Jeg kan bare ikke fatte at folk vil ha hunder som er avlet frem med egenskaper som ikke er ønsket blant vanlige folk og farlige for andre hunder. Det finnes så utrolig mange raser å velge mellom som gir oss en trofast kompis uten å dra med farlige instinkter. For eksempel, hva er det min labrador ikke gir meg som jeg kunne fått med en pitbull kloning? Jeg er sjokkert over at så mange folk ser ut til å velge rase basert på image og mote. For min del falt valget ned på, hold deg fast, staff pga dens hengivenhet ovenfor mennesker generelt, og da barn spesielt! Den har også en meget sterk personlighet, samt en meget passende størrelse mtp å bo i leilighet på 80kvm. At staffen har utfordringer når det kommer til samkjønnsproblematikk kan dog ikke benektes. Man må vite hva man har, noe som gjelder uansett valg av hund. Nå er heller ikke jeg noen fan av at staffen er blitt en motehund, da dette fører/ har ført til ukritisk avl.
|
|
|
15/02/2017 11:15
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er vel ikke akkurat uproblematisk at en hunderase der flere individer har problemer med å forholde seg til andre hunder er den mest populære hunden der hvor det er flest andre hunder å møte? Selv rasegruppen til Staffordshire bull terrier virker jo ikke til å synes det er en godt valgt hund for Oslo.
|
|
|
15/02/2017 11:35
|
SSandness
Medlem
|
Medlem
Det er vel ikke akkurat uproblematisk at en hunderase der flere individer har problemer med å forholde seg til andre hunder er den mest populære hunden der hvor det er flest andre hunder å møte? Selv rasegruppen til Staffordshire bull terrier virker jo ikke til å synes det er en godt valgt hund for Oslo. Det jeg påpekte var ditt valg av ordet "tøysehund". Er ikke mere probelmatisk med staff i Oslo, kontra feks Trondheim. Det største problemet er ikke hunden, men heller de mange tvilsomme eierne av hundene. Staff er ingen parkhund. Derfor holdere jeg meg langt unna hundeparker etc. Hunden min har faste "lekekamerater", og vi trives godt med det  Den trives også meget godt i marka ilag med eier(ne) 
|
|
|
15/02/2017 12:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er viktigere med rett eier på disse hundene enn mange andre hunder. Du slipper den vel aldri løs i Marka, regner jeg med.
|
|
|
15/02/2017 13:09
|
SSandness
Medlem
|
Medlem
Det er viktigere med rett eier på disse hundene enn mange andre hunder. Du slipper den vel aldri løs i Marka, regner jeg med. Joda, den løper løs i marka. Men den blir ikke sluppet løs før vi er langt inne i marka. Er dog av føre var prisnsippet og kobler den fast hvis vi møter noen. Sykler vi, løper den bak sykkelen. Går/jogger vi løper den i rundt oss.
|
|
|
15/02/2017 16:58
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg anser at det største problemet med hunderaser som staff, borboel, dobbermann etc. er at de på grunn av sitt rykte, som i stor grad er tuftet på teoretiske betraktninger, har en lei tendens til å tiltrekke seg feil type eiere. Og så skaper disse få utskuddenes dårlige holdninger til hund og hundehold (og disse eierne hadde fått en hvilken som helst labrador til å bli en like aggressiv møkkahund som den hunden vedkommende har) noen skrekkeksempler som bidrar til å sementere ryktet osv., osv.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
16/02/2017 09:50
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Jeg anser at det største problemet med hunderaser som staff, borboel, dobbermann etc. er at de på grunn av sitt rykte, som i stor grad er tuftet på teoretiske betraktninger, har en lei tendens til å tiltrekke seg feil type eiere. Og så skaper disse få utskuddenes dårlige holdninger til hund og hundehold (og disse eierne hadde fått en hvilken som helst labrador til å bli en like aggressiv møkkahund som den hunden vedkommende har) noen skrekkeksempler som bidrar til å sementere ryktet osv., osv. det der er en sannhet med modifikasjoner; har hatt dobermann selv og den bekreftet alle fordommer mot rasen, ekstrem mhp viljestyrke, aggresjon mot hannhunder og territorial så det holdt (de som har en dobermann i huset trenger ikke å låse døra) snill med barn men veldig selektiv mhp gjester. flott turkamerat og extremt pålitelig følgesvenn - vil vokte deg og dine ingen røyk uten ild
Redigert av Flamini; 16/02/2017 09:52.
|
|
|
16/02/2017 10:06
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er viktigere med rett eier på disse hundene enn mange andre hunder. Du slipper den vel aldri løs i Marka, regner jeg med. Joda, den løper løs i marka. Men den blir ikke sluppet løs før vi er langt inne i marka. Er dog av føre var prisnsippet og kobler den fast hvis vi møter noen. Sykler vi, løper den bak sykkelen. Går/jogger vi løper den i rundt oss. Hvis dere møter noen med en annen også lite konfliktsky hund, f.eks. Rottweiler, som eieren har i bånd, da vil alltid din hund holde seg unna denne og komme når du roper på den?
|
|
|
16/02/2017 10:49
|
SSandness
Medlem
|
Medlem
Hvis dere møter noen med en annen også lite konfliktsky hund, f.eks. Rottweiler, som eieren har i bånd, da vil alltid din hund holde seg unna denne og komme når du roper på den?
Den stopper når den får beskjed om det  Men man kan aldri si aldri, derfor beskrev jeg at den slippes løs kun når vi er langt nok inne i marka, ikke pga at jeg er utrygg på min egen hund, men mtp at de vi møter skal slippe en evt ubehagelig opplevelse. Erfaringsmessig vil det si at vi sjelden møter andre 2 og 4 beinte. Hunder er stort sett alltid nysgjerrige, og jeg har kun positive opplevelser i møte med andre hunder, selv om disse er løse og vår er i bånd. Hunder er smarte dyr, og håndterer stort sett alle situasjoner helt greit.
|
|
|
16/02/2017 11:25
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hunder er stort sett alltid nysgjerrige, og jeg har kun positive opplevelser i møte med andre hunder, selv om disse er løse og vår er i bånd. Hunder er smarte dyr, og håndterer stort sett alle situasjoner helt greit. Der har vi ulik erfaring.... Vi har en særdeles rolig hannhund (i bånd) som ikke viser noen tegn til aggresivitet mot andre hannhunder med mindre han selv blir "angrepet". Det opplever vi dessverre alt for ofte....
|
|
|
[Re: Oystein L]
16/02/2017 12:22
|
SSandness
Medlem
|
Medlem
Der har vi ulik erfaring.... Vi har en særdeles rolig hannhund (i bånd) som ikke viser noen tegn til aggresivitet mot andre hannhunder med mindre han selv blir "angrepet". Det opplever vi dessverre alt for ofte....
Ville vært veldig rart om alle skulle hatt samme erfaring. Men som sagt, vi har kun positive opplevelser på våre 5 år i marka i og rundt Trondheim  Bank i bordet.....
|
|
|
16/02/2017 12:39
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Hva tenker dere ang konsekvenskene løshundene deres kan gjøre på andre hunder eller folk?
Jeg mener, dere gar jo tatt ei vurdering på at det er best å dra dit det er liten sjangse for å møte andre, denne vurderinga tyder jo på at dere ikke er helt sikre på et evt utfall
Redigert av Skjelven; 16/02/2017 12:42.
|
|
|
|
|