Dieselforbud Oslo
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
#2378798
25/01/2017 10:30
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Ja, der kom det, du er mer opptatt av å få frem at jeg er en tulling enn noe annet. Hvorfor lager du ikke en egen tråd for det også kan du komme med noen gode argumenter for hvorfor biler ikke bør bli dyrere i innkjøp og bruk?
Er overhodet ikke opptatt av å få frem at du er en tulling, man kunne argumentere for at det klarer du utmerket selv  . Neida, fra spøk til alvor, opplever jeg at dine synspunkter lyder ekstremt hult av årsaker jeg nå mange ganger har forklart deg. At du nå setter deg i en offer-rolle, i stedet for å forklare hvorfor dere har 2-3 biler uten å bevisst ha satt seg i en situasjon hvor det er nødvendig. Du kunne også forklare hvordan det kan ha seg du bytter bil pga DAB-problematikk, mens du hevder den vestlige verden må redusere sitt personlige forbruk, og jeg kunne fortsette. For MEG er det dobbeltmoral og hykleri av verste skuffe, og det trigget meg nok til at jeg har deltatt i denne tråden. Jeg har skrevet tidligere at jeg sitter ekstremt stille i båten, for jeg vet jeg kan oppfattes som en miljøsynder. Og det er ikke pga bilkjøring, da jeg sykler fler tusen kilometer lenger enn jeg kjører bil. Jeg reiser som sagt mye da jeg har et nordisk ansvar i jobben, men prøver å reise kollektivt når det er mulig. Men, det blir også en del flyreiser, og derfor kunne det ikke falle meg inn å sette meg på en høy hest og mene alle andre skulle HTFU og tilrettelegge livene sine mer miljømessig, så jeg kunne fortsette min livsstil bare fordi jeg har råd til å bytte den lille Golf'en min et par ganger i året. Håper det gir mening, og at du ikke har oppfattet det jeg har skrevet som et angrep på din person. Hvis du svarer konkret på de problemstillingene jeg tar opp, vil jeg mer enn gjerne svare på det. Hvis ikke er jeg ferdig i denne tråden. God kveld Oppfatter du meg som et offer? Jeg forstår heller ikke hvorfor det er så viktig å diskutere min person? Din forståelse av meg må jo nødvendigvis bli ganske feil når du klipper og limer fra masse tråder uten å ta med kontekst  Tenk om alle vurderte som deg da? Ingen sa og mente noe om noen ting fordi de var redde for hva andre ville tro og mene om dem. Da ville jo kun de med like ren sjel som Jesus føle seg berettet til å ytre seg om noe. Mener du på ramme alvor at du ikke kan ha en stemme i en debatt om flypriser og at disse bør økes for å få ned flytrafikken? Med bakgrunn i at du flyr en del i jobb? Jeg opplever allikevel at du er ganske enig i budskapet mitt, selv om du kanskje ikke er enig i virkemidlene. Og det er greit nok det. Er det mulig at dere snakker litt forbi hverandre? Som en litt grov forenkling leser jeg diskusjonen som at sveinaa diskuterer utfra et BILbruk perspektiv, mens Clotho_NOR diskuterer mer utfra et generell RESSURSbruk perspektiv, og å så måte har dere rett begge to.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
#2378800
25/01/2017 10:32
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Må bilhold være så "billig" at man har råd til å kjøre så mye man ønsker samtidig som man har råd til 2 uker i syden hvert år?
Alvarligt talat. Tror du att alla eller de flesta har råd med detta? Förövrigt har jag mest ignorerat dina inlägg så vet inte varför du inte tror att du fått svar.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Iselilja]
#2378803
25/01/2017 10:49
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Er vel ikke langt unna når én av fire reiser til syden hvert år og fire av fem foretar minst en privat flyreise hvert år. Siden nordmenn kjører omtrent like mye hvert år som folk i andre urbaniserte land så trur jeg det er i stor grad infrastrukturen og ikke lommeboka som bestemmer mye man kjører.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Torshov-Simen]
#2378804
25/01/2017 10:53
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Du har rett 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: fredriks]
#2378806
25/01/2017 11:00
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Ærlig talt fredriks! Hvor skriver jeg det?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Torshov-Simen]
#2378811
25/01/2017 11:06
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,527 |
Er det mulig at dere snakker litt forbi hverandre? Som en litt grov forenkling leser jeg diskusjonen som at sveinaa diskuterer utfra et BILbruk perspektiv, mens Clotho_NOR diskuterer mer utfra et generell RESSURSbruk perspektiv, og å så måte har dere rett begge to.
Det er absolutt mulig, tror sogar det er helt riktig og godt observert. Takker 
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Torshov-Simen]
#2378813
25/01/2017 11:12
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Er det mulig at dere snakker litt forbi hverandre? Som en litt grov forenkling leser jeg diskusjonen som at sveinaa diskuterer utfra et BILbruk perspektiv, mens Clotho_NOR diskuterer mer utfra et generell RESSURSbruk perspektiv, og å så måte har dere rett begge to.
Festbrems!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Tange]
#2378816
25/01/2017 11:19
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Er vel ikke langt unna når én av fire reiser til syden hvert år og fire av fem foretar minst en privat flyreise hvert år. Siden nordmenn kjører omtrent like mye hvert år som folk i andre urbaniserte land så trur jeg det er i stor grad infrastrukturen og ikke lommeboka som bestemmer mye man kjører. Dette kan jo også bety at mange i den vestlige verden velger det som er enklest så lenge det ikke får økonomisk konsekvens?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Tange]
#2378818
25/01/2017 11:26
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,583 |
Er det mulig at dere snakker litt forbi hverandre? Som en litt grov forenkling leser jeg diskusjonen som at sveinaa diskuterer utfra et BILbruk perspektiv, mens Clotho_NOR diskuterer mer utfra et generell RESSURSbruk perspektiv, og å så måte har dere rett begge to.
Festbrems! Ja, pokker heller, hva gjør vi nå da? Trump - geni eller galmann? Kjør debatt!
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Tange]
#2378819
25/01/2017 11:29
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Er vel ikke langt unna når én av fire reiser til syden hvert år og fire av fem foretar minst en privat flyreise hvert år. Siden nordmenn kjører omtrent like mye hvert år som folk i andre urbaniserte land så trur jeg det er i stor grad infrastrukturen og ikke lommeboka som bestemmer mye man kjører. en av fire er väldigt langt ifra alla, två uker är dyrare än en uke som är rätt vanligt, också en flyreise kan vara mycket billigare än en tur till syden. Vad vi kan dra för slutsats av det siste du skriver vet jag inte. Jag tvivlar iallafall på att de flesta inte skulle ha några ekonomiska problem att pendla en bit in till byer längs dyra bomveier eller längre turer varje helg.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
#2378821
25/01/2017 11:32
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Ærlig talt fredriks! Hvor skriver jeg det? Jag är osäker på vad du menar men jag tänkte väl på för exempel detta " Ingen har kommet med noe som underbygger at biler bør bli billigere å kjøpe og eie. Få har (kanskje ingen) reflektert noe over kjøpekraft og hvor mye av kjøpekraften bilhold kan "spise"?" Ok, folk har svarat dig men det verkar inte som att du tycker att de har kommit med några relevanta svar på det du vill fram till.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: fredriks]
#2378833
25/01/2017 12:22
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Er vel ikke langt unna når én av fire reiser til syden hvert år og fire av fem foretar minst en privat flyreise hvert år. Siden nordmenn kjører omtrent like mye hvert år som folk i andre urbaniserte land så trur jeg det er i stor grad infrastrukturen og ikke lommeboka som bestemmer mye man kjører. en av fire er väldigt langt ifra alla, två uker är dyrare än en uke som är rätt vanligt, också en flyreise kan vara mycket billigare än en tur till syden. Vad vi kan dra för slutsats av det siste du skriver vet jag inte. Jag tvivlar iallafall på att de flesta inte skulle ha några ekonomiska problem att pendla en bit in till byer längs dyra bomveier eller längre turer varje helg. Trenger ikke å være alle siden du skrev også 'de fleste'. Når en av fire reiser til syden og fire av fem reiser med fly minst en gang i året så trur jeg at vi fint har dekket at 'de fleste har råd', det betyr ikke at de må gjøre det. (Jeg er klar over at flyreisene også gjelder innenlandsflygninger til f.eks. familiebesøk. På den andre siden så er det blant de siste 20% nok mange som ikke tar fly selv om de har råd. Som sagt, det gjelder ikke å gjøre det, det gjelder å ha råd til det). Nei, klart at det finnes grenser et eller annet sted, men det er ikke spørsmålet. Spørsmålet er om folk flest i dagens situasjon har råd til å kjøre så mye de vil og ut i fra en sammenlignig av kjøremønstret i Norge og øvrige urbaniserte land (som f,eks ikke har bomordninger) som er ganske så likt så tviler jeg på at det er lommeboken som styrer bilbruken generelt.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
#2378837
25/01/2017 12:26
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Er vel ikke langt unna når én av fire reiser til syden hvert år og fire av fem foretar minst en privat flyreise hvert år. Siden nordmenn kjører omtrent like mye hvert år som folk i andre urbaniserte land så trur jeg det er i stor grad infrastrukturen og ikke lommeboka som bestemmer mye man kjører. Dette kan jo også bety at mange i den vestlige verden velger det som er enklest så lenge det ikke får økonomisk konsekvens? Ja, og det betyr at de har råd til det. Å ha råd til noe betyr i mine øyne ikke at man ikke i noen tilfeller tar et valg. Vi er sikkert enige i at de fleste ikke har råd til alt de ønsker seg, de fleste må ta noen valg. Og vi kan sikkert diskutere 'å ha råd' i lange baner og komme med eksempler på folk som absolutt må ha bla bla bla eller som har lånt over pipa osv......... ........... vel, 'beam me up again, Scotty'.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Tange]
#2378838
25/01/2017 12:35
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Trenger ikke å være alle siden du skrev også 'de fleste'. Når en av fire reiser til syden og fire av fem reiser med fly minst en gang i året så trur jeg at vi fint har dekket at 'de fleste har råd', det betyr ikke at de må gjøre det.
Håller inte alls med. En kort flyreise till familjen är så pass mycket billigare än 2 uker i syden att du inte kan jämföra de. Nei, klart at det finnes grenser et eller annet sted, men det er ikke spørsmålet. Spørsmålet er om folk flest i dagens situasjon har råd til å kjøre så mye de vil og ut i fra en sammenlignig av kjøremønstret i Norge og øvrige urbaniserte land (som f,eks ikke har bomordninger) som er ganske så likt så tviler jeg på at det er lommeboken som styrer bilbruken generelt.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. De som inte har råd med bil och det att använda den finns ju inte ens med i den statistiken. Det kanske är lika många i alla länder som inte har råd med bil? Lommeboken är säkert inte det som bestämmer för rätt många men nu var det ju snakk om alla.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Tange]
#2378839
25/01/2017 12:37
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Er vel ikke langt unna når én av fire reiser til syden hvert år og fire av fem foretar minst en privat flyreise hvert år. Siden nordmenn kjører omtrent like mye hvert år som folk i andre urbaniserte land så trur jeg det er i stor grad infrastrukturen og ikke lommeboka som bestemmer mye man kjører. Dette kan jo også bety at mange i den vestlige verden velger det som er enklest så lenge det ikke får økonomisk konsekvens? Ja, og det betyr at de har råd til det. Å ha råd til noe betyr i mine øyne ikke at man ikke i noen tilfeller tar et valg. Vi er sikkert enige i at de fleste ikke har råd til alt de ønsker seg, de fleste må ta noen valg. Og vi kan sikkert diskutere 'å ha råd' i lange baner og komme med eksempler på folk som absolutt må ha bla bla bla eller som har lånt over pipa osv......... ........... vel, 'beam me up again, Scotty'. Vi trenger ikke det diskutere "å ha råd". Er det noen andre virkemidler man kan bruke enn pris/kostnader som vil virke så raskt på bruken av privatbil som foretrukken transportmåte?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
#2378843
25/01/2017 12:41
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Er vel ikke langt unna når én av fire reiser til syden hvert år og fire av fem foretar minst en privat flyreise hvert år. Siden nordmenn kjører omtrent like mye hvert år som folk i andre urbaniserte land så trur jeg det er i stor grad infrastrukturen og ikke lommeboka som bestemmer mye man kjører. Dette kan jo også bety at mange i den vestlige verden velger det som er enklest så lenge det ikke får økonomisk konsekvens? Ja, og det betyr at de har råd til det. Å ha råd til noe betyr i mine øyne ikke at man ikke i noen tilfeller tar et valg. Vi er sikkert enige i at de fleste ikke har råd til alt de ønsker seg, de fleste må ta noen valg. Og vi kan sikkert diskutere 'å ha råd' i lange baner og komme med eksempler på folk som absolutt må ha bla bla bla eller som har lånt over pipa osv......... ........... vel, 'beam me up again, Scotty'. Vi trenger ikke det diskutere "å ha råd". Er det noen andre virkemidler man kan bruke enn pris/kostnader som vil virke så raskt på bruken av privatbil som foretrukken transportmåte? Man kan ju alltid förbjuda familjer att ha flera bilar.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
#2378849
25/01/2017 12:57
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Er det noen andre virkemidler man kan bruke enn pris/kostnader som vil virke så raskt på bruken av privatbil som foretrukken transportmåte? Bilfrie sentrum, fjerning av parkeringsplasser, enveiskjørte gater, osv.
Redigert av anonymous5; 25/01/2017 12:57.
Anonym5
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: fredriks]
#2378851
25/01/2017 13:07
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Nei, klart at det finnes grenser et eller annet sted, men det er ikke spørsmålet. Spørsmålet er om folk flest i dagens situasjon har råd til å kjøre så mye de vil og ut i fra en sammenlignig av kjøremønstret i Norge og øvrige urbaniserte land (som f,eks ikke har bomordninger) som er ganske så likt så tviler jeg på at det er lommeboken som styrer bilbruken generelt.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. De som inte har råd med bil och det att använda den finns ju inte ens med i den statistiken. Det kanske är lika många i alla länder som inte har råd med bil? Lommeboken är säkert inte det som bestämmer för rätt många men nu var det ju snakk om alla. Nope, det var snakk om 'alla eller de flesta har råd med detta". Når over 90 % av husholdningene i Norge har minst en bil en vi vet at kjøpekraften i Norge er høyere enn i de fleste andre land som vi kan sammenligne oss med og vi allikevel ikke kjører mer enn man gjør i de andre land så antar jeg at de fleste har råd til å kjøre mer enn de gjør nå hvis de vil og at deres kjøremønster i større grad avgjøres av andre ting enn lommeboken. Ja, jeg skulle gjerne hatt ordentlig statistikk på dette for jeg synes at dette er et veldig interessant tema. Jeg tviler dog på om det har vært forsket på denne problemstillingen i tilstrekkelig grad. En så lenge antar jeg noe ut i fra de få data vi har.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: fredriks]
#2378853
25/01/2017 13:09
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788
Tex
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 4,788 |
Man kan ju alltid förbjuda familjer att ha flera bilar.
" Tidigare har kritiska röster påpekat att kungen har många bilar, men han har då insiktsfullt påpekat att han bara kör en i taget, och så är det ju!" 
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: anonym5]
#2378858
25/01/2017 13:21
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Er det noen andre virkemidler man kan bruke enn pris/kostnader som vil virke så raskt på bruken av privatbil som foretrukken transportmåte? Bilfrie sentrum, fjerning av parkeringsplasser, enveiskjørte gater, osv. Flere farstdempende tiltak (andre enn fartshumper). På kollektivfeltet kanskje mer dedikerte kollektivfelt, da tenker jeg kollektivfelt som er adskilt over større strekkninger fra annen traffikk. (Skal si med en gang at jeg ikke vet om det i det hele tatt er gjennomførbart uten å måtte finne opp hele infrastrukturen på nytt). Men det kanhende vi blir nødt til å organisere vårt samfunn på en helt annen måte hvis vi virkelig vil få til noe.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Tange]
#2378859
25/01/2017 13:22
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Jag vet inte vilken statistik du ser på men fölgande visar ju att norge kör rätt mycket jämfört med annan transport http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Modal_split_of_inland_passenger_transport,_2013_(%C2%B9)_(%25_of_total_inland_passenger-km)_YB16.png
Jag fårstår fremdeles inte hur sådana statistik ska svara på spörsmålet som vi diskuterar.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: anonym5]
#2378860
25/01/2017 13:23
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Er det noen andre virkemidler man kan bruke enn pris/kostnader som vil virke så raskt på bruken av privatbil som foretrukken transportmåte? Bilfrie sentrum, fjerning av parkeringsplasser, enveiskjørte gater, osv. Det går jo an det, man ka gjøre alt? Grunnen til at jeg synes pris er fornuftig er at da kan man kanskje oppnå at bilen velges en gang i uka også gjør man alle ærend på en gang isteden for at man kjører fem ganger i uka fordi man kan. At bilen brukes mer etter behov og ikke bare fordi det er minst motstands vei.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
#2378861
25/01/2017 13:26
|
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155 |
@sveinaa Hva forhindrer deg i å kvitte deg med dine 2-3 biler og kun bruke sykkel,å gå eller tog/buss ?
Hvorfor vil du at samfunnet skal lage "virkemidler " for å redusere bruken av privatbil ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: fredriks]
#2378862
25/01/2017 13:27
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Man kan ju alltid förbjuda familjer att ha flera bilar. Helt klart. Men bør da den ene bilen være billig eller kan man også legge prisen høyt på innkjøp og bruk?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Iselilja]
#2378864
25/01/2017 13:34
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Den grafen viser kun prosentvis fordeling av transport.
Tar bare Belgia (kjempestort land) og Norge. Gjennomsnittavstand for Belgia i 2013 var 15284 km, for Norge var tallet for 2015 ifølge SSB 12289 km.
Nå har jeg gjennom åra sett en del forskjellige tall for det samme året men stores sprikk er det ikke. Er ikke slik at noen plutselig kjører 25000 km i snitt. Det ligger stortsett rund 13-17.000 km per år.
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
#2378867
25/01/2017 13:38
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Er det noen andre virkemidler man kan bruke enn pris/kostnader som vil virke så raskt på bruken av privatbil som foretrukken transportmåte? Bilfrie sentrum, fjerning av parkeringsplasser, enveiskjørte gater, osv. Det går jo an det, man ka gjøre alt? Grunnen til at jeg synes pris er fornuftig er at da kan man kanskje oppnå at bilen velges en gang i uka også gjør man alle ærend på en gang isteden for at man kjører fem ganger i uka fordi man kan. At bilen brukes mer etter behov og ikke bare fordi det er minst motstands vei. Vexpan forsket på dette med pris (og jeg trur lignende forskning har vært gjort i Norge) og bilisten svarer at de ikke vil la sitt bilbruk hindre av dyre bilhold, parkering osv. Så vidt jeg har forstått gjelder dette selvfølgelig prisøkninger innenfor politisk rimelige grenser. Det får være klart at når man skal betale 1000,- timen for en parkeringsplass så vil da ha påvirkning) (Var det noen som mener at folk flest lever på en økonomisk grense hvor det gjelder bilbruk?)
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: HeavyDude]
#2378869
25/01/2017 13:39
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Hvorfor vil du at samfunnet skal lage "virkemidler " for å redusere bruken av privatbil ? Fordi denne reduksjonen vil være positiv for samfunnet.
Anonym5
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: HeavyDude]
#2378870
25/01/2017 13:40
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
@sveinaa Hva forhindrer deg i å kvitte deg med dine 2-3 biler og kun bruke sykkel,å gå eller tog/buss ?
Hvorfor vil du at samfunnet skal lage "virkemidler " for å redusere bruken av privatbil ? Jeg vil tro mine grunner til å ha bil er ganske like som flere andres. Jeg opplever allikevel noen forskjeller. Jeg har feks ingen problemer med å innse at mye av min bilbruk kommer med bakgrunn i at det er lettest. Samt at jeg på ingen måte mener at jeg har funnet det beste skjæringspunktet for min bilbruk. Jeg mener heller ikke på noen måte at bilkjøring er en menneskerett. Fordi jeg tror det er fornuftig at vi kjører mindre (merk at jeg skriver tror.).
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Tange]
#2378873
25/01/2017 13:46
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Er det noen andre virkemidler man kan bruke enn pris/kostnader som vil virke så raskt på bruken av privatbil som foretrukken transportmåte? Bilfrie sentrum, fjerning av parkeringsplasser, enveiskjørte gater, osv. Det går jo an det, man ka gjøre alt? Grunnen til at jeg synes pris er fornuftig er at da kan man kanskje oppnå at bilen velges en gang i uka også gjør man alle ærend på en gang isteden for at man kjører fem ganger i uka fordi man kan. At bilen brukes mer etter behov og ikke bare fordi det er minst motstands vei. Vexpan forsket på dette med pris (og jeg trur lignende forskning har vært gjort i Norge) og bilisten svarer at de ikke vil la sitt bilbruk hindre av dyre bilhold, parkering osv. Så vidt jeg har forstått gjelder dette selvfølgelig prisøkninger innenfor politisk rimelige grenser. Det får være klart at når man skal betale 1000,- timen for en parkeringsplass så vil da ha påvirkning) (Var det noen som mener at folk flest lever på en økonomisk grense hvor det gjelder bilbruk?) Mine tanker er jo radikale har jeg blitt fortalt i tråden. En tier eller to er nok ikke noe virkemiddel. Hva med at det skulle koste like mye å kjøre til et nær sentrum som en taxitur (kanskje kr 200,-) ? Er det og radikalt?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: sveinaa]
#2378874
25/01/2017 13:51
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Hva med at det skulle koste like mye å kjøre til et nær sentrum som en taxitur (kanskje kr 200,-) ? Er det og radikalt?
Det gjør det vel til en viss grad? Regnestykker på kostnaden av en ganske normal familiebil, har vel vist at man kan kjøre taxi for 170 kroner dagen eller så? Kjøper du en kliss ny bil med svært høyt verditap og bytter bil ofte, så blir det langt mer enn det.
|
|
|
|
|