Dekkvalg til Flandern: Vittoria Corsa G+ eller...?
|
Dekkvalg til Flandern: Vittoria Corsa G+ eller...?
24/01/2017 11:55
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da blir det altså tur til Flandern.
Tenkte å sykle på med Conti 4 season i 28 mm som jeg pleier å bruke på vår/høst her hjemme. Har vært fornøyd med dem, veldig få punkteringer. De ruller vel ikke fantastisk, men så er jeg heller ikke en fantastisk syklist...
Jeg googlet så klart litt og kom over flere som nevnte Vittoria Corsa G+ som et godt valg for brostein og andre herligheter. Vi snakker clincher her.
Noen med erfaringer fra Vittoria Corsa G+ ???
- Espen
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
Bianchi Infinito CV Votec VRX Pro
|
|
|
Re: Dekkvalg til Flandern: Vittoria Corsa G+ eller...?
[Re: ganskefort]
24/01/2017 14:02
|
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Da blir det altså tur til Flandern.
Tenkte å sykle på med Conti 4 season i 28 mm som jeg pleier å bruke på vår/høst her hjemme. Har vært fornøyd med dem, veldig få punkteringer. De ruller vel ikke fantastisk, men så er jeg heller ikke en fantastisk syklist...
Jeg googlet så klart litt og kom over flere som nevnte Vittoria Corsa G+ som et godt valg for brostein og andre herligheter. Vi snakker clincher her.
Noen med erfaringer fra Vittoria Corsa G+ ???
- Espen
Er fristet til å si at du skal fortsette med 4 season om du er fornøyd med dem. Jeg fikk min første punktering noensinne med 4 season nå i januar og jeg har slitt ut to sett dekk før dette uten gjennomhulling. Personlig har jeg dårlig erfaring med 320tpi dekk og soliditet/holdbarhet. Mye bomull og lite gummi er ofte ikke noen veldig holdbar kombo slik jeg har opplevd det. Fantastisk kjørefølelse absolutt, men det punkterer titt og ofte. Graphenelaget i disse dekkene kan jo allikevel utgjøre en stor forskjell for alt jeg vet. Personlig tenker jeg at eksprimenter med nytt utstyr bør foregå på hjemmebane og at man på "episke turer" til nær religiøse sykkeldestinasjoner ikke bør innføre usikkerhetsmomenter som kan ødelegge turen. Derfor bør etter mitt syn "if it works, don't fix it" prinsippet gjelde. Deretter tester du ut Vittoria rundt Tofte et par ganger til sommeren før det evt. implementeres i stallen :-)
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
24/01/2017 14:38
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Hadde to punkteringer med Vittoria Corsa G+ i 2016. Første var etter 3-400 m på første tur, #skuffet, liten spiss stein. Har også et hjulsett med 4-season som jeg bruker på grusveier og jeg synes, høyst subjektivt, Corsa G+ er et bedre dekk å sykle på asfalt med. Graphene laget gjør det iallefall lett å finne hullet hvis du har slanger som ikke er sorte 
|
|
|
24/01/2017 18:00
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ahh, Espen, du har jo så klart rett på mange måter. GP 4 Season er jo bunnsolide og bør gå bra på brostein også.
Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...
|
|
|
24/01/2017 20:28
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sist jeg sjekket var det GP4Season-stammen Conti sydde vårklassikerpariserdekk av.
Dette er sikkert kjent, men alligavel: 25 mm GP4season måler 25 mm på 15c felg, mens et 28 mm ikke måler mer enn 26 mm på samme felg. Men man får en bredere slitebane, og setter man dekket på en 17c felg måler det 28 mm også. Det er et av de få dekkene jeg har vært borti som faktisk følger ERTRO-standarden slik.
|
|
|
25/01/2017 08:21
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ja, jeg har Mavic Ksyrium Elite.
De skal være: ETRTO size: 622x17C
Altså 17c felg da, forstår jeg. Har jo vært veldig fornøyd med GP 4 Season, så jeg spanderer på meg et nytt par med dem, så vet jeg hva jeg har!
|
|
|
25/01/2017 08:42
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I en Endurace får du kanskje plass til de nokså nye 32 mm GP4season også?
|
|
|
25/01/2017 08:50
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Litt usikker altså, jeg har jo den første generasjonen uten disc-bremser. 28 mm går greit, 32 mm er jeg litt usikker på. Har prøvd å søke litt rundt, men har ikke fått noe definitivt svar. Canyon selv sier for øvrig at den ikke tar mer enn 25 mm.
|
|
|
25/01/2017 08:58
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Brosteinen i Flandern er ikke så ille. Jeg syklet 25 mm i fjor og kommer til å gjøre det i år også. Litt fordi jeg ikke har plass til mer, men også fordi det funket fint.
Skulle jeg syklet Paris-Rouibax igjen hadde jeg derimot ønsket meg litt større dekk enn 25 mm.
For min del blir det Pave (som jeg har liggende) eller Schwalbe One slangeløst om jeg begir meg ut på slangeløst også på landevei.
|
|
|
25/01/2017 09:02
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Åja. Jeg trodde du hadde skiver. De fleste caliperbremseutstyrte sykler gir seg ved 28 mm. Bianchi sier at min Sempre Pro ikke tar mer enn 25 mm. De er veldig strenge på ERTRO og slikt. Jeg kjører med (28mm) Hutchinson Sector 28 på 15c felg med plass nok til oppsamlet gull fra gutuene. 
|
|
|
[Re: kjasmas]
25/01/2017 09:32
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Brosteinen i Flandern er ikke så ille. Jeg syklet 25 mm i fjor og kommer til å gjøre det i år også. Litt fordi jeg ikke har plass til mer, men også fordi det funket fint.
Skulle jeg syklet Paris-Rouibax igjen hadde jeg derimot ønsket meg litt større dekk enn 25 mm.
For min del blir det Pave (som jeg har liggende) eller Schwalbe One slangeløst om jeg begir meg ut på slangeløst også på landevei. Jeg har prøvd den en gang, da lånte jeg en Cannondale Synapse med 25 mm dekk og det fungerte absolutt! (Ok, jeg sleit som f*** i Koppenberg, men der kom det en bil (!) kjørende nedover...). Conti gp 4 season i 28 mm er fine til landevei, jeg bruker dem som regel mars/april og oktober/november i Oslo og omegn.
Redigert av ganskefort; 25/01/2017 09:33.
|
|
|
[Re: Valentino]
25/01/2017 09:34
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Åja. Jeg trodde du hadde skiver. De fleste caliperbremseutstyrte sykler gir seg ved 28 mm.
Bianchi sier at min Sempre Pro ikke tar mer enn 25 mm. De er veldig strenge på ERTRO og slikt. Jeg kjører med (28mm) Hutchinson Sector 28 på 15c felg med plass nok til oppsamlet gull fra gutuene. Noen vil vel si at jeg var litt dum som kjøpte første generasjon med felg-bremser, men sykkelen funker den! 28 mm er nok grensa, sjekker litt klaring i kveld, men tror det nettopp er kaliperen som er begrensingen.
|
|
|
25/01/2017 09:36
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kjasmas: hvilken distanse trykker du til med? Vi skal ta 130 km, satser på at det blir bra.
|
|
|
25/01/2017 09:59
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Kjasmas: hvilken distanse trykker du til med? Vi skal ta 130 km, satser på at det blir bra. Det ser ut til at det blir 130 på oss/meg også. Vi syklet også ca. 130 i fjor og da gikk vi ikke glipp av noe særlig annet enn 10 mil med asfalt sammenlignet med å sykle den lange versjonen. I år sier ryktene derimot at Muuren kun vil være for de som sykler den lange versjonen... Koppenberg var "heldigvis" ikke mulig å sykle i fjor på grunn av alle som gikk der 
|
|
|
25/01/2017 10:20
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Aj, synd at Muur ikke er med i 130 km. hadde egentlig håpet det. Syklet vel 145 da jeg var der sist og da begynte vi noen mil utenfor Gerardsbergen, tok Muur som første bakke og kjørte tilbake mot alle de andre bakkene.
|
|
|
[Re: kjasmas]
25/01/2017 10:29
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kjasmas: hvilken distanse trykker du til med? Vi skal ta 130 km, satser på at det blir bra. Det ser ut til at det blir 130 på oss/meg også. Vi syklet også ca. 130 i fjor og da gikk vi ikke glipp av noe særlig annet enn 10 mil med asfalt sammenlignet med å sykle den lange versjonen. I år sier ryktene derimot at Muuren kun vil være for de som sykler den lange versjonen... Koppenberg var "heldigvis" ikke mulig å sykle i fjor på grunn av alle som gikk der Det er vel nesten umulig å sykle Koppenberg antar jeg. Vi skal nok prøve å starte så tidlig som mulig for å unngå for mye trengsel.
|
|
|
25/01/2017 10:53
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Koppenberg er nesten umulig å sykle både på grunn av folk og fordi det er for glatt/bratt. I 2016 kom ikke Sky opp Koppenberg på en av sine gjennomkjøringer før selve rittet...
Jeg kunne også tenkt meg og syklet Murren, men logistikken er så mye enklere med start og mål på samme sted og rundt 13 mil er nok så tidlig i sesongen.
|
|
|
30/01/2017 08:53
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Jeg har kjørt Flandern 4 ganger, alle på 25mm. Det er ikke noe problem å kjøre Koppenberg og Patersberg, men lufttrykket i dekkene må reguleres litt. Kjørte clinchers på 7,5 bar. Veier 85 kg.
|
|
|
[Re: frodegutt]
30/01/2017 09:03
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har kjørt Flandern 4 ganger, alle på 25mm. Det er ikke noe problem å kjøre Koppenberg og Patersberg, men lufttrykket i dekkene må reguleres litt. Kjørte clinchers på 7,5 bar. Veier 85 kg. Det høres veldig bra ut! Jeg kjører nok på GP 4 Season 28 mm, men de er i grunnen ikke noe mye bredere enn f.eks. GP4000 i 25 mm. Jeg har syklet som turist en gang der nede. Lånte sykkel, en punktering og den var i Koppenberg. Andre tips siden du har fire (!) deltakelser?
|
|
|
30/01/2017 09:38
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke syklet der nede, men jeg har et tips allikevel: Siden du sannsynligvis må av sykkelen i Koppenberg kan det, om du bruker Look Keo-pedalsystem, være lurt å bruke klosser med gummibelegg, de såkalte Keo Grip. De uten er hysterisk glatte. Bruker du Shimano SPD-SLeller Time/Mavic iClic kan du se bort fra tipset mitt.
|
|
|
30/01/2017 09:44
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Bruker Shimano SPD-SL dessverre, men veldig bra med tips! Kan jo være flere som følger med her også.
|
|
|
30/01/2017 10:20
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
SPD-SL og iClic har mykplast/gummi å gå på, så de er ikke så hysterisk glatte som standard Look. De har også bredere anlegg mot bakken enn Look, så de er sikkert mer stabile når du tramper i køen opp Koppenberg. God tur!
|
|
|
30/01/2017 14:41
|
MaximoBongo
Entusiast
|
Entusiast
Syklet Flanderen Rundt i fjor. Det var en fin opplevelse. Det er ikke veldig mye brostein, og den er på langt nær så grov som i Paris-Roubaix. Jeg syklet på GP 4 Seasons 28mm, og det fungerte helt utmerket. 25mm ville nok fungert like godt, og om man hadde syklet for å komme fortest mulig frem ville jeg nok valgt dette.
Utfordringen i amatørrittet er ikke nødvendigvis hverken brosteinen, bakkene eller lengden, men at det er vanvittig mange andre amatørsyklister på veien. Mange av disse har begrenset erfaring med å sykle i felt. En del av veiene er ikke stengte, og det er en god del overganger inn og ut av sykkelveier. Arrangørene er ikke spesielt nøye på å sikre løypa.
Underveis vil du møte mange innsnevringer, veikanter og ulike hindringer som er farlige når man sykler tett. De verste eksemplene var flere steder der det stod stolper og pullerter for å hindre biler å kjøre inn på sykkelveier. Disse er helt usynlige når du ligger i et felt, og jeg så flere stygge episoder der syklister skadet både seg selv og sykkelen på slike hindringer. Utrolig kjedelig å brekke gaffel og kragebein etter tre kilometer...
Mitt generelle tips for å få en fin dag på sykkel er å møte tidlig slik at du starter langt fremme når starten går og finner deg en gruppe som sykler godt og trygt. Sørg for å holde litt sikkerhetssone forran deg når du merker at de du sykler bak ikke er rutinerte på å gi tegn og rope ut farer. Ta gjerne med såpass med mat å drikke at du ikke trenger å stoppe på de første matstasjonene. En av de jeg syklet med hadde en del trøbbel med sykkelen, og det medførte at vi havnet langt bak blant de mindre sykkelvante. Der er det mye mer knall og fall fordi folk ikke er vante med å sykle i felt eller håndtere sykkelen på uvante underlag. Berg som på en vanlig dag er helt kurante å sykle opp, blir umulige å forsere fordi veibanen fylles av sykler og tjukkaser som kommer rutsjende nedover. Ettersom dagen går vil syklistene spres og det er mindre stress.
Jeg syklet hele løypen fra Brugge til Oudenaarde. Logistikken var enkel, det var bare å sykle tilbake etterpå (120 bonuskilometer).
Vi har lite brostein her i landet, men i hvertfall vi som bor i nord har et utmerket underlag å trene på brosteinsteknikken. Når det er snø og is ute blir det alltid grove vaskebrett spesielt der det kjører mye busser med kjettinger. Her er det bare ta frem cx-en, legge kjedet på et tungt gir, slappe av i hendene og male på. Det er overraskende likt det å sykle på våte paveer.
GCN har forresten noen gode videoer som beskriver "How to ride cobbles".
|
|
|
31/01/2017 08:43
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Jeg har kjørt Flandern 4 ganger, alle på 25mm. Det er ikke noe problem å kjøre Koppenberg og Patersberg, men lufttrykket i dekkene må reguleres litt. Kjørte clinchers på 7,5 bar. Veier 85 kg. Det høres veldig bra ut! Jeg kjører nok på GP 4 Season 28 mm, men de er i grunnen ikke noe mye bredere enn f.eks. GP4000 i 25 mm. Jeg har syklet som turist en gang der nede. Lånte sykkel, en punktering og den var i Koppenberg. Andre tips siden du har fire (!) deltakelser? Jeg betrakter Flanderen Rundt som rolig langkjøring med ca 20 innlagte intervaller (pavepartier og bakker, og kombinasjonen  . Dersom du skal kjøre den lange runden, som jeg faktisk anbefaler alle å prøve en gang, så er det viktig å finne et fint felt de første 120 km. Det er flatt og fint, men du er vanligvis utsatt for vind. Veiene er som sagt flate, men det mange smale fine svingete veier som gjør det veldig artig å sykle der. Når du kommer til pave-partiene så anbefaler jeg at du finner et gir du kan starte lett på slik at du kan sitte med hendene fri fra brems og gir. Se langt frem og planlegg hvor du skal kjøre. Bakkene er som sagt av varierende kvalitet, bredde og stigning. Finn ditt tempo og kjøre kontroller. Du BLIR sliten til slutt. Garantert. Ellers så er det viktig å ha respekt for de som du sykler med og ha smilet på lur. Da får du respekt og hjelp fra de som du sykler med. God tur og ha det moro!!
|
|
|
31/01/2017 08:55
|
ganskefort
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for supre svar, folkens!
Jeg har som sagt en tur i Flandern som turist og la merke til alle innsnevringene og pullertene osv. Noe annet å sykle i et slags felt så klart, så det er en god påminnelse!
Vi skal sykle 130 km, det holder for oss 1. april :-)
Nå er det jo en ny distanse på 180 km som også starter i Antwerpen (nye startbyen), så kanskje det blir den i 2018!
|
|
|
07/02/2017 09:55
|
robermon
Fersking
|
Fersking
Håper jeg kan låne tråden iden spørsmålet dreier seg om det samme, dekkvalg til Flandern: Planlegger min Flanderntur og sitter med valget mellom Scwalbe S-One 30 mm eller Challenge Strada Bianca 30mm. Begge i pariserutgave som skal limes på Carbon CX hjul fra Planet-X. Noen erfaringer med de to dekkene?
Har tidligere kjørt her hjemme på Scwalbe One 28mm som jeg var fornøyd med og Veloflex Vlaanderen 27 mm som jeg ikke var så fornøyd med.
|
|
|
07/02/2017 10:17
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Hva var det du ikke likte med Veloflex Vlaanderen-dekkene?
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
[Re: Magnoos]
07/02/2017 15:37
|
robermon
Fersking
|
Fersking
Hva var det du ikke likte med Veloflex Vlaanderen-dekkene? Har ikke noe stor referansebase på landeveisdekk, men oppfattet Vlaanderen som nervøse. Var vel strengt talt jeg som ble litt nervøs i svinger med høy fart. Hadde forventet mer volum/komfort, selv om de er 1 mm smalere enn Schwalbe One. Opplevde også at de punkterte ganske tidlig. Kan selvfølgelig være tilfeldigheter, men summen ble noe negativt.
|
|
|
17/02/2017 11:41
|
TenDam
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Litt off topic, men i hvertfall Flandern relatert Jeg skal sykle nå i april og vurderer om jeg skal bruke godsykkelen (Canyon Ultimate CF SLX) eller gå for Specialized Diverge. Divergen kan jeg jo få breiere dekk på, samt har skivebremser og vil kanskje være mer behaglig på brosteinen. Noen som har syklet Flandern og kan dele litt erfaring?? NB! Skal sykle 140km varianten.
|
|
|
17/02/2017 12:16
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde tatt Ultimate'n til Flandern. Brosteinen er ikke så ille og det er ikke så mange brosteinspartier som er flate. I fjor sykla jeg på alu-hjul, men jeg vurderer faktisk å ta karbonhjula i år.
Til Rouibax derimot hadde jeg vært litt mer i tvil...
|
|
|
|
|