Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 21 av 23 1 2 19 20 21 22 23

Dieselforbud Oslo

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tange] #2378875 25/01/2017 13:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tange

Vexpan forsket på dette med pris (og jeg trur lignende forskning har vært gjort i Norge) og bilisten svarer at de ikke vil la sitt bilbruk hindre av dyre bilhold, parkering osv.
Så vidt jeg har forstått gjelder dette selvfølgelig prisøkninger innenfor politisk rimelige grenser.

I trondheim har detta testats ut i praktiken med el-bilar. Det är tydligen mycket färre el-bilar som parkerar på diverse ställen nu når det har begynnt att koste pengar för dem också. Så jag tvivlar en del på konklussionen över.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378876 25/01/2017 13:54
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Sitat: sveinaa
Hva med at det skulle koste like mye å kjøre til et nær sentrum som en taxitur (kanskje kr 200,-) ? Er det og radikalt?

Det gjør det vel til en viss grad? Regnestykker på kostnaden av en ganske normal familiebil, har vel vist at man kan kjøre taxi for 170 kroner dagen eller så? Kjøper du en kliss ny bil med svært høyt verditap og bytter bil ofte, så blir det langt mer enn det.

Jeg tenker at den skulle være en "synlig" utgift på toppen av de andre utgiftene.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378878 25/01/2017 13:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg opplever allikevel noen forskjeller. Jeg har feks ingen problemer med å innse at mye av min bilbruk kommer med bakgrunn i at det er lettest. Jeg mener heller ikke på noen måte at bilkjøring er en menneskerett.

Är det verkligen noen i denna tråden som är oenig med detta?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378879 25/01/2017 13:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks

Vexpan forsket på dette med pris (og jeg trur lignende forskning har vært gjort i Norge) og bilisten svarer at de ikke vil la sitt bilbruk hindre av dyre bilhold, parkering osv.
Så vidt jeg har forstått gjelder dette selvfølgelig prisøkninger innenfor politisk rimelige grenser.

I trondheim har detta testats ut i praktiken med el-bilar. Det är tydligen mycket färre el-bilar som parkerar på diverse ställen nu når det har begynnt att koste pengar för dem också. Så jag tvivlar en del på konklussionen över.

Jeg er tror på det fredriks skriver (om jeg forstår det rett). At pris kan være mer effektivt enn det folk "sier" i den undersøkelsen til Tange.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: HeavyDude] #2378880 25/01/2017 13:59
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: HeavyDude

Hvorfor vil du at samfunnet skal lage "virkemidler " for å redusere bruken av privatbil ?

For min del er det her forskjell på hvor reduksjonen skal skje.
Aller viktigst er redusert bruk i store byer (Oslo, Trondheim, Bergen, særlig, for Norges del), hvor lokalforurensingen er stor, særlig vinterstid. Men også fordi massiv bilkjøring gjør det bråkete og utrivelig, biler kjører fort i små boliggater, så det er ikke trygt for barn. Og masse annet som andre har nevnt. At folk kjører rundt på landsbygda i Norge har ikke særlig betydning for miljøet, og det kan de greit fortsette med. Men de stedene det lages litt større bysentre, så hadde det vært fint med mindre biler i gatene. Gågater i bysentre, i steden for kjøpesenter, det hadde vært fint det.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378882 25/01/2017 14:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg opplever allikevel noen forskjeller. Jeg har feks ingen problemer med å innse at mye av min bilbruk kommer med bakgrunn i at det er lettest. Jeg mener heller ikke på noen måte at bilkjøring er en menneskerett.

Vet ikke. Men om alle er enig i dette da kan de jo ikke være så oppsiktvekkende at jeg mener det jeg mener?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378883 25/01/2017 14:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hva med at det skulle koste like mye å kjøre til et nær sentrum som en taxitur (kanskje kr 200,-) ? Er det og radikalt?

Det gjør det vel til en viss grad? Regnestykker på kostnaden av en ganske normal familiebil, har vel vist at man kan kjøre taxi for 170 kroner dagen eller så? Kjøper du en kliss ny bil med svært høyt verditap og bytter bil ofte, så blir det langt mer enn det.

Jeg tenker at den skulle være en "synlig" utgift på toppen av de andre utgiftene.

Som f.eks. bompenger på kr 100 i Oslo i rushtiden. Det ville fungert.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378885 25/01/2017 14:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg er tror på det fredriks skriver (om jeg forstår det rett). At pris kan være mer effektivt enn det folk "sier" i den undersøkelsen til Tange.

Kr 100 i bompenger i rushen og ingen gratis parkeringsplasser fra arbeidsgiver, så ville det ikke blitt mange dagpendlere igjen i Oslo. Samtidig ville det vært helt levelig kostnad de dagene man bare må ta bilen for et ærend e.l.
Mye må gjøres med bl.a. kollektivttilbudet, før slike priser kan fases inn, men spesielt vanskelig er det ikke å få vekk bilene hvis man absolutt vil.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378888 25/01/2017 14:08
sveinaa Offline
More than words
More than words

Ja, den type avgifter. Kanskje også høyere p-avgifter.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378889 25/01/2017 14:09
perbl Offline
More than words
More than words

En teori jeg har er at folk har en større terskel fra å gå fra gratis til noe som koster noe. Men når man først betaler for f.eks drivstoff eller parkering, er man villig til å betale litt mer om det øker litt i kostnad.

Per B.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378891 25/01/2017 14:12
sveinaa Offline
More than words
More than words

Kr 100 i bompenger i rushen og ingen gratis parkeringsplasser fra arbeidsgiver, så ville det ikke blitt mange dagpendlere igjen i Oslo. Samtidig ville det vært helt levelig kostnad de dagene man bare må ta bilen for et ærend e.l.
Mye må gjøres med bl.a. kollektivttilbudet, før slike priser kan fases inn, men spesielt vanskelig er det ikke å få vekk bilene hvis man absolutt vil.

Jeg tror kollektivtrafikken hadde gått smooth om det hadde skjedd; spesielt buss. Da kunne man og satt inn flere busser ved behov.

Flere kunne jo prøvd kollektivt før de dømte det nedenom og hjem.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378892 25/01/2017 14:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Vet ikke. Men om alle er enig i dette da kan de jo ikke være så oppsiktvekkende at jeg mener det jeg mener?

Det vet jag inte om det är men inget av det du skriver över impliserar ju något som helst.

Det är klart att jag använder bilen för att det är lettest vid många tillfällen men bara för att jag förstår det så medför det ju inte att jag inte vill ha den rätten. Det går ju också en grens för når skillnaden i letthet/tidsbruk gör bilen i det närmaste nödvändigt hvis man vill göra något.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: perbl] #2378893 25/01/2017 14:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: perbl

En teori jeg har er at folk har en større terskel fra å gå fra gratis til noe som koster noe. Men når man først betaler for f.eks drivstoff eller parkering, er man villig til å betale litt mer om det øker litt i kostnad.

Det stämmer säkert. Tror jag har hört något om psykologien om just det.

Det är väl dock så att runt 25 kr i timmen som väl parkering i trondheim ofta kostar är mer än vad folk vill betala om de ska stå där en hel dag.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378894 25/01/2017 14:17
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det vet jag inte om det är men inget av det du skriver över impliserar ju något som helst.

Det är klart att jag använder bilen för att det är lettest vid många tillfällen men bara för att jag förstår det så medför det ju inte att jag inte vill ha den rätten. Det går ju också en grens för når skillnaden i letthet/tidsbruk gör bilen i det närmaste nödvändigt hvis man vill göra något.

Men veldig mange forsøker ikke offentlig har jeg inntrykk av. Sist jeg leverte bilen på service brukte jeg offentlig (buss) til og fra for å hente isteden for gratis lånebil. Det var ikke så mye stress. Måtte planlegge litt mer og gå noen minutter ekstra til og fra busstopp. Gikk helt fint.

Alle synes jeg er helt rar som velger å gjøre det sånn, men jeg mistenker at de tenker det fordi de ikke har forsøkt kollektivt siden de måtte kjøre skole buss.

Alt man ikke kjenner godt er på en måte litt "skummelt".

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378896 25/01/2017 14:20
Flex Offline
Veteran
Veteran
Når det då kommer fram att dere har flera bilar och använder en dagligen till och fra jobb så tycker jag att det blir rart hvis du kritiserar andra som tar bilen till jobbet för att få dagarna att gå ihop.

Nå lurer jeg på hvor jeg har kritisert de som tar bilen til jobb. Ja, jeg skriver at på generelt grunnlag kunne nok en del folk vurdert andre fremkomstmidler enn bilen (både av miljømessige og helsemessige hensyn), og at jeg ikke ser på økte drivstoffpriser som noe negativt. Det jeg imidlertid fortsatt lurer på, er hvorfor jeg ikke skal kunne ha en stemme i debatten fordi jeg tar bilen til jobb noen få dager i året.

Jepp, kona tar (stort sett) bilen til jobb. Det samme gjør mange av mine venner og naboer. Men som sagt over, jeg dømmer dem ikke for det. Jeg har ikke tenkt å preke ut at sykkel eller kollektiv er det eneste rette. Men jeg tror at en god del folk med fordel burde prøvd f.eks. sykkel til jobb (det var vel en som skrev i tråden her at han hadde kolleger som syklet til jobb den dagen det var forbud, og som deretter fortsatte å sykle til jobb).

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378897 25/01/2017 14:21
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T

Det gjennstår å se.
I finansieringen av E18-utbyggingen ligger det i kortene av billistene skal betale godt *over* 100,- mellom Asker og Oslo.
Og det er altså uten rushtidsavgift eller dieseltillegg...

Thomas
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378898 25/01/2017 14:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: perbl

Det stämmer säkert. Tror jag har hört något om psykologien om just det.

Det är väl dock så att runt 25 kr i timmen som väl parkering i trondheim ofta kostar är mer än vad folk vill betala om de ska stå där en hel dag.
Ja, jeg tror at hvis kr 25 i timen var minstepris for all parkering (inkl. butikkparkering), så ville det aleine før til ekstrem nedgang i bilbruk i hverdagen. Det er relativt få som ville brukt kr 4000 i måneden på parkering for å ta bilen til/fra jobb, når dette da kommer på toppen av et allerede ganske kostbart bilhold.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: tparsli] #2378899 25/01/2017 14:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: tparsli

Det gjennstår å se.
I finansieringen av E18-utbyggingen ligger det i kortene av billistene skal betale godt *over* 100,- mellom Asker og Oslo.
Og det er altså uten rushtidsavgift eller dieseltillegg...
Jeg tenker på kr 100 i bomringen i Oslo. Og for øvrig også både til/fra jobb. Dvs. annen belastning enn bare inn i ringen som i dag.
På toppen av Asker->Oslo.

Men for å ha slike priser, så må selvsagt andre tiltak komme.

Redigert av anonym22; 25/01/2017 14:26.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378902 25/01/2017 14:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Möjligt att jag ska se efter vad du skrev i andra tråden vid tillfälle.

Angående konan så handlar det om att du är i en familj och jag tror att du har skrivit någonstans att du har barn. Då beror din vardag på hur du och konan tar dere till jobb, hentar och lämnar barn och gör andra ärenden. Jag skulle tro att dere får vardagen att gå ihop mycket lättare når en kör bil 15 km istället för att sykla eller ta bussen. Vi skulle iallafall få det.

Att då si hur bra och enkelt det fungerar når du syklar och argumentera för att andra ska göra det tycker jag blir väldigt missvissande med tanke på det.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378903 25/01/2017 14:39
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det blir jo som å si det går finefint å sykle til/fra jobb for både mann og kone fordi au pairen henter barna i barnehagen.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378923 25/01/2017 16:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Trudde det bare gjaldt Midtbyen. I såfall tipper jeg en del folk parkerer andre steder og ellers at bilbruken havner på samme nivå som før gratis parkering for elbiler ble innført. Noe som førte til økt bilbruk.
Blir ganske sammenlignbart med minibusser ol. i kollektivfeltet inn til Oslo. Favoriserer man noe så fører dette til økt bilbruk hvis det økonomisk ligger innenfor rekkevide ellers. Koster ikke mer å eie en elbil eller minibus (i forhold det mange ellers hadde kjøpt).

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378925 25/01/2017 16:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Klart setter man prisen høyt nok så vil det fungere, det er dog som vi var innom før også interessant å tenke over tiltak som vil få ned bilbruken uten å øke prisene. Dette særlig med tanke på at en del ikke liker pisken.

Jeg kan godt betale noen hundrelapper for å kjøre i byen. Da er det som regel med hele familien og mye penger å spare allikevel i forhold til å ta toget eller bussen. Og skal jeg ditt alene så blir det som nå, 4 av 5 ganger med sykkelen bak på bilen for å ta meg videre inn til sentrum, eller med buss eller tog.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tange] #2378926 25/01/2017 16:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag är inte väldigt insatt vad som gäller för el-bilar och parkering men tror att det gäller hela kommunen. Det finns inte heller spesiellt många parkeringplatser i närheten av sjukhuset där det ska ha varit en tydlig nedgang.

Jag förstår inte varför favorisering ska medföra ökt bruk medans högre avgifter inte ska medföra mindre bruk.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378927 25/01/2017 16:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
[Gågater i bysentre, i steden for kjøpesenter, det hadde vært fint det.

Hmm, og forby gratisparkering ved kjøpesentre.
F. eks. 100,- første timen, 200,- andre timen osv. (betaling ved utkjøring som på f.eks. Gardermoen).

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378930 25/01/2017 17:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jag är inte väldigt insatt vad som gäller för el-bilar och parkering men tror att det gäller hela kommunen. Det finns inte heller spesiellt många parkeringplatser i närheten av sjukhuset där det ska ha varit en tydlig nedgang.

Jag förstår inte varför favorisering ska medföra ökt bruk medans högre avgifter inte ska medföra mindre bruk.

Kanhende det gjelder hele kommunen (mener den opprinelige tanken var Midtbyen) men det spiler ingen rolle.
Poenget er at gratis parkering for elbiler var en favorisering som ga økt bilbruk og som er trukket tilbake. En midlertidig økning som førte til ca. tildsvarende nedgang.

Her er en veldig interessant rapport om trafikk, bom og kollektivt i Akershus og Oslo.

Jeg har ikke lest hele ennå.

http://www.prosam.org/rapporter/attachme...kelsen_2014.pdf

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378932 25/01/2017 17:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sökte efter informationen av vexpan men fant den inte. Fölgande fant jag dock.

"Vexpan argues that there are two main points to consider here: the first being that the quality of retail available in town centres should be high enough to ensure a constant flow of consumers, and that the parking available should reflect this ensuring constant accessibility.

According to Vexpan, allowing free parking periods is definitely something that smaller towns or villages could contemplate, however parking regulations as a whole should remain a matter for local government. Also, differentiation between paid and free parking periods should not be a consideration during peak times, however implementation during off-peak periods can make parking in town centre more attractive to consumers."

Passar inte helt bra in i det vi vill uppnå i denna tråden.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tange] #2378938 25/01/2017 17:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
interessant. Där er det 38% som är delvis eller enig med att de kör mindre på grund av bommarna i oslo.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378942 25/01/2017 17:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sånn i kjappen fant jeg tall som peker på en nedgang på litt under 5% (Oslo) etter økningen av taksten i 2008 og innføring av bom fra Bærum.

Veldig relevant (har ikke lest helt gjennom den heller):

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=1780

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tange] #2378943 25/01/2017 17:30
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
[Gågater i bysentre, i steden for kjøpesenter, det hadde vært fint det.

Hmm, og forby gratisparkering ved kjøpesentre.
F. eks. 100,- første timen, 200,- andre timen osv. (betaling ved utkjøring som på f.eks. Gardermoen).

Hva skulle det tjene til?

Det er ganske typisk at når vi skal påvirke befolkningen eller påånå noe, så er det første som foreslås alltid å forby noe.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378944 25/01/2017 17:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
interessant. Där er det 38% som är delvis eller enig med att de kör mindre på grund av bommarna i oslo.

Tenker på denne?

"Andelen som er enige i at bompenger fører til at man reiser mindre med bil"

Hvor enig eller uenig er du i påstanden: Bompenger i Oslo-området fører til at du reiser mindre med bil.

Helt uenig 38%
Delvis uenig 18%
Delvis enig 24%
Helt enig 11%

56% mot 35%, og fortsatt 62% som mener at de ikke reiser mindre med bil.

Tallene fra trafikkmålingen som jeg referer til oppe viser en nedgang på under 5% (med en forventet årlig trafikkøkning av 4-5%) så blir det i prasksis godt under 38% eller 35% som virkelig ser ut til å la bilen stå.

Side 21 av 23 1 2 19 20 21 22 23

Moderator  support