Dieselforbud Oslo
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: GeirK]
24/01/2017 08:35
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er lov å mene at man betaler for mye for sin forurensning, men du har valgt det selv og da er det ikke synd på deg. Men avgiftene er jo ikke naturgitt. De er fastsatt. Og da må det være legitimt å mene at de er for høye, uavhengig av hvilke valg man ellers har gjort. Akkurat som at Bjørn Kjos selv har valgt å komme i formuesposisjon.
|
|
|
[Re: Flex]
24/01/2017 08:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är ju inte väldigt konstruktivt hvis de bara klagar till kollegerna men hvis de försöker få till en ändring på annat sett så borde det väl vara bra?
Alternativena du tar upp är ju inte heller spesiellt bra hvis noen vill spisa bra kantina mat.
|
|
|
[Re: Iselilja]
24/01/2017 08:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker inte att det är spesiellt synd om de som trenger att betala 20 millioner i förmögenhetsskatt heller.
|
|
|
[Re: fredriks]
24/01/2017 08:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jag tycker inte att det är spesiellt synd om de som trenger att betala 20 millioner i förmögenhetsskatt heller. Du sytnes det er greit å betale 20 millioner i skatt når man tjener 1,5 millioner i året?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/01/2017 08:45
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tycker inte att det är spesiellt synd om de som trenger att betala 20 millioner i förmögenhetsskatt heller. Du sytnes det er greit å betale 20 millioner i skatt når man tjener 1,5 millioner i året? Läs vad jag skriver istället för att gissa vad jag menar...
|
|
|
24/01/2017 08:45
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Du sytnes det er greit å betale 20 millioner i skatt når man tjener 1,5 millioner i året?
Han har jo valgt det selv.
|
|
|
24/01/2017 08:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Om det kommer en avgift på 10 000 kr för att köra bil för att gå toppturer så kommer inte du eller någon annan som gärna går toppturer att försöka ändra den avgiften för att det handlar om en hobby och det att betala avgiften är alltså frivilig.
Jeg snakker om vilkår som var til stedet da du tok valget.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/01/2017 08:47
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Var ikke vilkårene til Kjos til stede da han tok valget?
|
|
|
[Re: Tex]
24/01/2017 08:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du sytnes det er greit å betale 20 millioner i skatt når man tjener 1,5 millioner i året?
Han har jo valgt det selv. Han velger ikke hvor mye sistemann som kjøpte Norwegian-aksjer i 2016 var villig til å betale for aksjen.
|
|
|
24/01/2017 08:48
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Han velger ikke hvor mye sistemann som kjøpte Norwegian-aksjer i 2016 var villig til å betale for aksjen.
Han har valgt å sette seg i en situasjon hvor dette er en faktor, jo.
|
|
|
24/01/2017 08:50
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Er det ikke nettopp de som handler i kantina som er mest berettiget til å klage på hvordan maten er der? De hadde hatt grunn til å klage hvis selskapet de jobber i forbyr ansatte matpakke eller å gå ut å spise. De tvinger alle til å kjøpe i kantina. Når da maten koster 100 kroner per. porsjon og du kun får ihjelkokte poteter. Da kan du klage. Hvis kantinematen er ett av flere alternativer, og i tillegg (relativt) så billig at det går utover kvaliteten, har du i mine øyne ikke grunn til å klage. Samme med bil. Du vet at den koster, du vet at den forurenser og du vet at dette kommer til å koste mer og mer med årene. Likevel velger du å kjøpe og bruke bil. Da får du holde kjeft og betale. Og hvis du føler det "nødt" til å bruke bil, får du godta at du må betale fordi du gjør livet surt for andre. Synes du det er dyrt å bruke bil i Norge, får du ta en telefon til India, Pakistan eller Tyrkia og spørre hvor mye av lønna deres går til bensin eller vedlikehold. Tipper klaginga raskt får en annen tone da. Hold kjeft og betal. Ferdigsnakka. Hilsen sur grinebiter som velger å bo midt i forurensingen.
Anonym5
|
|
|
24/01/2017 08:53
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Ok, så det du mener er at det ikke er greit å klage på avgiftsnivået som er på bilen du har kjøpt? Men at det i tilfelle er greit å jobbe for at avgiftsnivået på den neste bilen skal gå ned?
|
|
|
[Re: Iselilja]
24/01/2017 08:54
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jo, jo. Jeg skjønner det med forurensning og avgifter. Og jeg er enig.
Jeg bare forstår ikke hvorfor de som eier bil ikke skulle være berettiget til å mene noe om bilavgifter. På samme måte som at de som spiser i kantina ikke skulle være berettiget til å mene noe om maten der.
|
|
|
24/01/2017 08:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om det kommer en avgift på 10 000 kr för att köra bil för att gå toppturer så kommer inte du eller någon annan som gärna går toppturer att försöka ändra den avgiften för att det handlar om en hobby och det att betala avgiften är alltså frivilig.
Jeg snakker om vilkår som var til stedet da du tok valget. Ok, och var i det jag skriver klarar du tolka att mitt exempel handlar om något annat? Är det inte lättare om du läser vad folk skriver och svarar på det istället för att gissa vad folk menar? Det verkar ju till och med vara så att du försöker tolka allt på ett sätt som gör att du slipper svara. Jag kan förtydliga. Vi antar att avgiften kommer idag. Har du eller någon annan då en rätt att klaga på och försöka bli av med den med tanke på att det är snakk om en avgift för att bedriva en hobby? Försvinner eventuellt den rätten når personen som väldigt gärna vill gå på en topptur betalar avgiften för att gå en topptur?
|
|
|
24/01/2017 08:56
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg bare forstår ikke hvorfor de som eier bil ikke skulle være berettiget til å mene noe om bilavgifter. På samme måte som at de som spiser i kantina ikke skulle være berettiget til å mene noe om maten der. Mene eller klage? Jeg mener også kvaliteten på maten i kantina vår jevnt over kunne vært bedre, men jeg kjøper den likevel og klager ikke. I tillegg er prisen så lav at jeg godtar en kvalitet deretter. Dessuten vet jeg kantinepersonalet gjør så godt de kan og da blir det bare teit å klage.
Anonym5
|
|
|
24/01/2017 08:56
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Bjørn Kjos betaler 20 millioner i skatt av en lønn på 1,5 millioner blablabla Nå tuller du jo. Han betaler jo ikke 20 millioner i skatt av inntekt på 1.5 millioner men derimot av en formue på 3456 millioner. Og hvert år får han 234 millioner nye kroner inn i pengebingen sin. Du får det til å høres så fælt ut.
|
|
|
[Re: anonym5]
24/01/2017 08:57
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hilsen sur grinebiter som velger å bo midt i forurensingen. ... men hvis dette er selvvalgt skal du - etter logikken som er presentert her - ikke kunne klage ?
|
|
|
[Re: trolf]
24/01/2017 09:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok, så det du mener er at det ikke er greit å klage på avgiftsnivået som er på bilen du har kjøpt? Men at det i tilfelle er greit å jobbe for at avgiftsnivået på den neste bilen skal gå ned? Du kan jo spørre deg selv hva som er mest konstruktivt gitt hva du ønsker å oppnå.
|
|
|
[Re: skiraffen]
24/01/2017 09:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bjørn Kjos betaler 20 millioner i skatt av en lønn på 1,5 millioner blablabla Nå tuller du jo. Han betaler jo ikke 20 millioner i skatt av inntekt på 1.5 millioner men derimot av en formue på 3456 millioner. Og hvert år får han 234 millioner nye kroner inn i pengebingen sin. Du får det til å høres så fælt ut. "Pengebinge"? Vet du hva formuen hans består i? Den består ikke av penger, nemlig. Den består i hovedsak i en forventning til at selskapet hans skal gjøre det bra.
|
|
|
[Re: anonym5]
24/01/2017 09:02
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Er det ikke nettopp de som handler i kantina som er mest berettiget til å klage på hvordan maten er der? De hadde hatt grunn til å klage hvis selskapet de jobber i forbyr ansatte matpakke eller å gå ut å spise. De tvinger alle til å kjøpe i kantina. Når da maten koster 100 kroner per. porsjon og du kun får ihjelkokte poteter. Da kan du klage. Hvis kantinematen er ett av flere alternativer, og i tillegg (relativt) så billig at det går utover kvaliteten, har du i mine øyne ikke grunn til å klage. Samme med bil. Du vet at den koster, du vet at den forurenser og du vet at dette kommer til å koste mer og mer med årene. Likevel velger du å kjøpe og bruke bil. Da får du holde kjeft og betale. Og hvis du føler det "nødt" til å bruke bil, får du godta at du må betale fordi du gjør livet surt for andre. Synes du det er dyrt å bruke bil i Norge, får du ta en telefon til India, Pakistan eller Tyrkia og spørre hvor mye av lønna deres går til bensin eller vedlikehold. Tipper klaginga raskt får en annen tone da. Hold kjeft og betal. Ferdigsnakka. Hilsen sur grinebiter som velger å bo midt i forurensingen. Klagingen er ikke over totalt avgiftsnivå i norge sammenlignet med andre land, men over fordelingen av avgiftene innad i norge. Klart man skal betale for forurensing. Saken med bil er at de som kjører billig dieselbil hele tiden til tross for alternativer betaler mye mindre i avgifter enn de som har en bensinsportsbil de kjører lite, men ellers sykler/tar kollektivtransport. Er det moralsk feil å mene dette er feil? Og angående bruk er det mindre avgifter på diesel som slipper ut mer NOx, og mer CO2, er dette lov å vere mot selv om man har bensinbil?
|
|
|
24/01/2017 09:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok, och var i det jag skriver klarar du tolka att mitt exempel handlar om något annat?
Jeg skjønner ikke dette spørsmålet.
|
|
|
24/01/2017 09:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg bare forstår ikke hvorfor de som eier bil ikke skulle være berettiget til å mene noe om bilavgifter.
Da skal jeg forøke å klargjøre det en gang til. Dersom du velger å kjøpe en bil belagt med høye avgifter fordi du har som hobby å eie biler med høye avgifter synes jeg at man ikke har rett til å klage på høye avgifter.
|
|
|
24/01/2017 09:08
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hilsen sur grinebiter som velger å bo midt i forurensingen. ... men hvis dette er selvvalgt skal du - etter logikken som er presentert her - ikke kunne klage ? Helt enig. Jeg velger heller å gjøre noe med saken. Siden jeg er for glad i å bo i byen, blir det å stemme på de riktige politikerne.
Anonym5
|
|
|
[Re: trolf]
24/01/2017 09:10
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Klagingen er ikke over totalt avgiftsnivå i norge sammenlignet med andre land, men over fordelingen av avgiftene innad i norge.
Klart man skal betale for forurensing. Saken med bil er at de som kjører billig dieselbil hele tiden til tross for alternativer betaler mye mindre i avgifter enn de som har en bensinsportsbil de kjører lite, men ellers sykler/tar kollektivtransport. Er det moralsk feil å mene dette er feil?
Og angående bruk er det mindre avgifter på diesel som slipper ut mer NOx, og mer CO2, er dette lov å vere mot selv om man har bensinbil? Jeg er ikke uenig med deg. Men overordnet skal man betale hvis man forurenser, og ikke klage hvis man da velger å forurense.
Anonym5
|
|
|
24/01/2017 09:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, jag undrar bara hur du fick för dig att tro att det var något i det jag skrev som gjorde att det var relevant att svara "Jeg snakker om vilkår som var til stedet da du tok valget."
Jag skrev ju inget om att du skulle behöva betala hundratusentals kronor retroaktivt för all onödig förorensning du har gjort för att gå på toppturer. Det var ju ett scenario i framtiden och jag ville veta hur du skulle reagera.
Men det är ju också typiskt för dig i denna diskussionen att inte svara på vad folk skriver utan på någon liten parantes som du har gissat dig fram till.
Du skulle ju faktiskt kunnat svarat på min presisering i slutet på inlägget istället för på det du valde att göra.
|
|
|
24/01/2017 09:11
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Bjørn Kjos betaler 20 millioner i skatt av en lønn på 1,5 millioner blablabla Nå tuller du jo. Han betaler jo ikke 20 millioner i skatt av inntekt på 1.5 millioner men derimot av en formue på 3456 millioner. Og hvert år får han 234 millioner nye kroner inn i pengebingen sin. Du får det til å høres så fælt ut. "Pengebinge"? Vet du hva formuen hans består i? Den består ikke av penger, nemlig. Den består i hovedsak i en forventning til at selskapet hans skal gjøre det bra. Men slik er det jo for alle eiendeler som ikke er cash (bolig, bil, sykkel). Det fine med Kjos er jo at hans formue er lett å estimere og ikke minst omsettelig (innenfor rimelighetens grenser). Å kalle det pengebinge er jo litt feil, synes du verdibinge er bedre?
|
|
|
24/01/2017 09:13
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Da skal jeg forøke å klargjøre det en gang til. Dersom du velger å kjøpe en bil belagt med høye avgifter fordi du har som hobby å eie biler med høye avgifter synes jeg at man ikke har rett til å klage på høye avgifter.
Det er greit. Jeg mener at - den som kjøper en dyr bil, uansett grunn, er i sin fulle rett til å mene at avgiftene på bilen likevel er for høye. - den som kommer i formuesposisjon er likevel i sin fulle rett til å mene at formuesskatten er for høy. - den som spiser i en kantine er likevel i sin fulle rett til å mene at maten der er dårlig. - den som velger å bo i en by, er likevel i sin fulle rett til å mene at luften i byen er for forurenset og at noe bør gjøres med det. Jeg sidestiller her "mene" og "klage", forøvrig.
|
|
|
24/01/2017 09:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bare forstår ikke hvorfor de som eier bil ikke skulle være berettiget til å mene noe om bilavgifter.
Da skal jeg forøke å klargjøre det en gang til. Dersom du velger å kjøpe en bil belagt med høye avgifter fordi du har som hobby å eie biler med høye avgifter synes jeg at man ikke har rett til å klage på høye avgifter. Ja, och detta är bara din åsikt och det vi andra försöker diskutera om det är en rationel, vanlig åsikt och om den också gäller för dina egna hobbyier. Hobbyien handlar väl inte heller knappast om att vilja eie bilar med höga avgifter utan om att vilja eie fina bilar.
|
|
|
[Re: anonym22]
24/01/2017 09:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Noe av utfordringen med formueskatt er at de aller fleste tenker på den og ser Røkke og andre milliardærer for seg. Veldig få ser de som eier de mindre aksjeselskapene i Norge som også er med på å gi mange arbeid  Noe av utfordringen er vel mer at de rikeste ønsker lav formueskatt fordi det gir dem enorm skattelettelse, men at det ikke finnes forskning og tall som viser at disse alltid nevnte småbedriftene faktisk lider så mye av formueskatten. Ref. lenken jeg postet over. Jeg ser utfordringen. Det finnes lite som underbygger noe om formueskatt. Noe av min kjepphest er dog at det å hindre de rike å bli rikere nesten på en måte er det samme som å oppheve tyngdekraften; og det går ikke. Paradokset for meg er at en del (jeg opplever veldig mange) er selverklærte sosialister mens de har de samme ønsker og behov for livet (også materialistisk) som de som står motsatt politisk. Overordnet handler det om hva staten, arbeidsgiver etc. kan gjøre for dem og ikke motsatt. Tankegangen er at "de" andre skal finansiere min fritid og jeg skal bruke minst mulig tid på jobb. Grovt er det vel 1/3 som jobber i offentlig, 1/3 som jobber privat og 1/3 som ikke jobber (sekkepost). Ønsker man å opprettholde velferden så er jeg helt sikker på at andelen private arbeidsgivere må opp (det blir flere eldre og offentlig sektor skal ned), og da må man se på skatt intensiver. Paradoks 2 er at det er hundretusenvis av nordmenn som av en eller annen grunn velger å tro at det er smart av Norge å begynner transformasjonen fra oljenasjon til ikke oljenasjon allerede i dag. Dette er et paradoks da verden vil være avhengig av olje i mange år til og da vil det være fornuftig at Norge får opp den olje/gass som belaster miljøet minst når den blir utvunnet.
Redigert av sveinaa; 24/01/2017 09:18.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
24/01/2017 09:16
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det borde väl vara legitimt att klaga på något trots att man har gjort ett valg som gör att man drabbas ovanligt mycket?
Når man tar et valg som man vet har ubehagelige konsekvenser, mener jeg at man må klage på seg selv, som tar valget - og ikke konsekvensene. Nåvel.... Selv om man tar et bevisst valg om å betale avgiftene det medfører å kjøpe en fin bil for å glede seg over å eie og bruke den, er det vel fullstendig akseptabelt å prinsipielt være motstander av at disse avgiftene likevel.
|
|
|
|
|