Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 23 1 2 9 10 11 12 13 22 23

Dieselforbud Oslo

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tex] #2378117 23/01/2017 14:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tex
[
Det spørs hva du legger i begrepet "må".
For meg er det like vanskelig å se for seg et samfunn helt uten biler som et samfunn helt uten bedrifter.

La meg gjøre det litt klarere. Noen MÅ eie og drive de selskapene som gir høy formueskatt. Ingen MÅ eie de dyre bilene.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378118 23/01/2017 14:54
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK
[
For meg er det like vanskelig å se for seg et samfunn helt uten biler som et samfunn helt uten bedrifter.

La meg gjøre det litt klarere. Noen MÅ eie og drive de selskapene som gir høy formueskatt. Ingen MÅ eie de dyre bilene.

Og?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378121 23/01/2017 14:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Det borde väl vara legitimt att klaga på något trots att man har gjort ett valg som gör att man drabbas ovanligt mycket?

Når man tar et valg som man vet har ubehagelige konsekvenser, mener jeg at man må klage på seg selv, som tar valget - og ikke konsekvensene.

Ok, så om jag tar valget att sykla och det är en halvmeter snö på sykkelveien så ska jag bara klaga på mig själv och inte de som inte har gjort sitt jobb?

Här tror jag verkligen att du är ute och syklar med din argumentation.

Fikk du med deg at vi diskuterer skattelegging av hobbyer?

Sammenligningen din er relevant dersom jeg klager på at jeg ikke kan sykle racersykkel i januar.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378123 23/01/2017 14:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Og?

Det å drive et selskap er ikke en hobby, det er en samfunnsøkonomisk nødvendighet som noen må ta.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378124 23/01/2017 14:58
EgilS Offline
More than words
More than words

Og?

Det å drive et selskap er ikke en hobby, det er en samfunnsøkonomisk nødvendighet som noen må ta.

Men hva har det med formueskatt eller ikke å gjøre?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2378127 23/01/2017 14:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: EgilS

Skulle stått "eie"

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tex] #2378128 23/01/2017 15:01
sveinaa Offline
More than words
More than words

Noen må eie og drive bedriftene her til lands. Ingen må eie en avgiftsbelagt bil.

Vi er i en ganske kjip situasjon i Norge allerede. Om man skal få enda færre private arbeidsplasser så må offentlig sektor bli større. Lurer litt på hvordan man skal finansiere det. Spesielt når man velger noe så dumt som å ikke pumpe opp den oljen man kan?

Bilhold må jo bare bli dyrere. Det er helt unødvendig at så mange kjører så mye bil regelmessig. Få opp avgiftene!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378129 23/01/2017 15:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Ja, men jag läste och svarade på det du skrev helt utan sammanhang och förventningar som du hundratalsgånger har skrivit att man ska göra...

Nu förstår jag inte alls hur man ska diskutera med dig... må jag ta med sammanhanget når jag svarar dig? Men då klagar du ju på att man inte läser vad du skriver.

Quote:

Sammenligningen din er relevant dersom jeg klager på at jeg ikke kan sykle racersykkel i januar.

Sammenligningen min är relevant om man läser det du skriver och svarar på det. Att du hade några andra tankar kan du inte begära att någon annan ska veta.

Redigert av fredriks; 23/01/2017 15:22.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: EgilS] #2378130 23/01/2017 15:04
sveinaa Offline
More than words
More than words

Og?

Noe av utfordringen med formueskatt er at de aller fleste tenker på den og ser Røkke og andre milliardærer for seg. Veldig få ser de som eier de mindre aksjeselskapene i Norge som også er med på å gi mange arbeid ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378132 23/01/2017 15:06
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Skulle stått "eie"

Det har vel ikke kommet så mye tall på at (den lave) formueskatten har særlig negativ virkning? Annet enn anekdoter fra Stein Erik Hagen o.l.? Særlig ikke sammenliknet med den positive omfordelingseffekten den har.

https://www.nrk.no/valg2013/formuesskatt-rammer-ikke-bedrifter-1.11177229

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378133 23/01/2017 15:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Du kan väl svara på denna som du missade förra gången

"Det är väl inte bara de som kör rundt med småbilar som är rätt att kritisera det norska avgiftssystemet på bilköp?"

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378134 23/01/2017 15:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: sveinaa
Noe av utfordringen med formueskatt er at de aller fleste tenker på den og ser Røkke og andre milliardærer for seg. Veldig få ser de som eier de mindre aksjeselskapene i Norge som også er med på å gi mange arbeid ICON_SMILE
Noe av utfordringen er vel mer at de rikeste ønsker lav formueskatt fordi det gir dem enorm skattelettelse, men at det ikke finnes forskning og tall som viser at disse alltid nevnte småbedriftene faktisk lider så mye av formueskatten. Ref. lenken jeg postet over.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378136 23/01/2017 15:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Noen MÅ eie og drive de selskapene som gir høy formueskatt.

Hvem er så disse menneskene som mot sin vilje blir tvunget til å være bedriftseiere?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym22] #2378138 23/01/2017 15:22
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: anonymous22
Sitat: trolf
Ja, men spørsmålet er om dere egentlig har forstått hva jeg mener?
Kort oppsummert er jeg for avgifter på bruk av bil, gjerne mer enn i dag.
I tillegg er jeg for avgifter på innkjøp av bil, men mener at enkelte andre luksusgoder som båt eller unødvendig oppussing eller unødvendige flyreiser har for lite avgifter i forhold til kostnaden ved å kjøpe fin bil. Den totale avgiftsbelastningen på miljøskaldelig forbruk bør gjerne økes.
Om dette er så kontroversielt så har vi nok ikke noe mere å diskutere.

Det er ikke sikkert alle leste akkurat det ut av denne:

Det som eventuelt er litt egoistisk er å legge avgifter på hobbyen til andre folk, men ikke sin egen. Bil er en hobby noen har, andre har oppussing eller reiser med lange flyturer som hobby.

Tydeligvis ikke, men det med bruk og partikkelutslipp spesifiserte jeg ganske raskt, og ellers sier jeg vel ikke noe om at biler bør bli billigere, bare relativt sett billigere.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378144 23/01/2017 15:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja, men jag läste och svarade på det du skrev helt utan sammanhang och förventningar som du hundratalsgånger har skrivit att man ska göra...

Nu förstår jag inte alls hur man ska diskutera med dig... må jag ta med sammanhanget når jag svarar dig? Men då klagar du ju på att man inte läser vad du skriver.

Quote:

Sammenligningen min är relevant om man läser det du skriver och svarar på det. Att du hade några andra tankar kan du inte begära att någon annan ska veta.

Nei, det er ikke gitt at alle har fått med seg konteksten. Derfor forklarte jeg denne. Det er ikke verre enn det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tex] #2378145 23/01/2017 15:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvem er så disse menneskene som mot sin vilje blir tvunget til å være bedriftseiere?

Ingen, men la meg forsøke å illustrere forskjellen, hvis den ikke er forstått.

Bjørn Kjos betaler 20 millioner i skatt av en lønn på 1,5 millioner fordi han eier et firma mange har god tro på. Denne kan han kun betjene ved å gradvis gi fra seg kontrollen over selskapet sitt.

Jeg synes han er berettiget til å klage på det. Dersom han velger å kjøpe seg en dyr bil, fordi han liker dyre biler, er klagen over høye avgifter på den bilen ikke berettiget.

Er du uenig?

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378150 23/01/2017 16:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Kan du inte svara på det jag spurt?

"Det är väl inte bara de som kör rundt med småbilar som är rätt att kritisera det norska avgiftssystemet på bilköp?"

Som iallafall var ett spörsmål som passade bra in i det jag svarade på.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378152 23/01/2017 16:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Dersom han velger å kjøpe seg en dyr bil, fordi han liker dyre biler, er klagen over høye avgifter på den bilen ikke berettiget.

Är det noen förutom du som tycker det? Varför ska man inte få klaga på höga avgifter på något som man välger att göra?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378153 23/01/2017 16:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei sikkert ikke. Folks behov er forskjellige. Her var det imidlertid snakk om bil som hobby.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378154 23/01/2017 16:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nei sikkert ikke. Folks behov er forskjellige. Her var det imidlertid snakk om bil som hobby.

Det där förstod jag inte. Kan du fördjupa? Vad spelar det för roll om det handlar om bil som hobby?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378156 23/01/2017 16:28
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Ingen, men la meg forsøke å illustrere forskjellen, hvis den ikke er forstått.

Bjørn Kjos betaler 20 millioner i skatt av en lønn på 1,5 millioner fordi han eier et firma mange har god tro på. Denne kan han kun betjene ved å gradvis gi fra seg kontrollen over selskapet sitt.

Jeg synes han er berettiget til å klage på det. Dersom han velger å kjøpe seg en dyr bil, fordi han liker dyre biler, er klagen over høye avgifter på den bilen ikke berettiget.

Er du uenig?

Det er kanskje MER berettiget å klage på formueskatt enn det er å klage på bilavgifter.

Men la oss ta et annet eksempel:

Preben liker biler, for budsjettet han har til dette får han en fin bil som forårsaker 10 enheter forurensning.
Preben ser at om han hadde brukt pengene sine på yacht som naboen Oddvar, så hadde han forårsaket 20 enheter forurensning, forskjellen i utslipp per krone er på grunn av avgifter.

Preben tenker at om avgiftsnivået på bil og båt var likt, men litt lavere enn det er på bil nå, så hadde han fått en ennå flottere bil, staten hadde fått mer penger, og det ville blitt mindre total forurensning.

Oddvar liker ikke dette og jobber for å beholde systemet som det er.

Hvem er mest egoistisk?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378157 23/01/2017 16:29
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Saken er at bil er både hobby og transportmiddel. Gamle biler er blant annet trafikkfarlige...

Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378160 23/01/2017 17:03
Flex Offline
Veteran
Veteran

Saken er at bil er både hobby og transportmiddel. Gamle biler er blant annet trafikkfarlige...
Det argumentet var gyldig på 80- og 90-tallet, men i veldig liten grad nå (med mindre du snakker om VELDIG gamle biler). Det har ikke skjedd så mye på sikkerhetsfronten de siste 10 årene.

For øvrig er det først og fremst sjåførene som er trafikkfarlige, og ikke bilene.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378163 23/01/2017 17:12
Tex Offline
Besatt
Besatt

Er du uenig?

Jeg mener bare at han som har kjøpt en dyr bil og dermed implisitt akseptert høye bilavgifter, også må være berettiget til å mene at bilavgiftene likevel er for høye.
På samme måte som at en som er i formuesposisjon og implisitt har akseptert remmebetingelsene for beskatning, også kan mene at disse er dårlige.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378169 23/01/2017 18:24
T
trolf Offline
Medlem
Medlem
T

Jeg liker egentlig ikke å påpeke slikt, det er så lett det blir en hersketeknikk, men likevel: Er dette en ny variant av politisk korrekthet? "Det er ikke lov å mene at man betaler for mye for sin forurensing!"

Re: Dieselforbud Oslo [Re: trolf] #2378263 24/01/2017 07:52
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg liker egentlig ikke å påpeke slikt, det er så lett det blir en hersketeknikk, men likevel: Er dette en ny variant av politisk korrekthet? "Det er ikke lov å mene at man betaler for mye for sin forurensing!" [/quote]

Det er ikke hersketeknikk å stille spørsmål. Det er lov å mene at man betaler for mye for sin forurensning, men du har valgt det selv og da er det ikke synd på deg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378264 24/01/2017 07:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det där förstod jag inte. Kan du fördjupa? Vad spelar det för roll om det handlar om bil som hobby?

En hobby er noe man velger å ta opp for å tilfredsstille seg selv. For meg setter det i en særstilling

- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Tex] #2378269 24/01/2017 08:19
Flex Offline
Veteran
Veteran

Er du uenig?

Jeg mener bare at han som har kjøpt en dyr bil og dermed implisitt akseptert høye bilavgifter, også må være berettiget til å mene at bilavgiftene likevel er for høye.
På samme måte som at en som er i formuesposisjon og implisitt har akseptert remmebetingelsene for beskatning, også kan mene at disse er dårlige.

Jeg synes at de havner i samme kategori som en del av folka på jobben min, som hver dag kjøper lunch i kantina, og nesten hver dag klager over hvor dårlig kantinematen er (vi har kjøleskap og fryser på avdelingen, og butikk, bensinstasjon og Burger King "rett utenfor døra", så det mangler ikke på alternativer).

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378271 24/01/2017 08:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

En hobby er noe man velger å ta opp for å tilfredsstille seg selv. For meg setter det i en særstilling

Men vad har det att göra med det du skrivit tidigare? Vad är svaret på

Når får noen kritisera avgiftssystemet för bilar eller andra avgifter? Vad är det för kriterium som gäller för att man får kritisera något i din värld?

Om det kommer en avgift på 10 000 kr för att köra bil för att gå toppturer så kommer inte du eller någon annan som gärna går toppturer att försöka ändra den avgiften för att det handlar om en hobby och det att betala avgiften är alltså frivilig.

Quote:

Det er lov å mene at man betaler for mye for sin forurensning, men du har valgt det selv og da er det ikke synd på deg.

Merkligt svart vitt tänkande.

En avgift för något som någon har valt sjelv kan ju för exempel vara alldeles för hög.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378274 24/01/2017 08:28
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flex

Jeg synes at de havner i samme kategori som en del av folka på jobben min, som hver dag kjøper lunch i kantina, og nesten hver dag klager over hvor dårlig kantinematen er (vi har kjøleskap og fryser på avdelingen, og butikk, bensinstasjon og Burger King "rett utenfor døra", så det mangler ikke på alternativer).

Det skjønner jeg ikke.
Er det ikke nettopp de som handler i kantina som er mest berettiget til å klage på hvordan maten er der?
Jeg vil heller si at de har større grunn til å klage enn de som stiller med matpakke.

Side 11 av 23 1 2 9 10 11 12 13 22 23

Moderator  support